Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Suus3103
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 jun 2017 16:47

Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Suus3103 » di 15 sep 2020 15:38

Wij hebben een vaste plaats op een wintercamping in Oostenrijk met een vaste aanbouw.
Nu willen we de oude caravan dier er staat gaan vervangen voor een jongere caravan van max 5 jaar oud .
We willen geen Polar of Kabe. Budget voor deze caravans is in die leeftijd te hoog.
Alde kachel is geen must, we leven en koken in de aanbouw en slapen enkel in de caravan .
We willen wel een stapelbed en een treinzit en een groot bed . En het liefst 250 breed.
Dus een 5/6 persoons caravan.

Onze voorkeur zou uitgaan naar een Eriba Nova, maar die zijn er bijna niet met stapelbed.
Doordat wij echt een stapelbed willen zijn we best beperkt in de mogelijkheden bij de verschillende merken.

We kijken nu naar een:
Fendt Saphir
Knaus Sudwind
Knaus Sport
Dethleffs Camper

Wij hebben 4 jaar geleden een ( nieuwe) Hobby gekocht en we willen nooit geen Hobby meer ( Mijn excuses voor de liefhebber knipoog.gif )
We hebben nu een Eriba Nova ( voor de zomer) waar we erg blij mee zijn. kwaliteit zo fijn.

We willen ook echt wel een beetje kwaliteit voor de wintercaravan. Gewoon degelijk. Net als onze Eriba.

Welke van de 4 genoemde is nu goede kwaliteit? Zijn na de hobby de luxe edition nog steeds een beetje bang een miskoop te doen.

De fendt saphir is een instapmodel, in de andere modellen is er geen met stapelbed te vinden van 250 breed. Dus kom je bij de saphir 560 skm uit. Vandaar de keuze op deze.

Is er nu veel kwlaiteitsverschil tussen de Sudwind en de sport?

En de Dethleffs camper lijkt me degelijk maar is dat ook zo?

Kan ook geen bodem/ dak en wand dikte van de Knaus vinden. weet iemand die?

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Peutje » di 15 sep 2020 20:53

Gewoon even de specs induiken en vooral even gaan kijken bij dealers. Er is keus zat, ik heb zelf geen ervaring in de winter, maar ben super tevreden over zowel mijn vorige Knaus sudwind (2004) als mijn splinter nieuwe sudwind uit 2018.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Chris » di 15 sep 2020 21:07

Tja... dat wordt voor een ieder preken voor eigen kerk denk ik.

Fendt Saphir... door alle Fendters...
Knaus Sudwind... idem door Knauzers.
Knaus Sport... en nog een keer...
Dethleffs Camper door alle Dethleffers....

Dat kan je verwachten.. niemand zegt dat zijn caravan niet goed is... allemaal de beste gekocht.


Een ding is zeker... het zijn geen slechte merken die je noemt, hebben allemaal voors en tegens..
Ik denk dat je het aanbod moet mee gaan rekenen.... wat is er 2e hands..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Herr » di 15 sep 2020 22:23

Winter kamperen vergt iets meer van een caravan dan zomer kamperen.
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van plastic delen icm met vorst, tevens is langdurig vocht en elektronica paneeltjes ook niet zo’n beste combi. Voor de langdurige winter liever minder plastic en enkel gewone schakelaars, zoek daar het type/merk op uit.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door ArnoM » di 15 sep 2020 22:56

Zonder de exacte diktes van de wanden enz te weten zou Knaus theoretisch wat dunnere wanden kunnen hebben.
Knaus is altijd wat lichter in dezelfde lengte dan de rest van de merken, waarbij Fendt altijd wat zwaarder is dan de rest.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Micky » di 15 sep 2020 23:03

RE.gif

in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er bent.

