Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » do 23 jul 2020 21:42

Het hangt er echt vanaf hoe kritisch je zelf bent.
Ik heb vier caravans gehad (Dethleffs en Kip). In alle vier de caravans heb ik herstel klusjes en/of verbeteringen in aangebracht.
Daarnaast heb ik in een veelvoud van tweedehands en nieuwe caravans rond gekeken. Ik denk dat ik in 75% van deze caravans al wel het nodige "werk" zag aankomen mocht het de mijne worden.
In principe was dit niet echt merkgebonden. Het kwam bij alle merken voor.
Waar ik wel van op keek is de kwaliteit van de nieuwere generaties koelkast deuren. Sommige deur vergrendelingen leken al stuk te gaan als je er naar keek. Heb dus al regelmatig defecte deuren gezien in caravans, inclusief die van de camper van mijn vader. Maar die koelkastdeuren zijn ook niet merk gebonden, dus dat kan in meerdere merken caravans voor komen.

Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Henkc » wo 26 aug 2020 20:19

Helaas.. scratch.gif
Ik weet het, het is “not done” op dit forum, echter...
Negatief? Ja, maar hopelijk ook een waarschuwing voor anderen die “vallen” voor de prachtige huiselijke binnenzijde van een Hobby Caravan.

Het moment is aangebroken dat bij mij teleurstelling over gaat in boosheid. boos.gif boos.gif Mijn Hobby caravan “Excelent 540” gescheiden bedden gaat er na krap 3 jaar uit.
Nu ben ik van huis uit een “techneut” en stoor me wellicht wat meer aan kleine “fabricage fouten” dan een ander.
Wellicht moet “Hobby” de slogan gaan voeren “Uw zorg zal ons een zorg wezen”.
Na de nodige roestende boutjes, parkertjes in triplex, loslatende buitenplaten, lekkende toilet, loszittende spiegels, lekkende afvoer, walmende gaspitten en chroom dat spontaan van de kranen loslaat is de maat vol. (Nog absoluut niet alles hier vermeld)

Vandaag het “piece de resistance”, er breekt er spontaan een steuntje van het kookplaat rooster af. Resultaat... een pannetje met hete soep dat omvalt en mijn vrouw die ter nauwernood opzij kan springen. De rommel op de vloer en gasstel zal ik je besparen.

Voor hen die zich storen aan dit soort posts, met oprechte excuses. Dit is echter iets wat ik kwijt moet en hopelijk een waarschuwing voor anderen. Blijkbaar is de wat oudere Hobby een goede caravan, die van ons echter ....

Afijn hij gaat er uit dus richting Knaus, Fendt..

workel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door workel » wo 26 aug 2020 20:35

RE.gif
Heel vervelend dergelijke ellende, strik erom en weg ermee.

Hoop dat je de ellende bespaard blijft bij Knaus en/of Fendt.

Na 2 nieuwe Hobby die 7 jaar gebruikt zijn waarbij in dergelijke ervaring gelukkig niet heb zijn wij overgestapt naar een Knaus. Om de reden, gewicht (lichter) en enkele bedden zonder kast ertussen en de 495 UL te zwaar en groter bij Hobby was niet de wens.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020 21:50

@ Henkc...

Ik herken wel e.e.a. in jou verhaal hoor Henk.
Ook 23 jaar happy met een Knaus, 4 jaar een nieuwe Hobby, een maandagmorgen exemplaar duidelijk en nu alweer 3 jaar terug naar een nieuwe Knaus...
Die mag ook 23 jaar blijven..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door DV_t » wo 26 aug 2020 21:56

Twee jaar geleden ook naar een nieuwe Hobby gekeken en dit viel zo ontzettend tegen dat we een jong gebruikte Fendt gekocht hebben.

Dit had voornamelijk met de kastsluitingen, gordijnen en dergelijke te maken.

