Hefdakcaravan
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:26
Hefdakcaravan
Stilletjesaan begint mijn zoektocht naar een caravan vorm te krijgen. Onze voorkeur gaat uit naar een hefdakcaravan, mede omdat deze vrij "licht" zijn ... ik wil toch nog wat reserve hebben (gewicht) als ik de caravan moet sleuren met mijn wagen. Ik mag namelijk 1600 kg trekken...zodoende heb ik toch wel wat reserve.
Veel keuze is er niet, doch ik twijfel tussen de "eriba feeling" en de "trigano silver". Zijn er mensen met ervaring in deze caravans? Vergelijk ik hier appelen met peren?
Zou graag horen wat jullie er over denken.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Herman
Veel keuze is er niet, doch ik twijfel tussen de "eriba feeling" en de "trigano silver". Zijn er mensen met ervaring in deze caravans? Vergelijk ik hier appelen met peren?
Zou graag horen wat jullie er over denken.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Herman
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51
Re: Hefdakcaravan
Geen ervaring mee, vind ze er wel altijd schattig uitzien. Kip heeft ook 3 verschillende modellen met hefdak zag ik laatst in Hoogeveen. Zag er goed uit. Eriba vind ik ook altijd wel wat hebben. Jammer dat de prijzen tweedehands niet mals zijn.
Trigano Itinea GL
Re: Hefdakcaravan
Ik heb geen ervaring met hefdakcaravans. Zelf ben ik het meest gecharmeerd van de Eriba Feeling. Het dak van de Feeling kan verder (schuin) open dan de andere twee (de Kip werd ook al even genoemd). De Trigano heeft vaste opklapbare delen die, lijkt mij, gevoeliger zijn voor defecten. Dan is er ook nog de Kip Vision die ook mooi is maar een aflopende daklijn heeft. Hierdoor kan bv. een zakluifel alleen in de kleine maat aan de wagen bevestigd worden.
Mijn voorkeur zou dus de Eriba zijn, oogt ook nog mooier dan de Trigano. Succes met de keuze.
Mijn voorkeur zou dus de Eriba zijn, oogt ook nog mooier dan de Trigano. Succes met de keuze.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Hefdakcaravan
Wij hebben 4 verschillende hefdakjes gehad.
De laatste, een Feeling 480, was de beste wat comfort betreft. Het hefdak kan helemaal of deels open én ook ingeklapt kunnen veel mensen er gewoon rechtop in staan.
We hadden ook een Rapido. Prima wagen. De opvolger, de Trigano, heeft startproblemen gehad.
Of je er ook in kan staan als het dak niet is uitgeklapt weet ik niet. Bij de Rapido kan dat niet.
Kan er weinig over zeggen.
Voordeel van de hefdakjes is, dat ze onder de carport kunnen, indien die aanwezig is uiteraard.
Ze liggen lager op de weg, zodat je met de installatie van een mover rekening moet houden met de bodemvrijheid.
Verder zijn het geen windvangers.
Succes met de keuze
De laatste, een Feeling 480, was de beste wat comfort betreft. Het hefdak kan helemaal of deels open én ook ingeklapt kunnen veel mensen er gewoon rechtop in staan.
We hadden ook een Rapido. Prima wagen. De opvolger, de Trigano, heeft startproblemen gehad.
Of je er ook in kan staan als het dak niet is uitgeklapt weet ik niet. Bij de Rapido kan dat niet.
Kan er weinig over zeggen.
Voordeel van de hefdakjes is, dat ze onder de carport kunnen, indien die aanwezig is uiteraard.
Ze liggen lager op de weg, zodat je met de installatie van een mover rekening moet houden met de bodemvrijheid.
Verder zijn het geen windvangers.
Succes met de keuze
Re: Hefdakcaravan
Na 2 Tourings van Eriba (Pan + Troll) 1 jaar een Trigano Silver 420 gehad. Mooie degelijke caravan, heel laag. Voordeel dat je niet betaalt voor de caravan op de Peage.
