Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Hallo allen,
Na al heel wat jaren in onze Hobby 560 KMFE, lijkt het moment gekomen om nog 1 x een nieuwe grote caravan te kopen waarbij kinderen (inmiddels tieners) nog een rol spelen.
Ik ben mij aan het orienteren in de category 7+ meter. Rondzit op het eind, frans bed en stappelbed met nog de mogelijkheid om een x-tra bed te maken.
Ik vind de Dethleffs (camper) 730 FKR erg mooi. Ik heb goede ervaringen met Hobby, dus ook de Hobby 720 UKFe is een optie.
Ik verwacht met dit topic geen eenduidig advies, maar ben benieuwd of er meer mensen voor een zelfde keuze hebben gestaan en wat dan de afwegingen zijn geweest.
Grt, Jeroen
Na al heel wat jaren in onze Hobby 560 KMFE, lijkt het moment gekomen om nog 1 x een nieuwe grote caravan te kopen waarbij kinderen (inmiddels tieners) nog een rol spelen.
Ik ben mij aan het orienteren in de category 7+ meter. Rondzit op het eind, frans bed en stappelbed met nog de mogelijkheid om een x-tra bed te maken.
Ik vind de Dethleffs (camper) 730 FKR erg mooi. Ik heb goede ervaringen met Hobby, dus ook de Hobby 720 UKFe is een optie.
Ik verwacht met dit topic geen eenduidig advies, maar ben benieuwd of er meer mensen voor een zelfde keuze hebben gestaan en wat dan de afwegingen zijn geweest.
Grt, Jeroen
Isuzu D-max + Hobby 560 easy de luxe KMFe.
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Ik denk dat je vooral op basis van smaak moet kiezen; wanneer je een gebruikte caravan koopt, is de staat vaak meer afhankelijk van het gebruik.
Ingeval je voor een gebruikte Dethleffs tandemasser gaat, zou ik wel heel erg goed opletten. Dethleffs heeft met name met de tandemassers de afgelopen jaren veel problemen gehad met spontaan loslatende zijwanden en wanneer de caravan dan niet van de 1e eigenaar was en/of ouder dan 2 jaar, dan gaf Dethleffs niet thuis voor garantie of reparatie Als je dan zelf de reparatie niet kunt uitvoeren of uitbesteden, heb je ineens een total-loss caravan waarbij ook de verzekering niet uitkeert... hier zijn heel wat schrijnende gevallen over te lezen, met name op Duitse tandemasserforums. Ook hier op dit forum hebben we een dergelijk geval gehad waarbij de eigenaar uiteindelijk in eigen beheer de zijwanden weer heeft vastgezet.
Het was voor ons begin dit jaar één van de argumenten om geen nieuwe Dethelffs tandemasser te bestellen. Elk caravanmerk kent wel eens problemen maar met name de garantie-afwikkeling is dan doorslaggevend.
Ingeval je voor een gebruikte Dethleffs tandemasser gaat, zou ik wel heel erg goed opletten. Dethleffs heeft met name met de tandemassers de afgelopen jaren veel problemen gehad met spontaan loslatende zijwanden en wanneer de caravan dan niet van de 1e eigenaar was en/of ouder dan 2 jaar, dan gaf Dethleffs niet thuis voor garantie of reparatie Als je dan zelf de reparatie niet kunt uitvoeren of uitbesteden, heb je ineens een total-loss caravan waarbij ook de verzekering niet uitkeert... hier zijn heel wat schrijnende gevallen over te lezen, met name op Duitse tandemasserforums. Ook hier op dit forum hebben we een dergelijk geval gehad waarbij de eigenaar uiteindelijk in eigen beheer de zijwanden weer heeft vastgezet.
Het was voor ons begin dit jaar één van de argumenten om geen nieuwe Dethelffs tandemasser te bestellen. Elk caravanmerk kent wel eens problemen maar met name de garantie-afwikkeling is dan doorslaggevend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
RE.gif
Goede tip van de Dethleffs tandemasser, ik zat zelf stiekum weer naar de Dethleffs 740 RFK te kijken, deze zijn er ook in winter uitvoering maar ‘dit’ was ik even vergeten. Nu snel besloten dat ik het bij de huidige Fendt 650 SKM ga houden.
