Algehele oriëntatie

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Partizaan
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 sep 2020 13:18

Algehele oriëntatie

Bericht door Partizaan » za 26 sep 2020 16:41

Mijn 2de post (na de 1ste waarin ik me voorstelde)

Mijn vrouw en ik hebben pas een 2-tal reizen gemaakt met een huurcamper. Dat was vooral in Duitsland en Tsjechië, en beviel erg goed.
Het idee van ergens naar toe rijden, zien dat het er mooi is en blijven staan, gaf een vrij gevoel. Parkeren bij een supermarkt, een marktpleintje, een bosrand, allemaal heerlijk. Dus het plan om er zelf eentje (naar onze wensen) te kopen was snel geboren.
Nu zijn nieuwe (maar ook 2de handse campers) flink aan de prijs. Daarnaast vonden we het soms wel zonde dat als we wat verder weg van ons plekje wilden, dat we dan de hele huisraad mee moesten nemen.

Dus we willen ons ook eens in een caravan-aankoop gaan verdiepen. Zeker toen we gisteren op Duitsland 3 een programma zagen waarin een gezin een mooie 2de hands caravan kocht voor onder de € 7.000. Die caravan had meer ruimte dan de grote camper die wij gehuurd hadden.

Natuurlijk leven er dan meteen veel vragen bij ons.
Kun je wel overal even makkelijk komen? Bijvoorbeeld de slingerweggetjes die we in het Zwarte Woud tegen kwamen?
Campers hebben vaak vele panelen op het dak en flinke accu's bij zich. Kan dat met een caravan ook?
De caravans lijken vaak zo weinig bodemruimte te hebben. Wat gebeurt er als je op mindere wegen komt?
Hoeveel spullen kun je meenemen en dan denken we ook aan gas om op te koken?

De meeste vragen zullen wel beantwoord worden als we meer gaan zoeken op dit forum en andere sites.
Maar toch wilde ik eens kijken of mensen ook wat tips, tricks, reacties geven als ik ons (voorlopige) wensenlijstje weergeef.

- We willen gaan reizen in Europa en Turkije. Misschien nog zelfs wel iets verder als we genoeg ervaring en zelfvertrouwen hebben opgebouwd.
- Campings vinden we leuk, maar niet 2 weken lang en soms is het ook leuk om ergens vrij te staan. Wat met de camper zelden een probleem bleek.
- Veel van de reizen zullen ook door landen zoals Oekraïne, Turkije, Letland, Hongarije gaan. Want juist daar komt een 'eigen huisje' van pas. Maar dat betekent wel vaak slechte wegen, kuilen, bulten, grintpaden. We vroegen ons af of je een caravan bijvoorbeeld zou kunnen verhogen met grotere wielen of iets dergelijks.
- We willen sowieso een andere auto aan gaan schaffen en dat zal bijna zeker een SUV zijn. Welke is nog onduidelijk, maar richting Volvo XC90 of Skoda Kodiaq. Bij voorkeur een automaat en hybride/elektrisch.
- Met de camperreizen hebben we niet 1 keer gebruik gemaakt van het aanwezige toilet of de douche. Nu waren we in drukke gebieden, dus dan bezoek je al snel een camping of openbaar zwembad (een van onze vakantie-hobbies, vooral in Duitsland) Toch denken we dat dit wel willen hebben in een caravan.
- We willen ook langer vrij staan en dan hebben we stroom nodig voor koelkast, laders, lampjes. In landen als Oekraine zijn weinig campings en dan dus ook geen stroom.
- Een vast groot bed is een must.
- Horizontaal slapen eigenlijk ook. Bij een camper heb je dan een (duur) hydraulisch systeem, maar een camper weegt ook heel wat.

Dit zijn zomaar wat wensen. Niet dat ze misschien allemaal even reëel zijn. whistle.gif

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door janvijn » za 26 sep 2020 19:42

