Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 11:21

Conradi schreef:
vr 17 jul 2020 11:15
Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 17:06
Als je topklasse wilt dan moet je kijken bij Tabbert.
<knip>
En Ik kom veel in Zweden, maar aan de binnenzijde van een Kabe kan ik weinig Scandinavisch Design ontdekken :(
Ik vind het eerlijk gezegd zelfs erg burgerlijk, bejaard (nou ja...even wachten en we gaan vanzelf hiermee matchen). Beetje a la Avento vroeger: Gerieflijk, praktisch, maar allesbehalve bij de tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » vr 17 jul 2020 11:29

RE.gif RE.gif
Voor zover ik het nu kan bepalen zit er idd niet of niet veel verschil in de kwaliteit (op de zitkussens na dan, die zijn voorbehouden aan de Diamant, evenals de 7 zone matrassen) tussen de verschillende series.
Het is meer de look en feel die het moet doen voor de Diamant, waarbij ik moet aanmerken dat wij misschien de Opal kleuren wel iets mooier vonden in eerste instantie.
Het alu design in de Diamant is wel een beetje wennen maar vind ik nu wel mooi.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 11:31

RE.gif
Mooi toch thumbup.gif
Wanneer de Diamant voor 2021 met een 650 TF was gekomen, zou ik deze vrijwel zeker gekocht hebben.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » vr 17 jul 2020 11:40

Er is veel mogelijk.
Toen wij onze Diamant kochten, konden we kiezen uit een aantal bekledingsstoffen. Die vonden wij geen van allen echt mooi.
De kussens werden bij de fabriek voorzien van een andere stof die wij het mooiste vonden, maar niet standaard aangeboden werd.
Was geen probleem, en geen meerprijs.
Een paar extra serviceluiken deden ze er ook meteen effe bij. mrgreen.gif

Zelfs een Alde verwarming was mogelijk, inclusief vloerverwarming.
Dat was echter een forse meerprijs, daar hebben we van afgezien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » vr 17 jul 2020 11:47

RE.gif
Tegenwoordig kan Alde in bijna elke caravan, de meerprijs bedraagt ca. 4k incl. de vloerverwarming.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Morgoth » vr 17 jul 2020 14:59

Ab schreef:
di 14 jul 2020 18:51
Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 17:06
Als je topklasse wilt dan moet je kijken bij Tabbert. Het is niet voor niets dat de meeste kermisklanten voor een Tabbert kiezen. Als je constant in je caravan woont is kwaliteit van het geheel belangrijk.
Dat was vroeger..Baronessetijd zeg maar.
Nu wordt er vaker gekozen voor Fendt door die groep reizigers.
Sorry, ik kan het als Fendt liefhebber ook niet helpen. knipoog.gif
Ik zag dat je voor een Tabbert Cellini 750 en een Kabe Imperial 780 al 100.000 euro moet aftikken. Dat zal ook meespelen waarom ze bij de kermismensen minder aantrekkelijk zijn geworden. Wat een geld joh.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Cdebruin » vr 17 jul 2020 18:03

Het is alle waren naar zijn geld , wij zelf hebben nu een Kabe gekocht en slechts enkele weken in gebruik ,wij verblijven er ook in de winter ongeveer een maand in op wintersport , dan stel je andere eisen ,
Alde verwarming is dan ook een must voor ons en een goede isolering , het oudbollige van een Kabe is verleden tijd , het is een mooie solide uitstraling . Maar dat ter zijde ,
De Eriba nova die we altijd gehad hebben , is een totaal ander caravan geworden niet meer te vergelijken als die van voor 2019
Maar ik denk zelf dat de verschillen in caravans niet ontzettend groot zijn , alleen een polar , Kabe en de duurdere Tabberts is het wel iets anders maar daar betaal je ook voor , wij hebben het er graag voor over . Zeker als we de prijzen van een camper er naast zetten ,
Eigenlijk vind ik elke caravan mooi om te zien , maar als je bepaalde dingen graag wil , kom je al gauw
In een beperkt aanbod terecht , en dan kies je voor jezelf Het beste wat bij je past
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » vr 17 jul 2020 18:11

Cdebruin schreef:
vr 17 jul 2020 18:03
<knip>
Maar ik denk zelf dat de verschillen in caravans niet ontzettend groot zijn , alleen een polar , Kabe en de duurdere Tabberts is het wel iets anders maar daar betaal je ook voor , wij hebben het er graag voor over . Zeker als we de prijzen van een camper er naast zetten ,
<knip>
Verhelderende invalshoek, waarvoor dank.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » vr 17 jul 2020 21:00

RE.gif RE.gif RE.gif

Volkomen gelijk en er lekker van genieten.

