Klein beginnen?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » za 27 jun 2020 21:16

Hoi forummers!

Ik lees hier al een tijdje mee, maar nu de plannen wat concreter worden heb ik me vandaag ook een account aangemaakt. Een korte voorstelling kan je hier lezen.

Ik ben dus op zoek naar een caravan die voornamelijk of zelfs uitsluitend zal gebruikt worden voor weekendjes en schoolvakanties weg met mijn (2) kinderen om te gaan kitesurfen. Wintersport met de caravan staat - voorlopig althans - niet op de planning. Mijn vrouw zou niet mee gaan, dus in principe hebben we genoeg aan 3 slaapplaatsen, maar ik hou er wel rekening mee dat de kinderen tijdens de langere vakanties graag elk een vriendje/vriendinnetje willen meenemen, dus een comfortabele slaapplek voor 5 staat op de wenslijst. Maar wat er voor het overige nog op die wenslijst thuis hoort... daar raak ik niet zo makkelijk uit.

Ik ben erg gecharmeerd door de Caravelair Alba 497 Family. In het topic over de Caravelair Antares Family lees ik in de reactie van Taan dat je bij een caravan in deze prijsklasse rekening moet houden met het feit dat er een aantal zaken ontbreken, maar ik heb geen idee waarvoor ik die dingen zou nodig hebben. Iedereen met wat ervaring met caravans weet dat waarschijnlijk wél, maar die ervaring heb ik dus nog niet... Ik lees ook her en der op het forum dat de kwaliteit van Caravelair niet geweldig is, maar dat zou bij de recentere modellen niet meer van toepassing zijn.

Een andere caravan die me heel leuk lijkt is de Eriba Living 525 of de Eriba Living 555 XL. Beide caravans hebben een handige indeling, leuk interieur, handige afmetingen en kunnen getrokken worden door een wagen die ik al bezit. Het enige wat me bij dit merk een beetje tegenhoudt is dat de kwaliteit van Eriba fors achteruit gegaan is volgens wat ik in dit topic lees.

Een derde kanshebber is de Knaus Sport 540 FDK. Ook hier weer dezelfde positieve punten als bij Eriba, en met de kwaliteit zit het ook wel goed lees ik. De Sport&Fun ziet er ook leuk uit, maar die is me toch écht een maatje te klein vrees ik.

De laatste op mijn (voorlopige) lijst is de Hobby De Luxe Edition 545 KMF. Dit vind ik persoonlijk de mooiste caravan. Hij heeft ook weer een leuke indeling en voldoende slaapplaatsen, maar deze zit al net op de grens van het gewicht dat ik nog comfortabel kan trekken met mijn huidige auto.

Maar dan twijfel ik toch weer... Ik lees hier vaak dat mensen beginnen met een kleine caravan, maar dat ze daarna al vrij snel een groter model aanschaffen. Ik heb voldoende budget om ineens voor een grotere te gaan, dus dat is wel verleidelijk, maar dan spelen de praktische aspecten me weer parten. Als ik groter wil gaan dan de Hobby uit mijn lijstje, dan moet ik sowieso ook een andere auto kopen om de caravan te trekken. Ik heb geen grote oprijlaan aan mijn huis, dus naast een andere auto heb ik dan ook nog een grote garage of loods nodig om de caravan te stallen wanneer hij niet gebruikt wordt. En is groter altijd beter? Gebruik je die extra ruimte ook echt? Of beter: denken jullie dat wij (ik, mijn 2 kinderen en eventueel nog 2 vriendjes) die extra ruimte ook echt zouden gebruiken?

Ik hoef geen lederen banken of chroom sierlijsten, maar voor een betere (technische) afwerking leg ik graag wat meer geld op tafel. Ik besteed veel aandacht aan voeding en kook bijna altijd zelf, dus ook een degelijke keuken is gewenst.

Wie zet me op het juiste spoor?
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Klein beginnen?

