Caravan inruilen

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Caravan inruilen

Bericht door marcelca » ma 19 okt 2020 16:06

Hoi

Ons oog is gevallen op een niieuwe Fendt caravan van bijna € 26.000, we willen wat nieuwer en ook een andere indeling hebben als onze huidige caravan....


Wij hebben op carvangebied totaal geen ervaring met inruilen van je "oude "caravan dus hebben wel wat vraagjes...

Onze huidige caravan is een Fendt Saphir 490 uit juni 2012...

We hebben hier een aantal extra`s op/bij ( werkt dit mee op een inruilprijs, of is het verstandig het over te zetten / laten zetten )

- truma volautomatische mover ( uiteraard moet dit ook op de nieuwe caravan )
- domatic bank airco ( en dit moet ook op de nieuwe caravan, heb ik bij mijn huidige zelf ingebouwd, zie ergens op het forum de fotoreportage )
- voortent ( nooit gebruikt aangezien wij alleen een rolluifel gebruiken )


Bestaan er zoiets van koerslijsten, of is het zoiets wat de gek er voor geeft, of iemand uberhaubt enig idee in welke orde van inruilprijs we moeten denken ( snap dat dit van meer factoren afhankelijk is maar een richtprijs zou wel handig zijn ) , uiteraard kunnen we het ook bij de dealer vragen maar kom liever beslagen ten ijs voordat ik bij een dealer kom

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan inruilen

Bericht door PD » ma 19 okt 2020 16:09

RE.gif
De markt voor 2e hands caravans is redelijk overspannen, dus koerslijsten oid werken niet (meer). Wat je caravan op dit moment waard is, kun je het beste toetsen via MP; daar worden vast vergelijkbare caravans aangeboden. Ik heb gemerkt dat dealers ook op MP kijken om een inschatting te maken.

Een mover zou ik altijd over laten bouwen; dat kost je enkele 100-en euro's en daarvoor koop je geen nieuwe. Een bankairco is een ander verhaal omdat je daarvoor veelal gaten in de bodem en extra slangen door de caravan hebt aangebracht. Dan is een nieuwe airco wellicht een betere optie.

De voortent zou je los kunnen verkopen tenzij je ontzorgd wilt worden en de caravan + voortent inruilt. Dat scheelt je wellicht weer enkele 100-en euro's al zou ik zelf voor het gemak kiezen en alles gelijktijdig inruilen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan inruilen

Bericht door karelV » ma 19 okt 2020 16:15

RE.gif

Wij doen meestal de oude caravan van de hand via M.pl.......en dan kopen we een nieuwe terug met minimaal 10% korting, en onze ervaring is dat je dan het goedkoopste uit bent! knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Caravan inruilen

Bericht door Paul » ma 19 okt 2020 16:22

RE.gif

+1 dat is ook onze ervaring.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

koning

Re: Caravan inruilen

Bericht door koning » ma 19 okt 2020 16:23

Inruilen is natuurlijk een optie maar overweeg ook om de caravan particulier te verkopen.
Heb je wat meer werk van maar kan zeker meer opleveren dan inruilen is onze ervaring.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan inruilen

Bericht door marcelca » ma 19 okt 2020 16:47

hmmmm, dat is inderdaad ook een idee, als ik op marktplaats kijk verbaas ik me echt over de hoge prijzen die nog gevraagd worden voor vergelijkbare caravan als de onze, is er zoveel vraag naar op het ogenblik ?

Is even beraden wat we gaan doen en heb ook een mailtje naar de caravandealer gestuurd

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan inruilen

Bericht door Niels83 » ma 19 okt 2020 16:50

er staat er 1 op marktplaats voor 13.000 dit is zonder airco en mover maar met tent.

Dit is natuurlijk een verkoop prijs de kachel bij de dealer moet ook roken.

Het goedkoopste is ws de oude van het voorjaar zelf verkopen, met de nodige keuringen en onderhoudsbonnen vermoed ik datvke dan wel rond die 13.000 komt. inruil gok ik start hij op 8.000 euro, met uiterste 10.000

Ik zou altijd via MP verkopen. maar daar heb je werk aan, de komen soms de vreemdste mensen aan je deur, ik zorg dus dat er meestal een vriend of mijn vader bij is, gewoon voor mijn gevoel.

vorig jaar mijn auto gekocht voor 500 euro, na 3 maanden ingeruild voor 250 euro daar stond hij voor handels prijs 650 euro, dus niet nagekeken zo de markt in gegooid. Terwijl de achterremmen helemaal niets meer deden. Geen zin in gedoe voor die 200 euro. alleen bij een nieuwere caravan snij je zelf keihard in de vingers.