Los daarvan: wat sommigen zich niet altijd realiseren is dat duur ook afhankelijk is van wat er binnenkomt. Zolang dat in balans is, is het prima. Als iemand graag 100k uitgeeft aan een caravan, waarom niet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Henkc » vr 17 jul 2020 23:07

Altijd Knaus gehad. Laatste caravan was pakweg 15 jaar oud.
Mankementen? Nee, niet echt.
Het (Franse) bed heb ik in het midden verstevigd. Links en rechts een raamuitzetter en/of deurknopje vervangen. Dat was het eigenlijk wel.

2017 een nieuwe Hobby 540 gekocht omdat we de binnenkant zo mooi en huiselijk vonden. De constructie an sich is best goed. De afwerking... sorry hoor, maar voor mij in elk geval niet om over naar huis te schrijven.
Tot nu toe valt alles onder garantie maar..

1) Spiegels in de badkamer zakten als het warm werd (bleek met “zacht” blijvende kit vast (los) te zitten.
2) Spiegellaag liet los van de spiegel.
3) Schot (2-3cm ruimte) achter de bankkussens ging los omdat het met “parkers” in de 2,5mm multiplex was “vast” gezet. Geen holle wand plug oid. Reparatie door dealer was de schroef er schuin indraaien. Heb zelf maar hollewand pluggen gebruikt.
4) ledjes in lamp boven de deur defect.
5) Gas bleef “kwalmen” ondanks schoonmaken en nieuwe gasdrukregelaar. (Staat nu bij dealer)
6) Schroefjes bij wasbak roesten en rubberdopjes uiteindelijk maar vastgezet met kit.

Alles viel onder garantie of was door mij zelf vrij eenvoudig op te lossen, ik had dit echter niet verwacht bij een (moderne) nieuwe caravan.
Kan ik positief zijn over mijn caravan? Ja hoor, we vinden hem nog steeds prachtig en ivm de reparaties staat hij veel bij de dealer dus dat kostte ons geen winterstalling.

Vrienden van me komen nu pas met het verhaal “Heb je geen hobby? Koop dan een Hobby.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » za 18 jul 2020 00:03

Cdebruin schreef:
vr 17 jul 2020 18:03
....
De Eriba nova die we altijd gehad hebben , is een totaal ander caravan geworden niet meer te vergelijken als die van voor 2019
....
Ja, dat hebben we al 'es besproken hier :wink:
Blijkbaar richt Hymer zich na de overname vooral op campers waar het grote geld te verdienen is. Caravans is dan - vanuit die hoek bekeken - toch meer iets voor mensen die zich geen camper kunnen veroorloven....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » zo 19 jul 2020 07:46

Nu ik weer met onze Fendt bezig ben heb ik wel een duidelijk puntje van kwaliteit verschil!
De disselbak klep.
In onze allereerste caravan, een Knaus Südwind van +/- 2009 of zo, zat al een klep die soepel omhoog ging en daar vrijwillig bleef staan.
Ook de Dethleffs had een goede kwalitatieve klep.
Bij onze Hobby 650 UMFe (van 2013 geloof ik, weet het niet zeker) ging de dissel klep erg slecht open en dicht, was een wibbly wobbly kwaliteit en bleef nog niet open staan ook!
Wat een waardeloos ding!
En nu in de Fendt weer een goede kwaliteit omhoog gaande dissel klep!
Dus dat is wel een duidelijk verschil!
thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » zo 19 jul 2020 09:18

Een vraag die met dit onderwerp samenhangt: is de afwerking van Hobby nu zodanig dat de kans op vocht en houtrot beperkt/vergelijkbaar is met de Fendts, Knaussen en de Dethleffs?

Ik zie op dit forum veel problemen, maar dat kan ook gewoon komen omdat er gewoon veel Hobby's zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » zo 19 jul 2020 10:18

RE.gif
Hobby is vele jaren onbetwist marktleider geweest. Er waren jaren dat ze net zoveel caravans verkochten als de andere merken bij elkaar. Die aantallen zullen er vast iets mee te maken hebben.

Ik heb overigens het idee dat vochtproblemen hier op het forum vooral bij de heel oude restauratiecaravans voorkomen, met name de zeer oude Kippetjes. Maar dat is gezien de leeftijd dan ook weer niet zo gek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Conradi » zo 19 jul 2020 10:30

RE.gif
Eens. Ik denk dat met de moderne kit- en sealtechnieken vocht eigelijk geen probleem meer is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » zo 19 jul 2020 10:34

Dat bedoel ik. Hobby (vind ik) heeft een zeer aantrekkelijke uitrusting, en de prijsstelling is door hun schaalgrootte aantrekkelijk. En incidentele problemen met ABS fronten/achterkanten heeft ieder merk wel, dus daar kijk ik doorheen.