Bericht door Royke2 » za 27 jun 2020 21:25

Welkom! En een leukezoektocht!
Je zoekt dus 4 slaapplaatse , practische keuke en eventueel binnezitte. Je hebt een max trekgewicht van 1600kg? Welke auto bezit je? Trekgewicht is niet alles namelijk rijklaar gewicht en ben je ik bezit van een e achter b rijbewijs ? Wat is het budget? En moeten de kinderen in de caravan slapen of puptentje ook goed? Verder je geeft aan uiterlijk de hobby 545kmf. Deze is meteen 250 cm breed, dit kan als je ok ervaren bent erg breed zijn. De knaus heeft de zelfde indeling in de knaus sport maar dan een treinzit inplaats van een halve rondzit. En deze is maar 230 cm breed, en stukke lichter in leeg gewicht, adria idemdito.
Verder ga je een voortent opzetten? Zoja dan is de binnen leefruimte minder belangrijk, wil je alleen een luifel wat ik met weekendjes eerder gebruikt is de binnenruimte wel weer belangrijker. Verder geef je aan dat je graag surft, waar laat je de surfplank enz, op het dak van de auto of in de caravan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Klein beginnen?

Bericht door Chris » za 27 jun 2020 21:39

Goed dat je "hard" aan het zoeken bent.
Dan leer je idd ook de verschillen.
En dan zou het toch ook opgevallen moeten zijn dat de 1e twee caravans die je noemt wel uitersten ( nou ja uitersten) van elkaar zijn.
Prijs en prestatie zeg maar..
Nu zal iedereen hier voor eigen kerk gaan preken, niemand zal zeggen dat ie een slechte caravan heeft gekocht.
Daarom is het handig en verst..ig om goed door te lezen...want er is voor Elck wat Wilsch te koop.
Dan komt ook direct mijn volgende vraag...
Wil je voor nieuw gaan... reken dan op vele maanden levertijd.
Of wil je voor een caravan met wat ervaring gaan... dan is het maar net wat de markt bied.
En al eerder gevraagd... wat is de beschikbare trekker...
Een te grote caravan achter een lichte auto is niet wat je wilt...
Andersom kan prima.
Om daar een beetje wegwijs in te worden is er een handige site: Caravantrekker.nl
Krijg je toch een indruk van wat wel en wat niet kan...
Let wel, het is geen geschreven wet... maar wel een goede handleiding.
Voorts kan je op het kentekenbewijs van jou auto zien wat je mag trekken.
Dan zie je ook direct het verschil in gewicht van de Caravelair en de Hobby of Eriba b.v.
Knaus met de Sport zal daar denk ik tussen in hangen...de Sudwind is alweer zwaarder..
Kansen... wikken en wegen.... het is zo leuk...

Succes met zoeken en als je vragen hebt... gewoon vragen hoor.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Klein beginnen?

Bericht door r.obbink » za 27 jun 2020 21:47

keuzes keuzes...

op zich ben je goed bezig om uit te vogelen wat je wil.....

Maar wat ik je als advies mee wil geven is: ga langs bij dealers en stap in de caravans.... mijn (en meerdere forumers) ervaring is dat als je een caravan instapt je het gevoel moet krijgen dat 'dit hem is'

Ik heb dat zelf anderhalf jaar geleden gehad bij onze Ventana.... we stapten erin en dat was hem gewoon!!!!

een simpele en duidelijk tip van mij thumbup.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Re: Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » za 27 jun 2020 21:59

Hoi Roy!

Een hoop goede vragen, maar ik weet niet op elke vraag het antwoord ;).
De auto die ik nu zou gebruiken om te trekken is een Ctrtoën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 automaat (110 kW/150 pk). Maximaal trekgewicht 1680 kg volgens caravantrekker. Als ik echter uiteindelijk zou kiezen voor een grotere caravan, dan koop ik ook een Dodge Ram zodat er helemaal geen beperkingen meer zijn wat trekkracht betreft.