Ik zou eens iets verder zoeken waarvoor jou caravan te koop staat en dan bepalen wat je minimale prijs is.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan inruilen

Bericht door Conradi » ma 19 okt 2020 17:00

Ook ik ben normaal gesproken niet zo'n held met Marktplaats en zou me drie keer bedenken om er m'n auto te verkopen.

Echter, de caravan hebben wij al een paar via MP verkocht en dat ging altijd wel erg soepel. Onder de streep verkoop je 'm toch aan mede-kampeerders :wink:

Aanpak is simpel: even wat rondneuzen om een gevoel voor de prijs maar ook het aanprijzen te krijgen. Zaken als niet-rokers of geen huisdieren hadden we niet even 1-2-3 zo gedacht. Verder is de historie handig: heeft je caravan regelmatig onderhoud gehad?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan inruilen

Bericht door marcelca » ma 19 okt 2020 17:03

Ik weet niet waar je die van 13.000 op marktplaats ziet

De enige die ik zie van het zelfde model ( jaar ) is 15.950 ( bij een dealer ) en ik zie er 1 van 12.450 maar die is van 2009, de rest die erop staat is het oudere model

Onze is van Juni 2012

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan inruilen

Bericht door PD » ma 19 okt 2020 17:08

Wanneer je een nieuwe caravan gaat bestellen, is verkoop van je oude caravan via MP vaak wel te doen, zeker omdat je een koopcontract met & zonder inruil kunt laten opstellen. Je loopt wel het risico dat je oude caravan inmiddels verkocht is en de nieuwe later dan gepland geleverd wordt... dan kun je mogelijk niet eens op vakantie. Wij leveren de oude caravan altijd pas in wanneer de volgende er staat, dus geen week zonder caravan...

Wanneer je een gebruikte caravan gaat kopen, heb je veelal niet de tijd om je oude caravan particulier te verkopen en ook dan is inruil de snelste en makkelijkste manier. Een te koop staande gebruikte caravan kun je nu eenmaal niet in optie nemen... zeker wanneer je uitgesproken wensen hebt, kun je niet even snel een andere nemen.
Niels83 schreef:
ma 19 okt 2020 16:50
Het goedkoopste is ws de oude van het voorjaar zelf verkopen, met de nodige keuringen en onderhoudsbonnen vermoed ik datvke dan wel rond die 13.000 komt. inruil gok ik start hij op 8.000 euro, met uiterste 10.000
Zo groot is dat gat niet hoor; zelfs bij onze oude caravan die we voor bijna 30k hebben ingeruild, hebben de nieuwe eigenaren er niet zoveel meer voor betaald. De oude heeft overigens slechts 1 week te koop gestaan en was al min of meer verkocht toen we hem inleverden.

Er wordt heel wat gegoocheld met marges en BTW en de succesverhalen van particulieren zijn netto uiteindelijk nogal eens een stuk minder succesvol dan ze je willen doen geloven knipoog.gif Wij kiezen dan ook voor de ontzorging.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Caravan inruilen

Bericht door workel » ma 19 okt 2020 17:32

Blijft lastige vraag, weet dat inruil altijd tegenvalt als je kijkt wat je bij moet betalen.

Wij zijn vorig jaar met een nieuwe caravan Knaus 460 EU bezig geweest € 5250 bijbetalen, vonden wij te veel. Nu caravan verkocht van MP binnen 5 dagen en korting op een nieuwe Knaus 500 EU moet nu € 3000 investeren, korting op een nieuwe en verkoopprijs oude caravan hoger dan inruilprijs.

Ik zou hem verkopen op marktplaats wellicht met nieuw bovag onderhoudsbeurt, wekt vertrouwen. Jullie caravan is van dat bouwjaar niet te koop denk dat 13500/13750 een reële prijs is met onderhandelingen ruimte. Korting om een nieuwe en klaar. Verwacht dat de verkoopprijs oude caravan en korting hoger is dan de inruilprijs die je nu krijgt.

Uiteraard geeft het je voldoende ruimte om zonder inruil nog wat alternatieve te bekijken in NL of Dld, staan er ook genoeg nieuw.