En daar houdt voor ons het voordeel op. Hij is zo laag bij de grond dat we in Frankrijk elke drempel raakten. Binnen een bed van beperkte afmeting, een tafel daarentegen die te groot is waardoor weinig ruimte om te lopen. En voor ons een veel te zwaar dak dat je daarom lastig omhoog krijgt. Dat is overigens bij nieuwe(re) modellen ook electrisch te verkrijgen. Deze na één jaar weer verkocht en Touring Troll terug. Nu verder met een Knaus ivm gewenst iets meer comfort
En daar houdt voor ons het voordeel op. Hij is zo laag bij de grond dat we in Frankrijk elke drempel raakten. Binnen een bed van beperkte afmeting, een tafel daarentegen die te groot is waardoor weinig ruimte om te lopen. En voor ons een veel te zwaar dak dat je daarom lastig omhoog krijgt. Dat is overigens bij nieuwe(re) modellen ook electrisch te verkrijgen. Deze na één jaar weer verkocht en Touring Troll terug. Nu verder met een Knaus ivm gewenst iets meer comfort
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hefdakcaravan
wij hebben nog een oude Rapido van '93.Wij kunnen er wel in rechtstaan als het dak toe is. Ik denk dat de Trigano ook iets onder de 2m hoog is en er daardoor geen tol moet betaald worden in Frankrijk. HET voordeel van vaste zijpanelen is de isolatie, zowel wat geluid als temperatuur betreft. Wij kunnen die zijpanelen ook in halfopen stand zetten, wat een zeer goede ventilatie geeft bij hitte. Ik vermoed dat de huidige Trigano dit ook kan. Veel hangt af van wat je onder "Kamperen" verstaat.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51
Re: Hefdakcaravan
Volgens mij zijn de Trigano caravans verder gegaan onder de naam Silver.
http://www.silver.camp/nl/
http://www.silver.camp/nl/
Trigano Itinea GL
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00
Re: Hefdakcaravan
Ik heb ervaring met een Eriba Touring en op dit moment een Feeling.
De Touring beviel prima, mooi ontwerp en zeer sterk. Ligt als een blok achter de auto. Maar onze Touring was 24 jaar oud en toch wat gedateerd. Ook was de ruimte beperkt waardoor we zijn overgestapt naar een Feeling.
Deze Feeling bevalt enorm goed. Het is wat meer een ‘normale’ caravan dan een Touring. Ligt ook goed achter de auto en is praktisch ingedeeld. De bouwkwaliteit is net als de Touring prima.
Met de Silver heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen.
Succes met de keuze!
De Touring beviel prima, mooi ontwerp en zeer sterk. Ligt als een blok achter de auto. Maar onze Touring was 24 jaar oud en toch wat gedateerd. Ook was de ruimte beperkt waardoor we zijn overgestapt naar een Feeling.
Deze Feeling bevalt enorm goed. Het is wat meer een ‘normale’ caravan dan een Touring. Ligt ook goed achter de auto en is praktisch ingedeeld. De bouwkwaliteit is net als de Touring prima.
Met de Silver heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen.
Succes met de keuze!
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470
Re: Hefdakcaravan
Kip Vision is ook mogelijk een alternatief?
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Hefdakcaravan
Tot 1600 kg zijn er best een aantal caravans te vinden daarvoor hoef je geen hefdak caravan te nemen om toch trekgewicht over te houden denk dat je meer moet kijken naar de inhoud en gebruik van de caravan en de andere voordelen van een hefdak lager dus minder luchtweerstand. Of gewoon omdat je die wil
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Hefdakcaravan
Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig zag ik deze advertentie van een Feeling met slaapdak langskomen. https://link.marktplaats.nl/m1585772247 ... nt=app_ios
Prijs is niet mis, maar wat een PRACHTIGE caravan . Als ik moest kiezen tussen de caravans die je noemt, wist ik het wel.
Prijs is niet mis, maar wat een PRACHTIGE caravan . Als ik moest kiezen tussen de caravans die je noemt, wist ik het wel.
Re: Hefdakcaravan
Al eerder gevraagd: waarom een heftdak? Mijns inziens combineer je namelijk alle voordelen van een caravan met alle nadelen van een vouwwagen tw: doek moet drogen, veel buitengeluid, bij regen klam binnenklimaat enz. Daarbij heb je binnenin veel kopstootranden, en mis je extra opbergruimte. Vaste zijwanden zijn zwaar, veel mechanisch bewegende delen en kans op lekkage. Onderweg even koffie drinken kan alleen als je klein van stuk bent, tenzij je steeds het dak wilt opklappen.
Als je een klein autootje hebt kan ik me voorstellen dat je er voor kiest maar je gaf aan dat je 1600kg mag trekken. Zo klein is die auto dus niet. Ik zou persoonlijk mijn blik verruimen en ook eens kijken bij normale caravans. En voor die paar tientjes tol per jaar hoef je het ook niet te laten.
Als je een klein autootje hebt kan ik me voorstellen dat je er voor kiest maar je gaf aan dat je 1600kg mag trekken. Zo klein is die auto dus niet. Ik zou persoonlijk mijn blik verruimen en ook eens kijken bij normale caravans. En voor die paar tientjes tol per jaar hoef je het ook niet te laten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51
Re: Hefdakcaravan
Ik zie wel voordelen. Wellicht combineert het juist positieve eigenschappen van caravan en vouwwagen. Betere stroomlijn dus fijner achter de auto. Toch nog een beetje tentgevoel dus betere luchtkwaliteit. Sportievere uitstraling. Past vaak onder een carport.
