Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Camphorst
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:16

Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Camphorst » zo 12 jul 2020 06:36

Ik ben nog steeds aan het orienteren op mijn 1e caravan.

Formaat, indeling enz weet ik allemaal.
Aanvankelijk ging mijn keuze tussen de Hobby 540 UL en de Fendt 515 SG.
Gisteren heb ik er een hoop gezien en heb ik ook wel duidelijk het verschil gemerkt tussen Fendt en Hobby.
Beide zullen ongetwijfeld goed zijn maar bij de Fendt voelt alles wel net even wat degelijker aan wat hem dan ook wel meteen wat zwaarder maakt.
Daarbij zijn de bedden net een paar cm langer wat voor mij ook echt heel prettig is.

Echter vind ik het gewicht van de Fendt wel een dingetje. Het laadvermogen van de Fendt 515 SG vind ik wat aan de krappe kant gezien het feit dat ik een mover, voortent, fietsendragen en dakairco wil. Daarbij mag mijn BMW 3-serie Touring 1800kg trekken maar zou ik toch graag rond de max 1600 blijven.


Nou vraag ik mij af hoe Knaus tussen het rijtje zou staan wbt kwaliteit. Ze zijn een stuk lichter maar hoe is het verschil in kwaliteit vergeleken met de Hobby en Fendt ?

Het zou dan gaan om de Knaus Sport 500 EU of de Sport 540 UE


Ik ben benieuwd wat jullie voor ervaring hebben hierin.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jan van Vijven » zo 12 jul 2020 07:48

Wij hebben twee Knauzen gehad, ik vind dat je het goed zegt, deze past tussen de Hobby en Fendt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » zo 12 jul 2020 07:59

1600 kg totaal gewicht is wat mij betreft echt te weinig voor een 515 Fendt.
Waarom niet het max trekgewicht van je auto benutten?
Het kan, het mag.
Knaus bouwt idd veel lichter, maar ergens moet je dat terug zien in de bouwkwaliteit en stevigheid, je zegt het zelf al: Fendt is zwaarder maar degelijker.
Het een is een logisch gevolg van het ander.
Wij zijn begonnen met een Knaus, na 1 jaar weg gedaan omdat het ombouwen van de rondzit naar slaapplek niet ons idee van vakantie was, naast het feit dat het belachelijk slecht sliep.
Omdat het onze eerste echte eigen caravan was (daarvoor wel met caravan van beide ouders weg geweest) wisten we niet beter.
Na dat 1e jaar hebben we een Dethleffs gekocht, naast dat het er allemaal veel beter uit zag was het ook duidelijk van een veel betere kwaliteit en veel beter doordacht en ontworpen! HINT HINT! whistle.gif
Maar ook Dethleffs is geen lichte caravan.
De Hobby die we daarna hadden zat daar duidelijk weer onder wat kwaliteit betreft.
Onze huidige Fendt hebben we eigenlijk te kort om er een oordeel over te vellen, tot nu erg tevreden.
Maar op zeker schat ik Fendt hoger in dan Hobby en Knaus.
Mijn volgorde : Fendt Hobby Knaus.
Met in het achterhoofd houdende dat een Hobby vaak iets meer gadgets en uitrusting heeft dan een Knaus, zeker de Sport is wat mij betreft niet de mooist uitgevoerde caravan.
Ga eens goed en lang proefzitten in de zithoek en stap dan direct over naar een Südwind, het verschil in zitcomfort is erg groot wat mij betreft!
Puur door de vorm van de kussens!
De Südwind zou dan meer mijn keuze zijn.
De 500EU Chrome Selection vonden we een mooie uitvoering!
Alles erop en eraan, maar net wat te klein naar ons zin, en als ik me de indeling goed herinner geen fatsoenlijke plek voor een TV.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door erichendri » zo 12 jul 2020 11:26

Meer gewicht gewicht in de auto en dan is die 1800 kg geen probleem.
Heb je te weinig ruimte in de auto, wij hebben veel gemak van onze dakkoffer.
Daarbij is voor jou lange bedden een must.
Geloof ook niet de opgegeven gewichten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020 11:55