Even tire-kicken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Henkc » zo 19 jul 2020 22:29

dieseltijger schreef:
zo 19 jul 2020 09:18
Een vraag die met dit onderwerp samenhangt: is de afwerking van Hobby nu zodanig dat de kans op vocht en houtrot beperkt/vergelijkbaar is met de Fendts, Knaussen en de Dethleffs?

Ik zie op dit forum veel problemen, maar dat kan ook gewoon komen omdat er gewoon veel Hobby's zijn.
Vochtproblemen? Nee denk het eerlijk gezegt niet.
Alhoewel ik klachten heb over de afwerking binnen moet ik nageven dat de constructie an sich best degelijk is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11150
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door dieseltijger » zo 19 jul 2020 22:53

Ok, dat is het behoud van de caravan. De rest is een smaak kwestie. Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
DanielP
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2017 12:38

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door DanielP » do 23 jul 2020 12:54

Mijn 2 vorige caravans waren hobby's. Een hobby classic 430,(1989) die 20jaar dienst heeft gedaan zonder noemenswaardige problemen. Deze werd vervangen door een hobby 440 de luxe easy.
(2009). De kwaliteit vond ik toch net wat achteruitgegaan tov de vorige. Het maar niet waterdicht krijgen van het grote dakraam,(is er 3 maal uitgeweest) en een krakende vloer gaven de doorslag om deze weg te doen. Wat wel waar is, hobby is en blijft een volledig uitgeruste caravan voor een mooie prijs.Nu in het bezit van een fendt saphir 465, en in mijn opzicht is alles hier toch wat steviger in elkaar gezet.
Toyota Avensis 1.8 cvt (2015) met Fendt Saphir 465 SQ (2015) aan de haak

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Peutje » do 23 jul 2020 15:03

Geen hobby gehad maar verschillende kennissen zweren erbij, om steeds kleine dingetjes te mogen repareren awhoea.gif
Vandaar voor mij geen hobby.
Denk dat het op zich zeker geen slechte caravan is maar de afwerking is soms wat klunky, Fendt is echt wel een stuk beter, denk vergelijkbaar met Knaus, waar Fendt op details nog wel wat mooier is. De eigen ervaring had ik met een Knaus sudwind uit 2004, alles werkte, geen scheve kastjes en goed sluitmateriaal. Gewoon super degelijk gebouwd. Huidige sudwind is wederom fraai afgewerkt en goed doordacht, als ik dan toch ergens over moet ze zeuren zijn het de schroef afdek stickertjes. Misschien zie ik dan nog liever een schroefje.
Veel zaken zijn ook smaak, en praktisch gemak waar de verschillen zitten, geheel in los van kwaliteit uiteraard.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Morgoth » do 23 jul 2020 15:18

Ach. Als er van de 1000 verkochte Caravans er 500 van Hobby zijn en de andere 500 stuks van alle andere merken samen, dan is het logisch dat je vaker over problemen bij Hobby hoort. Een vriend van mij zei ook meteen: "als je een Hobby koopt krijg je er een hobby bij". Het zal. Inmiddels hobbelt mijn Hobby 420 Extreme al 32 jaar door Europa. Zo slecht issie dus niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RDDR » do 23 jul 2020 16:00

RE.gif

Een marktaandeel van 50% zou Hobby van dromen. In Duitsland halen ze 22% volgens hun zelf en voor Nederland kon ik alleen de december 2019 vs december 2018 cijfers vinden. In die 2 maanden was Fendt de best verkochte:
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media ... f?ext=.pdf
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door VIP » do 23 jul 2020 16:41

Telkens weer blijf ik mij hier op het forum verbazen van de mensen die met hun eigen “merk” bril hier uitspraken doen over andere caravanmerken die ze van horen zeggen hebben, maar zelf geen caravan van dat merk hebben gehad.

Lekker door hun roze bril hun eigen merk ophemelen alsof het bij hun merk allemaal rozegeur en maneschijn is.

Er zijn caravanmerken die in het (verre) verleden idd wel eens problemen hadden (ook het merk uit Jandelsbrunn) en dat werd dan keurig opgelost.

Ook anno 2020 lezen we hier op het forum nog problemen van ingezakte daken en andere problemen bij nieuwe caravans uit verschillende landen.

Zo lang dit wordt opgelost door de fabrikant / importeur / dealer is het toch prima.

Wees respectvol en brand een merk niet zomaar af, stel je eens voor dat het bedrijf waar jezelf werkt zo wordt weggezet op het WWW of tijdens gesprekken met anderen hoe zou je dan zelf reageren..............nou........ ik weet het wel.
Porsche + Tabbert

Bospaadje
Berichten: 487
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Bospaadje » do 23 jul 2020 21:09

Afgunst staat gelijk aan toegeven dat je je minder voelt.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door PD » do 23 jul 2020 21:09

aflower.gif
Bijlagen
WAB-experts.jpg
WAB-experts.jpg (26.73 KiB) 890 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”