Ik zeg het is het proberen waard.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan inruilen

Bericht door marcelca » ma 19 okt 2020 18:02

Allemaal bedankt voor de tips, hier kunnen we wel wat mee...

We gaan ons beraden wat we gaan doen, hebben niet giga haast ( voordeel als je nieuwe caravan wil kopen ) 😀

Eerlijk gezegd zijn we wel van het gemak dus inruilen ligt dan voor de hand maar het moet natuurlijk wel leuk blijven

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan inruilen

Bericht door Conradi » ma 19 okt 2020 18:08

PD schreef:
ma 19 okt 2020 17:08
zelfs bij onze oude caravan die we voor bijna 30k hebben ingeruild, ....
Dat soort bedragen zou ik ook niet via MP proberen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Caravan inruilen

Bericht door perry » ma 19 okt 2020 18:11

Toen ik mijn caravan kocht hadden wij nog een oude fendt uit 2005
Na beetje hier en daar kijken en praten was snel duidelijk dat de Fendt verkopen via mp beter was voor mijn portemonnee dan inruilen bij de dealer.
Bij ons kwam een handelaar die met een beetje lul verhaal kwam over hoe hij graag op vakantie ging met deze caravan bla bla bla. scratch.gif
Meteen aftikken overschrijven en weg wezen ik zeg best gelopen.
Ik moest erg hard lachen om zijn lul verhaal van een kilometer afstand wist ik al dat het een handelaar was. mrgreen.gif
Maar geen gezeur om de prijs wij kregen meteen onze vraagprijs.
Wij blij hun blij best gelopen. blij.gif
Infomeer eens bij de dealer wat je krijgt met inruil en zonder inruil zo kan je mooi je prijs bepalen op mp.

succes
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan inruilen

Bericht door Aviva » ma 19 okt 2020 19:14

Shoppen langs verschillende dealers kan ook nog wel eens voordeel opleveren. De ene dealer zit soms meer te wachten op jou inruiler dan de andere.

W.v.b zaken overbouwen: vraag een offerte op voor nieuwe spullen en overbouwen en vergelijk.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan inruilen

Bericht door Gerrie » ma 19 okt 2020 19:27

Je geeft aan dat je de tijd hebt. Ik weet niet of dat wel zo is. Ook in het nieuwe jaar verwacht ik lange levertijden. Wij hebben net onze caravelair ingeruild. Hadden wij gekozen voor een nieuwe caravelair titanium, dan hadden we zeker tot april moeten wachten. Wij hebben echter gekozen voor een nieuwe sprite die als alles goed , in november van de band rolt.
Wij hebben er voor gekozen om onze caravelair van 2018 in te ruilen. Als je relatie met de dealer goed is dan zal hij een eerlijke inruil bieden is onze ervaring.
Wij waren tenminste snel klaar met de handel. Ik zit ook niet te wachten aan geloop aan de deur. Blijkt er toch iets niet goed te zijn heb je ook geen gezeur.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan inruilen

Bericht door marcelca » ma 19 okt 2020 19:32

idd, shoppen zal ook wel helpen en inderdaad een goed idee om het ze gewoon voor te laten rekenen...

Wat is het verschil in prijs, mover eronder laten, nieuwe onder de andere of over laten bouwen ( mits dit kan ), wel allebei Fendt, huidige 1500kg, nieuwe op het oog 1700kg

Bankairco is een ander verhaal, als je deze eruit haalt dan krijg je dingen die je weer netjes moet afdekken, roosters zou je kunnen laten zitten maar dan nog, ik heb de vorige keer een zelf ingebouwd in onze caravan ( deze was toen 1 jaar oud ) en dit is toen erg goed gelukt, dus zou niet slecht ertegen over staan om het nog een keer te doen, alleen materiaal nieuwe airco is ook weer € 1500,-

Fotoverslag van toen

https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=149&t=23602

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan inruilen

Bericht door Aviva » ma 19 okt 2020 19:36

Vind het risico in deze (Corona) tijd wel groot dat caravans die voor maart / april op de planning staan later geleverd worden dan gepland.
Ik zou me caravan daarom niet nu al inruilen of je moet een deal kunnen maken met de dealer dat hij een caravan aan je leent alsjeblieft weg wilt en je nieuwe is er nog niet.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan inruilen

