indelings advies gevraagd

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
mark123
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 20:46

indelings advies gevraagd

Bericht door mark123 » ma 7 sep 2020 16:16

Goedemiddag allemaal!

Ik ben Mark en ons gezin is voor volgend jaar zomer op zoek naar een caravan. We zitten alleen enorm te twijfelen over de indeling.

Het verhaal:

we gaan jaarlijks 2 a drie weken naar een (hopelijk) zomerse camping in frankrijk of Italië. We overnachten 1 a 2 keer per heen of terugreis en staan dan daarna lang(er) op 1 camping. Onze kinderen zijn 4 en 6 en die willen we wat langer op dezelfde camping hebben om vriendjes te maken.

Zelf ben ik 1.90 meter en mijn vriendin 1.65. De kinderen zogezegd 4 en 6 en willen wij de komende jaren nog niet in een bijzettentje of de voortent laten slapen.

Omdat mijn schoonouders mogelijk ook wegwillen met de caravan zijn we gebonden aan een max totaalgewicht van ca. 1200 kg.

Tja en dan de rest, er zijn zoveel keuzes!

We denken dat een vaste zit (die dus vrij is als de bedden zijn opgemaakt) fijn is omdat je dan in de caravan een boekje kan lezen of spelletje kan doen als het slechter weer is, doen jullie dat vaak?

Een stapelbed vinden de kinderen nu heel gaaf, maar wij vragen ons af of dat later praktisch is?

Hebben jullie ervaringen die jullie willen delen of tips voor ons voor een juiste inrichting? We kunnen niet zomaar allerlei caravans proberen naast het liggen en zitten in caravans bij caravanzaken (wat we natuurlijk hebben gedaan).

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Conradi » ma 7 sep 2020 16:31

Een stapelbed is ideaal, onze kinderen waren al dik tieners toen ze er nog inlagen :wink:

Echter, als je vooral een caravan zoekt voor de zomer is het allemaal niet zo spannend. Je maakt de bedden permanent op en de rest van de tijd leef je buiten. In het voor- en naseizoen is dat logischerwijs anders, dan wil je ook in de caravan kunnen leven.
Maar...., 1200kg beperkt de mogelijkheden direct. Let daarbij vooral op de lengte van het bed. Kleinere caravans zijn 2 meter breed, daar pas je met een dwars bed niet in, dan heb je een langsbed nodig. Een stapje grotere caravan is direct 220/230 cm, daar pas je wel in de breedte in. Maar ja, ook die 20/30 cm is weer extra gewicht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door AadB » ma 7 sep 2020 17:25

Ik denk dat je, wanneer je alleen in de zomer gebruik maakt van de caravan, beter kunt huren.
Je schoonouders kunnen dan ook zelf huren. Je hebt dan ook geen probleem dat je gebonden bent aan het gewichtslimiet vanwege het lagere trekMaximum van je schoonouders.
Als je toch liever wilt kopen kun je eens kijken naar een caravelair 466 met stapelbed. Deze zijn wat minder geïsoleerd maar dat is geen probleem als je niet in de winter gaat kamperen. Deze hebben een kaag gewicht maar zijn toch redelijk ruim.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door erichendri » ma 7 sep 2020 17:36

Tsja, kan je dan ook niet jouw auto bij de caravan meegeven aan je schoonouders.
Wil je nieuw of gebruikt kopen.
Ik zou gaan voor een ruimere grotere caravan.
Let op het laadvermogen en laat hem wegen voor aankoop.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Vadervan3 » di 8 sep 2020 14:21

Een en ander afhankelijk van het budget natuurlijk. Als geld geen rol speelt zijn er vast zat beauty’s te krijgen die aan je wensen voldoen.

Qua indeling: wij hebben zelf een home car 43 met stapelbed, waarvan het onderste bed uit te trekken is tot 2 persoons bed ( ligt onze tweeling in). Bed hebben we inderdaad permanent opgemaakt met extra matrassen zodat we niet op de kussens van de zithoek hoeven te liggen. Wij vinden het ideaal. Ik verwacht zelf dat het stapelbed wel net zo lang mee gaat totdat ze in een tentje willen/ totdat wij ze in een tentje willen laten.

We gaan ook altijd naar zuid-Frankrijk/ Italië dus we hebben eigenlijk nog nooit in de caravan hoeven zitten.

Qua gewicht is het een prima ding: leeg rond de 900kg en geladen mag hij 1100 ( is teruggezet door de vorige eigenaar, was eerst 1200).

