Eerste caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 18:50

Zoals ik al kort in mn voorsteltopic zei zijn manlief en ik op zoek naar onze eerste caravan. We hebben tot nu toe Knaus, Fendt, Dethleff, Adria en Caravelair gezien en zijn wel gevallen voor de Knaus Sport (silver edition). Dethleff Camper modellen zijn ook mooi maar duurder. Fendt is prachtig maar te duur en te zwaar. We moeten de caravan met een Megane Estate 1.5 diesel gaan trekken namelijk. En ons budget is rond de 20-21 duizend euro, en we willen het liefst nieuw of jong occasion.

We weten in ieder geval dat we geen stapelbed willen. Ons zoontje kan nu in de omgebouwde zithoek en over een paar jaar in een tentje. We kamperen toch mn met mooi weer en die ene keer kou/regen leggen we hem wel over van het vaste bed als wij gaan slapen.

Maar er zijn veel meer punten waarvoor we niet weten wat we willen scratch.gif

De eerste twijfel betreft het vaste bed voor onszelf. Moeten we een frans bed doen of enkele bedden? Liever een frans bed ivm meer loopruimte in het midden. Maar van Knaus zijn de franse bedden 137x198 en ik vroeg me af of je daar uiteindelijk niet gek van wordt. Mijn man is niet heel groot (185cm) maar kon niet helemaal rechtuit liggen. Burstner lijkt iets grotere bedden te hebben maar dealers zitten erg ver weg. Dwarsbedden zie ik weinig in het segment waar wij in zoeken en zo’n bed geeft ook weer minder loopruimte heb ik het idee.

Ander twijfelpunt (nogal essentieel) is het formaat caravan. Het liefst zou ik de 500 FU van Knaus sport kiezen, nog net door de Megane te trekken (op papier). Maar is 1 formaatje kleiner (bv 450 FU of 460 EU) niet net zo goed? Ik vind het extra stuk aanrechtblad wel heel fijn, werkt fijner en oogt ook een stuk ruimtelijker. Maar heb ik dat nou echt nodig? Is dat de extra moeite van het trekken en het extra geld waard?

Als jullie weten dat we blij worden van de aanblik en de styling van de Knaus Sport silver edition 500, wat zijn dan alternatieven die je zou aanraden?
En wat zou jullie advies zijn met betrekking tot het vaste bed?

Bedankt alvast voor het meedenken?
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Eerste caravan

Bericht door RonvA » di 8 sep 2020 18:57

Als ik je zo enorm zie twijfelen zou mijn eerste advies zijn, huur er 1tje! en kijk hoe dat bevalt. Of ga voor een oudere, maar om nou 20/21K te verstoken aan een caravan terwijl je zo enorm twijfelt wat je wil.
Wij kunnen echt met zijn alle niet bepalen of jij enkele of een frans bed het fijnste vind. Er zijn namelijk ook hier legio mensen die het 1 of ander fijner vinden.

Wij hebben eind vorig jaar (dit jaar geleverd) wel een nieuwe caravan gekocht, ook onze eerste. Maar wij waren al ruim 2 jaar caravans aan het kijken en wisten ondertussen zeker dat we een Hobby 460 UFe Excellent wilde hebben. Door gewoon heel veel caravans in en uit te lopen in verschillende zaken.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Eerste caravan

Bericht door myalexx » di 8 sep 2020 19:28

Hee nadine,

Zoals ron ook vertelde, huren is wel de manier om uit te vinden wat je wilt.
Zo kan je paar weken genieten van de indeling naar wens of een gedeelte van de wens en bekijken of dat echt is wat je zoekt.
In beide gevallen zit je nergens aan vast knipoog.gif

Wij hebben dat ook gedaan thumbup.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan

Bericht door Chris » di 8 sep 2020 19:41

Wij hebben de Knaus 500EU..met een stukje extra aanrechtblad..
En dat stukkie extra is wel erg prettig, echt.
Staan bij ons het koffiezet apparaat en de waterkoker permanent op... wel een extra WCD gemaakt.
En de bedden.... lekker lang en met middenstuk een grote speelweide...
Bij ons komt dochterlief er wel eens spontaan tussen "neerploffen"..
Dan is het wel gedaan met slapen en wordt het keeten.. mrgreen.gif

Maar... al eerder geschreven..
Als je twijfelt, huur er eerst zo eentje..
Ga er mee op pad en weeg de voors en de tegens zelf af.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Eerste caravan

Bericht door workel » di 8 sep 2020 20:20

Blijft een lastige keuze kiezen welke indeling het beste past.