Onze grootste irritatie was altijd dat je na aankomst in de kou nog lang moet wachten voor de hut warm is, bij de kip met vloeistof gaat dat binnen een uur (3x 2100 watt branders op gas en gelijk 2000 watt op stroom), maar bij de Tabbert met ringverwarming (en natuurlijk ook veel langer en breder) duurde dat uren.
bij -5 gaat dat allemaal nog wel, maar als het echt koud is en je komt in de avond aan, gewoon geen feest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door hendrik38 » wo 16 sep 2020 06:55

Qua indeling past de Fendt 515 skm goed. Stapelbed, treinzit en vast bed voorin. Niet 250, maar 230 breed.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door PD » wo 16 sep 2020 07:52

In dit rijtje zou iik ook voor de Fendt gaan. Die zijn in de regel zwaarder en dat uit zich ook direct in kwaliteit en isolatiewaarde.

Van Dethleffs weet ik het niet, en Knaus (ongeacht de serie) vind ik vooral een zomercaravan en voor milde winters in NL.

Maar zoals Ab altijd schrijft, is met voldoende gas elke caravan in de winter te gebruiken al blijven er wel verschillen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Suus3103
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 jun 2017 16:47

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Suus3103 » wo 16 sep 2020 21:28

Bedankt voor de reacties, daar hebben we zeker wat aan

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door evr66 » do 17 sep 2020 11:38

+1 voor @micky. Als je hem echt in de winter wilt gebruiken, zou ik eerder voor een oudere "winter"caravan kiezen met (Alde) vloeistofverwarming, dan een nieuwer model van de merken die TS noemt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Micky » do 17 sep 2020 11:41

RE.gif mrgreen.gif

Maar wij hoeven niet overtuigt te worden van de vloeistof verwarming, wij willen nooit meer zonder mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Niels83 » do 17 sep 2020 13:24

eerlijk gezegd geen idee maar de caravan staat het hele jaar op de camping? zou je niet een stapelbed in eem eriba nova kunnen maken is een dagje werk.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Daphne » do 17 sep 2020 13:31

Suus3103 schreef:
di 15 sep 2020 15:38

Fendt Saphir
Knaus Sudwind
Knaus Sport
Dethleffs Camper
Volgens mij maakt het geen fluit uit welke je van deze 4 kiest. Uiteindelijk is het een kwestie van gas stoken, meer niet. Je bent verwend met een Eriba en dan vallen deze genoemde caravans in het niet. Heel simpel.

Kies gewoon welke indeling en ruimte je aanstaat. De dikte van de wanden en vloer zegt heel weinig, de dichtheid van de isolatie is belangrijker en daar was Eriba gewoon goed in. Jammer dat ze voor de LMC bouw zijn gegaan en niet aan de PUAL wanden hebben vastgehouden.

Waar je wel op moet letten (als je niet voor vloeistofverwarming gaat) is of de ringverwarming overal goed komt en ook over de ramen blaast en de afvoer goed afloopt. Maar jullie zijn al ervaren winterkampeerders, dus zullen jullie daar al wel aan denken.

Kijk trouwens eens voor een gebruikte Eriba Living Pulse of Sporting, die heb je wel met een stapelbed en met dezelfde PUAL wanden als de Nova.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door RDDR » do 17 sep 2020 14:05

ArnoM schreef:
di 15 sep 2020 22:56
Zonder de exacte diktes van de wanden enz te weten zou Knaus theoretisch wat dunnere wanden kunnen hebben.
Knaus is altijd wat lichter in dezelfde lengte dan de rest van de merken, waarbij Fendt altijd wat zwaarder is dan de rest.
Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus. Wel is het dak en bodem van de Fendt 47mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm voor het dak en 38mm voor de bodem. Isolatie van de Fendt zal daarmee dus waarschijnlijk iets beter zijn.
Chris schreef:
di 15 sep 2020 21:07
Tja... dat wordt voor een ieder preken voor eigen kerk denk ik.
....
Dat kan je verwachten.. niemand zegt dat zijn caravan niet goed is... allemaal de beste gekocht.
Daar heb ik gelukkig geen last van. Ben zeer blij met mijn Knaus, maar als winterkamperen mijn ding was, had ik waarschijnlijk een andere keuze gemaakt. Kabe is top dan. Maar ook duurder dan dat ik zou willen uitgeven aan een caravan. Waarschijnlijk zou een Eriba met PUAL dan hoog op mijn lijstje staan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Daphne » do 17 sep 2020 14:16

RDDR schreef:
do 17 sep 2020 14:05
Wel is het dak en bodem van de Fendt 47mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm voor het dak en 38mm voor de bodem. Isolatie van de Fendt zal daarmee dus waarschijnlijk iets beter zijn.
Dat zal alleen opgaan als er geen dakluiken worden geplaatst waar de isolatie weer teniet wordt gedaan. Knaus heeft overigens een GFK dak, wellicht dat dit het verschil in dikte verklaart.