Trigano Itinea GL
Re: Hefdakcaravan
RE.gif RE.gif Je kijkt er wel heel negatief naar.....
Ik heb 4 jaar een Eriba Feeling 430 gehad (met het normale hefdak, niet met dat bed bovenin), daarna een vouwwagen en nu een Knaus Sport.
Voordelen van het hefdak zijn er wel degelijk. Je kan de hele dag door beluchten, ook als je er niet bent. Het kan namelijk niet binnen regenen in tegenstelling tot bij een dakraam. Ook het nat worden van het doek is zeldzaam. Gebeurt alleen als het echt hard regent. Niet bij een normale bui. Klam wordt het binnen zeker niet (in tegenstelling tot een vouwwagen), daarovor is het stof deel veel te klein.
Het ziet er mooier uit dan zo'n hoge hut en scheelt iets in verbruik. Je zou ook vewachten wegligging, maar dat valt tegen. RIjdt het zelfde als een normale caravan, zeker niet zoals een vouwwagen.
Nadelen zijn er ook: binnenruimte. Genoeg plekken om je hoofd te stoten en doordat je recht op je kastjes kijkt (hangen veel lager) doet het heel krap aan. En het wordt niet helemaal donker binnen. Als je daar niet tegen kan, ben je vroeg wakker.
Gewicht is overigens net zo hoog als een normale caravan, daar hoef je het niet voor te doen.
Ik heb 4 jaar een Eriba Feeling 430 gehad (met het normale hefdak, niet met dat bed bovenin), daarna een vouwwagen en nu een Knaus Sport.
Voordelen van het hefdak zijn er wel degelijk. Je kan de hele dag door beluchten, ook als je er niet bent. Het kan namelijk niet binnen regenen in tegenstelling tot bij een dakraam. Ook het nat worden van het doek is zeldzaam. Gebeurt alleen als het echt hard regent. Niet bij een normale bui. Klam wordt het binnen zeker niet (in tegenstelling tot een vouwwagen), daarovor is het stof deel veel te klein.
Het ziet er mooier uit dan zo'n hoge hut en scheelt iets in verbruik. Je zou ook vewachten wegligging, maar dat valt tegen. RIjdt het zelfde als een normale caravan, zeker niet zoals een vouwwagen.
Nadelen zijn er ook: binnenruimte. Genoeg plekken om je hoofd te stoten en doordat je recht op je kastjes kijkt (hangen veel lager) doet het heel krap aan. En het wordt niet helemaal donker binnen. Als je daar niet tegen kan, ben je vroeg wakker.
Gewicht is overigens net zo hoog als een normale caravan, daar hoef je het niet voor te doen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Hefdakcaravan
En 2m breed is best handig als je zoals wij heel veel en heel vaak en soms heel ver in the middle of nowhere kampeerden. Dan redden we het niet of moeilijk met de huidige Knaus.
Hoofd stoten, ja misschien 2 keer (ezel) dus daarna met 1,92m op tijd bukken bij het instappen. Ging ruim 20 jaar prima met Tourings.
Hoofd stoten, ja misschien 2 keer (ezel) dus daarna met 1,92m op tijd bukken bij het instappen. Ging ruim 20 jaar prima met Tourings.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hefdakcaravan
RE.gif
Wij hebben elk seizoen toch wel een keer de deur geraakt met ons hoofd
En alleen de kleine tourings zijn 2m breed, een Feeling en de grotere Touring 2,10m
Wij hebben elk seizoen toch wel een keer de deur geraakt met ons hoofd
En alleen de kleine tourings zijn 2m breed, een Feeling en de grotere Touring 2,10m
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Hefdakcaravan
Breedte hangt ook af Vh bouwjaar. De nieuwere zijn 2,10m.
Nou ja, nieuwere. Mijn 2de was van 1996 en 2m.
Nou ja, nieuwere. Mijn 2de was van 1996 en 2m.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Hefdakcaravan
Ik denk dat je je keuze baseert op een aanname die niet waar is of in ieder geval niet substantieel relevant. Eriba feelings zijn niet licht voor hun lengte en breedte.janmetdepet schreef: ↑ma 10 aug 2020 22:12Stilletjesaan begint mijn zoektocht naar een caravan vorm te krijgen. Onze voorkeur gaat uit naar een hefdakcaravan, mede omdat deze vrij "licht" zijn ... ik wil toch nog wat reserve hebben (gewicht) als ik de caravan moet sleuren met mijn wagen. Ik mag namelijk 1600 kg trekken...zodoende heb ik toch wel wat reserve.
