Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Wij hebben een vaste plaats op een wintercamping in Oostenrijk met een vaste aanbouw.
Nu willen we de oude caravan dier er staat gaan vervangen voor een jongere caravan van max 5 jaar oud .
We willen geen Polar of Kabe. Budget voor deze caravans is in die leeftijd te hoog.
Alde kachel is geen must, we leven en koken in de aanbouw en slapen enkel in de caravan .
We willen wel een stapelbed en een treinzit en een groot bed . En het liefst 250 breed.
Dus een 5/6 persoons caravan.
Onze voorkeur zou uitgaan naar een Eriba Nova, maar die zijn er bijna niet met stapelbed.
Doordat wij echt een stapelbed willen zijn we best beperkt in de mogelijkheden bij de verschillende merken.
We kijken nu naar een:
Fendt Saphir
Knaus Sudwind
Knaus Sport
Dethleffs Camper
Wij hebben 4 jaar geleden een ( nieuwe) Hobby gekocht en we willen nooit geen Hobby meer ( Mijn excuses voor de liefhebber )
We hebben nu een Eriba Nova ( voor de zomer) waar we erg blij mee zijn. kwaliteit zo fijn.
We willen ook echt wel een beetje kwaliteit voor de wintercaravan. Gewoon degelijk. Net als onze Eriba.
Welke van de 4 genoemde is nu goede kwaliteit? Zijn na de hobby de luxe edition nog steeds een beetje bang een miskoop te doen.
De fendt saphir is een instapmodel, in de andere modellen is er geen met stapelbed te vinden van 250 breed. Dus kom je bij de saphir 560 skm uit. Vandaar de keuze op deze.
Is er nu veel kwlaiteitsverschil tussen de Sudwind en de sport?
En de Dethleffs camper lijkt me degelijk maar is dat ook zo?
Kan ook geen bodem/ dak en wand dikte van de Knaus vinden. weet iemand die?
Nu willen we de oude caravan dier er staat gaan vervangen voor een jongere caravan van max 5 jaar oud .
We willen geen Polar of Kabe. Budget voor deze caravans is in die leeftijd te hoog.
Alde kachel is geen must, we leven en koken in de aanbouw en slapen enkel in de caravan .
We willen wel een stapelbed en een treinzit en een groot bed . En het liefst 250 breed.
Dus een 5/6 persoons caravan.
Onze voorkeur zou uitgaan naar een Eriba Nova, maar die zijn er bijna niet met stapelbed.
Doordat wij echt een stapelbed willen zijn we best beperkt in de mogelijkheden bij de verschillende merken.
We kijken nu naar een:
Fendt Saphir
Knaus Sudwind
Knaus Sport
Dethleffs Camper
Wij hebben 4 jaar geleden een ( nieuwe) Hobby gekocht en we willen nooit geen Hobby meer ( Mijn excuses voor de liefhebber )
We hebben nu een Eriba Nova ( voor de zomer) waar we erg blij mee zijn. kwaliteit zo fijn.
We willen ook echt wel een beetje kwaliteit voor de wintercaravan. Gewoon degelijk. Net als onze Eriba.
Welke van de 4 genoemde is nu goede kwaliteit? Zijn na de hobby de luxe edition nog steeds een beetje bang een miskoop te doen.
De fendt saphir is een instapmodel, in de andere modellen is er geen met stapelbed te vinden van 250 breed. Dus kom je bij de saphir 560 skm uit. Vandaar de keuze op deze.
Is er nu veel kwlaiteitsverschil tussen de Sudwind en de sport?
En de Dethleffs camper lijkt me degelijk maar is dat ook zo?
Kan ook geen bodem/ dak en wand dikte van de Knaus vinden. weet iemand die?
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Gewoon even de specs induiken en vooral even gaan kijken bij dealers. Er is keus zat, ik heb zelf geen ervaring in de winter, maar ben super tevreden over zowel mijn vorige Knaus sudwind (2004) als mijn splinter nieuwe sudwind uit 2018.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Tja... dat wordt voor een ieder preken voor eigen kerk denk ik.
Fendt Saphir... door alle Fendters...