Wij hebben een dwarsbed gehad (4 jaar) waren het over elkaar klimmen zat en die ingeruild op een frans bed (4 jaar gehad) en deze verkocht. Ervaren het franse bed als te smal om de reden dat wij thuis een aardig groot bed hebben qua breedte, 2 meter, gekozen voor 2 enkele bedden waar wij 1 groot bed van gaan maken. Dit is een Knaus 500 EU Sport Silver Selection geworden en is nieuw besteld, levering Q1 2021.
Voor ons dus nog ff wachten voordat hij er is en dan gaan ervaren hoe die gaat bevallen, denk wel goed. TIs onze eerste Knaus na 1 Dethleffs en 2 Hobby's.

Ben van mening dat gevoel ook een belangrijke rol speelt en dan metname als je samen een caravan binnen stapt wat een indeling doet met je, spreek deze aan, zie je je hier de komende jaren in verblijven tijdens de vakantie. Maar zoveel mensen zoveel wensen.

Succes met het maken van de juiste keuzes.

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 20:34

Bedankt voor jullie reacties!

Sorry, vergeten te melden dat we zeer waarschijnlijk komend jaar zullen huren inderdaad. Maar ik wilnatuurlijk huren wat ik denk dat het beste past, vandaar al wel de stevige orientatie.

Huuradressen in de regio Rotterdam zijn dus ook welkom. Dan ga ik even uit van een Knaus. Campolife is een optie maar die verhuren geen tafel/stoelen bij en dat is wel handig. En ervaringsverhalen van huur zijn sowieso welkom.

Maar los van het verhuren zijn we nog steeds dus wel oo zoek naar wat ons het beste zou passen.
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

koning

Re: Eerste caravan

Bericht door koning » di 8 sep 2020 20:39

Ik probeer me voor te stellen hoe het slapen op twee enkele bedden zal zijn, met name omdat we nu ook lekker tegen elkaar aan kruipen.
Slapen jullie nu ook al "gescheiden"? Dan is de stap naar twee enkele bedden geen probleem.

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 21:09

koning schreef:
di 8 sep 2020 20:39
Ik probeer me voor te stellen hoe het slapen op twee enkele bedden zal zijn, met name omdat we nu ook lekker tegen elkaar aan kruipen.
Slapen jullie nu ook al "gescheiden"? Dan is de stap naar twee enkele bedden geen probleem.
Wij hebben nu 2 losse bedden maar wel tegen elkaar. Slapen doen we beiden graag met voldoende ruimte blij.gif
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Eerste caravan

Bericht door Ron » di 8 sep 2020 21:19

Als je toch van plan bent om een caravan te kopen.
Kan je toch ook al tafels en stoelen kopen als je de caravan gaat huren ?

Een frans bed heeft als nadeel dat het voeteinde meestal smaller is.
Je moet alsnog over elkaar heen kruipen.
Er zijn caravans met een dwars bed van 200X150 (Dethleffs).

Van 2 enkele bedden kan je ook een hele grote maken.

Deze week is er een grote caravan beurs in Dusseldorf.
Wellicht kan je daar makkelijker een keuze maken.

Suc6
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 21:34

ronk schreef:
di 8 sep 2020 21:19
Deze week is er een grote caravan beurs in Dusseldorf.
Wellicht kan je daar makkelijker een keuze maken.

Suc6
Tnx!

Wat betreft de Caravan Salon, volgens mij staan een aantal interessante merken (Dethleffs, Burstner) er niet. Maar misschien staan er wel dealers die die merken wel meenemen. Iemand een idee?
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Eerste caravan

Bericht door Ron » di 8 sep 2020 21:53

Schermafdruk van 2020-09-08 21-51-19.png
De volgende merken staan er
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 21:55

Dank je wel Ronk, vond ze er niet tussen in de exposantenlijst. Zaterdag toch maar naartoe denk ik.
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Eerste caravan

Bericht door RonvA » di 8 sep 2020 22:13

Wel online een kaartje zien te bemachtigen, anders kom je niet binnen!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » di 8 sep 2020 22:26

RonvA schreef:
di 8 sep 2020 22:13
Wel online een kaartje zien te bemachtigen, anders kom je niet binnen!
Had het gezien ja, bedankt!
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Eerste caravan

Bericht door Peutje » di 8 sep 2020 22:32

Wij hebben de sudwind 450fu, net zo compact als de sport maar dan met een stukje verlengde keuken waardoor de koffiezetter ook een aparte plek heeft. Erg fijn een beetje ruimte maar toch geen lel van een caravan. Trekken hem (met gemak) met vergelijkbare auto, 308SW.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Eerste caravan

Bericht door mrbullmastiff » za 12 sep 2020 21:16

Wij hebben Breedbed, Fransbed en nu enkele bedden in de lengte waar je ook een groot bed van kan maken.
Het Franse bed vond ik waardeloos. Ik heb er nooit lekker in geslapen verder het nadeel van over elkaar moeten kruipen als je er eens uit moet wat je ook heb in een breedslaper.
De huidige setting vinden we lekker slapen. De matrassen zijn 90 breed en de lengte is 200.