Ik weet alleen niet of het een eerlijk vergelijk is want de Fendt kost nieuw 25-30% meer, is een stuk zwaarder en heeft minder "gadgets". Als je bedenkt dat er veel standaard spullen gebruikt worden in alle merken zoals dakluiken, toilet enzovoorts dan moet dit prijsverschil ergens door te verklaren zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » wo 26 aug 2020 22:41

Je hebt goedkopere en veel duurdere Fendts...
Je kunt een Opal bijv. niet vergelijken met een Diamant.
In dezelfde afmeting ongeveer.
Vergelijken kan alleen in ongeveer dezelfde prijsklasse.
Meer kwaliteit kost meer muntjes over het algemeen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Bospaadje » do 27 aug 2020 08:51

Verkoopcijfers nieuwe caravans
Top 10 Top 10
2019 Totaal 2018 Totaal
1 Fendt 1.408 1 Fendt 1.250
2 Hobby 1.285 2 Hobby 1.176
3 Knaus 931 3 Knaus 915
4 Dethleffs 581 4 Eriba-Hymer 556
5 Eriba-Hymer 536 5 Dethleffs 535
6 Adria 433 6 Caravelair 394
7 Caravelair 340 7 Adria 368
8 Weinsberg 300 8 Buerstner 282
9 Buerstner 271 9 Swift 241
10 Swift Group Limited 209 10 LMC 231

Verkoopcijfers gebruikte caravans
Top 10 Top 10
2019 Totaal 2018 Totaal
1 Hobby 2 .903 1 Hobby 2.991
2 Fendt 1.491 2 Fendt 1 .418
3 Knaus 1.148 3 Knaus 1.153
4 Dethleffs 8 53 4 Dethleffs 8 81
5 Kip 8 36 5 Kip 8 35
6 Eriba-Hymer 8 20 6 Eriba-Hymer 7 74
7 Buerstner 7 04 7 Buerstner 7 06
8 Adria 6 26 8 Adria 6 50
9 Chateau 5 79 9 Chateau 6 30
10 Caravelair 5 06 10 Caravelair 4 55

Hobby doet het blijkbaar toch goed op de nieuwe/2dehands markt. Als ik bovenstaande reacties lees, voorzie ik een groot probleem voor al die hobby eigenaren de komende jaren... awhoea.gif
Home is where you park it caravan.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » do 27 aug 2020 09:23

Het valt mij op dat er een groot verschil zit in de verkoop van nieuwe of gebruikte caravans qua merken.
Waar komen al die 2e hands Hobby's vandaan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » do 27 aug 2020 09:25

RE.gif RE.gif
Ach weet je, wanneer je de reacties van het laatste halfjaar hier op het forum leest, snap je echt niets van kamperen, kwaliteit, smaak en techniek wanneer je geen Knaus, Volvo of Fendt hebt…. Dat komt mij ook al een poosje de spreekwoordelijke strot uit maar het zijn gelukkig altijd dezelfde WAB’s en ADHD-ers die dit te pas en te onpas denken te moeten verkondigen. Laat ze gelukkig zijn met hun keuze knipoog.gif


Dus waarschijnlijk omdat wij geen aandacht hebben voor kamperen, kwaliteit, smaak en techniek, zijn wij in onderhandeling voor onze 5e Hobby op rij; niet omdat ze kwalitatief met kop en schouders boven andere merken uitsteken of ervoor onderdoen, maar omdat beleving en indeling ons goed bevallen en wij voor een acceptabel bedrag tot ca. 50k toch een complete, ruime en comfortabele nieuwe tandemasser kunnen kopen die voor dat bedrag van alle gemakken is voorzien thumbup.gif

En ja, wij kamperen vaak en intensief; dit in tegenstelling tot de "deskundigen" whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » do 27 aug 2020 09:36

Wat zijn WAB's ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » do 27 aug 2020 09:38

Gelukkig is het weer... c prweekend.gif Dan is Max er weer klaar voor mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » do 27 aug 2020 09:38

Ab schreef:
do 27 aug 2020 09:36
Wat zijn WAB's ?
Weten Alles Beter??
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Bospaadje » do 27 aug 2020 09:39