Knaus Sudwind... idem door Knauzers.
Knaus Sport... en nog een keer...
Dethleffs Camper door alle Dethleffers....
Dat kan je verwachten.. niemand zegt dat zijn caravan niet goed is... allemaal de beste gekocht.
Een ding is zeker... het zijn geen slechte merken die je noemt, hebben allemaal voors en tegens..
Ik denk dat je het aanbod moet mee gaan rekenen.... wat is er 2e hands..
Fendt Saphir... door alle Fendters...
Knaus Sudwind... idem door Knauzers.
Knaus Sport... en nog een keer...
Dethleffs Camper door alle Dethleffers....
Dat kan je verwachten.. niemand zegt dat zijn caravan niet goed is... allemaal de beste gekocht.
Een ding is zeker... het zijn geen slechte merken die je noemt, hebben allemaal voors en tegens..
Ik denk dat je het aanbod moet mee gaan rekenen.... wat is er 2e hands..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Winter kamperen vergt iets meer van een caravan dan zomer kamperen.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van plastic delen icm met vorst, tevens is langdurig vocht en elektronica paneeltjes ook niet zo’n beste combi. Voor de langdurige winter liever minder plastic en enkel gewone schakelaars, zoek daar het type/merk op uit.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van plastic delen icm met vorst, tevens is langdurig vocht en elektronica paneeltjes ook niet zo’n beste combi. Voor de langdurige winter liever minder plastic en enkel gewone schakelaars, zoek daar het type/merk op uit.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Zonder de exacte diktes van de wanden enz te weten zou Knaus theoretisch wat dunnere wanden kunnen hebben.
Knaus is altijd wat lichter in dezelfde lengte dan de rest van de merken, waarbij Fendt altijd wat zwaarder is dan de rest.
Knaus is altijd wat lichter in dezelfde lengte dan de rest van de merken, waarbij Fendt altijd wat zwaarder is dan de rest.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
RE.gif
in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er bent.
Onze grootste irritatie was altijd dat je na aankomst in de kou nog lang moet wachten voor de hut warm is, bij de kip met vloeistof gaat dat binnen een uur (3x 2100 watt branders op gas en gelijk 2000 watt op stroom), maar bij de Tabbert met ringverwarming (en natuurlijk ook veel langer en breder) duurde dat uren.
bij -5 gaat dat allemaal nog wel, maar als het echt koud is en je komt in de avond aan, gewoon geen feest.
in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er bent.
Onze grootste irritatie was altijd dat je na aankomst in de kou nog lang moet wachten voor de hut warm is, bij de kip met vloeistof gaat dat binnen een uur (3x 2100 watt branders op gas en gelijk 2000 watt op stroom), maar bij de Tabbert met ringverwarming (en natuurlijk ook veel langer en breder) duurde dat uren.
bij -5 gaat dat allemaal nog wel, maar als het echt koud is en je komt in de avond aan, gewoon geen feest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Qua indeling past de Fendt 515 skm goed. Stapelbed, treinzit en vast bed voorin. Niet 250, maar 230 breed.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
In dit rijtje zou iik ook voor de Fendt gaan. Die zijn in de regel zwaarder en dat uit zich ook direct in kwaliteit en isolatiewaarde.
Van Dethleffs weet ik het niet, en Knaus (ongeacht de serie) vind ik vooral een zomercaravan en voor milde winters in NL.
Maar zoals Ab altijd schrijft, is met voldoende gas elke caravan in de winter te gebruiken al blijven er wel verschillen.
Van Dethleffs weet ik het niet, en Knaus (ongeacht de serie) vind ik vooral een zomercaravan en voor milde winters in NL.
Maar zoals Ab altijd schrijft, is met voldoende gas elke caravan in de winter te gebruiken al blijven er wel verschillen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Bedankt voor de reacties, daar hebben we zeker wat aan
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
+1 voor @micky. Als je hem echt in de winter wilt gebruiken, zou ik eerder voor een oudere "winter"caravan kiezen met (Alde) vloeistofverwarming, dan een nieuwer model van de merken die TS noemt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
RE.gif
Maar wij hoeven niet overtuigt te worden van de vloeistof verwarming, wij willen nooit meer zonder
Maar wij hoeven niet overtuigt te worden van de vloeistof verwarming, wij willen nooit meer zonder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
eerlijk gezegd geen idee maar de caravan staat het hele jaar op de camping? zou je niet een stapelbed in eem eriba nova kunnen maken is een dagje werk.