Als je de Sport als uitgangspunt neemt... dan is dat voor mij een gelijk niveau met Hobby.
De Sudwind van Knaus is echter in een andere fabriek gebouw, in Jandelsbrunn Duitsland... en dan is het verhaal ineens heel anders.
Het mag natuurlijk niet, maar ik zie ook duidelijke verschillen in de Sport en in de Sudwind.. en dan niet alleen qua afwerking maar de complete bouw.
De Sport zit dan ook in een lagere prijsklasse... alle waar etc etc..
Ik heb 23 jaar tot volle tevredenheid met een Knaus Sudwind gekampeerd.... toen een Hobby gekocht en die snel na 4 jaar weer voor een Knaus Sudwind ingeruild.
Waarom??? voor de kwaliteit..!!

Maar ja...
Je vraagt naar een mening en iedereen zal voor eigen kerk preken toch...
Niemand zal zeggen dat hij een rot caravan heeft gekocht... denk ik...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door karelV » zo 12 jul 2020 11:58

RE.gif

Jij wel zo te lezen mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020 12:00

RE.gif
Je hebt gelijk, die middelste... en daarom snel aangepast...
Nooit te oud om te leren dus.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door CaravelairArtica465 » zo 12 jul 2020 12:01

Ik denk niet dat je een merk in zijn geheel over een kam kan scheren.
Wij hebben voor Caravelair gekozen omdat het type dat wij hebben gekocht veel degelijker en steviger aanvoelde dan de Hobby waarmee we hem vergeleken. Later bleek dat onze Caravelair Artica het topmodel was in NL, wat we vergeleken met een basismodel Hobby. Wanneer we onze caravan met een topmodel Hobby hadden vergeleken was er misschien een hele andere uitkomst geweest.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » ma 13 jul 2020 08:44

Chris schreef:
zo 12 jul 2020 11:55
Als je de Sport als uitgangspunt neemt... dan is dat voor mij een gelijk niveau met Hobby.
De Sudwind van Knaus is echter in een andere fabriek gebouw, in Jandelsbrunn Duitsland... en dan is het verhaal ineens heel anders.
Het mag natuurlijk niet, maar ik zie ook duidelijke verschillen in de Sport en in de Sudwind.. en dan niet alleen qua afwerking maar de complete bouw.
Dit lijkt niet correct voor 2020 modellen. De wanden, bodem en dak zijn exacte dezelfde dikte bij een Sport als bij een Sudwind, beiden geen houtvrije opbouw, staan op hetzelde Alko onderstel, met dezelfde Alko Delta as. Volgens de website van Knaus worden Knaus caravans gemaakt in Jandelsbrunn of Mottgers, beiden in Duitlsand. In de laatste fabriek worden ook Tabberts gemaakt, dus dat lijkt me juist de hoogwaardige fabriek.

We hebben zelf gekeken naar een aantal Hobby's van de DeLuxe en Excellent serie, naar de Knaus Sudwind en de Knaus Sport. Nooit Fendt overwogen, gezien het huidige design ons totaal niet aan spreekt. Bij Hobby overigens niet naar de Premium gekeken gezien we daar bij onze gewenste indeling niet meer met het gewicht weg komen ivm B rijbewijs.

Onze indrukken
Hobby: veel waar voor je geld. Dingen als de naar boven schuivende disselklep, softclose op alles, centraal bedieningspaneel allemaal standaard voor een scherpe prijs. Het zitcomfort was de minste van de 3 opties en de afwerking (vooral van fineer) bleef net wacht achter bij Knaus
Sport: Goed afgewerkt alles zit zeer strak in elkaar, fineer erg netjes. Zitcomfort iets minder slecht dan bij Hobby. Echter, geen eigen reservoir voor de toilet spoeling (dus je kan geen roze vloeistof gebruiken, als je dat wel doet gaat je koffie heel raar smaken mrgreen.gif ), geen softclose op de kastjes en lades, een scharnierende disselklep (die overigens VEEL verder open gaat dan bij de Eriba / Sprite die we hadden, waardoor het eigenlijk prima is).
Sudwind: Zitcomfort nog net iets beter dan de Sport, wel de mooie klepconstructie, softclose, zelfde goede afwerking, een plankje extra bij dezelfde indeling ten opzichte van de Sport, piezo ontsteking op het fornuis (mist bij de Sport),banktoilet wat fijner is, seperate toilet spoeltank, maar nog geen centrale bediening van lichten en dergelijke, zoals bij de Hobby