Beste Partizaan,
Een caravan kopen die aan de eisen kan voldoen zoals je aangeeft voor (minder) dan € 7.000,= zal niet meevallen denk ik. Ik denk wel dat je een nette gebruikte caravan samen met een nette gebruikte auto zoals je die omschrijft koopt voor de prijs die je enkel aan een camper zal moeten uitgeven.
Caravans zijn er te kust en te keur, ook met alle voorzieningen die je aangeeft, of die voorzieningen kunnen worden aangebracht, campers zijn overigens ook niet allemaal van dergelijke attributen voorzien.
Je schrijft dat je ook “vrij” wil staan, dus niet op een camping, ik vraag me daarbij af hoe je over het volgende aspect denkt.
Je staat vrij in Spanje, Turkije, of Hongarije, maakt eigenlijk niet uit in welk land, je wil met de auto een tocht gaan maken of in een nabij gelegen stad naar de supermarkt. Je laat dan je caravan onbeheerd staan, hoe je die aan het einde van de middag terug vindt, daar heb mijn bedenkingen bij. Als je een camper zou hebben ga je die dingen met de camper doen en blijft deze dus niet achter. Vrij staan met een caravan of met een camper verschilt dus nogal.
Bij tochten die je omschrijft zou mijn voorkeur zeker zijn om te beschikken over eigen sanitair (complete badkamer) in campers is dat bijna altijd voorhanden, bij caravans zul je daar op moeten selecteren, maar deze zijn er zeker wel, in (ook) iets oudere Engelse caravans, maar ook steeds meer in (nieuwere) continentale caravans.
Als je (nog) geen ervaring hebt met een caravan, wat je inmiddels wel hebt met een camper, zou ik zeker eerst een (paar) keer een caravan huren om ervaring op te doen in het reizen met een caravan.
Succes met je plannen, met vriendelijke groet
Jan Vijn

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Philmar » za 26 sep 2020 19:47

Misschien zijn dit wel de caravans die bij jou profiel passen.
Alles aan boord om in de Bush en Sahara te toeren.

Philmar
Bijlagen
98D758F3-8228-4D96-8F63-1544C9A0061D.jpeg
98D758F3-8228-4D96-8F63-1544C9A0061D.jpeg (38.74 KiB) 486 keer bekeken
F34FC124-51F9-4B9D-AD92-5E8EFB990CB0.jpeg

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Knaus440 » za 26 sep 2020 22:09

Partizaan,
We hebben nu een caravan, al een 12 jaar. Daarvoor jaren een camper gehad. Eerst een buscamper en daarna een alkoof camper.
Wanneer ik je reactie zo lees ga ik denken dat je beter uit bent met een camper.
Campers zijn prijziger inderdaad.
Onze oplossing was oldtimer campers.(30-35 jaar oud)
Onderhoud en grotere klussen deed ik zelf in gezamenlijke werkplaats auto hobby club.
Begonnen bus camper daarna een alkoof camper.
We zijn zo op vakantie geweest door Schotland, Noorwegen, Tsjechië, Italië, Frankrijk, etc geweest.
Met inderdaad heerlijke wild kampeer ervaringen in Noorwegen en Schotland.
Op één of andere manier is met een camper toch meer, of andere, vrijheid.
Nogmaals, ik meen tussen de regels door te lezen dat een camper voor jullie eigenlijk een betere optie is.
Zullen vast niet alle caravanners met me eens zijn. Voor onszelf is de caravan nu een betere optie.
Telkens een camper huren is ook een optie.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Algehele oriëntatie

Bericht door appellover » za 26 sep 2020 22:21

Is totaal verschillende wereld,caravan is ontworpen om op camping te staan en camper om juist niet op camping,maar vrij en op camperplaats.
Camper is veel duurder in aanschaf,veel meer dan 7000€.En ook in onderhoud,verzekering,belasting.
Maar heeft als groot voordeel dat je kosteloos kan kamperen.
Natuurlijk kun je caravan zo verbouwen dat je een week vrij kan staan.
Grote accu ( 200 amp) en flinke zonnepanelen op dak.
Grote watertank ( 100 liter) en een vuilwatertank.
Lpg gasfles,koelkast gebruikt ongeveer 1 liter per dag.
Als je door heel europa en verder reist heb je toch lpg nodig.
Voordeel is meer ruimte in een caravan en je auto mee.
Zoals Jan hierboven al schreef,laat nooit je caravan onbeheerd achter,een caravan met “vreemd” kenteken staan ze op te wachten,dus op camping blijven.
Met camper moet je ook niet te lang wegblijven als je ergens alleen staat in de “rimboe”.
Er zijn veel campings maar veel meer camperplekken.
Kijk eens op park4night.
Wat bedden betreft is beide mogelijk,
2 aparte,fransbed,queensbed.
Heel groot verschil of je onbeperkt water en 230 volt hebt of zelfverzorgend onderweg bent.
Dit jaar is het toch heel anders door de covid en durven veel mensen niet meer naar camping en zeker niet naar douche of toilet.
Elk voordeel heb zn nadeel.
Succes met maken van keuze.
Gr.Ron

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Leentje » za 26 sep 2020 22:28