Ik ben van een Hobby 560 KMFE (8jr) naar een maatje groter gegaan namelijk een Fendt 650 SKM (3jr). Reden hiervoor was het winter/buiten seizoen gebruik met groter wordende kinderen. Onze eis was een tweede zithoek ivm huiswerk en binnen activiteiten buiten het zomer seizoen. De indeling van de Hobby 560 KMFE beviel zo goed dat de keus voor de Fendt 650 SKM voor de hand lag.
Ik ben toen nog wel een Dethleffs 740 RFK gaan bekijken. Hele mooie caravan, doorloop naar stapelbedden mss wat smal, wel een echte douche, de tweede zithoek wat ver van de deur (ivm skischoenen), mogelijkheid tot winter uitvoering, 9,40m!!
Wat PD aangeeft heeft toen de Dethleffs laten afvallen in combinatie met de lengte.
8,5 meter krijg je op een 80-100 m2 plekje nog wel weg, 9,5 meter wordt je soms wat beperkt qua plaatsen
Dat het een Fendt met deze indeling is geworden ipv een Hobby had ermee te maken dat ik geen/minder kunststof afwerk kappen wilde hebben.
De middenzit is van nature niet ruim in de Hobby 560 KMFe en de Fendt 650 SKM. Met de nu grotere kinderen heb ik de middenzit aan de raamkant verlengd zodat de zit dieper wordt. De tafel in de Fendt 650 SKM staat los en kan je wat van deze zitzijde afschuiven. Als caravan lengte je niet uitmaakt dan zou een Dethleffs 730 FKR mss nog handiger zijn ivm de ruime zit, bedenk wel dat de 2 slaap gedeeltes wel heel dicht bij elkaar zitten ;)
Succes
Goede tip van de Dethleffs tandemasser, ik zat zelf stiekum weer naar de Dethleffs 740 RFK te kijken, deze zijn er ook in winter uitvoering maar ‘dit’ was ik even vergeten. Nu snel besloten dat ik het bij de huidige Fendt 650 SKM ga houden.
Ik ben van een Hobby 560 KMFE (8jr) naar een maatje groter gegaan namelijk een Fendt 650 SKM (3jr). Reden hiervoor was het winter/buiten seizoen gebruik met groter wordende kinderen. Onze eis was een tweede zithoek ivm huiswerk en binnen activiteiten buiten het zomer seizoen. De indeling van de Hobby 560 KMFE beviel zo goed dat de keus voor de Fendt 650 SKM voor de hand lag.
Ik ben toen nog wel een Dethleffs 740 RFK gaan bekijken. Hele mooie caravan, doorloop naar stapelbedden mss wat smal, wel een echte douche, de tweede zithoek wat ver van de deur (ivm skischoenen), mogelijkheid tot winter uitvoering, 9,40m!!
Wat PD aangeeft heeft toen de Dethleffs laten afvallen in combinatie met de lengte.
8,5 meter krijg je op een 80-100 m2 plekje nog wel weg, 9,5 meter wordt je soms wat beperkt qua plaatsen
Dat het een Fendt met deze indeling is geworden ipv een Hobby had ermee te maken dat ik geen/minder kunststof afwerk kappen wilde hebben.
De middenzit is van nature niet ruim in de Hobby 560 KMFe en de Fendt 650 SKM. Met de nu grotere kinderen heb ik de middenzit aan de raamkant verlengd zodat de zit dieper wordt. De tafel in de Fendt 650 SKM staat los en kan je wat van deze zitzijde afschuiven. Als caravan lengte je niet uitmaakt dan zou een Dethleffs 730 FKR mss nog handiger zijn ivm de ruime zit, bedenk wel dat de 2 slaap gedeeltes wel heel dicht bij elkaar zitten ;)
Succes
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Bedankt voor de reacties. Het verhaal over de Dethleffs TA neem ik toch niet al te licht op. Ondanks het uitgangspunt nu een volledig nieuwe is, lijkt mij zo'n garantie kwestie niet echt prettig.
Niet dat hiermee de Dethleffs volledig uit mijn lijstje verdwijnt.
Het is idd de zit in het midden van de Hobby 560 welke echt te krap wordt. De rondzit op de kop in combinatie met een tafel met enkele poot zal dit op moeten lossen.
Hoe was overigens de overstap van enkele as naar tandem as. Ben je overal welkom op campings (ivm het kapot trekken van het gras..... )
Niet dat hiermee de Dethleffs volledig uit mijn lijstje verdwijnt.
