Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Gemineye » do 27 aug 2020 19:58

Tjonge, wat escaleert zo’n discussie snel de pan uit zeg.

Het enige wat er gezegd werd is dat als je de kwaliteit van een bepaalde caravan wilt weten, je moet vergelijken met caravans uit datzelfde jaar of zelfde periode. Anders vergelijk je appels met peren. De kwaliteit van kip van decennia geleden zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de kip die je dit jaar koopt.

Mijn conclusie zou zijn dat Micky zéker een caravan heeft die kwalitatief goed was in de tijd dat hij gebouwd werd. maar tja de mijne zal ook wel redelijk goed zijn want is ook 22 jaar oud en super netjes. Zegt alleen niet zoveel over de nieuwere generaties caravans.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » do 27 aug 2020 20:27

Nee. Het zegt alleen iets over de eigenaar. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 20:32

Gemineye schreef:
do 27 aug 2020 19:58
Tjonge, wat escaleert zo’n discussie snel de pan uit zeg.

Het enige wat er gezegd werd is dat als je de kwaliteit van een bepaalde caravan wilt weten, je moet vergelijken met caravans uit datzelfde jaar of zelfde periode. Anders vergelijk je appels met peren. De kwaliteit van kip van decennia geleden zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de kip die je dit jaar koopt.

Mijn conclusie zou zijn dat Micky zéker een caravan heeft die kwalitatief goed was in de tijd dat hij gebouwd werd. maar tja de mijne zal ook wel redelijk goed zijn want is ook 22 jaar oud en super netjes. Zegt alleen niet zoveel over de nieuwere generaties caravans.
Het zegt niets, maar ik dacht, ik knal hem er even in om wakker te schudden en dat is gelukt mrgreen.gif awhoea.gif

RE.gif

Ab, niet alleen iets over de eigenaar, ook over het merk, maar veel heeft idd met de eigenaar te maken, zoals ik al eerder schreef, als je kids de caravan laat gebruiken als een springkasteel gaat de nieuwste caravan ook naar de haaien
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Gerrie » do 27 aug 2020 21:02

Doe ik er nog iets bij.
Micky, had je geweldige kip niet een scheur (tje) in het buitenplaatwerk boven de deur ?
Een kip met een wondje 🤪.
Laten we het hier vooral gezellig houden.
Verder bemoei ik mij er niet mee omdat ik geen ervaring met genoemde merken heb.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 21:15

RE.gif

Nee, dat was de Kip van Kasper, maar laten we nu niet over mijn oude caravan verder gaan, was een grappig bedoelde opmerking over kwaliteit en het draadje gaat immers niet over Kip mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door workel » do 27 aug 2020 21:20

b3c2e1fb9bcfd90a56795248819041e4.jpg
b3c2e1fb9bcfd90a56795248819041e4.jpg (9.69 KiB) 1800 keer bekeken

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » do 27 aug 2020 21:28

Het merk zegt ook niet veel.
Caravans zijn eigenlijk in de basis bijna allemaal hetzelfde. Hele simpele dingen. Een doos op wielen.
Een stalen kar eronder, wat zijwanden, een dak en een voor en achterkant. Bij die laatsten zit hier en daar wel iets verschil.
Het geheel word bij elkaar gehouden met nieten en wat schroeven.
Het kan weinig hebben, maar spontaan uit elkaar vallen doen ze ook niet gauw. Ook niet na 40 jaar.
De ramen erin komen practisch allemaal van dezelfde leverancier.
De koelkasten, gasfornuizen, wc potten en nog veel meer klein spul bijna ook.
Blijft er wat kastjes, deurtjes, en ander eenvoudig meubelwerk over. Daar zit ook niet veel verschil in.
Ook niet in bedbodems en kussens en bekleding.
Uiteraard kan je dat alles wel luxer en hoogwaardiger krijgen.
Als je daarvoor betaald.
Caravanbouwers willen graag verkopen.
Volgen dus de smaak en wensen van het grote publiek zo veel mogelijk.

Verkopen is een kunst. Sommigen kunnen dat beter dan anderen.
Er zijn een paar merken waar de prijskwaliteitsverhouding ten opzichte van andere merken niet klopt naar mijn mening.
Ik vind het knap dat ze door een bepaald imago in stand te houden toch hun caravans voor een hogere prijs verkopen.
Heel duur wordt vaak geassocieerd met hoge kwaliteit.
Dat is niet altijd waar.

