Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Morgoth » di 14 jul 2020 17:06

Als je topklasse wilt dan moet je kijken bij Tabbert. Het is niet voor niets dat de meeste kermisklanten voor een Tabbert kiezen. Als je constant in je caravan woont is kwaliteit van het geheel belangrijk. Voor die paar weken vakantie is alles wat je koopt goed genoeg.

Persoonlijk vind ik een laag gewicht (met hoog laadvermogen) en stabiele rijeigenschappen belangrijker dan soft close kastjes. Zit- en slaap comfort belangrijker dan glimmende spiegels in de glazenkast. Over smaak valt niet te twisten. Koop daarom gewoon iets wat je mooi vindt en wat bij je omstandigheden past. Want ook de goedkoopste caravan dondert echt niet in elkaar na drie weken vakantie.

In mijn "kwalitatief minderwaardige" Hobby uit 1988 is nog steeds alles heel. Zelfs de originele koelkast koelt nog goed.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » di 14 jul 2020 18:37

RE.gif
Daar was mijn vader het niet mee eens.
Mijn ouders hebben 45 jaar geleden al Tabberts gehad.
De laatste 15 jaar van hun vakantieleven hadden ze ook weer Tabberts, het kwaliteit verschil tussen Tabbert en bijvoorbeeld Wilk of Hobby is niet meer zo groot als vroeger zei mijn vader meermaals.
En ze hebben er aardig wat gehad.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » di 14 jul 2020 18:51

Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 17:06
Als je topklasse wilt dan moet je kijken bij Tabbert. Het is niet voor niets dat de meeste kermisklanten voor een Tabbert kiezen. Als je constant in je caravan woont is kwaliteit van het geheel belangrijk.
Dat was vroeger..Baronessetijd zeg maar.
Nu wordt er vaker gekozen voor Fendt door die groep reizigers.
Sorry, ik kan het als Fendt liefhebber ook niet helpen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » di 14 jul 2020 18:59

RE.gif
Ik wilde het al niet zeggen om te voorkomen dat je dat predikken voor eigen parochie verhaal krijgt!
whistle.gif knipoog.gif
Dan schat ik Kabe echt veel hoger in dan Tabbert, als je dan toch €K60/70 en meer uitgeeft...
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door stn » di 14 jul 2020 20:14

ik kan alleen zeggen dat ik in onze fendt van 2005 nog nooit een schroef heb hoeven vastdraaien
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Franswa » wo 15 jul 2020 15:48

In mijn overweging bij de aanschaf van een nieuwe caravan was het allerbelangrijkste of mijn dealer hem verkoopt.
Dit is voor mij een hoofdreden. Ik kan voor mijzelf dus kiezen uit Knaus, Dethleffs of Tabbert
Ik kom al meer dan 25 jaar hier en de service wordt hier met hoofdletters geschreven.
Is deze keer een Dethleffs Avant-garde geworden.
Zweedse auto, Duitse caravan.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » wo 15 jul 2020 16:02

Ik vind dat je dan de keuze wel erg beperkt voor jezelf!
1 dealer met 3 merken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020 19:27

Franswa schreef:
wo 15 jul 2020 15:48
In mijn overweging bij de aanschaf van een nieuwe caravan was het allerbelangrijkste of mijn dealer hem verkoopt.
Dit is voor mij een hoofdreden. Ik kan voor mijzelf dus kiezen uit Knaus, Dethleffs of Tabbert
Ik kom al meer dan 25 jaar hier en de service wordt hier met hoofdletters geschreven.
Is deze keer een Dethleffs Avant-garde geworden.
Uhh..
de Klerk in Hillegom ???
Da's mijn dealer ook en hij heeft precies die drie merken.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door barney » wo 15 jul 2020 20:02

stn schreef:
di 14 jul 2020 20:14
ik kan alleen zeggen dat ik in onze fendt van 2005 nog nooit een schroef heb hoeven vastdraaien
Laat ik dat geluk nu ook hebben met mijn Knaus Sudwind gold edition van 2006 Ik sjouw het gereedschap mee om een ander te helpen.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Franswa » do 16 jul 2020 07:52

Inderdaad de Klerk in Hillegom.
Zweedse auto, Duitse caravan.

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door cees2 » do 16 jul 2020 08:41

Ik heb een Dethleff type camper gehad en hier 10 jaar mee gereden , rijdt overigs perfect, gemiddeld 13 weken per jaar op pad .
Met veel plezier maar toch , veel last gehad van teruglopende schroefjes en parkers van o.a. horren en dergelijke , toiletdeur enz .Krakende vloer, slappe kussens
In 2017 ingeruild voor een LMC musica en deze maakt niet veel uit in prijs met de Dethleff maar wel een paar stapjes in kwaliteit, alles wat steviger en solide n elkaar geschroefd. Deze caravan heb ik nu 3 jaar en nog nooit terug geweest naar de dealer voor garantie van los zittende horren enz.
Onder mijn kennissen zijn er verschillende met een Hobby met heel veel problemen met gescheurde ramen, kapotte printplaten van de electronica enz.
Hobby's zien er in de showroom perfect en luxe uit zeker in combinatie met de prijs maar de kwaliteit ???? Een oud gezegde is met een hobby blijf je hobbyen .
cees2

