Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door PD » vr 18 sep 2020 13:49

VIP schreef:
vr 18 sep 2020 13:48
RDDR schreef:
do 17 sep 2020 14:26
Daphne schreef:
do 17 sep 2020 14:16
Mooi dat je alles even een op een rijtje hebt gezet thumbup.gif
Dat is heel mooi ja, alleen moet ik mezelf nu al corrigeren. mrgreen.gif

Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus.
Dak van de Fendt 39 mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm
Bodem van de Fendt 47mm en 38mm voor de Sudwind en Sport

De 47mm dak dikte eerder noemde was alleen van toepassing op tandemassers van de Fendt Saphir en hier dus niet correct.

Ik ben wel verbaasd dat Fendt geen GFK dak gebruikt. Ondanks dat ik de kennis van Daphne hoog heb zitten toch even nagezocht, maar het is echt zo.
Zou voor mij wel een ding zijn (nadat mijn Eriba Feeling een poffertjespan is geworden). Nooit zo in verdiept omdat de stijl van Fendt ons niet aanspreekt. Daarmee sluit ik me ook aan bij het advies van Daphne. Kijk ook naar wat je mooi vind.
Bij Fendt kun je vanaf modeljaar 2021 (vanaf heden dus) een Hagelbestendig dak bestellen als optie. (Zit meen ik ook in het speciale 50 jaar pakket)

En op de Brillant is het al jaren gewoon standaard thumbup.gif

Nu is een GFK-dak wel hagelbestendiger maar als het er echt op aan komt, lijkt het me ook niet voldoende om schade te voorkomen. Of het iets aan de isolatiewaarde toevoegt, weet ik eerlijk gezegd niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Sjakie » wo 23 sep 2020 01:57

Ik kan niet oordelen over andere merken maar ben super tevreden met de Fendt Diamant 560.
Heb er een Truma 6E in als kachel en er zit standaard vloerverwarming in. Echter deze nog nooit hoeven gebruiken.
Ik zet temp op 20 graden en slaap hele winter op het dekbed. Heb er wel tapijt in en nog extra tapijt onder tafel en inloop.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Ab » wo 23 sep 2020 09:21

Daarmee heb ik ook jarenlang in de winter mee gekampeerd in de Oostenrijkse bergen.
Geen enkel probleem.
Maar ook alle andere merken caravans die je op de campings zag hadden geen problemen.
Zelfs de tentkampeerder die ik eens tegenkwam niet.
Het verschil tussen heel goede of wat mindere isolatie is niet meer dan een halve fles gas.
De tentkampeerder uitgezonderd..die deed het met een houtkacheltje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door wim » wo 23 sep 2020 09:59

Heb je al eens naar een Elddis caravan gekeken. Dan de Affinity serie. Daar zit standaard Alde vloeistof verwarming in.
Je kan de temperatuur instellen voor overdag b.v. 20 graden en s'nachts b.v. 15 graden. Ook kan je selecteren of je op gas of elektra wilt verwarmen.
Het geeft een heerlijke warmte. de radiatoren zitten onder de ramen. Het is dan ook niet koud als je bij het raam zit.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Ab » za 26 sep 2020 11:05

Wij hebben nu een uitstekend vergelijk.
We zijn onderweg met familie, beiden met hetzelfde merk en model camper en even oud/jong.
Wij hebben Alde verwarming. De andere hetelucht Truma met ringverwarming.
Eerlijk gezegd weinig verschil, allebei gewoon behaaglijk warm.
Echter, door de geïntegreerde Alde vloerverwarming in die van ons is het comfortgevoel toch bst hoger.
Qua ruimteverwarming op zich kan ik niet echter nog niet veel verschil vinden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Avontuur » vr 2 apr 2021 12:08

Daphne schreef:
vr 18 sep 2020 12:58
Sporting heeft nog wel PUAL, de Exciting niet meer. En de Nova sinds 2 jaar niet meer geloof ik. Ik dacht dat 2017 of 2018 de laatste waren.
Dat is wel jammer wanneer we toe zijn aan een nieuwe caravan, onze Eriba Nova is van 2016 en voldoet eigenlijk aan onze wensen van nu.
Ik weet dat jij de Nova hoog hebt zitten, wij ook.

Wie weet komen ze erop terug, of... blijken nieuwe materialen net zo goed.
Snuffelend bij de nieuwe Nova melden ze : 'Dankzij de innovatieve CLIMADUR-opbouwtechniek zijn de isolatiewaarden uitstekend en de stabiliteit en levensduur ongeëvenaard."

Natuurlijk een beetje wij van WC-Eend, maar hoe veel minder/beter of gelijkwaardig zal dit zijn aan onze huidige Nova.

In december 2015 gaf men nog altijd hoog op over PUAL.
"We noemen de Kabe, de Polar en de Alpina van Adria.Er zijn er natuurlijk meer.
Ook de Nova SL en GL van Eriba zijn door de toegepaste wintertechnologie absoluut wintervast.
*Perfecte isolatiewaarden dankij 30 mm PUAL bouwtechniek.
*Warme voeten dankzij de 50 mm Styrofoam-isolatie van de vloer.
*Een la om spullen in te drogen boven de verwarming.


De laatste gebruiken wij om de theedoek of handdoeken te drogen.
Ik lees nog weinig over wintertechnologie bij de huidige Nova, maar wie weet.
A travel adventure has no substitute.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”