Ab schreef:
do 27 aug 2020 09:23
Het valt mij op dat er een groot verschil zit in de verkoop van nieuwe of gebruikte caravans qua merken.
Waar komen al die 2e hands Hobby's vandaan ?
Dit zijn cijfers van de bovag

https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media ... f?ext=.pdf
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4192
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door WillyL » do 27 aug 2020 09:40

Ik schreef het reeds onder een andere vorm maar toch even herhalen.
Toen we nu 10 jaar geleden uitkeken naar een nieuwe caravan hebben we naar verschillende merken gekeken en prijs/kwaliteit leek ons toen Hobby naar de dure kant, ook al was die niet te prijzig.
Het was veel glitter en glans en sommige dingen leken mooi maar had ik echt geen vertrouwen in.
Zo was er een mooi en op eerste gezicht praktisch uitschuifbaar en draaibaar TV kastje met plankjes voor glazen ed. tussen keukenunit en slaapgedeelte. Die constructie betrouwde ik helemaal niet. De ophanging leek me niet sterk genoeg.
Ook de electronicasnufjes met toeters en bellen waren niet aan mij besteed. Een caravan staat in vochtige omgeving bij tropische warmte en diepvriestemperaturen. Het ding schokt en wipt achter een auto. Een auto is wel uitvoerig getest in het hoge Noorden en woestijngebieden (althans dat hoop ik) maar ik betwijfel of dit bij een caravan ook het geval is en dan is fragiele electronica zowat het eerste dat er moet aangeloven, tenzij die volgens militaire specificaties gemaakt zijn.
Voor een caravan moet het KISS zijn. Wij opteerden voor een andere merk, Fendt of Dethleffs. Het is de laatste geworden omdat de dealer dichterbij was.
Het is niet omdat drommen mensen iets doen dat dit dan OK is, het zou wel eens kunnen zijn als op het schilderij van Breughel met die groep mannen die achter een blinde de sloot inlopen. whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Retrospect » do 27 aug 2020 09:40

De laatste tijd veel caravans bekeken uit 2000-2005.
Bij zowel Hobby als Knaus als Fendt was het erg afhankelijk van hoe de vorige eigenaar er mee was omgegaan. Ik heb mooie Hobby's gezien en afgeleefde Fendts. En andersom ook.

Koop gewoon waar je je fijn bij voelt. Slechte caravans worden vandaag de dag niet meer gemaakt denk ik en een maandagmorgen model kan je met wat ongeluk overal treffen.
Mensen maken verschillende keuzes op basis van hun eigen prioriteiten volgorde. Respecteer dat van elkaar.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Niels83 » do 27 aug 2020 09:43

Ab schreef:
do 27 aug 2020 09:23
Het valt mij op dat er een groot verschil zit in de verkoop van nieuwe of gebruikte caravans qua merken.
Waar komen al die 2e hands Hobby's vandaan ?
Er zijn 2de hands caravans van 30 jaar oud dus de keuze is nog altikd groter. nieuwe zijn allemaal nieuw. Dus als er 30jaar lang 1500 zijn verkocht zijn er in theorie 45000 2de hands Hobby caravans.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 09:47

PremiumDiscovery schreef:
do 27 aug 2020 09:25
RE.gif RE.gif
Ach weet je, wanneer je de reacties van het laatste halfjaar hier op het forum leest, snap je echt niets van kamperen, kwaliteit, smaak en techniek wanneer je geen Knaus, Volvo of Fendt hebt…. Dat komt mij ook al een poosje de spreekwoordelijke strot uit maar het zijn gelukkig altijd dezelfde WAB’s en ADHD-ers die dit te pas en te onpas denken te moeten verkondigen. Laat ze gelukkig zijn met hun keuze knipoog.gif