Ik heb nog nooit een voet in een caravan gezet en ben nog nooit op een camping geweest, dus ik heb op dit moment nog geen idee of ik een voortent of een luifel ga gebruiken. Het geeft wel heel wat extra ruimte heb ik al gemerkt, dus ga er maar vanuit dat zo'n voortent er komt, zeker bij de langere vakanties. Ik wil graag 5 slaapplaatsen, de kinderen moeten in de caravan kunnen slapen. Stapelbedden zijn prima, maar wel met een lengte van minimaal 190 cm.

Ik heb nog geen BE-rijbewijs, maar dat kan ik natuurlijk wel regelen als dat nodig is. Het budget is ondergeschikt aan de praktische aspecten. Het hoeft natuurlijk niet duur te zijn, maar het is zeg maar geen beperkende factor. Ideaal zou zijn dat de caravan op mijn standaard oprit past en dat ik hem met mijn huidige auto kan trekken zonder dat ik al teveel compromissen moet sluiten op het vlak van ruimte en voorzieningen.

De surfplanken blijven thuis. We nemen enkel een paar kites en kiteboards mee, maar die vragen niet veel plaats. In de Citroën is ook nog plaats zat om spullen weg te steken, en als die Ram er zou komen kan daar ook nog een half huishouden in. Voldoende plaats om kleding en persoonlijke spulletjes voor 5 personen weg te leggen in de caravan is dan weer wel gewenst. Een aparte douche zou eventueel ook nog wel fijn zijn.
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Re: Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » za 27 jun 2020 22:08

Hoi Chris!

Het zal inderdaad waarschijnlijk een nieuwe worden. Tweedehands mag altijd, maar dan moet ik maar nét die caravan in de aanbieding vinden die ik zoek, en met mijn totaal gebrek aan ervaring lijkt het me ook best tricky om in te schatten of ik een goede koop doe. Het antwoord op je andere vragen vind je in mijn reactie op wat Roy schreef ;)

Een bezoekje aan een dealer staat zeker op de planning! En een uitstapje naar Dusseldorf later dit jaar waarschijnlijk ook, als die beurs nog doorgaat. Die caravan hoeft hier niet per se snel te staan, dus als het een tijdje duurt voor hij geleverd kan worden, ach...
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Klein beginnen?

Bericht door Royke2 » za 27 jun 2020 22:15

Let op, je rijd nu een citroen, dit is een franse auti en die hebben vaak de neiging om de maxtrekgewicht en de max treingewicht minder is dsn wat je ook nog is in de auto kwa gewicht mag laden, verder je komt snel aan een E achter b omdat treingewicht niet meer dan 3500 kg mag zijn. Ga kijken bij de dealers, verschillende merken/ nieuw, gebruikt. Neus snuffel, vraag kijk,voel en dan heb je al voorkeuren en zie je wat voor caravan met welk formaat/gewicht,en wat je wel en niet kan trekke. Zonder e rijbewijs, de verschillen per merk.
Leuke zoektocht! Trek er tijd voor uit want dat is echt nodig. Voortent is met weekendjes behoorlijk wat werk. Droog opbergen en poetsen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Klein beginnen?

Bericht door CaravelairArtica465 » za 27 jun 2020 22:44

wegmetdewind schreef:
za 27 jun 2020 21:16
Ik lees ook her en der op het forum dat de kwaliteit van Caravelair niet geweldig is, maar dat zou bij de recentere modellen niet meer van toepassing zijn.
Wij hebben sinds een jaar een Caravelair en zijn juist enorm te spreken over de kwaliteit. Alles voelt stevig aan en is mooi afgewerkt,
Dit is wel afhankelijk van de serie waarvoor je kiest. Net als ieder merk heeft Caravelair luchtgewicht budgetmodellen, maar ook luxere modellen die van alle gemakken voorzien zijn.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Klein beginnen?

