Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lucas » do 11 jun 2020 11:51

Goedemorgen,
Wij zijn al tijden aan het denken over vervanging van onze Knaus, met name vanwege het bed. I.v.m. de kinderen die er regelmatig bij ons bij kruipen (en dat mag en zal nog wel even zo blijven) is een caravan met een vast bed niet echt een optie. Die zijn meestal maar 1,60 of 1,80 en dan ook nog eens met een hoek eruit. Ook een vrijstaand Queensbed is te klein. Nu zag ik vorige week op MP een mooie Fendt 650 waar van 2 losse bedden één groot bed kon worden gemaakt. Helaas was die caravan snel weg, maar mijn vraag is daardoor: kan in alle caravans waar 2 losse bedden zijn één groot bed worden gemaakt? Of zijn dat speciale opties en/of op maat gemaakte oplossingen. Het zou de zoektocht een nieuwe wending kunnen geven.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door RonvA » do 11 jun 2020 11:54

Ik denk niet dat het in allemaal kan, soms zit de wc / wasruimte nog 'achter' die bedden dus moet het looppad vrij blijven. Maar ik heb vaak genoeg caravans gezien waar je of een deel of het hele looppad dicht kan maken. Ik vermoed zomaar dat het opties zijn op veel modellen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lucas » do 11 jun 2020 11:58

RE.gif
Klopt, bij sommige merken (zoals Dethleffs meen ik) is er tussen de losstaande bedden vaak een doorgang naar de badkamer. Het gaat dan inderdaad specifiek om caravans waar de bedden in de punt of tegen de achterwand gemonteerd zijn.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door ArnoM » do 11 jun 2020 12:01

RE.gif
Dat kan niet in alle caravans zomaar gedaan worden.
Af fabriek kun je een extra rolbodem bij bestellen welke je uit het kastje kunt trekken om het gat tussen de 2 bedden dicht te maken.
Je hebt er niet zo'n grote caravan voor nodig als je aangeeft, kan zelfs veeeeeel kleiner dan wat wij gekocht hebben.
Wij gaan het gedeelte tussen de bedden maar voor 50% of 60% dicht leggen zodat je wel een groot bed hebt maar er toch makkelijk uit kunt stappen omdat je niet helemaal naar het voeteneind hoeft te kruipen om uit bed te stappen.
Wij verwachten (nog geen daadwerkelijke ervaring) dat dit goed gaat bevallen, we hebben het al wel geprobeerd bij de dealer.

Op deze foto is het matrasdeel al verwijdert na het proefdraaien.
Dat extra roldeel inclusief matras delen om het dicht te leggen kost €350 geloof ik. Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Jaap van Duijn » do 11 jun 2020 12:03

@Lucas,

Ik beantwoorde Uw vraag maar werd "weggedrukt"?
Neen kan ook bij twee bedden met daar achter nog toilet ruimte
Wij hadden deze in de Swift Challenger 565 en daartussen in een latten bodem, precies zoals voor kon je uittrekken en kussens er op en klaar.
Wij hielden de latten bodem wat korter om ruim via grote deur de toilet ruimte te kunnen bereiken.
Wij sliepen dan ook in breedte, nog lang 220 en breed 160 cm perfect zeker met winter sport kamperen.
Wel nadeel dan je moet over elkaar heen klauteren, heeft ook zijn charmes.

groeten Jaap van Duijn.

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door mri » do 11 jun 2020 12:05

Maar ook als de bedden tegen een voor- of achterwand aan staan, moet je even opletten of er een rolbodem en opvulmatras voor het tussenstuk aanwezig is.
Wij hebben eens naar een occasion Hobby gekeken die was voorzien van een gewoon nachtkastje tussen de bedden. Deze kon dan wel door de dealer verwijderd worden en vervangen door een kastje waar een rolbodem uit vandaan getoverd kon worden. En natuurlijk een opvulstuk voor het matras bijbestellen.
Dus je moet even goed opletten hoe de caravan af fabriek geleverd is: met of zonder het opvul gebeuren.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 12:17

In onze Knaus 500EU is dit standaard.
2 losse bedden voorin met een rolbodem onderin het tussenkastje.
Bijgeleverd stukje matras maakt er een groot bed van 215 x 200 van.
Matrasje ligt op het nachtkastje dan, die zie je niet meer.

Maar....idd... niet elke variant met 2 bedden voorin heeft deze optie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Pakkie » do 11 jun 2020 13:34

En anders zelf maken zoals hier ook wel eens besproken is. In onze 500 EU zit ook een uitneembare zelfbouw-oplossing waarop je olifanten kunt houden :wink:
cvan7.JPG
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Niels83 » do 11 jun 2020 15:33

het kan uiteraard altijd zelf gemaakt worden. ik ben ervaltijd van uit gegaan dat dat standaard is. mij lijkt het erg ongezellig om in 2 aparte bedden te slapen.

maar een latten bodem is relatief makkelijk gemaakt, en een kussen laten maken is natuurlijk ook mogelijk.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Taan » vr 12 jun 2020 10:29

Mijn Caravan, de Dethleffs 510 TK had ook de optie om de achterkant om te bouwen tot speelweide. Wij hebben het zelf niet.

Dan heb je dus de onderste verdieping van het stapelbed en een 2 persoonsbed ernaast resulterend in een bed van 217 breed.
Aan de voorzijde hou je dan een rondzit. Er zijn op het WWW niet veel foto's te vinden, maar in dit topic zie je het een beetje.
viewtopic.php?t=28740

Wij hebben zelf de kinderafdeling en ouder-afdeling gescheiden. We hebben dus de rondzit omgebouwd naar vast 2-persoons bed.