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Wie-niets » do 16 jul 2020 13:33

Gelukkig heerst net zoals in de auto's merk keuze in de caravanwereld een hoop subjectiviteit. Want om met een juist vergelijk te komen moet je appels met appels vergelijken en nog wel meer o.a. Prijsverhoudingen etc.
Objectief gezien heeft iemand al het e.e.a. erover Iets verteld in deze topic dus ga ik daar maar niets over zeggen. Toch zou ik die caravans niet kopen. Veel te veel afschrijving in mijn visie is daar de realiteit. mrgreen.gif
Maar goed.... Laat je daar niet van weerhouden als je de middelen hebt. knipoog.gif

Graantje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Graantje » do 16 jul 2020 15:27

Lees ergens dat de lengte van het bed belangrijk is, dus je bent kennelijk lang.. In dat geval zou ik eens bij Dethleffs gaan kijken (als die de gewenste indeling hebben). Stahoogte van 1.98 waar de meeste andere 1.95 zijn. Maakt voor mij net het verschil tussen wel of niet rechtop staan en was toen ik daar achter kwam direct de reden voor de Dethleffs te gaan.

Zeer tevreden over de kwaliteit, maar hij is ook pas 2 jaar oud.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Sjakie » vr 17 jul 2020 02:27

Zonder een oordeel te hebben over merk caravan.
Benut die 1800kg van de bmw .
Ik had zakelijk een passat daar mocht 2 ton achter.
Maar had wegligging van een banaan met caravan. Hing ik hem achter de bmw was het top en die mocht maar 1600kg hebben.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Niels83 » vr 17 jul 2020 06:07

Hoi,
Ik ben niet in de race voor een nieuwe, en voor in de toekomst kijk ik naar een 2de hands lichte caravan.

Ik ben zo iemand die slaapt en aankleed in de caravan en verder hoop hem niet nodig te hebben.

gezien het lage gewicht kijk ik zo wat naar Sterckeman en Antares, volgens mij lage klasse.

Wat zijn nu precies wat je is opgevallen dat minder is bij een lagere klasse?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 07:59

Als je het hebt over modellen van zo'n 15...20 jaar oud:
- minder goede bekledingsstoffen waar je snel vlekken op ziet
- kussenvullingen met een lager soortelijk gewicht waardoor je bij het zitten en het slapen na verloop van tijd op de harde ondergrond zit
- ontwerpkeuzes die minder handig zijn, zoals het buitenom leggen van de afvoerleidingen zodat deze bij vorst dichtvriezen, een ontbrekende disselbakverwarming waardoor je in de winter een 10 kg zware ijslolly hebt ipv een drinkwatertank
- Goedkoper materiaal - soms op vezelbasis - wat zwaarder is, minder stevig is, en waar vastgeschroefd delen zich na verloop van tijd gaan loswerken
- Bedrading en leidingen die niet netjes zijn geplaatst of waar letterlijk de kortste weg wordt gekozen.

Dat was wat mij 18 jaar geleden opviel. Het verschil is - denk ik - dat je vaker "verdorie" zal zeggen omdat-er-weer-iets-stuk-gaat of onmogelijk blijkt. Dus frustratie ipv plezier. Ik had toen gekeken naar Hobby, Adria, Kip.

Ik denk dat de kwaliteitsverschillen nu minder zijn maar kijk eens naar wat postings wat voor een irritatie kan ontstaan als er voor de zoveelste keer kieren ontstaan of deuren losraken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 08:49

RE.gif RE.gif

Ik zou niet eens zomaar durven te stellen dat bij de Antares of Sterckeman de levensduur korter is dan bij het middensegment. Ik lees weinig klachten over deze merken, wat er vast ook mee te maken heeft dat het niet de best verkopende merken in Nederland zijn en de kopers wellicht andere verwachtingen hebben.

Wat mij negatief opvalt als ik erin stap is de kwaliteitsindruk.
Bij auto's: Als je een deur van mijn BWM dicht gooit klinkt dat heel anders dan bij een Toyota Aygo, het dashboard is mooier vorm gegeven en heeft mooie zachte bekleding bij BMW. De navi is razend snel en de bediening daarvan is prettiger. Gaat hij dan langer mee dan de Toyota => waarschijnlijk niet. Sterker nog, de kans dat de Toyota langer mee gaat is groot.

Datzelfde heb ik bij dit segment caravans: vloer die niet prettig aanvoelt en eruitziet alsof hij zo van de kwantum komt. Kussens op de banken die niet lekker zitten, tafel wat een beetje wiebelt, geen ringverwarming, vaak geen boiler, dun plastic deurklinkje aan de binnenkant van de buitendeur, net niet handig met kastruimte omgesprongen, disselbak klep die niet ver genoeg open gaat, geen gasveren onder het bed maar een simpel stokje om het open te houden (en dus zwaar tillen om het open te krijgen) en ga zo maar door.