De dealer had een 2019 model Sudwind in de showroom staan die voor dezelfde prijs weg mocht als het 2020 model van de Sport. Het kleurgebruik van de Sport vinden we zoveel mooier dat we voor die 3 a 4 weken per jaar het gemis aan softclose en een minder fraaie disselklep constructie voor lief nemen. Personlijk vinden we de huidige fineer kleur van de Sudwind wat oubillig, waarbij de Sport veel meer onze smaak is.
Was ook de reden om niet voor Hobby te kiezen. Niet onze smaak, te veel glimmertjes die wij niet mooi vinden. Ook het zitcomfort was nog een reden, hoewel we daarvoor nog steeds een grote voorkeur voor de Sprite hebben.

Over kwaliteit lijkt er een link te zijn tussen prijs, uitrusting en afwerking. Zou de Hobby net als laagste inschalen, dan de Sport, dan de Sudwind. Wel is het zo dat alle 3 ons goed genoeg was en wij zijn best wel kritisch. Dus gekozen welke we het mooiste vonden en de fijnste indeling. Voor ons was dat de Sport, maar denk niet dat je een hele foute keuze kan maken.

Chris schreef:
zo 12 jul 2020 11:55
Maar ja...
Je vraagt naar een mening en iedereen zal voor eigen kerk preken toch...
Niemand zal zeggen dat hij een rot caravan heeft gekocht... denk ik...
Ik ben best wel kritisch op mijn spullen en realiseer me prima dat van geen enkel product een pefercte versie bestaat. Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om de nadelen van mijn spullen te benoemen. Ik heb niets met de "het is geweldig, want ik heb het" fenomeen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » ma 13 jul 2020 09:13

Camphorst schreef:Nou vraag ik mij af hoe Knaus tussen het rijtje zou staan wbt kwaliteit. Ze zijn een stuk lichter maar hoe is het verschil in kwaliteit vergeleken met de Hobby en Fendt ?
Natuurlijk zijn er wat verschillen, maar is dat belangrijk? Ook de ‘mindere’ Hobby is tien jaar later nog altijd prima! Er zijn hier leden die ieder weekend kamperen met een Hobby, en zo’n gebruik halen de meeste niet.
Caravans slijten niet zo hard.

Zoek een caravan waar naar je wens, waar je je thuis in voelt en die in je budget past.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » ma 13 jul 2020 09:23

Onderling zit er bij alle merken ook veel verschil.
Elk merk heeft wel een goedkopere budget instapmodellen.
En daarnaast topmodellen in het hogere segment.
Bij dezelfde afmeting carsvan kan daarbij de prijs ook bijna verdubbelen.
Zelfs binnen hetzelfde merk kan je die 2 modellen niet met elkaar vergelijken.
Kwaliteit en luxe zit hoofdzakelijk in de gebruikte materialen.
Een bed met wat schuimrubber erop kan je bijv niet vergelijken met een bed met elektrisch verstelbare lattenbodem met daar een hoogwaardige pocketveringsmatras erop.
En daarbij heel veel kleine dingen zoals scharniertjes en ladegeleidingen, en softclose bril op de poepdoos.
Om niet te spreken over stopcontacten. 2 stopcontacten of 12 door de hele caravan is een groot verschil..
4 lichtpuntjes of 14 ...ga zo maar door.
Ook de vloer en dak kunnen dikker en steviger zijn.
Van Kwaliteitsverschil tussen diverse merken kan je dus alleen spreken als je daarbij caravans gaat vergelijken die allen in dezelfde prijsklasse vallen.
Wil je topkwaliteit...dat wordt de portemonnee trekken.
Wat soms ook nog niet eens waar is..
De prijskwaliteitsverhouding klopt soms ook niet helemaal.
Emotie en beleving wordt soms ook duur betaald.. knipoog.gif
Onderschat ook de kracht van reclame niet.
Bovendien..smaken van kopers verschillen ook enorm.
Koop wat je het mooist vind, en wat jouw eisen en prioriteiten het best benadert.