Dus waarschijnlijk omdat wij geen aandacht hebben voor kamperen, kwaliteit, smaak en techniek, zijn wij in onderhandeling voor onze 5e Hobby op rij; niet omdat ze kwalitatief met kop en schouders boven andere merken uitsteken of ervoor onderdoen, maar omdat beleving en indeling ons goed bevallen en wij voor een acceptabel bedrag tot ca. 50k toch een complete, ruime en comfortabele nieuwe tandemasser kunnen kopen die voor dat bedrag van alle gemakken is voorzien thumbup.gif

En ja, wij kamperen vaak en intensief; dit in tegenstelling tot de "deskundigen" whistle.gif
Toch vind ik dat je iemand die zelf jaren lang een bepaalt merk heeft gehad ook gewoon serieus moet nemen en ze niet hoeft te kleineren, zij hebben net zo goed ervaring opgedaan als elk ander, wellicht zouden er nog veel meer gebreken zijn geconstateerd als ze net zo veel weggingen als jullie mrgreen.gif
Jullie hebben 3 Hobby's gehad (?) en die waren alle 3 goed volgens jou, echter hebben jullie ook grotere problemen gekend met ramen en kunststof buitendelen (toch?) dat jij daar overheen stapt is goed, dat een ander daarin blijft hangen is ook zijn goed recht.
De een is voorzichtiger in een caravan dan de ander, dat speelt wellicht ook mee, soms zie je hier leden die continu alles kapot hebben aan een caravan, maar dat kan ook heel snel als je 2 of 3 draken hebt die de caravan als springkasteel gebruiken awhoea.gif

Ik denk dat het met Hobby een beetje hetzelfde is als met VAG, er zijn er enorm veel verkocht en daardoor zijn er ook vaker klachten online te vinden, dat maakt het product niet slecht, maar het valt dan wel sneller op.
Ik zou blindelings een gebruikte Hobby kopen, al is het alleen al omdat ze het meeste waar voor je geld bieden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » do 27 aug 2020 10:08

Micky schreef:
do 27 aug 2020 09:47
Jullie hebben 3 Hobby's gehad (?) en die waren alle 3 goed volgens jou, echter hebben jullie ook grotere problemen gekend met ramen en kunststof buitendelen (toch?) dat jij daar overheen stapt is goed, dat een ander daarin blijft hangen is ook zijn goed recht.
1 haarscheurtje van ca. 5 mm in het achterste kunststof deel rubriceer ik niet onder grotere problemen; temeer omdat door de importeur de achterkap (scheurtje) en voorkap (preventief) zonder discussie zijn vervangen. Problemen met ramen hebben wij niet gehad, of ik ben het vergeten awhoea.gif

In eerste instantie was het wel schrikken, echter de geboden oplossing was perfect; daar blijf ik dan inderdaad niet in hangen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » do 27 aug 2020 10:25

Micky schreef:
do 27 aug 2020 09:47
Ik denk dat het met Hobby een beetje hetzelfde is als met VAG, er zijn er enorm veel verkocht en daardoor zijn er ook vaker klachten online te vinden, dat maakt het product niet slecht, maar het valt dan wel sneller op.
Mwah, Hobby is in Nederland niet eens de aanvoerder van de lijst. VAG heeft wat dat betreft toch een andere positie met jarenlang op rij de hoogste verkoopaantallen in Nederland.

Ten aanzien van Hobby: wij hebben recent gekeken naar nieuwe caravans en waren nogal kritisch op de afwerking na een klein drama met een Sprite. We hebben onder andere naar Eriba, Knaus, LMC en Hobby gekeken. De indruk in de showroom na een grondige inspectie is dat de verschillen heel klein waren. Als we een winnaar moesten aanwijzen zou dat de Eriba zijn geweest en de minste was de LMC. De reden om voor de Knaus te gaan was echter niet de afwerking, maar puur smaak.
Bij Eriba konden we de gewenste indeling niet vinden, de Hobby was voor ons te veel glimmertjes en bling bling en LMC vonden we beiden niet heel fraai, zonder dat we heel duidelijk konden aanwijzen waarom.