Mooi dat je alles even een op een rijtje hebt gezet thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Micky » do 17 sep 2020 14:18

RE.gif

als beide caravans dezelfde dakramen hebben maar de ene heeft een dikker dak en een dikkere vloer dan is die wel degelijk beter geïsoleerd want het verlies gaat niet alleen door de dakluiken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Daphne » do 17 sep 2020 14:22

RE.gif

Dat zal vast zo zijn. Dan blijft nog wel het verschil met een aluminium dak en een polyesterdak. Wellicht dat het verschil in isolatie daardoor minder groot is.

Ik blijf erbij dat TS het beste een caravan neemt die qua indeling past en voldoende ruimte biedt en die paar milimeter verschil tussen de merken zullen nauwelijks merkbaar zijn. Als je echt verschil wil, dan ga je voor een wintercaravan met vloeistofverwarming zoals jij al eerder aangaf. Alle andere "kwaliteits" geneuzel is een kwestie van hooguit een halve gasfles per vakantie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door RDDR » do 17 sep 2020 14:26

Daphne schreef:
do 17 sep 2020 14:16
Mooi dat je alles even een op een rijtje hebt gezet thumbup.gif
Dat is heel mooi ja, alleen moet ik mezelf nu al corrigeren. mrgreen.gif

Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus.
Dak van de Fendt 39 mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm
Bodem van de Fendt 47mm en 38mm voor de Sudwind en Sport

De 47mm dak dikte eerder noemde was alleen van toepassing op tandemassers van de Fendt Saphir en hier dus niet correct.

Ik ben wel verbaasd dat Fendt geen GFK dak gebruikt. Ondanks dat ik de kennis van Daphne hoog heb zitten toch even nagezocht, maar het is echt zo.
Zou voor mij wel een ding zijn (nadat mijn Eriba Feeling een poffertjespan is geworden). Nooit zo in verdiept omdat de stijl van Fendt ons niet aanspreekt. Daarmee sluit ik me ook aan bij het advies van Daphne. Kijk ook naar wat je mooi vind.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Suus3103
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 jun 2017 16:47

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Suus3103 » vr 18 sep 2020 11:03

Micky schreef:
di 15 sep 2020 23:03
RE.gif

in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er

bedoel je dan Kabe , polar, cabBy enz? Of zijn er nog andere merken?

Suus3103
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 jun 2017 16:47

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Suus3103 » vr 18 sep 2020 11:04

hendrik38 schreef:
wo 16 sep 2020 06:55
Qua indeling past de Fendt 515 skm goed. Stapelbed, treinzit en vast bed voorin. Niet 250, maar 230 breed.

Zoutkorrels nog kunnen, maar de 250 heeft de voorkeur. Met 4 kinderen is ieder beetje extra ruimte prettig haphop.gif

Suus3103
Berichten: 5
Lid geworden op: di 6 jun 2017 16:47

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Suus3103 » vr 18 sep 2020 11:08

Daphne schreef:
do 17 sep 2020 13:31
Suus3103 schreef:
di 15 sep 2020 15:38

Fendt Saphir
Knaus Sudwind
Knaus Sport
Dethleffs Camper
Volgens mij maakt het geen fluit uit welke je van deze 4 kiest. Uiteindelijk is het een kwestie van gas stoken, meer niet. Je bent verwend met een Eriba en dan vallen deze genoemde caravans in het niet. Heel simpel.

Kies gewoon welke indeling en ruimte je aanstaat. De dikte van de wanden en vloer zegt heel weinig, de dichtheid van de isolatie is belangrijker en daar was Eriba gewoon goed in. Jammer dat ze voor de LMC bouw zijn gegaan en niet aan de PUAL wanden hebben vastgehouden.