Slechte caravans worden niet meer gemaakt.
Hoewel er voldoende missers bekend zijn.
Als daar echter adequaat op gereageerd wordt door dealers, importeur en fabrikant is dat ook nog niet eens zo heel erg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 10:12

Kwaliteitsverschillen……… in de middencategorie met merken in alfabetische volgorde als Adria, Dethleffs, Fendt, Hobby, Kip, Knaus, LMC, Sprite en nog wat van die merken ontloopt de het elkaar allemaal maar zeer marginaal en bovendien moet je zoals Ab ook schrijft wel caravans van dezelfde grootte, prijs en bouwjaar met elkaar vergelijken.

Mijn indruk is dat de vermeende kwaliteitsverschillen in deze categorie caravans vooral wordt ingegeven door de persoonlijke voorkeur en wellicht nog sterker door de persoonlijke sfeerbeleving; ofwel nogal subjectief. Detailverschillen zijn er vanzelfsprekend altijd, maar het resultaat is de optelsom van alle plussen en minnen voor dezelfde caravan; geen enkele heeft uitsluitend plussen en voor de één weegt een plus of min zwaarder dan de andere plus of min...

Wil je echt een significante en dus direct merkbare objectieve kwaliteitsupgrade tov deze merken, trek dan je spaarrekening maar wat verder leeg en reken op een vanafprijs van ca. 60k voor een wat grotere enkelasser. Wanneer het bovendien een tandemasser moet zijn, dan zul je deze compleet voor de deur niet snel krijgen voor een bedrag onder de 70k…. en dergelijke bedragen willen (of kunnen) de meeste kampeerders zich niet veroorloven.
Tijdens onze zoektocht naar een vervanger voor de huidige Premium hebben we geconstateerd dat merken als Polar, Kabe en de dure Tabberts objectief kwalitatief significant beter zijn, maar je moet van de vormgeving en gebruikte materialen (sfeer) houden en het vereist nogal wat jaarlijkse afschrijving.

Voorts geldt: de meeste caravanners gebruiken hun hutje niet veel meer dan 3, 4 of 5 weken per jaar en beweren dan ook nog dat ze vooral buiten leven.... wat heb je dan echt nodig ?

Mijn motto dan ook: lekker genieten van je persoonlijke voorkeur thumbup.gif Ook in een nieuwe Tabbert van 80k constateerde ik een kraakje in de vloer knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » ma 13 jul 2020 10:37

RE.gif en RE.gif RE.gif

Dat was ook precies mijn conclusie: koop wat je mooi vind. De verschillen zijn klien. Wij hebben gekeken in de 20-25k prijsklasse voor een hut met enkele bedden en verder niet te groot.
Sprite denk ik dat wij een maandagochtend model hebben gehad, hoewel sommige zaken gewoon minder handig waren afgewerkt. Denk aan ronde hoeken bij Knaus met doorlopend fineer ten opzichte van een rechte bij Sprite waar 3 stukjes fineer bij elkaar kwamen.

Een prijsklasse lager zie je een groot verschil (denk aan Weinsberg, de meeste Carevalair, Sterckeman etc). Een klasse hoger, zoals Kabe, zie je ook weer een groot verschil. Wij hebben bewust besloten dat we voor die 3 a 4 weken per jaar dat we nu weg kunnen in de middenklasse wilde blijven. De lagere klasse is op zich goed genoeg, maar te veel kleine zaken waar wij ons aan zouden storen. De hogere klasse is een te hoge investering (incl BE halen en auto weer eens inruilen) voor de beperkte duur. Zouden wij in staat zijn geweest om 3 a 4 maanden op pad te gaan dan was deze overweging anders geweest.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door CaravelairArtica465 » ma 13 jul 2020 11:12

Ik denk niet dat je een merk in zijn geheel zomaar in een klasse kan indelen, aangezien er binnen het merk zelf ook meerdere categorieën qua kwaliteit kunnen zitten.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » ma 13 jul 2020 11:27

RE.gif

Sommige wel, sommige niet. Binnen de Knaus-Tabbert groep is het redelijk duidelijk.
Laag = Weinsberg
Midden = Knaus
Hoog = Tabbert

En zo zijn er wel meer merken redelijk makkelijk in te delen. Er zijn wat merken die over 2 segmenten lopen, zoals jouw Carevalair. De Alba serie is laag, de Arctic ken ik zelf niet, maar op basis van prijs waarschijnlijk midden segment. Net zoals Dethleffs, waarbij de C'go en C'Joy in het lage segment horen en de rest in het middensegment.