Ja hoor, deze caravanner kan zich daar ook in vinden. RE.gif RE.gif
Wij trekken graag rond met de caravan, staan ergens enkele nachten, bezoeken een en ander met de auto en trekken verder. We kiezen gerust voor minder doorgaande wegen, maar niet voor de hele slechte zoals je omschrijft in jouw start vraag. Wegen met kuilen en gaten zijn niet heel prettig voor de inhoud van je kastjes. De caravan zelf zal er vast ook onder te lijden hebben.
Autark kamperen kan voor enkele dagen prima met diverse caravans. Onze Kip had een zonnepaneel. I.c.m. met de accu was het prima mogelijk enkele dagen zelfstandig te staan.
Echter de afstanden die je omschrijft en de staat van de wegen, doen me toch meer richting camper denken. Met de caravan mag ik met de tempo 100 sticker in Duitsland net wat harder. Wat ik daadwerkelijk haal, ligt per uur toch ruim lager. Met een camper denk ik dat je eenvoudiger meer kilometers aflegt. Wij reizen binnen een straal van 1500 km en het reizen op zich is al vakantie. Als je op die manier naar bijvoorbeeld Turkije wil trekken, dan ben je wel enige maanden van huis. Ik noem maar wat....
Over de hoeveelheid gas zou ik me niet druk maken. In een beetje disselbak van de caravan passen al vlug twee flinke gasflessen van 11 kg. Naar ons verbruik gemeten is dat heel erg veel.
Je hebt prachtige plannen, ik ben benieuwd hoe je het vorm gaat geven!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door appellover » za 26 sep 2020 22:50

Als je grote tochten maakt is gas in de camper het probleem,moderne campers hebben diesel kachel en boiler,is in caravan nog niet gebruikelijk.
Maar met koelkast en koken ( geen kachel en boiler) kun je kleine 2 maanden op stap met 2 flessen en dan gas op.Helaas heeft ieder land andere gasflessen dus omruilen is probleem.
Vandaar dat campers vaak lpg met buitenvulaansluiting hebben.
Heb je met caravan veel minder last van,op camping is 230v voor koelkast,een kraan,onbeperkt douche,toilet.
Ik denk ook dat camper in dit geval beter is met lange reizen en kleine binnenwegen.Eigenlijk nog beter een 4x4 camper maar die zijn heel duur,meestal custom made.
Gr.Ron

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door erichendri » za 26 sep 2020 23:09

Met wat ik lees wat de wensen zijn wordt het minstens een C camper.
Rammelt een caravan op slechte wegen, doet een camper dat ook.
Een camper zal vast voordelen hebben maar een caravan ook.
Bij beide zit je bijna even snel aan je biertje onder de luifel.
En leuke kleine weggetjes rijden en door leuke stadjes toeren
gaat veel gemakkelijker met een auto.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door RonvA » za 26 sep 2020 23:40

Wat je ook kiest, volgen smij heb je een aardig budget nodig voor al je wensen xD. Het kan met een camper en met een caravan. Maar een caravan zal je toch ook moeten investeren in accu's en zonnepanelen etc. als je 'vrij' wil staan. Overigens moet je wel even opletten dat het niet zomaar overal kan. Camper plaatsen zijn makkelijker te vinden dan plekken waar je met een caravan ook vrij kan staan.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Knaus440 » zo 27 sep 2020 07:57

We hebben na het 1e jaar wel een kleine agregaat gekocht. In de oude Saviem bus zat voor hh gebruik een 260amp accu. Niet te tillen, maar wel veel stroom.
Inderdaad is nu de auto, en een huisje op een plek, voor ons de grootste plus.
Ik lees in je ander item dat je een budget hebt van een 7000 euro.
Dan koop je inderdaad een oudere camper. Wij kochten oldtimer, toen wegen belasting vrij. En de 2e op lpg. Verzekering was ook weinig!
Hoogste kosten waren onderdelen en tijd investeren. Oja, de Saviem van 3200 kg reed 1 op 5-6.
Ik denk dat je met 7000 euro alleen een oud campertje kunt kopen!
Met daarbij dus meer geld voor reparatie, revisie en onderhoud.
Mijn inschatting is dat wanneer je niet veel tijd hebt, geen technische kennis en handigheid, een camper van een 7-8000 euro niet echt een optie is.
De oudere campers zijn minder luxe.
Onze oude Saviem had een 2700 cc 4 cilinder benzine blok van 70 pk. Wel een stevig koppel. En klonk als een oud blok, maar dat was dan ook mijn hobby.
En max 95-100 km/h.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Knaus440 » zo 27 sep 2020 08:50

Op mp staat een leuke mb intergraal camper, diesel en oldtimer, voor 12500 euro. Misschien eens gaan kijken ter oriëntatie?
Sorry, ben op vakantie en op smartphone kan ik de link niet delen.