Waar je wel op moet letten (als je niet voor vloeistofverwarming gaat) is of de ringverwarming overal goed komt en ook over de ramen blaast en de afvoer goed afloopt. Maar jullie zijn al ervaren winterkampeerders, dus zullen jullie daar al wel aan denken.

Kijk trouwens eens voor een gebruikte Eriba Living Pulse of Sporting, die heb je wel met een stapelbed en met dezelfde PUAL wanden als de Nova.
Ok, dat wist ik niet dat ze bij Eriba Gestopt waren met Pual. Is dat pas sinds dit jaar?

Ok, we hadden inderdaad een aantal van die sporting jive met stapelbedden gezien.
En deze hebben dus nog wel de PUAL wanden? Weet iemand wat meer over de kwaliteit?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Daphne » vr 18 sep 2020 12:58

Sporting heeft nog wel PUAL, de Exciting niet meer. En de Nova sinds 2 jaar niet meer geloof ik. Ik dacht dat 2017 of 2018 de laatste waren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door Micky » vr 18 sep 2020 13:07

Suus3103 schreef:
vr 18 sep 2020 11:03
Micky schreef:
di 15 sep 2020 23:03
RE.gif

in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er

bedoel je dan Kabe , polar, cabBy enz? Of zijn er nog andere merken?
Er zijn ook andere merken die zich met bepaalde types richten op de wintersport, onze kip bijv. die is al heel oud, maar wel speciaal gebouwd voor de wintersport, disselkast is verwarmt en extra geïsoleerd (verwarming om de watertanks) , alle leidingen liggen langs de vloeistofleidingen van de verwarming, geen schoorsteen op het dak maar aan de zijkant, extra rubbers rondom de deur, afvoer binnen zodat hij niet kan bevriezen en in de handleiding staat vermeld tot welke temperatuur hij berekend is (ik meen -45 graden) -31 hebben wij gehaald zonder problemen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door evr66 » vr 18 sep 2020 13:29

Suus3103 schreef:
vr 18 sep 2020 11:03
Micky schreef:
di 15 sep 2020 23:03
RE.gif

in dit rijtje zou ik idd ook echt voor de Fendt gaan, echter zou ik liever een oudere echte wintercaravan kopen met dan ook de mogelijkheid om de vloeistofverwarming aan te zetten voordat je er

bedoel je dan Kabe , polar, cabBy enz? Of zijn er nog andere merken?
Er zijn er nog wel wat, bv Solifer of Adria Alpina wellicht ook nog wel gebruikt te vinden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Advies wintercaravan Fendt/Knaus/Dethleffs

Bericht door VIP » vr 18 sep 2020 13:48

RDDR schreef:
do 17 sep 2020 14:26
Daphne schreef:
do 17 sep 2020 14:16
Mooi dat je alles even een op een rijtje hebt gezet thumbup.gif
Dat is heel mooi ja, alleen moet ik mezelf nu al corrigeren. mrgreen.gif

Wanddikte van een Knaus Sport, Knaus Sudwind en Fendt Saphir is 31mm. Exact gelijk dus.
Dak van de Fendt 39 mm en bij de Knaus (Sudwind en Sport) 31mm
Bodem van de Fendt 47mm en 38mm voor de Sudwind en Sport

De 47mm dak dikte eerder noemde was alleen van toepassing op tandemassers van de Fendt Saphir en hier dus niet correct.

Ik ben wel verbaasd dat Fendt geen GFK dak gebruikt. Ondanks dat ik de kennis van Daphne hoog heb zitten toch even nagezocht, maar het is echt zo.
Zou voor mij wel een ding zijn (nadat mijn Eriba Feeling een poffertjespan is geworden). Nooit zo in verdiept omdat de stijl van Fendt ons niet aanspreekt. Daarmee sluit ik me ook aan bij het advies van Daphne. Kijk ook naar wat je mooi vind.
Bij Fendt kun je vanaf modeljaar 2021 (vanaf heden dus) een Hagelbestendig dak bestellen als optie. (Zit meen ik ook in het speciale 50 jaar pakket)
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”