Ook binnen Knaus vonden we de Sport gewoonweg veel mooier (van binnen) dan de Sudwind. Ondanks dat de Sudwind zo hier en daar wat hoogwaardiger is. Ook dat zijn details overigens.

Hadden we ons het meest thuis gevoeld in een ander merk, hadden we dat nu gehad. In deze middenklasse lijkt het me allemaal niet veel te ontlopen eigenlijk. Zelfs van de Sprite ga ik er vooralsnog vanuit dat we echt een maandagochtendmodel te pakken hadden en dit niet hun standaard is...... maar we hadden er voor nu wel de buik van vol.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 27 aug 2020 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 10:28

PremiumDiscovery schreef:
do 27 aug 2020 10:08
1 haarscheurtje van ca. 5 mm in het achterste kunststof deel rubriceer ik niet onder grotere problemen; temeer omdat door de importeur de achterkap (scheurtje) en voorkap (preventief) zonder discussie zijn vervangen. Problemen met ramen hebben wij niet gehad, of ik ben het vergeten awhoea.gif

In eerste instantie was het wel schrikken, echter de geboden oplossing was perfect; daar blijf ik dan inderdaad niet in hangen thumbup.gif
Hmmm, was dit niet jullie caravan dan scratch.gif
PremiumDiscovery schreef:
za 15 nov 2014 09:28
Update na 6 weken:

De caravan is sinds gisteren terug bij de dealer. Behalve de achterkant, bleek tijdens een grondige inspectie van de importeur dat ook de voorkant gescheurd was en moest er ook nog een compleet nieuwe kop uit Duitsland komen.... Ofwel onze hut heeft nu zowel een nieuwe kop en kont :lol:

Daarnaast wordt ook het wc-raam vervangen vanwege kromtrekken en het achterraam vanwege condens in het raam.
Laatst gewijzigd door Micky op do 27 aug 2020 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » do 27 aug 2020 10:31

RE.gif
Dat raam had ik zelf krom getrokken met de spanband van de Verona maar het kwam goed van pas knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 10:33

RE.gif

Achterraam ook scratch.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » do 27 aug 2020 10:34

RDDR schreef:
do 27 aug 2020 10:25
Mwah, Hobby is in Nederland niet eens de aanvoerder van de lijst. VAG heeft wat dat betreft toch een andere positie mer jarenlang op rij de hoogste verkoopaantallen in Nederland.
Het marktaandeel van Hobby is inderdaad fors geslonken; in het verleden waren er vele jaren op rij dat Hobby de onbetwiste marktleider was met tot wel 30 % marktaandeel; om die reden zijn er ook zoveel geregistreerd.

Wij zijn nu in onderhandeling voor onze 5e Hobby op rij maar het had elk ander merk kunnen zijn, zie het draadje over onze zoektocht naar een nieuwe tandemasser, maar het aanbod in gewenste indelingen is heel erg mager.

Ik had zelfs de voorkeur om eens een ander merk te proberen, maar we hebben er geen kunnen vinden binnen ons eisenpakket.
Laatst gewijzigd door PD op do 27 aug 2020 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Herr » do 27 aug 2020 10:35

Mij is de Hobby 2010 kwalitatief beter bevallen dan verwacht.
Wat kleine dingen gehad zoals een lekkende kraan, disselklep gasdruk veer.
Nog wat grotere dingen zoals het loskomen van de disselklep van de scharnierstrip waardoor de klep verloren is gegaan, verder waren na 5e jaar alle kunststof delen aan de boven en onderzijde en wielkasten gescheurd door vorst en sneeuwklompen bij het winter kamperen. Ook was het kunststof voorfront gescheurd doordat de dissel bodemplaat zijn steun vindt aan het voorfront.
Allemaal wat cosmetische dingen, na 7 jaar viel er nog prima mee te kamperen
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 27 aug 2020 10:37

RE.gif mrgreen.gif

Je moet niet te veel eisen hè awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”