Waar het hier over gaat, Hobby Fendt of Knaus..
Het zijn alle 3 dezelfde simpele witte dozen op wielen.
Je moet gewoon kopen waar je blij van wordt, en er voorzichtig en zuinig mee omgaan. En er vooral veel plezier mee hebben.
En er ook vooral van uitgaan dat je de beste keuze gemaakt hebt.
Gun daarbij anderen met een ander merk hetzelfde.
Ook zij werden blij van hun aanschaf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door petronella » do 27 aug 2020 21:43

Een simpele witte doos op wielen....dat is wel een belediging voor mijn 5 sterren hotelkamer op wielen hoor knipoog.gif knipoog.gif .
Maar even terug naar het onderwerp, wij hebben 2 hobby’s gehad, daarna 2x een Fendt.
Alle 4 de caravans waren prima op wat kleine dingetjes na.
We kamperen nu alweer 7 jaar met onze Fendt tot volle tevredenheid.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Cdebruin » do 27 aug 2020 22:18

Denk dat elke caravan wel gebreken heeft , en wat erin zit , als ik naar Kabe kijk zit daar een partij techniek in alles loopt centraal via een tablet scherm , nagenoeg wordt alles digitaal aangestuurd , duurt ook wel even voor je alles door hebt , hoe dit systeem werkt .
Alles is anders dan in onze eerdere Eriba s
Het is mooi maar dit kan ook tot problemen leiden , veel techniek , is mooi als het werkt , En dat het blijft werken
De tijd zal het leren .
En was met m’n nieuwe hobby classic 510. In 1991 nieuw 19000 gulden net zo blij als m’n huidige caravan . Met als eerste een vast toilet primeur van Hobby , veel plezier van gehad , alle waarde naar z’n geld
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jan van Vijven » do 27 aug 2020 23:14

Dat digitale is mooi om te zien maar maakt het niet echt veel duurder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » vr 28 aug 2020 07:42

Ab schreef:
do 27 aug 2020 21:28
Het merk zegt ook niet veel.

Waar het hier over gaat, Hobby Fendt of Knaus..
Het zijn alle 3 dezelfde simpele witte dozen op wielen.
Je moet gewoon kopen waar je blij van wordt, en er voorzichtig en zuinig mee omgaan. En er vooral veel plezier mee hebben.
En er ook vooral van uitgaan dat je de beste keuze gemaakt hebt.
Gun daarbij anderen met een ander merk hetzelfde.
Ook zij werden blij van hun aanschaf.


Amen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Camphorst
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:16

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Camphorst » vr 28 aug 2020 19:54

Het is een Fendt 515 SG Opal geworden. Na uitgebreid kijken, testen, liggen en informatie vergaren had ik daar toch het beste gevoel bij.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Abve » vr 28 aug 2020 20:00

RE.gif

Gefeliciteerd!
Pracht caravan met een fijne indeling thumbup.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door petronella » vr 28 aug 2020 20:48

Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan, de 515.... staat op ons wensenlijstje. Super indeling thumbup.gif
Veel fijne vakanties gewenst

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Thornwood » vr 28 aug 2020 20:52

Mooie caravan. Gefeliciteerd en veel plezier!
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » vr 28 aug 2020 21:30

Mooie keuze... gefeliciteerd...
Wanneer gaat ie komen ??? lange levertijd of is het te overzien??

Veel fijne vakantie's..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jan van Vijven » za 29 aug 2020 16:40

Gefeliciteerd, je hebt smaak :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door WillyL » zo 30 aug 2020 11:49

Proficiat met je aankoop en nu nu nog 'the proof of the pudding is in the eating'.
Hopelijk valt de smaak dus ook heel erg mee, maar dat is pas later te ondervinden...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Herr » zo 30 aug 2020 15:48

Na eerder de Hobby 2010 te hebben benoemd qua probleempjes, nu dan de Fendt 2018

Fendt Saphir 2018 issue’s
Disselslot werkt niet helemaal naar behoren. Slot veert niet uit door te dikke binnenbus, kleiner maken van de binnenbus werkt niet omdat dan de veerdruk te hoog wordt en bij het ontgrendelen het cilinder slot door de veerdruk eruit komt. Precies de goede maat kan niet door temperatuur en uitzet verschillen.
Verder vergelen de meeste rubber strips na 2 jaar tot plakkerig aan toe.
Als laatste, het kit blijft maar uit de naden komen bij de tentrail, je tent zit dus compleet onder als je dit niet een beetje schoon maakt.

