Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door Super » za 4 jul 2020 10:53

Nu onze caravan verkocht is, zijn we ons aan het oriënteren op een kleine caravan en zijn toch wel gecharmeerd van een hefdak variant.

We gebruiken de caravan voor ons tweeën en willen tijdens de vakanties wat meer toeren.

Indeling vast dwars bed of lengte bedden is de vraag.
Wel een badkamer met toilet.
Verder een verwarming en een boiler.

Max gewicht 1500 kg minder mag ook natuurlijk. We willen niet teveel meer meenemen.

Verder een (cassette) luifel en een mover.
Een airco is de vraag of deze met het hefdak nodig of zinvol is.

We hoeven uiteindelijk niet perse meer in het hoogseizoen en dan zijn de warmste dagen en vooral nachten wellicht minder aan de orde.

Iemand suggesties en of ervaringen met dergelijke caravans?


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door blazoen » za 4 jul 2020 12:27

Beste Super,

Leuk dat je ook naar een hefdak caravan op zoek bent. Wij zoeken ook ongeveer hetzelfde en kwamen o.a. bij de hieronder genoemde Silver Evasion 430 LJ uit. Die heeft enkele bedden, een toilet, een ruime keuken en een zitje voor 2.
Ook een Eriba Feeling 470 met enkele bedden zou kunnen.
Als je ook een dwarsbed zou willen is de Silver Evasion 420 CP en de Eriba Feeling 425 een mooie optie.

Veel succes met de zoektocht en wie weet komen wij elkaar ooit ergens tegen met een van genoemde caravans.

Groetjes,

Blazoen

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 12:56

Wij hebben 4 jaar een Eriba Feeling 430 gehad, waarbij we de rondzit hadden vervangen door lattenbodems met matrassen. Effectief krijg je dan de Feeling 430 indeling. Ook de Silver 430CJ hebben we naar gekeken als vervanger. En we hebben nog een offerte liggen van een voorraad wagen van de Feeling 470, waar we eigenlijk voor gingen naar die dealer, toen we uiteindelijk met de Knaus Sport 460EU thuis kwamen.

Ook wij zijn een koppel zonder kinderen die de caravan gebruiken, zoals de meesten dit met een camper doen. Een dag of 3 a 4 op 1 plek en weer door naar de volgende plaats. Veel efficienter dan heel ver te gaan rijden vanuit 1 camping. En zitten op een stoel doen we het hele jaar al achter een bureau of lekker buiten in de vrij forse tuin.

De Feeling 430 was onze eerste caravan en we hebben daar veel plezier van gehad. Maar toch weg gedaan, omdat we na 4 jaar veel beter wisten wat we wilden. Even zo wat van onze overwegingen.

Bed
Dwars bed was een van de dingen die ons dwars zat. Als de 'foute' persoon naar de toilet moet kan je over de andere heen gaan klimmen. Je moet in de juiste volgorde naar bed gaan en dat begon ons toch tegen te staan. Ook de plek waar je kan uitstappen bij een Feeling (tussen keuken en kast) is krap. Voor ons dus enkele bedden.

Ruimte
Het tweede punt waarom we hem weg hebben gedaan. Die is er namelijk niet. BIj een 430/425 is het zitje ronduit krap, je hebt nergens plek om je aan te kleden en de toilet is net wel / net niet fatsoenlijk bruikbaar. Met de deur dicht sta je letterlijk klem. En nee: we zijn niet fors uitgevallen. Ook is er een deel wat niet open klapt en daar is de hut dus laag. Oppassen met opstaan en zitten. Tenslotte is ook de deur opening laag, met aardig wat vervelende botsingen ten gevolg.

Rijden
Wellicht vraag je je nu af waarom we een hefdak hadden: het ziet er veel leuker uit dan zo'n witte hoge doos achter je auto. Dat vinden we nog steeds. Ook het rijden leek ons een groot voordeel. Toen we dit vertelde bij de Eriba & Knaus dealer gaf deze aan dat het verschil niet zo heel groot is. We geloofden hem eerst niet en dus regelde hij dat we konden proefrijden met de hut erachter. En die man had gelijk. Er zijn specifieke momenten waar je het voelt, zoals het moment waarbij de wind weer op de caravan komt na een windscherm / vrachtwagen bij inhalen. Maar met de Feeling reden we 110 op de teller en met de Knaus ook. Wellicht dat de kritische grens bij de Feeling hoger ligt, maar de bekeuringen worden tegen die tijd ook fors.

