Tweedehands of nieuw?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RonvA » do 11 jun 2020 22:43

Of je een mover nodig hebt ligt er puur aan hoe groot je caravan word :P

Wij hebben geen mover genomen, maar die kan er altijd nog op als het toch nodig is haha.

Een Hobby 500 kmfe zou volgens mij best binnen het budget passen en slaapt er nog 6 ook (wat ik zo snel al googlend vond) En past zelfs nog achter je 'gewone' auto. Allemaal winst zou ik denken ;).

Overigens slepen wij ook liever teveel mee dan te weinig, Maar de auto heeft zat laadruimte en capaciteit over dus daar kan al het extra wel in :P. Zo sleep ik alleen al mijn complete gereedschap koffer mee van 11 kilo, liever teveel als te weinig ;).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Herman&Saskia » do 11 jun 2020 22:55

Ik denk....zonder te generaliseren...je als vrouw zijnde, als je met kids gaat niet zonder mover kan. Niet alleen het gewicht, maar de tijd die je nodig hebt oogje in het zeil te houden

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Micky » do 11 jun 2020 23:05

RonvA schreef:
do 11 jun 2020 22:43
Of je een mover nodig hebt ligt er puur aan hoe groot je caravan word :P

Wij hebben geen mover genomen, maar die kan er altijd nog op als het toch nodig is haha.

Een Hobby 500 kmfe zou volgens mij best binnen het budget passen en slaapt er nog 6 ook (wat ik zo snel al googlend vond) En past zelfs nog achter je 'gewone' auto. Allemaal winst zou ik denken ;).

Overigens slepen wij ook liever teveel mee dan te weinig, Maar de auto heeft zat laadruimte en capaciteit over dus daar kan al het extra wel in :P. Zo sleep ik alleen al mijn complete gereedschap koffer mee van 11 kilo, liever teveel als te weinig ;).
nee joh, ligt met name aan je gezondheid en nog meer de plekken waar je heen gaat enz. een grasveldje in Gelderland gaat wel, maar ga de grens over naar Duitsland, rij 20 minuten en de campings zijn al zo ongelijk [aschrik.gif] dat zelfs een caravan van 1200kg niet op de plek te krijgen is met 2 gezonde mensen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Cara-Fan » do 11 jun 2020 23:20

Zoek ook op speurders en bij particulieren. Je kan dan altijd een aankoopkeuring aanvragen/afspreken. Daar zitten soms pareltjes tussen.

En een mover.. gewoon doen, wat een plezier heb je daarvan. Beter voor je rug en voor de handgrepen op de caravan.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Taan » vr 12 jun 2020 12:03

Onze caravan is 17 jaar oud en heeft eigenlijk nauwelijks gebreken. Nooit gehad ook.
Er zijn soms wat kleine dingetjes zoals een rubbertje bij het gasstel wat verouderd is, maar dat is vervangbaar als je het al belangrijk genoeg vindt.

Echt nieuwe caravans hebben fancy elektronische snufjes (als optie) maar dan kun je 15k echt vergeten.
In de basis zit er echt niet veel verschil tussen een caravan van nu en één van 15 jaar (of langer) terug.
Grootste verschil is vooral de looks. Althans dat denk ik.

Als er een knappe voortent zit bij een occasion bespaar je zo €2000 voor een nieuwe.

Wij hebben (nog steeds) geen mover, maar zou ik wel aanraden als je zelfstandig alleen met de kids op pad wilt.
Maar daar zou ik een occasion niet op selecteren. Die kan later eronder gebouwd worden voor €1000
Aan de andere kant, hulp op een camping is ook meestal wel te krijgen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RDDR » vr 12 jun 2020 12:20

RE.gif

1000 Euro voor een mover inclusief accu en inbouwen lijkt me heel erg enthousiast.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Pakkie » vr 12 jun 2020 13:30

Ik deel de visie van Micky; gewoon iets mooie kopen voor 10-12kk en het overige budget reserveren voor overige zaken als een mover of een mooie voortent/luifel naar jullie smaak om hem helemaal naar jullie zin te maken.