Het is idd de zit in het midden van de Hobby 560 welke echt te krap wordt. De rondzit op de kop in combinatie met een tafel met enkele poot zal dit op moeten lossen.
Hoe was overigens de overstap van enkele as naar tandem as. Ben je overal welkom op campings (ivm het kapot trekken van het gras..... )
Isuzu D-max + Hobby 560 easy de luxe KMFe.
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Ik ben in Frankrijk 1 keer ‘scheef’ aangekeken door een camping eigenaar of er niet meer aankwamen. Camping eigenaar was een Nederlander en kwam later uitleggen waarom hij wat argwaan had
Soms staat er in Frankrijk wel eens een bordje “geen tandemassers”, dit is denk ik meer om de zogenoemde groepen niet te hoeven toelaten. Zelf ben ik altijd toegelaten zonder vragen.
Met een mover kan je geen gras kapot maken omdat er een soort ‘draai programma’ op zit. Dit betekent dat de caravan niet scherp kan draaien met de mover en er dus geen gras of caravan onderdelen door wringen stuk kunnen gaan.
Soms staat er in Frankrijk wel eens een bordje “geen tandemassers”, dit is denk ik meer om de zogenoemde groepen niet te hoeven toelaten. Zelf ben ik altijd toegelaten zonder vragen.
Met een mover kan je geen gras kapot maken omdat er een soort ‘draai programma’ op zit. Dit betekent dat de caravan niet scherp kan draaien met de mover en er dus geen gras of caravan onderdelen door wringen stuk kunnen gaan.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Met en zonder mover nog nooit gras kapot gereden, enneh ook nog nooit geweigerd met tandem in de afgelopen ruim 30 jaar. (ook op boeren en mini campings altijd welkom).jurki schreef: ↑ma 28 sep 2020 21:14Bedankt voor de reacties. Het verhaal over de Dethleffs TA neem ik toch niet al te licht op. Ondanks het uitgangspunt nu een volledig nieuwe is, lijkt mij zo'n garantie kwestie niet echt prettig.
Niet dat hiermee de Dethleffs volledig uit mijn lijstje verdwijnt.
Het is idd de zit in het midden van de Hobby 560 welke echt te krap wordt. De rondzit op de kop in combinatie met een tafel met enkele poot zal dit op moeten lossen.
Hoe was overigens de overstap van enkele as naar tandem as. Ben je overal welkom op campings (ivm het kapot trekken van het gras..... )
Succes met jullie zoektocht
Porsche + Tabbert
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Ik rijd nu pas in mijn 3e seizoen met een tandemasser maar heb inmiddels wel op meer dan 100 campings in binnen- en buitenland gestaan.
Ik bel altijd vooraf en geef aan dat ik een tandemasser met 4 movers heb, waardoor het risico tot eventueel beschadigen van een grasmat, verwaarloosbaar is.
We zijn tot nu toe nooit geweigerd.
In juni van dit jaar meldde ik mij telefonisch bij een camping in Zuid-Holland.
Ik zag op internet dat tandemassers niet welkom zijn. Ik zag ook dat de staanplaatsen voldoende groot waren en dit dus geen reden kon zijn.
Nadat ik telefonisch had uitgelegd welk type kampeerders we zijn, waren we welkom.
Zelfs bij de toegang tot de camping was een verbodsbord voor tandemassers geplaatst.
Men legde uit dat dit verbod uit preventief oogpunt was genomen om bepaalde groepen, veelal uit het buitenland, te kunnen weren. Ze hadden hier in het verleden nare ervaringen mee opgedaan.
Om deze reden wordt ook op buitenlandse campings soms tandemassers geweerd.
In de Tandemassergroep op Facebook lees ik overigens wel negatieve ervaringen, zelfs in Nederland.
Volgens mij is goede communicatie een pré.
Ik bel altijd vooraf en geef aan dat ik een tandemasser met 4 movers heb, waardoor het risico tot eventueel beschadigen van een grasmat, verwaarloosbaar is.
We zijn tot nu toe nooit geweigerd.
In juni van dit jaar meldde ik mij telefonisch bij een camping in Zuid-Holland.
Ik zag op internet dat tandemassers niet welkom zijn. Ik zag ook dat de staanplaatsen voldoende groot waren en dit dus geen reden kon zijn.