Veel keuze is er niet, doch ik twijfel tussen de "eriba feeling" en de "trigano silver". Zijn er mensen met ervaring in deze caravans? Vergelijk ik hier appelen met peren?
Zou graag horen wat jullie er over denken.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Herman
Gezien jullie kleine vorige caravannetje zijn jullie met zijn 2en? dan biedt een slaapdak ook niet echt voordelen.
Voor de rest is een feeling maar 25 cm lager dan een gewone caravan. Dat lijkt me ook nauwelijks relevant.
Daarentegen zijn ze wel flink duurder.
Trigano Silvers zijn van een hele ander kaliber. Eigenlijk niet vergelijkbaar met een Feeling.
Neemt niet weg dat je een hefdak gewoon leuk kan vinden.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Hefdakcaravan
RE.gif
Een feeling kopen de meesten niet voor het slaapdak (amper te vinden als occasion of demo). Maar voor het normale hefdak. En dat is enigszins vergelijkbaar met Trigano.
Een feeling kopen de meesten niet voor het slaapdak (amper te vinden als occasion of demo). Maar voor het normale hefdak. En dat is enigszins vergelijkbaar met Trigano.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:26
Re: Hefdakcaravan
Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat een Eriba feeling veel lichter is dan de rest...zo geven de data toch aan. Het slaapdak interesseert ons inderdaad (we zijn met 2) niet.Taan schreef: ↑wo 19 aug 2020 12:45Ik denk dat je je keuze baseert op een aanname die niet waar is of in ieder geval niet substantieel relevant. Eriba feelings zijn niet licht voor hun lengte en breedte.
Gezien jullie kleine vorige caravannetje zijn jullie met zijn 2en? dan biedt een slaapdak ook niet echt voordelen.
Voor de rest is een feeling maar 25 cm lager dan een gewone caravan. Dat lijkt me ook nauwelijks relevant.
Daarentegen zijn ze wel flink duurder.
Trigano Silvers zijn van een hele ander kaliber. Eigenlijk niet vergelijkbaar met een Feeling.
Neemt niet weg dat je een hefdak gewoon leuk kan vinden.
Het gaat er ons om een kwalitieve, lichtere caravan (met eventueel 2 aparte bedden) te vinden en in deze optiek kwam ik onder andere bij de Eriba Feeling (470) terecht.
Re: Hefdakcaravan
RE.gif
Wij zijn naar de dealer gegaan om voor een Feeling 470 te kijken, na de goede ervaringen die we eerder met de Feeling hebben gehad.
We vinden hem van buiten erg mooi en de afwerking is top.
Echter: de reden waarom we de vorige weg deden is hier niet opgelost. Je hebt zeer weinig ruimte. Fatsoenlijk omkleden lukt eigenlijk niet, toilet is zeer krap (kan net). Uiteindelijk bij dezelfde dealer een Knaus Sport 460EU gekocht. Zo ontzettend veel ruimer van binnen. En slechts 60kg zwaarder op papier (990 vs 1050kg) Tevens mooier en moderner van binnen en dat voor een paar duizend Euro minder.
Tevens is een Feeling vrij donker binnen door het ontbreken van dakramen, tenzij.... je er eentje weet te vinden met het Panoramadak in het hefdak.
Blijft dat ik een hefdak caravan van buiten veel mooier vind dat zo'n hoog hok wat we nu hebben. En ik de Eriba afwerking wat hoger inschat dan de Knaus Sport. Maar ons teveel nadelen, vooral dus de ruimte.
Wij zijn naar de dealer gegaan om voor een Feeling 470 te kijken, na de goede ervaringen die we eerder met de Feeling hebben gehad.
We vinden hem van buiten erg mooi en de afwerking is top.
Echter: de reden waarom we de vorige weg deden is hier niet opgelost. Je hebt zeer weinig ruimte. Fatsoenlijk omkleden lukt eigenlijk niet, toilet is zeer krap (kan net). Uiteindelijk bij dezelfde dealer een Knaus Sport 460EU gekocht. Zo ontzettend veel ruimer van binnen. En slechts 60kg zwaarder op papier (990 vs 1050kg) Tevens mooier en moderner van binnen en dat voor een paar duizend Euro minder.
Tevens is een Feeling vrij donker binnen door het ontbreken van dakramen, tenzij.... je er eentje weet te vinden met het Panoramadak in het hefdak.
Blijft dat ik een hefdak caravan van buiten veel mooier vind dat zo'n hoog hok wat we nu hebben. En ik de Eriba afwerking wat hoger inschat dan de Knaus Sport. Maar ons teveel nadelen, vooral dus de ruimte.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60