Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
RUH

Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door RUH » wo 19 aug 2020 14:03

Wij (echtpaar 60+) hebben ons zojuist aangemeld op dit forum omdat we inmiddels overwegen onze (overigens geweldige) Combi Camp Country vouwwagen in te wisselen voor een caravan. In de nabije toekomst hopen we vaker en langer op reis te zijn en willen dat dan juist niet meer (zoals nu nog wel het geval is) in het hoogseizoen doen. Ook al zijn we niet van plan in de winter op reis te gaan denken wij dat een caravan vooral in het voor- en najaar voor onze plannen meer geschikt is dan een vouwwagen.

Maar dan begint het pas. We hebben verschillende websites en showrooms bezocht en ons daar een beetje laten voorlichten. Verschillende merken en indelingen bekeken en tot nu toe zijn we het meest enthousiast over de Knaus Sport 450 FU Silver Selection. Niet alleen de indeling met het franse bed, het separate wastafeltje maar ook de combinatie van de witte fronten met het donkerbruine fineer vinden we zeer geslaagd. Vooral als dit model aan de voorkant ook nog het optionele raam heeft geeft dit deze wagen ondanks de enigszins compacte afmetingen een heel licht en ruimtelijk beeld, waardoor we niet het bedompte gevoel hebben wat een caravan in onze ogen vaak heeft t.o.v. onze ruimtelijke vouwwagen.

Onze auto die dit moet trekken is een VW Golf 1,5 TSI 110kw DSG-7 uit 2018 (max. toelaatbare massa 1.830 kg, aanhanger geremd 1.500 kg en kogeldruk max. 80 kg). Is dit voor deze caravan (of een vergelijkbare voor wat betreft gewicht en afmetingen) een goede combi? We zijn een beetje onzeker over wat zo’n caravan namelijk nu uiteindelijk weegt (incl. de gemiddelde belading). Bij de opgave van Knaus staat een leeggewicht van 1.000 kg, maar dat is volgens ons nog zonder de extra 70 kg van de opties van het Silver Selection pakket. Voorts willen we een mover laten plaatsen, een voortent (Unico?) aanschaffen en een fietsdrager voor 2 fietsen (waarvan 1 elektrisch) en misschien een Thule dakluifel laten monteren. Komen we met deze combinatie (en een doorsnee belading) wel uit de voeten?
En nog iets anders: zijn er nog bepaalde aandachtspunten of accessoires/voorzieningen die in jullie ogen op geen enkele caravan mogen ontbreken of wel heel handig/nuttig zijn om in de overweging mee te nemen tijdens de aanschaf?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Diny en Ruud

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door Chris » wo 19 aug 2020 14:37

Mooi verhaal..
Wij zijn ook Knaus fan en hebben een Sudwind 500 EU Silver Selection uit 2017.
Toen onze destijds al besteld was hebben ze mij hier overtuigd van de zalige meerwaarde van vloerverwarming.
Dat is tijdens de bouw prima, maar achteraf bijna niet te instaleren.
Echt een heerlijke optie...het is maar 1 vinkje aanvinken en je hebt er jaren plezier van.
Juist in het voor en najaar...
Ik zeg...Doen thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door RichTrip » wo 19 aug 2020 15:38

RE.gif

Als Chris heeft gereageerd (die is altijd snel mrgreen.gif ) dan volg ik ook vaak:

*Vloerverwarming
*Vloerverwarming
*Vloerverwarming

De rest van de opties is 'nice-to-have'...... knipoog.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door ArnoM » wo 19 aug 2020 15:47

Een Truma combi 4 E verwarming/boiler.
Werkt als een tierelier, kiezen voor verwarmen op gas of elektra of een combi van beide (voor zowel boiler als verwarming).
Voordeel vind ik ook dat er geen verwarming meer in het interieur zichtbaar is.nadeel kan zijn dat dat 1 bank bijna vol zit met deze combi verwarming.
Bij ons zit in dezelfde bank ook de accu en de voeding voor de vloerverwarming.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door erichendri » wo 19 aug 2020 22:14

Is een maatje groter niet prettiger in het voorjaar en najaar?
De 500 weegt maar iets meer.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw in caravanland: advies gevraagd

Bericht door dieseltijger » wo 19 aug 2020 23:07

De Golf kan het makkelijk trekken. Ook heeft deze motor een grote trekkracht bij een relatief laag toerental, heel wat beter dan bij mijn Avensis. Dat geeft een uitermate comfortabele reis. Ik ben zelf 59 jaar oud, en heb 5..8 jaar geleden een automatische mover laten installeren (dus: het opzetten vindt plaats met een knopdruk). Dat beviel goed: zowel bij het thuis oprijden op onze parkeerplaats op eigen terrein als "onmogelijke plekjes" op de camping. Ouder worden we allemaal, en de biologie werkt dan niet mee: de spierkracht gaat onvermijdelijk minder worden. Ik geef de overweging mee om een Lithium Ion/LiFePO4 accu te nemen in plaats van een loodaccu. Lichter, en je kan deze in de caravan laten gedurende de winter.

Wij kamperen wel in oktober of februari, in die periode mis ik een vloerverwarming, en sluit mij dus aan bij de vorige forummers die hebben gereageerd. De vloer van mijn caravan is weliswaar goed geisoleerd, maar met name in de avonduren tijdens het lezen (dan zit je lang stil) merk je dat de kou optrekt. Ik heb daar een verwarmde mat voor aangeschaft onder de tafel van de treinzit en dat scheelt behoorlijk.

Ik ben te gemakzuchtig om het laadvermogen van de caravan op te zoeken. Maar geef wel aan dat je meer massa mee neemt dan je denkt. Ik ben geen fan van oventjes, nespresso machines, enz enz. maar het tikt ondanks dat toch behoorlijk aan, en dan heb ik het niet over de massa van de fietsen en de bijbehorende drager. Ik verwijs naar mijn lijstje wat inventariseert hoeveel massa "extra" wordt meegenomen door mij: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php? ... ge#p718536.

in die setting zou ik aanraden om gewichtige zaken zoveel mogelijk in de auto te vervoeren: Het geheel wordt stabieler, en bijvoorbeeld een luifel of voortent in de auto is makkelijker uit te laden dan via een serviceluik. Veel caravanplezier, en geef gerust een kik op dit forum bij twijv=fels of vragen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”