We gingen dus kijken voor een nieuwe Feeling 470 En ook nu viel ons weer op hoe ontzettend krap de combinatie van hefdak en slechts 2 meter binnen breedte is. Ook nog even naar een Touring 542 gekeken, maar dat is nog krapper.
Op de beurs ook goed de Silvers bekeken. Hun inrichting lijkt net wat ruimer, maar de afwerking lijkt bij Eriba beter op orde. Overigens schat ik de afwerking van de Eriba ook iets hoger in dan onze huidige Knaus. Het hefdak met plastic panelen geeft ook een ander gevoel dan het tent doek. Daardoor uiteindelijk weer afgezien van Silver.

Succes met je keuze! Heb je specifieke vragen waarbij ik kan helpen, laat het weten. Maar ga vooral ook zelf even bij dealers kijken. Het moet bij je passen. Op de camping 2 weken geleden gestaan naast een koppel met een Eriba Puck, super klein, maar precies wat zij zochten. Dus het kan echt bij je passen. Design van vooral de touring blijven we geweldig vinden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door Super » za 4 jul 2020 12:59

Re, re, bedankt voor de reactie.
Ik heb de silver eens bekeken, maar de opklapwandjes van het hefdak vinden wij niet mooi.
Zoals de hefdak caravans van Eriba, met het tentdoek vinden wij meer sfeer geven en ook fijn extra daglicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 13:05

RE.gif

Vinden wij ook! Maar let wel: tenzij je een Feeling neemt met Panorama dak is een hefdak caravan MINDER licht van binnen dan een normale met grote dakluiken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door Super » za 4 jul 2020 13:13

Re, oké dat had ik niet verwacht, maar het panorama dak van feeling is wel een mooie optie. Het blijft moeilijk kiezen. We hebben 2 “ normale” caravans gehad.
Maar bij de kleine caravans vonden we het hefdak principe meer karakter en sfeer hebben.
Ook hebben we een voorkeur voor een Sprite Cruzer (gehad) , de kleinste met badkamer. Maar na jou verhaal ga je toch twijfelen. Geen hefdak, maar wel een karakter caravan met mooie doordachte details.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 13:37

Belangrijkste blijft om zelf te gaan kijken. Een Feeling is fraai, super afgewerkt, maar ook heel erg krap. Moet je ding zijn. Het panorama dak is inderdaad erg mooi! Sprite van buiten is niet veel anders dan Knaus / Hobby / etc. Het leuke van de Sprite is de indeling, waardoor je met een kleine caravan veel ruimte en een douche hebt.

Touring blijft de mooiste hefdak caravan, zeker in de Ocean Drive uitvoering, maar die dingen zijn nog krapper dan een Feeling. Zo heeft een touring ook amper een disselbak.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 13:39

Dit stond tegenover ons 2 weken geleden. Erg gaaf.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RogerS » za 4 jul 2020 14:13

Mmm ik zie dat de caravan van mijn schoonouders (2 weken geleden verkocht aan Witoma) al is verkocht...
https://www.witoma.nl/voorraad/787834/e ... 0-verkocht
Caravanloos. :(

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 14:19

Oef..... die was HEEL heftig. Niet mijn smaak, maar goed, ik ben al voorzien.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RogerS » za 4 jul 2020 14:53

Heftig? Nou echt een geweldige kleurstelling. Op de camping altijd enthousiaste reacties.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door Super » za 4 jul 2020 15:35

Re, ik had die idd al voorbij zien komen op hun site. Speciale uitvoering geloof ik.

Re, re, re, re, re, @RDDR

De ocean drive en de rockabilly zijn beide heel mooi.de troll 535 is ook mooi in de zin van de grotere compressor koelkast. Die heeft geen fannetjes nodig .

De Sprite vergelijken met de Duitse varianten gaat me te ver. De hoogte breedte is vergelijkbaar, maar bij de Sprite is all’s in GFK uitgevoerd zelfs de onderzijde van de vloer.
Houtvrije opbouw , komt nu bij andere merken ook steeds meer voor.
Indelingen zeer ruimtelijk , zitcomfort top met dikke kussens en binnenvering, 10 Ltr gas/elektra boiler is handig als je wilt douchen. Want dat kan in de Sprite goed zonder lekkage omdat de cabine naadloos is gebouwd.

Een minnetje daaromtrent is de afwerking, je moet wel met de schroevendraaier een rondje langs de deurtjes en klepjes om alles netjes recht en gelijkmatig af te stellen. Maar dat moest ik in de Tabbert ook elk jaar weer bijstellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 15:39

RE.gif

Ik doelde op uiterlijk. Dan is Engels en Duits toch gewoon een witte plastic doos.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Zoektocht naar een nieuwe (hefdak) caravan.

Bericht door Super » za 4 jul 2020 15:40

Idd daar heb je gelijk in


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”