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Volgens mij maakt het geen fluit uit welke je van deze 4 kiest. Uiteindelijk is het een kwestie van gas stoken, meer niet. Je bent verwend met een Eriba en dan vallen deze genoemde caravans in het niet. Heel simpel.
Kies gewoon welke indeling en ruimte je aanstaat. De dikte van de wanden en vloer zegt heel weinig, de dichtheid van de isolatie is belangrijker en daar was Eriba gewoon goed in. Jammer dat ze voor de LMC bouw zijn gegaan en niet aan de PUAL wanden hebben vastgehouden.
Waar je wel op moet letten (als je niet voor vloeistofverwarming gaat) is of de ringverwarming overal goed komt en ook over de ramen blaast en de afvoer goed afloopt. Maar jullie zijn al ervaren winterkampeerders, dus zullen jullie daar al wel aan denken.
Kijk trouwens eens voor een gebruikte Eriba Living Pulse of Sporting, die heb je wel met een stapelbed en met dezelfde PUAL wanden als de Nova.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus. Wel is het dak en bodem van de Fendt 47mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm voor het dak en 38mm voor de bodem. Isolatie van de Fendt zal daarmee dus waarschijnlijk iets beter zijn.
Daar heb ik gelukkig geen last van. Ben zeer blij met mijn Knaus, maar als winterkamperen mijn ding was, had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt. Kabe is top dan. Maar ook duurder dan dat ik zou willen uitgeven aan een caravan. Waarschijnlijk zou een Eriba met PUAL dan hoog op mijn lijstje staan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Dat zal alleen opgaan als er geen dakluiken worden geplaatst waar de isolatie weer teniet wordt gedaan. Knaus heeft overigens een GFK dak, wellicht dat dit het verschil in dikte verklaart.
Mooi dat je alles even een op een rijtje hebt gezet
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
RE.gif
als beide caravans dezelfde dakramen hebben maar de ene heeft een dikker dak en een dikkere vloer dan is die wel degelijk beter geïsoleerd want het verlies gaat niet alleen door de dakluiken.
als beide caravans dezelfde dakramen hebben maar de ene heeft een dikker dak en een dikkere vloer dan is die wel degelijk beter geïsoleerd want het verlies gaat niet alleen door de dakluiken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
RE.gif
Dat zal vast zo zijn. Dan blijft nog wel het verschil met een aluminium dak en een polyesterdak. Wellicht dat het verschil in isolatie daardoor minder groot is.
Ik blijf erbij dat TS het beste een caravan neemt die qua indeling past en voldoende ruimte biedt en die paar milimeter verschil tussen de merken zullen nauwelijks merkbaar zijn. Als je echt verschil wil, dan ga je voor een wintercaravan met vloeistofverwarming zoals jij al eerder aangaf. Alle andere "kwaliteits" geneuzel is een kwestie van hooguit een halve gasfles per vakantie.
Dat zal vast zo zijn. Dan blijft nog wel het verschil met een aluminium dak en een polyesterdak. Wellicht dat het verschil in isolatie daardoor minder groot is.
Ik blijf erbij dat TS het beste een caravan neemt die qua indeling past en voldoende ruimte biedt en die paar milimeter verschil tussen de merken zullen nauwelijks merkbaar zijn. Als je echt verschil wil, dan ga je voor een wintercaravan met vloeistofverwarming zoals jij al eerder aangaf. Alle andere "kwaliteits" geneuzel is een kwestie van hooguit een halve gasfles per vakantie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Dat is heel mooi ja, alleen moet ik mezelf nu al corrigeren.
Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus.
Dak van de Fendt 39 mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm
Bodem van de Fendt 47mm en 38mm voor de Sudwind en Sport
De 47mm dak dikte eerder noemde was alleen van toepassing op tandemassers van de Fendt Saphir en hier dus niet correct.