Ik zou eerst eens huren als je niet zeker weet wat je wil.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » zo 13 sep 2020 22:40

Peutje schreef:
di 8 sep 2020 22:32
Wij hebben de sudwind 450fu, net zo compact als de sport maar dan met een stukje verlengde keuken waardoor de koffiezetter ook een aparte plek heeft. Erg fijn een beetje ruimte maar toch geen lel van een caravan. Trekken hem (met gemak) met vergelijkbare auto, 308SW.
De auto scheelt echt wel in vermogen (120 vs 81pk). Misschien dat her daaraan ligt, want als ik op de anwb website kijk zijn er maar weinig “medium” caravans die achter onze auto kunnen. Caravantrekker.nl is iets milder maar daar houd het ook niet over.

Als ik uitga van 2 volwassenen en 1 kind (5 jaar) met een gemiddelde aan bagage, incl 3 fietsen. Waar moet ik dan aan denken aan belading van auto en caravan in kilogrammen? Natuurlijk varieert dit, de een neemt amper wat mee en de ander zijn halve huisraad. Maar als ik daarvan een gemiddelde neem?
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan

Bericht door Daphne » zo 13 sep 2020 23:08

RE.gif

Wat mag jullie auto werkelijk trekken? En kijk ook eens op het typeplaatje van de auto wat het maximum treingewicht is. Bij een Megane is dat niet altijd een optelsom van het maximum autogewicht en maximum caravan gewicht. 81 pk is niet echt comfortabel trekken met de caravans waar jullie naar kijken, afhankelijk waar je heen wil met de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Eerste caravan

Bericht door RonvA » zo 13 sep 2020 23:16

Qua belading kan je dat toch echt best voor jezelf opschrijven en uitrekenen. Want je moet met zoveel rekening houden. Wat zit er allemaal aan opties aan / op de caravan. Wat neem je allemaal extra mee. Scheelt zo tientallen kilogrammen, heb je van alles lichtgewicht of neem je stenen borden mee? Heb je extra bekers en bestek of exact genoeg? Maakt allemaal uit. Hoeveel kleren neem je mee, hoeveel paar schoenen?..

Ik weet dat we ongeveer 130 KG aan opties op de caravan hebben (mover, accu, reservewiel, o.a.) En de voortent ligt ook onder het bed. Das ook een kilo of 30. Vervolgens heb ik letterlijk alles gewogen wat er extra in de caravan gaat, dat is ook een kilo of 90. Wij hebben een aslastverzwaring genomen, anders kwamen we al in de problemen.

Wat in in de auto gooi qua extra gewicht heb ik nooit uitgerekend. Maar neem o.a. een volle gereedschapskoffer mee in de auto. Maar heb 500 kilo laadvermogen in de auto over, dus wat ik daar allemaal in gooi maakt me niet zoveel uit. Kleren etc. gaan met de reis altijd in de auto mee.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerste caravan

Bericht door dieseltijger » zo 13 sep 2020 23:23

Qua belading zit je zo op de 200 kilo. Kijk naar de lijst in de linkhttps://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=39847#p718536, en streep af wat niet van toepassing is. Het telt aardig op. Maar het goede nieuws is: Je kan veel in de auto kwijt. Fietsen: ik heb een stadsfiets met een Alu frame, en die weegt 15 kilo. Dus op het dak van de auto komt zo'n 40 kilo aan fietsen en nog eens 10 kilo aan fietsdrager.

Weet je: een caravan is net als een schoen. Het moet bij je passen. Wat mij een rotzorg zal zijn - zal bij jou spontane uitslag teweeg brengen, en omgekeerd. Dus voordat je 20K het putje in gooit, zou ik eerst huren. Verder kind, tent....ja dat is zo...maar wij hadden juist de caravan genomen om ook in het voor- en naseizoen op vakantie te gaan toen de kinderen nog jonger dan 12...14 waren, oftewel: de onze heeft daarom 4 slaapplaatsen.