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door mark m » di 8 sep 2020 16:18

Tsja. De te kiezen indeling is ook erg persoonlijk...

Ons lijkt een stapelbed erg fijn voor de kids. Mede omdat we tijdens de vakantie toch regelmatig gebruik maken van het zitje in de caravan en dan niet onnodig veel hoeven te 'verbouwen'. Anderen laten een rondzit de hele vakantie als bed liggen...

Ik kwam deze nog tegen:

https://www.vanderslik-caravans.nl/occa ... tent.html/

Ik heb geen idee wat het budget is. Maar dit betreft een een nieuwe eenvoudige caravan, maar wel 2.30m breed en max. 1200kg.

Met name het maximale gewicht van 1200kg zorgt ervoor dat je toch op de lichtgewicht caravans uitkomt.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Wally » di 8 sep 2020 16:23

Bij stapelbedden let op het gewicht wat deze mogen hebben, met name het bovenste bed.

Dit kan varieren van circa 40 kg tot 80 kg.

Frans

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door RikB » di 8 sep 2020 17:01

Wij hebben een Knaus Sport 400 LK. We laten de grote zit vrijwel altijd opgemaakt als bed, alleen met regen even verbouwen. En 1.90 past erin thumbup.gif
Boven het kleine zitje zit een klapbed (max 60kg) die we ook meestal opgemaakt laten. Het zitje eronder gebruiken we dan om even in de caravan neer te strijken (past net, soms zit je met je haren net tegen de onderkant, en nog redelijk breed, dus met de kids kan je zelfs even met z'n vieren zitten) en alleen op overnachtingscampings om op te slapen. Bij lang verblijf schoppen we de puber naar buiten knipoog.gif
Voor ons blijft het de perfecte caravan kus.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Paul Vingerhoets » di 8 sep 2020 20:34

Tja 1200 kg en stapelbed zal lastig worden hoeveel ruimte is er in de auto voor spullen, alsjeblieft veel ruimte hebt in de auto zou je een caravan kunnen bekijken die leeg tot 1200 kg gaat en dan de caravan leeg meenemen.

Met kinderen en jezelf heb je toch vlug wat gewicht aan spullen bij
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

BasB

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door BasB » vr 11 sep 2020 14:42

Ik zou in ieder geval een model kiezen met het keukenblok/koelkast aan de achterkant. En wel om 2 redenen:
  • Koelkast aan de achterkant vanwege afvoer warme lucht. Als je in Frankrijk een voortent hebt staan waar het 40+ graden wordt kan hij zijn warmte niet meer kwijt, en koelt hij niet meer goed.
  • Keuken aan de achterkant, de meeste caravan's hebben geen afzuiging, en dan is het fijn om je raampje net achter het fornuis open te kunnen zetten, en dus geen kookluchtjes in je voortent komen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Morgoth » vr 11 sep 2020 15:03

Ik denk dat het tamelijk onmogelijk is om je advies te geven, behalve om op te letten wb het gewicht wat de stapelbedden mogen hebben. De rest is zo persoonlijk.

In jullie geval zou ik kijken naar een caravan met treinzit en rondzit die beiden om te bouwen zijn tot bed. Dan kun je niet meer in de caravan zitten maar dat kan dan wel in de voortent. Daar kun je ook koken. Dat zal denk ik het beste passen ivm gewicht.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: indelings advies gevraagd

Bericht door Megano81 » vr 11 sep 2020 15:17

Even een vraagje, koop je de caravan samen met je schoon ouders ? Of ga je jullie caravan uitlenen?

Zit even te denken hoe dit gaat werken, ik neem aan dat je schoonouders een auto hebben die maximaal 1200kg mag trekken? vandaar de gewicht beperking.l, mogelijk gaan gebruiken is dus nog niet zeker? Er zitten teveel halen en ogen aan je vraag.

Als dat zo is, waarom niet ook je auto uitlenen dan kunnen jullie een wat zwaardere caravan kopen.

Tot 1200kg zal niet makkelijk worden, er zijn wel een aantal caravan fabrikanten die wat lichtere caravans maken waar onder Caravalair.

Misschien is dit verhaal helemaal geen antwoord op je vraag en een beetje off-topic

Indeling advies is ook bijna onmogelijk, je zal echt zelf moeten gaan kijken wat jullie handig vinden en niet wat wij met z’n alle handig vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”