Bericht door Henny » za 27 jun 2020 22:52

Leuk om van alles uit te zoeken, je denkt zelf aan een nieuwe omdat je geen enkele caravan ervaring hebt...dan zou ik dus al niet voor een nieuwe gaan, de hoofdprijs betalen en je weet helemaal niet of het écht wel is wat je wilde . Dat ervaar je in gebruik pas.
Ga je alleen weekends dan ga je echt geen voortent opzetten , of het moet zijn dat je een seizoenplaats op een camping neemt.

Ken je niet iemand met voldoende caravan ervaring en vragen of die mee gaat op je zoektocht?
En het is echt zo.....je stapt een caravan in en je voelt "dit is het" thumbup.gif

Van een douche in de caravan moet je je niet veel voorstellen, alles moet goed gekit = waterdicht zijn en je blijft sjouwen met water.....zowel náár je caravan als wég van je caravan ( de vuilwatertank)

Succes caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Klein beginnen?

Bericht door Royke2 » za 27 jun 2020 23:10

Douche in de caravan kan prima! Mensen zijn altijd zo huiverig wat betreft douche in de caravan.... vocht enz bla bla.. als het niet kan of goed is bouwen ze het ook niet erin! Ja luchten is belangrijk maar dat is in de badkamer thuis ook belangrijk! Wat wel is. Meeste bijna alle campings hebben prima sanitair


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Klein beginnen?

Bericht door ArnoM » za 27 jun 2020 23:50

RE.gif

Hahaha!
Kijk eerst eens goed in 9 van de 10 toiletruimten in caravans voor je dit soort uitspraken doet!
Overal kan het water langs niet goed afgedichte kieren achter en/of tussen het toilet en de wanden verdwijnen, vragen om problemen.
Misschien niet direct, maar het gaat vanzelf gebeuren.
Je kunt er van uit gaan dat als een ruimte waar ook je toilet ingebouwd is ook "geschikt" is gemaakt om te douchen dat dit alleen is gedaan om de caravan te kunnen aanbieden als zijnde "een caravan met toilet, was ruimte en douche", want dat staat zo goed in de brochure.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Klein beginnen?

Bericht door RonvA » zo 28 jun 2020 00:05

Als je nog nooit een voet in een caravan hebt gezet (weet niet hoe letterlijk je dat bedoeld) zou ik toch eerst beginnen met een hoop dealers af te gaan en je daar te oriënteren ;) foto's kijken op internet is toch heel anders dan er gewoon in staan.

Wij zijn dit jaar van tent kamperen naar de caravan gegaan. Ik heb ook dit jaar pas mijn BE rijbewijs gehaald en trok hiervoor alleen simpele aanhangertjes. Nou ik kan je zeggen dat ik onze caravan met 230 echt meer dan breed genoeg vind. Als ik nu al op sommige N wegen rij vind ik het al krap worden, moet er niet aan denken een 250 brede caravan te hebben. Dus ook daar moet je zelf even echt goed bedenken wat je fijn vind rijden.

En wat al vaker gezegd is even goed kijken naar wat je auto echt mag trekken, vertrouw niet blind op sites maar check gewoon je kentekenbewijs ;). En match daar je caravan bij. Overigens weet ik niet hoe zwaar je auto is, maar over het algemeen wordt wel aangeraden dat je auto een (flink) overwicht op je caravan moet hebben, liefst weegt de caravan max 70% van de auto. Dus stel dat je auto 1000 KG zou wegen de caravan max 700 KG, ook al mag de auto qua aanhanger meer trekken.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Klein beginnen?

Bericht door Cara-Fan » zo 28 jun 2020 00:22

Als ik je verhaal zo lees.. heb je ook een camper overwogen? Zou volgens mij ook prima passen in je wensenlijst. zwaaien.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Klein beginnen?

Bericht door Royke2 » zo 28 jun 2020 00:24

Op een caravan forum vloeken met een camperAfbeelding


Alle gekheid, je hebt wel een punt.. maar caravan aankoop bedrag tegenover een camper is wel iets heel anders. Welvoordeel met je B rijbewijs mag je 3500kg camper rijden en scheelt weer een e achter b..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Klein beginnen?