Nadat ik telefonisch had uitgelegd welk type kampeerders we zijn, waren we welkom.
Zelfs bij de toegang tot de camping was een verbodsbord voor tandemassers geplaatst.
Men legde uit dat dit verbod uit preventief oogpunt was genomen om bepaalde groepen, veelal uit het buitenland, te kunnen weren. Ze hadden hier in het verleden nare ervaringen mee opgedaan.
Om deze reden wordt ook op buitenlandse campings soms tandemassers geweerd.
In de Tandemassergroep op Facebook lees ik overigens wel negatieve ervaringen, zelfs in Nederland.
Volgens mij is goede communicatie een pré.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Wauw, wat een bakbeest (in positieve zin des woords)..dus ook de Hobby 720 UKFe is een optie
Puntje van kritiek, maar wellicht een non-issue voor u. Ik zou niet graag zo dicht bij de "kinderkamer" liggen.
Onze kindjes zijn nog relatief jong en worden nog wel eens wakker om een knuffeltje te pakken en maken dan toch wat geluid. OP dit moment liggen we aan de andere kant van de sleurhut en hebben we daar geen last. Als 1 vd kindjes toch in ons bed kruipt, hoor ik hoe onrustig ze slapen. Ze hebben daar overigens zelf geen last van, ik de dag aansluitend helaas wel...
Persoonlijk zou ik zo'n indeling niet snel kopen.
Home is where you park it
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Bedankt voor de reacties.
De indeling waarbij iedereen aan een zelfde kant van de caravan ligt heb ik altijd als ideal beschouwd, maar idd er zijn toch ook wel wat nadelige punten zoals ik lees.
Het zal qua indeling ergens toch altij een compromise blijven, waarin je probeert het best haalbare te nemen.
Het is voor ons overigens ook de bedoeling om met de caravan naar de sneeuw te gaan. Dethleffs heeft hier het Scandinavia pakket voor. Ik herinner mij nog de caravan wintersport vakanties met mn ouders in een Eifelland. Ik kan mij niet herinneren dat deze caravan uitgerust was met een "Scandinavia" packet en toch ging het prima.
Ik begrijp goed dat er wel degelijk verschil zit in opbouw van een caravan voor winter of zomer gebruik, maar hoe benodigd is het ?
De indeling waarbij iedereen aan een zelfde kant van de caravan ligt heb ik altijd als ideal beschouwd, maar idd er zijn toch ook wel wat nadelige punten zoals ik lees.
Het zal qua indeling ergens toch altij een compromise blijven, waarin je probeert het best haalbare te nemen.
Het is voor ons overigens ook de bedoeling om met de caravan naar de sneeuw te gaan. Dethleffs heeft hier het Scandinavia pakket voor. Ik herinner mij nog de caravan wintersport vakanties met mn ouders in een Eifelland. Ik kan mij niet herinneren dat deze caravan uitgerust was met een "Scandinavia" packet en toch ging het prima.
Ik begrijp goed dat er wel degelijk verschil zit in opbouw van een caravan voor winter of zomer gebruik, maar hoe benodigd is het ?
Isuzu D-max + Hobby 560 easy de luxe KMFe.
Re: Overstap naar grotere Hobby of Dethleffs
Er is mij uitgelegd dat het Dethleffs winterpakket onder andere vloeistof verwarming, extra isolatie en wat leiding verwarming heeft.
Winter camperen is eigenlijk gewoon veel stoken en ventileren.
Wat betreft constructie binnen is het wel handig als de kastjes niet volledig gesloten zijn en/of direct tegen de achterwand eindigen, anders krijg je een koude brug en gaat alles nat worden in de kastjes. De Hobby 2010 had hier last van.
Constructie buiten nog maar eens, zo min mogelijk kunststof. Klompen sneeuw slopen de onder afwerking/spoilers en ijs en sneeuw slopen de boven kappen.
Winter camperen is eigenlijk gewoon veel stoken en ventileren.
Wat betreft constructie binnen is het wel handig als de kastjes niet volledig gesloten zijn en/of direct tegen de achterwand eindigen, anders krijg je een koude brug en gaat alles nat worden in de kastjes. De Hobby 2010 had hier last van.
Constructie buiten nog maar eens, zo min mogelijk kunststof. Klompen sneeuw slopen de onder afwerking/spoilers en ijs en sneeuw slopen de boven kappen.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020