Bericht door Aviva » ma 19 okt 2020 19:40

Gerrie schreef: Wij hebben er voor gekozen om onze caravelair van 2018 in te ruilen. Als je relatie met de dealer goed is dan zal hij een eerlijke inruil bieden is onze ervaring.
Een vaste klant wil een dealer vaak wel houden, hij komt immers ook terug voor onderhoud. Maar er zijn ook dealers die denken kat in het bakje die kopen hem hier wel en snijden zich dan in de vingers.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Caravan inruilen

Bericht door moyzo » ma 19 okt 2020 19:59

Ook wij hebben via marktplaats al onze caravans verkocht van gemiddeld 6 jaar oud en laatste onlangs (vorige maand nog) die 4 jaar oud was.
Ervaring leert dat je een veel hogere korting krijgt zonder inruil.
Kijk wat de gemiddelde caravan vergelijkbaar doet op mp en bij dealers, vraag wat prijzen op met en zonder inruil en kijk wat je terugkrijgt, veelal kun je er particulier hetzelfde of meer voor krijgen maar je hebt dus wel een betere onderhandelingspositie als je niks in te ruilen hebt.

In deze tijd van het jaar zitten de dealers ook niet te springen om veel inruilcaravans.
Wij hebben in onze zoektocht bij een aantal dealers prijzen opgevraagd met en zonder inruil maar zonder kom je veel gunstiger uit.

Je moet wel heel goed rekening er mee houden dat de leverdatum van de nieuwe caravan tijdig is voor je eventuele vakantieplannen, ofwel eentje uit voorraad kopen.
Er staan her en der nu veel 2020-ers met grote korting om plaats te maken omdat de 2021 showroommodellen binnen komen of zijn.

Het is de afgelopen maanden heel erg druk geweest en er staan veel caravans in bestelling en de dealers kopen werkplaatsen in bij de fabrikant ( zoevel in die maand en zoveel in de volgende maand etc. vol is vol) zo waren er een aantal dealers die pas in mei juni konden leveren, met corona perikelen erbij zou dat nog eens later kunnen worden misschien. Wij hebben op safe gespeeld en onze zouden we eind febr/begin maart geleverd krijgen als alles goed gaat.

ps wij hebben de caravans wel altijd verkocht na een recente beurt en keuring, dat kost wel een paar honderd euro maar is wel voor jullie en de koper een goede onderhandeling, zo bied je wat zekerheid aan de particuliere koper. Vermeld dit ook erbij als je op mp gaat verkopen.
succes
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan inruilen

Bericht door Aviva » ma 19 okt 2020 21:03

:re moyzo, aan hoeveel % korting moet je denken van de catalogus prijs alsjeblieft niets inruild?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Caravan inruilen

Bericht door moyzo » ma 19 okt 2020 21:45

Caravanner12 schreef:
ma 19 okt 2020 21:03
:re moyzo, aan hoeveel % korting moet je denken van de catalogus prijs alsjeblieft niets inruild?
5-10 maar daarmee doel ik ook op de totaalprijs met mover luifel etc etc. Maar reken er op dat de inruilprijs veel lager is dan wat je er particulier voor kunt krijgen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan inruilen

Bericht door Chris » ma 19 okt 2020 22:14

Caravanner12 schreef:
ma 19 okt 2020 21:03
:re moyzo, aan hoeveel % korting moet je denken van de catalogus prijs alsjeblieft niets inruild?
Ik kreeg ooit eens 13% korting, maar die dealer verrekende dat mooi in zijn service... deed niets meer met garantieklachten zelfs..
Kijk dus uit dat je je niet in de vingers snijd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Caravan inruilen

Bericht door marcelca » za 24 okt 2020 06:33

We gaan sowiezo uitstellen naar het voorjaar, caravan gaat de stalling in..

Hebben wel contact met Fendt dealer gehad, en die gaf aan dat idd de mover overgebouwd kan worden, en zonder onderhandeling had ik al een inschattingsbod inruil tussen de 13.000 en 13.500, dit valt me allerzins mee en hier zit nog wel wat muziek in

workel

Re: Caravan inruilen

Bericht door workel » za 24 okt 2020 11:58

RE.gif
Uitstellen is een prima optie, realiseer je dan wel dat je dan bijna altijd geboden bent aan een voorraad caravan. Of je moet geen probleem hebben dat je een nieuwe besteld en deze na de zomer geleverd krijgt.
Goed te weten dat je 13/13,5 kunt krijgen, korting zonder inruil verwacht ik afhankelijk van de verkoopprijs en accessoires tussen de 2250/2750. Heb je een idee van je speelruimte.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”