Jullie hebben een diesel met laag vermogen - maar een diesel rijdt wat soepeler met een caravan dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen. Ter illustratie: Mijn vorige Toyota D4D diesel met 116 pk trok de 1300 kilo caravan prima, en net zo soepel als mijn huidige benzine auto met 147 pk. (Ik zal je even het geleuter over koppel besparen).

Last but not least: "Buy quality - cry once". Van kwaliteit in de vorm van goede materialen, slimme oplossingen en wanden die niet kieren of krom zijn blijf je plezier hebben. Dus liever een goede caravan die een jaartje ouder is - dan een bling geval waar je in de winter achter komt dat het toch niet zo goed geisoleerd is als je had gewild - om een voorbeeld te noemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Eerste caravan

Bericht door Peutje » ma 14 sep 2020 07:37

nadine40 schreef:
zo 13 sep 2020 22:40
Peutje schreef:
di 8 sep 2020 22:32
Wij hebben de sudwind 450fu, net zo compact als de sport maar dan met een stukje verlengde keuken waardoor de koffiezetter ook een aparte plek heeft. Erg fijn een beetje ruimte maar toch geen lel van een caravan. Trekken hem (met gemak) met vergelijkbare auto, 308SW.
De auto scheelt echt wel in vermogen (120 vs 81pk). Misschien dat her daaraan ligt, want als ik op de anwb website kijk zijn er maar weinig “medium” caravans die achter onze auto kunnen. Caravantrekker.nl is iets milder maar daar houd het ook niet over.

Als ik uitga van 2 volwassenen en 1 kind (5 jaar) met een gemiddelde aan bagage, incl 3 fietsen. Waar moet ik dan aan denken aan belading van auto en caravan in kilogrammen? Natuurlijk varieert dit, de een neemt amper wat mee en de ander zijn halve huisraad. Maar als ik daarvan een gemiddelde neem?
Ik wist eerlijk gezegd niet dat een Megan DCI ook met 81pk was, was in de veronderstelling altijd 110-130 of 160. Dat verandert de zaak wel drastisch ja
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

nadine40
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 22:37

Re: Eerste caravan

Bericht door nadine40 » ma 14 sep 2020 21:20

Peutje schreef:
ma 14 sep 2020 07:37
Ik wist eerlijk gezegd niet dat een Megan DCI ook met 81pk was, was in de veronderstelling altijd 110-130 of 160. Dat verandert de zaak wel drastisch ja
stom.gif

Oeps! Blijkt 81kW te zijn awhoea.gif 110 PK idd
Knaus Sudwind 450 FU (2004)

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Eerste caravan

Bericht door Peutje » di 15 sep 2020 08:00

nadine40 schreef:
ma 14 sep 2020 21:20
Peutje schreef:
ma 14 sep 2020 07:37
Ik wist eerlijk gezegd niet dat een Megan DCI ook met 81pk was, was in de veronderstelling altijd 110-130 of 160. Dat verandert de zaak wel drastisch ja
stom.gif

Oeps! Blijkt 81kW te zijn awhoea.gif 110 PK idd
Kijk dat geeft al weer iets meer mogelijkheden thumbup.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

braadj
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 11:59

Re: Eerste caravan

Bericht door braadj » wo 7 okt 2020 14:09

Wij hebben de Sudwind 460 eu. Voor ons voldoende, wij zijn maar met z'n tweeen. Het lijkt me en krappe caravan als je met z'n drieen of meerderen moet vertoeven. De bedden slapen heerlijk. Wij hebben een Sudwind uit 2019 met de hoge hoek rugkussens. Dit wordt dan absolut een twee persoonscaravan. Met meerdere zitten wordt erg krap. De caravan is kwalitatief erg goed gebouwd. Wel kwetsbaar is de elektrische installatie. Deze ligt open en bloot onder de bedruimte. Heb er een plank voor gemaakt. Ik moet er niet aan denken als de bagage gaat schuiven. Ook vinden we de toiletruimte aan de krappe kant. Ik moet scheef op het toilet zitten om mijn benen kwijt te raken. ( ik ben 183 lang) Ik vraag me altijd al af, waarom er een onderkastje onder de wasbak moet zitten. De koelkast is, ondanks onderbouw, meer als 110 liter en voldoende voor ons. Verder is het een mooie caravan. Voldoende dakluiken en opbergmogelijkheden. Maar met een kind zou ik toch de 500eu nemen. Daar heb je net wat meer zitruimte met z'n drieen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”