Wij hebben onderstaande 2009-Knaus twee jaar geleden gekocht voor zo'n 10k. Inmiddels een nieuwe mover eronder laten plaatsen, een Torino erbij gekocht, ander neuswiel erop en zelf paar mooie dakluikjes erin gezet (beiden nog niet op deze foto) en hem zo naar onze wens gemaakt. Binnenkort volgen nog een paar andere velgen. HIj bevalt super en gebreken vertoont hij ook niet. We komen geregeld in kampeerzaken en kijken dan ook veel rond in de nieuwe(re) caravans die er staan. Wat hierboven ook al gezegd is: sommigen caravans van een paar jaar oud zitten zowel van binnen als buiten vol met krassen en deuken terwijl andere exemplaren van 10 jaar er als nieuw uit zien. Een Knaus van enkele jaren oud zoals Chris heeft is natuurlijk mooi, maar heeft voor ons geen meerwaarde. Indeling is identiek en ja het is allemaal wat moderner, maar het is ons het geld niet waard. Als wij ooit wat anders kopen, moet het qua indeling ook echt anders zijn: denk dan aan bv minimaal 2.50m breed.

En om dan maar bij Knaus te blijven, een 550 FSK is wellicht ook een aardige kandidaat die je met 2.50m breed ook wat extra ruimte binnen biedt.
Gewoon goed kijken, ruiken en voelen en neem iemand mee die er wat kijk op heeft. Succes met je zoektocht thumbup.gif
500EU .jpg
Laatst gewijzigd door Pakkie op vr 12 jun 2020 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door sjaak109 » vr 12 jun 2020 13:55

euhh stomme vraag misschien, maar mag de Kadjar echt 1450 kg trekken of zit je nog met dat mtm gedoe.
dan wordt het wat minder namelijk.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RichTrip » vr 12 jun 2020 14:12

Door de aankoop van een huis hebben wij onze Dethleffs uit 2009 verkocht (de centjes hadden we even nodig.....) maar toch al weer snel een andere gekocht. Een Kip uit 2003, dus 6 jaar ouder. Maar de Kip bevalt ons zo veel beter. Leeftijd zegt niet alles.
Uiteraard heb ik wel de nodige cosmetische zaken moeten aanpakken bij de Kip (verkleurde lampjes en biezen bijvoorbeeld). Maar ook bij de destijds 4 jaar oude Dethleffs had ik wel wat klusjes te doen, dus het zegt daar ook weer niet alles.

Verder moet je inderdaad kijken of de interieuren van de nieuwe(re) caravans je smaak zijn. Ik heb er bij heel veel nieuwe caravans toch wel moeite mee. Een buitenkant om je vingers bij af te likken, maar totaal geen beleving aan de binnenkant.

Dus vergelijken kan je heel wat meer informatie opleveren over wat je wilt.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Micky » vr 12 jun 2020 14:29

RE.gif

het interieur van onze Kip vind ik niet echt mooi en behoorlijk achterhaald, maar het boeit me echt niet, we zijn zelden binnen, de gemiddelde vakantiewoning of hotelkamer is ook nooit mijn smaak mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door GSAndre » vr 12 jun 2020 14:43

10/12 voor een caravan incl mover, 1.5 tent/luifel, 1.5 inboedel.
Vraag desnoods iemand van het forum mee, als je een "deskundige" bij je wilt hebben.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 14:58

RE.gif

Psies... een technische dan wel een beetje..

Zo ben ik met vrienden mee geweest toen zij 9 jaar geleden naar hun Hobby 495 gingen kijken.
Particulier....caravan was toen bijna 11 jaar oud.
Destijds €5000,- voor betaald, die mensen wilden hem echt kwijt.
Blijkt nu, na 9 jaar, zelfs meer op te brengen dan destijds voor aangeschaft.
Goed inspecteren... vochtmeten op de crusiale plekken, ruiken, en schade's zien..
De mensen dachten dat er 2 nieuwe ramen inmoesten... klein hoekje afgebroken..
Dat heb ik bijna onzichtbaar gelijmd... zo, dat scheelt en onderhandeld...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Taan » vr 12 jun 2020 15:00

RDDR schreef:
vr 12 jun 2020 12:20
RE.gif

1000 Euro voor een mover inclusief accu en inbouwen lijkt me heel erg enthousiast.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Sorry, had niet uitgebreid gecontroleerd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RDDR » vr 12 jun 2020 15:13

RE.gif geen probleem, wil alleen voor TS geen onrealistische verwachtingen wekken. 1500 Euro is zo'n beetje de onderkant, tenzij je hem zelf kan en wil onderbouwen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » vr 12 jun 2020 17:00

Wederom bedankt voor de goede reacties! We hebben in de afgelopen 24 uur al meer knopen doorgehakt dan in het afgelopen halfjaar. mrgreen.gif

We hebben inmiddels beslist om voor een 2de hands te gaan met een mover. De accessoires als voortent, luifels en gasflessen vormen natuurlijk nog geen onderdeel van onze huisraad en komen er sowieso bij een nieuwprijs bij. Als we die voor een gunstig tarief kunnen overnemen is dat mooi.