Ik ben wel verbaasd dat Fendt geen GFK dak gebruikt. Ondanks dat ik de kennis van Daphne hoog heb zitten toch even nagezocht, maar het is echt zo.
Zou voor mij wel een ding zijn (nadat mijn Eriba Feeling een poffertjespan is geworden). Nooit zo in verdiept omdat de stijl van Fendt ons niet aanspreekt. Daarmee sluit ik me ook aan bij het advies van Daphne. Kijk ook naar wat je mooi vind.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
bedoel je dan Kabe , polar, cabBy enz? Of zijn er nog andere merken?
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Ok, dat wist ik niet dat ze bij Eriba Gestopt waren met Pual. Is dat pas sinds dit jaar?Daphne schreef: ↑do 17 sep 2020 13:31Volgens mij maakt het geen fluit uit welke je van deze 4 kiest. Uiteindelijk is het een kwestie van gas stoken, meer niet. Je bent verwend met een Eriba en dan vallen deze genoemde caravans in het niet. Heel simpel.
Kies gewoon welke indeling en ruimte je aanstaat. De dikte van de wanden en vloer zegt heel weinig, de dichtheid van de isolatie is belangrijker en daar was Eriba gewoon goed in. Jammer dat ze voor de LMC bouw zijn gegaan en niet aan de PUAL wanden hebben vastgehouden.
Waar je wel op moet letten (als je niet voor vloeistofverwarming gaat) is of de ringverwarming overal goed komt en ook over de ramen blaast en de afvoer goed afloopt. Maar jullie zijn al ervaren winterkampeerders, dus zullen jullie daar al wel aan denken.
Kijk trouwens eens voor een gebruikte Eriba Living Pulse of Sporting, die heb je wel met een stapelbed en met dezelfde PUAL wanden als de Nova.
Ok, we hadden inderdaad een aantal van die sporting jive met stapelbedden gezien.
En deze hebben dus nog wel de PUAL wanden? Weet iemand wat meer over de kwaliteit?
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Sporting heeft nog wel PUAL, de Exciting niet meer. En de Nova sinds 2 jaar niet meer geloof ik. Ik dacht dat 2017 of 2018 de laatste waren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Er zijn ook andere merken die zich met bepaalde types richten op de wintersport, onze kip bijv. die is al heel oud, maar wel speciaal gebouwd voor de wintersport, disselkast is verwarmt en extra geïsoleerd (verwarming om de watertanks) , alle leidingen liggen langs de vloeistofleidingen van de verwarming, geen schoorsteen op het dak maar aan de zijkant, extra rubbers rondom de deur, afvoer binnen zodat hij niet kan bevriezen en in de handleiding staat vermeld tot welke temperatuur hij berekend is (ik meen -45 graden) -31 hebben wij gehaald zonder problemen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Er zijn er nog wel wat, bv Solifer of Adria Alpina wellicht ook nog wel gebruikt te vinden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs
Bij Fendt kun je vanaf modeljaar 2021 (vanaf heden dus) een Hagelbestendig dak bestellen als optie. (Zit meen ik ook in het speciale 50 jaar pakket)RDDR schreef: ↑do 17 sep 2020 14:26Dat is heel mooi ja, alleen moet ik mezelf nu al corrigeren.
Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus.
Dak van de Fendt 39 mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm
Bodem van de Fendt 47mm en 38mm voor de Sudwind en Sport
De 47mm dak dikte eerder noemde was alleen van toepassing op tandemassers van de Fendt Saphir en hier dus niet correct.
Ik ben wel verbaasd dat Fendt geen GFK dak gebruikt. Ondanks dat ik de kennis van Daphne hoog heb zitten toch even nagezocht, maar het is echt zo.
Zou voor mij wel een ding zijn (nadat mijn Eriba Feeling een poffertjespan is geworden). Nooit zo in verdiept omdat de stijl van Fendt ons niet aanspreekt. Daarmee sluit ik me ook aan bij het advies van Daphne. Kijk ook naar wat je mooi vind.
Porsche + Tabbert