Binnen deze indeling zitten er wel verschillen in de merken. Zo vond ik Eriba net wat mooier afgewerkt dan Knaus en Hobby. LMC juist net wat minder.
Vraag is alleen.... is het belangrijk? weenie.gif Ik weet ook wel dat mijn Knaus absoluut niet van Kabe niveau is. Voel je binnen de eerste 10 seconde nadat je instapt. Maar zoals gezegd: voor mij niet het prijsverschil waard voor de 3 a 4 weken per jaar dat we hem gebruiken. En als je echt objectief zou kijken (wat lastig is, emotie speelt altijd mee) zou een Weinsberg ook prima zijn geweest voor ons.
Sterker nog: kijk eens naar een Knaus Sudwind 460EU, een Knaus Sport 460EU en een Weinsberg CaraOne 480EU. Meer overeenkomsten dan verschillen. knipoog.gif

Anyway: voor TS blijf ik bij neem wat je mooi vind.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door GSAndre » ma 13 jul 2020 12:26

Vorige jaar de keuze willen maken tussen Hobby, Fendt en Knaus.
Als snel vielen de Hobby en Knaus af, Fendt zou het worden, wou het dat er een super mooie Dethleffs bij de dealer stond
met al onze voorkeuren (oa voorraam) als overjarig model (zeer interessante korting),
De rest is geschiedenis knipoog.gif

Kortom, koop waar je een goed gevoel bij hebt, echt slechte caravans zijn er niet.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door barney » ma 13 jul 2020 12:55

Chris schreef:
zo 12 jul 2020 11:55
Als je de Sport als uitgangspunt neemt... dan is dat voor mij een gelijk niveau met Hobby.
De Sudwind van Knaus is echter in een andere fabriek gebouw, in Jandelsbrunn Duitsland... en dan is het verhaal ineens heel anders.
Het mag natuurlijk niet, maar ik zie ook duidelijke verschillen in de Sport en in de Sudwind.. en dan niet alleen qua afwerking maar de complete bouw.
De Sport zit dan ook in een lagere prijsklasse... alle waar etc etc..
Ik heb 23 jaar tot volle tevredenheid met een Knaus Sudwind gekampeerd.... toen een Hobby gekocht en die snel na 4 jaar weer voor een Knaus Sudwind ingeruild.
Waarom??? voor de kwaliteit..!!

Maar ja...
Je vraagt naar een mening en iedereen zal voor eigen kerk preken toch...
Niemand zal zeggen dat hij een rot caravan heeft gekocht... denk ik...
Ik kan me hier helemaal in vinden al meer dan 25 jaareen gebruikte knaus gekocht wel altijd Sudwind modellen nog nooit problemen gehad en gaat super achter de auto., Nu Sudwind Gold edition 420QD

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RonvA » di 14 jul 2020 13:31

Buiten dat binnen een fabrikant misschien meerdere merken zitten is het ook altijd gevoel, heb jij net dat 1e maandag ochtend model gehad dan is dat van zijn leven niet meer goed te praten waarschijnlijk.

Wij hebben een nieuwe Hobby gekocht, vooral omdat we het interieur gewoon zoveel mooier vonden dan van veel andere merken. Vooral mijn vriendin heeft absoluut niks met enorm veel hout, laat Hobby nou veel minder 'houtlook' gebruiken.
Wij zijn er in ieder geval voor zover hartstikke tevreden over.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » di 14 jul 2020 14:04

RDDR schreef:Laag = Weinsberg
Midden = Knaus
Hoog = Tabbert
Dat lijstje klopt wel, maar het zegt vooral wat over kosten en afwerking. De Weinsberg heeft een zijwand met een niet afgewerkte felsrand, relatief weinig ramen en een karige uitrusting.