Bericht door Cara-Fan » zo 28 jun 2020 00:30

RE.gif mrgreen.gif

En een andere auto, plus dat campers vaak een betere douchevoorziening hebben. Handig als je weekends op het strand bent met kyten.

Bospaadje
Berichten: 486
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Klein beginnen?

Bericht door Bospaadje » zo 28 jun 2020 07:26

Maar een camper voor 5p onder de 3500 is dat realistisch?
Home is where you park it caravan.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Klein beginnen?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 28 jun 2020 08:18

Voor het douchen bedoel je dan even af kunnen spoelen om zout water kwijt te raken ?
Dan zou je ook kunnen kiezen voor een losse buiten sproeier even afspoelen buiten kan goed met handsproeier heb je niet veel water voor nodig en het gras of zand voert het water wel af..


Een ruime keuken wordt een lastigere dan kom je al gouw uit op de breedte caravans.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
wegmetdewind
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 jun 2020 11:04
Locatie: Antwerpen - België

Re: Klein beginnen?

Bericht door wegmetdewind » zo 28 jun 2020 08:18

@CaravelairArtica465: leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn over de Caravelair! :)

@Henny: mja, de hoofdprijs betalen... Het prijsverschil tussen een nieuwe caravan en eentje van een paar jaar oud is niet zo heel groot lees ik hier op het forum. Bij een nieuwe weet ik dat er geen (verborgen) gebreken zijn of dat ik anders beroep kan doen op de garantie. Ik ken helaas ook echt niémand die een caravan heeft, neen.

@Roy en @ArnoM: wel of geen douche nemen in de caravan, daar bestaan duidelijk meningsverschillen over ;)

@RonvA: dat mag je heel letterlijk nemen. Ik ga uiteraard een sbij wat dealers langs gaan en wil ook graag de beurs in Düsseldorf bezoeken later dit jaar, maar ik wil daar wel graag een beetje voorbereid en geïnformeerd staan. Het is leuk om te kijken wat je mooi vindt als je daar staat, maar ik wil ook weten op welke dingen ik moet letten naast een leuk kleurtje of een mooi design. Daarom ben ik hier :)
Dat rijden met een caravan zal wel even wennen zijn in het begin, dat geloof ik best, maar daar heb ik geen schrik van.

@Cara-Fan: ik heb het even overwogen, ja, maar heb het idee ook weer vrij snel geparkeerd. De aankoopprijs ligt een flink stuk hoger dan die voor een caravan, je kan niet even makkelijk naar de winkel zonder je hele hebben en houden mee te zeulen, je kan niet even makkelijk klein beginnen en later upgraden, het onderhoud is een stuk duurder en de afschrijving is minder gunstig dan voor een caravan, ... Als ik ineens een grote koop, dan heb ik weer hetzelfde probleem als met een grote caravan: past niet meer op de oprit.

Liefst zou ik onder de 7m20 totale lengte blijven, inclusief de dissel. Als ik binnen die maat niet vind wat ik zoek, dan mag het ook meteen een flink stuk groter worden.
Nog nooit een voet in een caravan gezet, maar niet meer voor lang blij.gif

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Klein beginnen?

Bericht door ArnoM » zo 28 jun 2020 08:30

wegmetdewind schreef:
zo 28 jun 2020 08:18
@Roy en @ArnoM: wel of geen douche nemen in de caravan, daar bestaan duidelijk meningsverschillen over ;)
Tuurlijk kun je een douche nemen in je caravan.
Naar mijn mening is een gordijntje in een toiletruimte daarvoor niet geschikt.
Er zijn ook caravans te vinden met een fatsoenlijke douchecabine ingebouwd, samen met een grotere boiler en eventueel een City wateraansluiting en een vaste afvoer kan dat heel comfortabel zijn.
Onder 720 cm lengte die je nu vermeld hebt zal dat echter niet meevallen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Klein beginnen?