Deze Fendt Saphir is vooral heel degelijk, geen mooie elektronische schakel panelen en vernieuwende dingen. Allemaal gewone Berker schakelaars en hoek verstevigingen om de boel stevig in elkaar te houden.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door barney » ma 31 aug 2020 13:06

Chris schreef:
zo 12 jul 2020 11:55
Als je de Sport als uitgangspunt neemt... dan is dat voor mij een gelijk niveau met Hobby.
De Sudwind van Knaus is echter in een andere fabriek gebouw, in Jandelsbrunn Duitsland... en dan is het verhaal ineens heel anders.
Het mag natuurlijk niet, maar ik zie ook duidelijke verschillen in de Sport en in de Sudwind.. en dan niet alleen qua afwerking maar de complete bouw.
De Sport zit dan ook in een lagere prijsklasse... alle waar etc etc..
Ik heb 23 jaar tot volle tevredenheid met een Knaus Sudwind gekampeerd.... toen een Hobby gekocht en die snel na 4 jaar weer voor een Knaus Sudwind ingeruild.
Waarom??? voor de kwaliteit..!!

Maar ja...
Je vraagt naar een mening en iedereen zal voor eigen kerk preken toch...
Niemand zal zeggen dat hij een rot caravan heeft gekocht... denk ik...
Ik heb dezelfde ervaring doe gemiddeld 15 jaar met een Knaus Sudwind nu de Gold edition super tevreden.

Gebruikersavatar
Soebman
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 8 jan 2021 20:09

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Soebman » di 2 feb 2021 21:10

Zijn wel gecharmeerd van de Dethleff Camper 4.60 EL Avantgarde . Hebben nu een Fendt Saphir 5.10 TG uit 2009. We hebben toch nog enige twijfel of we de juiste keuze maken. Aan de andere kant hebben we nog nooit een caravan gehad met zoveel problemen als met onze nieuw gekochte Fendt. Alles wel keurig opgelost door de dealer maar het viel ons wel tegen. Badkamermeubel dat 2 cm verzakte, de voordeur waarvan het hout bij het onderste scharnier splijtte, ramen met scheurtjes, disselslot kapot, de keukenhor die los kwam en vorig jaar lekkage boven het voorraam. Noemen we dit niet een maandagmorgencaravan?? Maar ondanks deze ergenissen toch een fijne caravan! Iemand ervaring met de kwaliteit van Dethleff??

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » di 2 feb 2021 21:31

[re.gif]
Wij hebben een Dethleffs lifestyle 550 SK gehad.
Ik geloof dat deze van 2010 was, zo ongeveer.. Daarvoor hadden we kort een Knaus Sudwind, de Dethleffs was duidelijk veel beter, tenminste naar onze ervaring.
5 jaar probleemloos en met veel plezier mee weg geweest.
Daarna hadden we een Hobby 650 UMFe, deze was weer wat minder van kwaliteit dan de Dethleffs.
De Fendt die we nu hebben lijkt weer iets beter dan de Dethleffs maar eerlijk gezegd zijn we er nog niet vaak mee weg geweest vorig jaar.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » di 2 feb 2021 21:56

[re.gif] thumbup.gif

en zo lezen we langzaam steeds vaker dat er wel degelijk een kwaliteitsverschil in de verschillende merken zit, iets wat ik al langer verkondig mrgreen.gif jong of oud, er is echt een verschil van kwaliteitsbeleving..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Cara-Fan » di 2 feb 2021 23:18

Zit het kwaliteitsverschil echt alleen in de merken, of zit het kwaliteitsverschil vooral in het tijdspad in welke periode gebouwd. Ik lees bij verschillende merken dat sommige bouwjaren veel meer mankementen hebben dan andere. Uiteindelijk is denk ik de dealer nog het belangrijkste om zaken opgelost te krijgen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » di 2 feb 2021 23:52

[re.gif]

Kwaliteit zie je volgens mij gewoon na 10-15 jaar, echter voel je het direct, net als bij een nieuwe auto, echter blijft het lastig om iemand die gewend is om tig jaar Amerikaans te rijden te overtuigen dat het andere kwaliteit is, echter zie je bijv. bij auto's weer dat veel mensen die jaren lang Audi Mercedes of BMW gereden hebben, direct kunnen vertellen dat Tesla een andere kwaliteit heeft en dat heeft niet direct met het aantal defecten te maken, maar meer met afwerking en kwaliteitsbeleving, dus bijv. wat hoor je als je een kastje dichtgooit en hoe recht hangt hij nog na 6 jaar.

Tuurlijk heeft tijd er ook mee te maken, elke fabrikant kent mindere tijden, maar als je nu heel simpel kijkt naar de staat van de gemiddelde caravan van 25 jaar oud, dan zie je heel snel welke nog strak is en welke niet, los van vochtproblemen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”