Of het minder lang of langer heel blijft dan het middensegment durf ik je oprecht niet te vertellen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » vr 17 jul 2020 08:50

Wat mij te binnen schiet aan kwaliteit verschil.
Zitkussens met binnenvering in de rondzit in onze Fendt!
Ik was het nog nergens tegen gekomen, het zit comfort is zoveel beter dan in alle andere caravans waar ik in heb gezeten!
blij.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 08:51

RE.gif

Sprite heeft dat ook.... en ik ben met je eens dat dat veel fijner is dan wat we nu in onze Knaus hebben.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Daphne » vr 17 jul 2020 09:00

RE.gif

Maar dat is maar een deel van zitcomfort. De vormgeving en afmetingen doen ook veel aan zitcomfort. Wat dat betreft kan ik niet eens in een Sprite of andere Engelse caravan zitten. Ja ik kan als een kleuter gaan zitten met m’n benen recht naar voor, om vervolgens met m’n rug tegen hele lage kussens te zitten. :oops:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 09:03

RE.gif

Yep, heel persoonlijk. Ik ben heel blij met de Knaus, maar het zitcomfort van de Sprite vond ik VEEL beter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 09:32

Tjah ook hier persoonlijke voorkeuren... ik vind het zitcomfort van de Sprite's echt waardeloos, voornamelijk door de veel te lage rugkussens waardoor je niet comfortabel kunt zitten en eigenlijk gedwongen wordt om "aan te liggen" en het dus onmogelijk wordt om met meer dan 2 personen te zitten.

Voor ons een absoluut breekpunt voor Sprite.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Wie-niets » vr 17 jul 2020 10:16

Waar nogal eens een kwaliteitsoordeel van een bepaald merk caravan aan wordt gegeven is soms helemaal niet relevant. Zeker als het inbouwapperatuur betreft.
Vergeet niet dat in veel merken dezelfde componenten worden gebruikt. En als daar veel of vaak iets aan kapot gaat kan b.v. Knaus, Caravelair, Fendt etc niets aan doen. Wat wel kan spelen hoe knullig soms iets wordt ingebouwd.

En wat Daphne al stelde zit comfort heeft vaak te maken met je persoonlijke omstandigheden. ( lange benen, kort bovenlichaam of anders om, lengte etc, etc.) Zo geldt dit ook voor het slaapconfort. En caravans worden nu eenmaal niet standaard afgeleverd met een voor jou aangepaste bank, rondzit etc.
Aan het zit comfort kan ook de vulling belangrijk zijn. Maar veel stoffeer bedrijven kunnen je zit meubilair aanpassen aan jouw persoonlijke omstandigheden.
En ook de leeftijd van de kampeerder gaat vaak parten spelen. Ik ( wij) hecht( en)' heel veel waarde aan onze Knaus van een hoog instap bed te hebben,de lattenbodem met schotels, matras dat wij makkelijk bij/ in kastjes kunnenkomen een extra luik achter bij de rondzit en al nog al meer.
En het enige wat ik aan mijn caravan van inmiddels bijna 14 jaar oud heb moeten vervangen is de pomp van de WC en kranen en de keukenkraan.
En dat bij een zeer intensief gebruik. Vaak waren wij in een jaar soms 26 weken onderweg.

En de Caravelair van mijn dochter heeft ons zeer verbaasd. Tsja, het is allemaal wat dunner fragieler maar ook deze heeft boven verwachting toch altijd met een pittige rijstijl alles heel gehouden. Dus ja, vooroordelen worden vaak niet bewaarheid.
En de een houd nu van veel bling bling en de ander is met een "karige" ( wat niets over de kwaliteit zegt van een caravan) caravan te vreden. knipoog.gif
En mijn persoonlijke mening. Ik vind het zit comfort van een Sprite waardeloos. Ergonomisch niet juist voor een goede zit positie. mrgreen.gif Maar goed... Leven en laten leven toch...
Trouwens de meeste zitten niet in een caravan. awhoea.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » vr 17 jul 2020 11:15

Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 17:06
Als je topklasse wilt dan moet je kijken bij Tabbert.
Ja, dat is ook zo.

Daar mag je van mij de Diamant van Fendt, de Eriba Nova S (komt die nog terug)? en Kabe zeker aan toevoegen. Alleen, bij dat soort prijzen, wordt je vanzelf steeds kritischer. En dan vind ik de Duitsers mooi gebouwd maar wel een typische Duitse 'über' uitstraling hebben. De Kabe's zijn ingetogener, maar het interieurontwerp vind ik verschrikkelijk. Ik kom veel in Zweden, maar aan de binnenzijde van een Kabe kan ik weinig Scandinavisch Design ontdekken :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 11:18

RE.gif
Waarschijnlijk bedoel je bij Fendt de Brillant ipv Diamant, dat was echt een klasse apart binnen de Fendt familie; helaas ook niet meer leverbaar, de 650 TF met Queensbed zelfs al niet meer na 2016, de 700 nog een jaar langer.

De Diamant vind ik kwalitatief niet beter dan bijv. een Opal, hooguit sfeerbeleving al proberen ze deze iets hoger te positioneren.
Laatst gewijzigd door PD op vr 17 jul 2020 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”