Bericht door RDDR » zo 28 jun 2020 08:49

RE.gif

Engelse caravans hebben een volwaardige douche in kleine hutten.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Klein beginnen?

Bericht door CaravelairArtica465 » zo 28 jun 2020 09:39

In onze caravan sluit het douchegordijn rondom goed af, waardoor er geen druppel op de wanden komt. Ik zie hierin dan ook geen enkel risico

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Klein beginnen?

Bericht door Ron » zo 28 jun 2020 10:48

Zou je er eerst niet eens een caravan gaan huren ?
Dan weet je gelijk hoe dat rijdt, en wat je denk zelf echt nodig te hebben.
En of je het uberhaupt wel leuk vind.

Een behoorlijke keuken waar je uitgebreid in kan koken kan je vergeten in iedere caravan of camper.

Voor de keren dat er vriendjes meegaan , zou ik de kinders in een bijzet tent laten slapen.
Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar weet met een stapelbed moet je binnen enkele jaren weer een nieuwe caravan kopen.
Tenzij je dat juist graag wilt natuurlijk.
Kinderen willen graag een eigen plek en vinden een tent juist spannend.

Voor het kite surfen is een camper juist handiger.
En voor de langere vakanties op een plek een caravan juist weer.

Ik weet ook niet hoe de relatie met jouw vrouw is, maar het is wel prettig als je het samen het eens bent over de manier van vakantie vieren .
Ik ga ook ieder jaar een week met de caravan met mijn oudste zoon op stap.
Maar dat is toch wat anders als veel weekenden en een langere zomervakantie zonder je echtgenote.
Uiteindelijk gaat dat ergens niet goed.

Sterkte met je keuze
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Klein beginnen?

Bericht door Conradi » zo 28 jun 2020 11:15

wegmetdewind schreef: Wie zet me op het juiste spoor?
Dat zul je zelf moeten doen, want kamperen is gewoon heel erg persoonlijk :wink:

Maar, het is al gezegd, ga eerst eens huren. Ervaar hoe ‘t is en je weet veel beter wat je wensen zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Klein beginnen?

Bericht door Ron » zo 28 jun 2020 11:30

Ik zit nog eens jouw wensen na te lopen.

Ik ga er van uit dat je wilt slapen waar je aan het kite surfen bent.
Heb je al geïnformeerd of de plaatsen waar jij wilt surfen wel met een caravan mag staan/overnachten ?
Tenzij je op een camping gaat staan.
Campers mogen vaak wel op die surfplekken overnachten (waarom caravan niet is onbegrijpelijk maar dat is een andere discussie)
Met een camper mag en kan je veelal harder rijden.
Campers zijn in Belgie veel goedkoper als in Nederland.(je bent Belg zag ik).
En een grote caravan en eventuele nieuwe auto en BE halen bij elkaar kom je al snel bij een leuke camper.

Zo alles op een rijtje zettend.
Camper met 4 slaap plaatsen. 100%
Vergeet die vriendjes , want jij en je kinderen gaan kiten , en die vriendjes dan ?
Of jouw kinderen gaan dan ook ineens niet meer kiten als die vriendjes erbij zijn.

Succes met je keuze.
Groeten van een 100% caravaner ( camper is niets voor mij )
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Klein beginnen?

Bericht door Leentje » zo 28 jun 2020 12:17

Een caravan die maar een paar jaar oud is, heeft vaak wel veel extra opties voor een net bedrag erbij zitten. Bij een nieuwe caravan zijn dat vaak kostbare extras. Denk aan een luifel, voortent, vaste watertank, vloerverwarming, big-foots, etc etc.

Je wil evt vriendjes voor de kinderen meenemen. Dan slapen ze al vlug buiten samen in tentjes is onze ervaring. Dan heb je wellicht aan vier slaapplaatsen genoeg? Dat maakt je keuze weer groter.

Veel plezier met jullie zoektocht!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”