Echter veel onderdelen zijn hetzelfde en karig of eenvoudig zegt niets over kwailiteit :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » di 14 jul 2020 14:38

RE.gif

Ligt aan de definitie van kwaliteit.
Als je alleen kijkt naar hoe lang gaat het mee zonder dat het stuk gaat, dan is het maar de vraag of jouw Volvo wint van een Kia Picanto. Een vraag die ook niemand kan beantwoorden. Immers dat een Volvo 850 langer mee ging dan een Kia Sephia zegt weinig over de huidige producten.
Dus of een Weinsberg minder lang mee gaat dan een Knaus en een Knaus minder lang dan een Tabbert is maar de vraag. Kon wel eens weinig veschil in zitten.

Kwaliteit is voor mij echter ook de afwerking, geen lijmresten bij fineer, hoe een deur sluit, of een vloer kraakt als je eoverheen loopt, of een hoekje afgerond is of haaks, of een bed omhoog gaat met een veer of niet. Daarop was ook de rest van mijn bericht gemaakt, na het deel wat je gequote hebt. Zelfs dan zie je dus verrassend veel overeenkomsten tussen de Weinsberg, de Knaus Sport en de Knaus Sudwind. Als je de uitrusting gelijk zou trekken (wat grotendeels mogelijk is) is het prijsverschil ook niet meer zo heel groot oveigens.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » di 14 jul 2020 15:24

Ik denk dat je vooral heel veel moet bekijken en daarnaast alles open moet trekken. Eigenlijk net zoals je doet alles je de caravan gebruikt op de camping.
Oppervlakkig zal het verschil tussen een nieuwe Hobby, Fendt of Knaus nihil zijn, wellicht op detail niveau ook.
Ik ben best een fan van het huidige exterieur van Knaus. Ik heb van het voorjaar eens een paar modellen bekeken, het betrof dan met name de Sport modellen, daar stonden er toevallig een paar van op een rijtje.
Maar ik vond de binnenkant wat afwerking betreft onder de maat. Op het eerste gezicht leek het prima, maar op detail niveau was het echt middelmatig en nog minder dan mijn 17 jaar oude Kip. Daarmeej vergeleken was de Knaus (Sport) eenvoudig met loslatende stickertjes over de schroeven als dieptepunt.
Is het erg? Nee. Zal de Knaus sneller kapot gaan? Wellicht niet.
De Sudwind zal wellicht qua detail beter scoren.
Dus ga vergelijken en bekijken wat je belangrijk vindt en kies vooral welke je mooi vindt. Geen van de drie merken is slecht.
Je maakt sneller een verkeerde keuze qua indeling of formaat.

Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Vadervan3 » di 14 jul 2020 16:02

Zoals wel vaker eens met PD: smaak valt niet over te twisten en word nogal eens verward met kwaliteit. Dat is niet erg, maar maakt het wel moeilijk om iets op te steken van meningen. Ik zou gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt

Wij rijden met een home car uit 2003 aan de haak. Daar zijn we super blij mee. Kan er geen slecht punt aan benoemen. Terwijl er een heleboel mensen zijn die er dood niet mee gezien willen worden.

En voor elk merk geld natuurlijk dat er af en toe wel eens een maandagochtend caravantje van de band rolt, dus van elke caravan zul je ook wel de min punten kunnen vinden.

Gewoon lekker kijken naar wat je mooi vind en wat binnen de wensen valt.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door sailor wim » di 14 jul 2020 16:16

RDDR schreef:
ma 13 jul 2020 11:27
RE.gif
Net zoals Dethleffs, waarbij de C'go en C'Joy in het lage segment horen
Oo is daar die C voor als type aanduiding.
Is wel waar alles is licht uitgevoerd.
De zuster hut de Sassino is wat degelijker.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » di 14 jul 2020 16:31

Vadervan3 schreef:Zoals wel vaker eens met PD: smaak valt niet over te twisten en word nogal eens verward met kwaliteit. Dat is niet erg, maar maakt het wel moeilijk om iets op te steken van meningen.
Mooi gezegd en zo zie ik dat ook.

We zijn lang op zoek geweest naar een nieuwe caravan en via Knaus of Eriiba voor een Adora gevallen. De Slowenen bouwen degelijk - niets is los of defect - maar ook wel eenvoudig en recht-voor-z’n raap.
Ons bevalt dat prima, maar we maken hier allemaal een eigen keuze :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Avontuur » di 14 jul 2020 17:00

Wij vielen weer voor een Eriba..
Zoveel mensen .. zoveel
A travel adventure has no substitute.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”