De caravan waar we zondag gaan kijken (een hobby 500 kmfe uit 2009) heeft helaas geen mover. Maar hiervoor 'reserveren' we ca. €2000,-- van ons budget.
Ik ben benieuwd naar de vraagprijs, want op marktplaats zijn die zeer divers.

M'n man wil liever een hobby 560 kmfe, aangezien hij sowieso liever heeft dat de caravan achter de landcruiser hangt dan de kadjar en die (nog) meer ruimte heeft. Mij lijkt dit een enorm gevaarte om in de bergen (serieuze bergen - geen heuvels) mee te rijden. Iemand ervaring?

Ik ben nog geen hobby's met een stapelbed en dwarsbed tegen gekomen. Zijn die er überhaupt wel? scratch.gif

zwaaien.gif

Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » vr 12 jun 2020 17:08

Pakkie schreef:
vr 12 jun 2020 13:30
Ik deel de visie van Micky; gewoon iets mooie kopen voor 10-12kk en het overige budget reserveren voor overige zaken als een mover of een mooie voortent/luifel naar jullie smaak om hem helemaal naar jullie zin te maken.

Wij hebben onderstaande 2009-Knaus twee jaar geleden gekocht voor zo'n 10k. Inmiddels een nieuwe mover eronder laten plaatsen, een Torino erbij gekocht, ander neuswiel erop en zelf paar mooie dakluikjes erin gezet (beiden nog niet op deze foto) en hem zo naar onze wens gemaakt. Binnenkort volgen nog een paar andere velgen. HIj bevalt super en gebreken vertoont hij ook niet. We komen geregeld in kampeerzaken en kijken dan ook veel rond in de nieuwe(re) caravans die er staan. Wat hierboven ook al gezegd is: sommigen caravans van een paar jaar oud zitten zowel van binnen als buiten vol met krassen en deuken terwijl andere exemplaren van 10 jaar er als nieuw uit zien. Een Knaus van enkele jaren oud zoals Chris heeft is natuurlijk mooi, maar heeft voor ons geen meerwaarde. Indeling is identiek en ja het is allemaal wat moderner, maar het is ons het geld niet waard. Als wij ooit wat anders kopen, moet het qua indeling ook echt anders zijn: denk dan aan bv minimaal 2.50m breed.

En om dan maar bij Knaus te blijven, een 550 FSK is wellicht ook een aardige kandidaat die je met 2.50m breed ook wat extra ruimte binnen biedt.
Gewoon goed kijken, ruiken en voelen en neem iemand mee die er wat kijk op heeft. Succes met je zoektocht thumbup.gif

500EU .jpg
De Knaus is zeker een geschikte kanidaat! De vraagprijzen zijn echter voor de 2008/2009/2010 modellen nu echter wel hoger dan €10k.
Misschien wachten we tot na het hoogseizoen. Als mensen elkaar de caravan uitgevochten hebben...? whistle.gif

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door henry12 » vr 12 jun 2020 17:11

Wij hebben een 560 Kmfe .
Nog geen ervaring in de bergen ,maar hier in nederland geen beperkingen tegen gekomen .
Wij hebben trouwens voor de 560 gekozen omdat deze een volledige rondzit heeft ipv 2 banken in de 500.
Ook heeft de 560 een vast bed van 160 breed en die is bij de 500 140 breed
Vip premium en premium discovery hebben een tandem 2.50m breed en die komen ook overal.
Ik heb onze 560 in duitsland gekocht en zelf ingevoerd , dit scheelde aanzienlijk in de prijs.
Laatst gewijzigd door henry12 op vr 12 jun 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door RonvA » vr 12 jun 2020 17:12

Elke caravan is wennen lijkt me. Maar volgens mij rijden er hier verschillende met tandem assers door de bergen ;)
De eerste keer op de brug bij Gorinchem moest ik ook wel even goed in de spiegels kijken en niet uit automatisme zoveel mogelijk rechts rijden. Caravan is breder dan de auto en daar moet je wel ff rekening mee houden.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 17:19

RE.gif

Hij is leuk....na de echtelijke gevechten... awhoea.gif
Misschien...misschien niet...je hebt geen glazen bol.
Maar..
Is je ega wat handig?
Een mover in/onder bouwen is niet heel erg moeilijk...En het eerste verdient.
Met een Hobby 560 zou ik zeker niet meer zonder willen, maar met mijn Knaus 500 wil ik dat ook niet.
Echt...in deze maten caravans wil je dat niet missen en met zelfmontage kom je met 1500 euro heel ver.
Tja... prijzen...
Het is maar net wat je tegenkomt..
Prijzen...ook van alles.
En elk merk, ook Knaus heeft jou gewenste indeling hoor....misschien nu net effe niet tweedehands..
Maar er zijn zelfs knauzen met een 3 stapelbed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door ArnoM » vr 12 jun 2020 17:23