Marktplaats advertentie nummer
m1592790642
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door sailor wim » zo 27 sep 2020 09:17

Knaus440 schreef:
zo 27 sep 2020 08:50
Sorry, ben op vakantie.
awhoea.gif en dat schrijf op een forum wat bijna vakantie als heilig doel heeft.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Thornwood » zo 27 sep 2020 09:28

Knaus440 schreef:Op mp staat een leuke mb intergraal camper, diesel en oldtimer, voor 12500 euro. Misschien eens gaan kijken ter oriëntatie?
Sorry, ben op vakantie en op smartphone kan ik de link niet delen.

Marktplaats advertentie nummer
m1592790642
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Partizaan
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 sep 2020 13:18

Re: Algehele oriëntatie

Bericht door Partizaan » zo 27 sep 2020 10:00

Hartelijk dank voor zo veel reacties in zo'n korte tijd.

Ik zal naar aanleiding van de antwoorden nog wat toelichting geven.
Het is niet zo dat we een budget hebben van € 7.000. Ik gaf dat bedrag aan omdat ik zag wat een Duits gezin uitgaf (€ 6.600) aan een caravan die er in mijn (ondeskundige) ogen nog relatief goed uitzag. Ik heb wel eens campers gezien voor € 7.000 en die waren qua inrichting en toestand niet te vergelijken met deze caravan.
We gaan zoveel geld uitgeven als we denken dat nodig is (met grenzen, hahaha) om veilig en comfortabel genoeg onze reis te gaan maken. Wellicht wordt dat met een camper, wellicht met een caravan.
Onze eerste gedachte is ook met een camper, maar de caravan is misschien wel een goed alternatief. Maar dat had ik al eerder uitgelegd.
We willen ook zeker geen camper of caravan waar we nog veel aan moeten doen. Een oudere camper is sowieso uitgesloten omdat ik al zenuwachtig wordt bij het idee van onderhoud en reparaties. Niet dat dit bij een nieuwer model niet hoeft, maar de kans is kleiner.

Ik zag dat ik een beetje onhandig 'vrij staan' had uitgelegd. Ik zou met een caravan niet durven om deze aan een bosrand neer te zetten en dan met de auto de boodschappen doen. Met 'vrij staan' bedoelde ik meer dat je bij zo'n zelfde bosrand aankomt en daar de nacht doorbrengt. Dus je blijft zelf constant bij je caravan. Alleen sta je dan dus 'vrij' in de zin van geen voorzieningen van een camping of iets dergelijks.

Zo'n 4x4 camper is wel stoer als je de outback van Australië ingaat, maar zulke avonturiers zijn we nu ook weer niet. Maar ik heb met de auto veel gereden door Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Bulgarije, Montenegro om maar een paar voorbeelden te noemen. En daar zijn vele wegen met gaten en bulten, of soms nog onverhard. We gaan ook niet met opzet door bospaden rijden, maar soms is zelfs een gewone weg tussen 2 redelijke grote stadjes al niet op z'n allerbest. De vraag (voor ons) is of dit met een caravan wel te doen is. Er was ooit dat caravan-reisprogramma 'Op weg naar de Krim' dus ik denk het wel. Maar was benieuwd of je je caravan hier nog wat beter op kunt voorbereiden.

De extra voorzieningen, zoals zonnepanelen, accu's, gasflessen, lijken allemaal te doen zoals ik begrijp. Misschien door de iets minder stevige constructie (aanname van mij) kunnen er niet heel veel panelen op het dak. Ik heb wel een paar caravans op internet gezien waar ook een douche in zit.

De tip om te huren is ook een goede. Dit hebben we ook gedaan met campers en onze ideale indeling en afmeting, bleek in de praktijk toch minder ideaal dan we dachten. Dus daar hebben we veel van geleerd. Op caravan gebied zijn we helemaal blanco. Misschien denken we wel na 2 weken 'dit nooit meer'. Denk het niet, maar alles kan.

Tijd hebben we voldoende. Onze reizen met de camper waren korter omdat 8 weken huren van een camper flink in de papieren gaat lopen. En we huurden vooral ook omdat we wilden onderzoeken welk soort camper ons zou bevallen. Als we bijvoorbeeld naar Turkije zouden reizen zouden we daar zeker 2 of 3 maanden voor uittrekken. Dat zouden we ook doen als we met de camper zouden gaan, want effe op en neer sjezen is waanzin in onze ogen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”