Voor wat betreft het ruimteverschil tussen verschillende caravans kan het enige advies zijn: veel caravan zaken bezoeken en in alle caravans gaan zitten, niet even, gewoon de tijd nemen.
Mijn belangrijkste tip, pas op met de gewichten van de caravan die jullie uiteindelijk gaan kopen.
Ga niet zomaar af op het vermelde leeg - of rijklaar gewicht, je zult niet de eerste zijn die denkt een goede caravan gescoord te hebben en achteraf tot de conclusie komt dat er geen laadvermogen meer aanwezig is.
Zeker de wat oudere caravans hebben vaak de neiging flink zwaarder te zijn dan er in de advertentie of op een kaartje vermeld wordt en dan blijft er dus minder laadvermogen over dan gewenst.
Met name die 560 Kmfe is verschrikkelijk vaak verkocht met een MTM van 1600 kg wat naar mijn idee echt krap is voor het formaat caravan, dit type is heel lang te koop geweest (af fabriek) met een MTM van Max 1750 kg.
Daar zou ik naar zoeken als het een 560 KMFe moet worden.
Wij hebben zo'n indeling van Dethleffs gehad, we hebben ons er prima mee vermaakt maar nooit veel binnen vertoefd, behalve om te slapen met ons zesjes.
Als jullie veel binnen denken te gaan zitten vind ik de midden rondzit niet ideaal (sowieso te klein voor 6 personen) omdat je niet veel uitzicht hebt door het ene raam wat bij die rondzit aanwezig is.
Als je dit vergelijkt met een normale rondzit in de kop of in de kont van een caravan waar 3 ramen rondom aanwezig zijn merk je het verschil!
Laatste tip:
Het is mogelijk om een koop te sluiten onder voorbehoud van weging.
Dan spreek je dus af dat je de caravan wilt laten wegen om exact te weten wat hij weegt en zo een teleurstelling op dat gebied te voorkomen.
En als je dan toch dat voorbehoud maakt kun je gelijk een voorbehoud maken mbt een aankoopkeuring bij een goede caravanzaak.
Als de optie er is om te wachten tot in de winter, zeker doen, de prijzen zijn nu erg hoog, mede doordat velen nu een caravan kopen om ivm Corona in Nl te blijven.
Succes!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door GSAndre » vr 12 jun 2020 17:54

Vergeet je niet te kijken naar je rijbewijs ?
Zou lullig zijn, als je nog effe snel je E moet halen.

Is nml ook een aanslag op je bestedingsbudget
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door henry12 » vr 12 jun 2020 18:03

RE.gif

Dat heeft ts al eerder aangegeven dat ze een BE rijbewijs heeft .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Alwaysontheroad
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 jun 2020 12:02

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Alwaysontheroad » zo 14 jun 2020 19:47

We zijn vandaag wezen kijken bij een hobby500 kmfe uit 2009. Zag er spik en span uit. Geen butsen, deuken of gekke krassen. Alles netjes opgeborgen en schoon. De 'volg je neus' tip was lastig toe te passen. Want de caravan stond gestald in een stal waar ook paarden stonden. scratch.gif
Op het oog geen vochtplekken. De caravan stond onder een extra hoes opgeslagen. Tent is voorzien van een voortent van 2.5 meter breed en nog een luifel. De ruimte was ansicht prima. Al leek het Franse bed me vrij kort voor een man van 1.90.. manlief was enthousiast. (Had niet anders verwacht).
De vraagprijs is 12.750€.. Nu is het dubben begonnen!

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door Avontuur » zo 14 jun 2020 20:19

Spannend altijd, veel succes met dubben!
A travel adventure has no substitute.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Tweedehands of nieuw?

Bericht door janoniem » zo 14 jun 2020 20:38

De 2010 uitvoeringen gaan bij BOVAG dealers rond 15.000 euro.
Waarom wordt de caravan verkocht, wanneer werd de laatste onderhoudsbeurt uitgevoerd (bewijs) en mag ik een vochtkeuring laten uitvoeren?
Dat zijn vragen die ik zou stellen.
Welk gevoel heb je na het contact met de verkoper? Typisch iets dat je alleen zelf kunt beoordelen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”