Er zijn meer caravans met een dergelijke indeling waarbij je met een beetje handigheid zelf wel zo'n speelweide kan klussen.
Bijvoorbeeld Burstner 480TK, Knaus 500 tk, Eifelland 500TK, Hobby heeft ook zoiets, maar dan aan de voorkant.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lucas » za 13 jun 2020 00:15

Bedankt voor de reacties allemaal.

“Speelweide” vind ik overigens een bijzondere term voor iets aan de binnenkant van een caravan, maar dat terzijde. mrgreen.gif

Alles op een rijtje is het het wel waard om eventueel zelf wat te (laten) fabriceren. Een goed passende en prettig liggende matras is dan natuurlijk wel een absolute must. De kans daarop is af-fabriek misschien net wat groter. Misschien lopen we er tweedehands tegenaan binnenkort.

Maar interessant, wij kijken rustig verder.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Henny » za 13 jun 2020 10:04

Wij hebben géén vast bed in onze Avento maar moeten van de rondzit het bed maken ( gaat snel en bevalt ons nog steeds thumbup.gif )
Je hebt dan echt een groot bed !! Je zou dus naar een caravan kunnen kijken met een ruime zithoek....succes
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Taan » za 13 jun 2020 10:54

Lucas schreef:
za 13 jun 2020 00:15

“Speelweide” vind ik overigens een bijzondere term voor iets aan de binnenkant van een caravan, maar dat terzijde. mrgreen.gif
heb ik niet zelf bedacht hoor! weenie.gif
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Pieter29
Berichten: 13
Lid geworden op: do 4 dec 2008 14:47
Locatie: Elst

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Pieter29 » za 13 jun 2020 11:23

Jaap van Duijn schreef:
do 11 jun 2020 12:03
@Lucas,

Ik beantwoorde Uw vraag maar werd "weggedrukt"?
Neen kan ook bij twee bedden met daar achter nog toilet ruimte
Wij hadden deze in de Swift Challenger 565 en daartussen in een latten bodem, precies zoals voor kon je uittrekken en kussens er op en klaar.
Wij hielden de latten bodem wat korter om ruim via grote deur de toilet ruimte te kunnen bereiken.
Wij sliepen dan ook in breedte, nog lang 220 en breed 160 cm perfect zeker met winter sport kamperen.
Wel nadeel dan je moet over elkaar heen klauteren, heeft ook zijn charmes.

groeten Jaap van Duijn.
Bij de Swift Challenger 565 kun je van het zitgedeelte aan de voorkant een bed over de volle breedte maken door een lattenbodem uit een kastje te trekken en deze te vullen met de platgelegde rugkussens. De bestaande langsbedden met looppad ertussen naar de badkamerdeur biedt die mogelijkheid (standaard) niet. Dus de toepassing zoals beschreven door Jaap van Duijn is dezelfde als die veel in kleinere caravans wordt toegepast, het zitgedeelte wordt slaapgedeelte. Jaap van Duijn had in zijn toepassing dus vier volwassen slaapplaatsen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door JPGeetje » za 13 jun 2020 11:41

In zgn. seniorenindeling (caravan met 2 een persoons bedden in de lengte met daartussen een gangpad en een klein nachtkastje op heet eind) Kan het in principe altijd. Wel is het zo dat het vaak een optie is waarvoor je extra in de buidel moet tasten. Je krijgt dan een in het nachtkastje opgerolde lattenboden ter breedte van het gangpad. Uitgetrokken met een bijgeleverd stuk matras maak je zo een bed over de volle breedte. De luxere modellen hebben het vaak standaard aanwezig.
In onze Knaus van 2001 TL (sr.uitvoering) zat het standaard niet en heb ik zelf iets gefabriekt. De rugstukken van de rondzit bleken even hoog als de breedte van het gangpad. Ik heb toen zelf een soort lattenbodempje gemaakt wat ik kon ophangen aan de "bedplanken" van de bedden. Daar werd dan een rugstuk waarvoor mijn vrouw een hoeslaken gemaakt had opgelegd en voila, je had een groot bed. Weliswaar reikte dat rugdeel niet helemaal tot het voeteneind. De laatste 30 cm. gangpad bleef bestaan maar dat vonden wij geen probleem. Was zelfs ook nog wat handiger met uit het bed stappen. Voordeel was ook nog dat je dat extra matrasdeel niet altijd mee moest sjouwen. Toen we een nieuwe caravan kochten zorgden we ervoor dat het af fabriek erin zat omdat dat toch iets handiger is en omdat het ook maar net moet kloppen met dat rugstuk van de rondzit. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Chris » za 13 jun 2020 11:56

Wij hebben de 2 enkele bedden met de rolbodem in het midden wel in de caravan zitten.
En ervaren het als heel erg prettig.
Want, overdag even een tukkie doen, de Siesta... dan zijn de twee losse bedden erg lekker... ieder zijn eigen bed..effe geen geplak graag..
En s'nachts gaat de rolbodem uit en het tussenstuk ertussen... dan is de ruimte enorm.
Om dan even een sanitaire stop te maken moet je idd wel naar het voeteneind schuiven, maar dat is helemaal geen probleem.
Bij ons is ook het hele tussendeel met matras en lattenbodem gevuld.
Soms zie je dat daar een korter stuk tussen zit omdat er b.v. het nachtkastje in de weg of te hoog zit.
Daar is over nagedacht bij Knaus..wij hebben een 500EU...net als Pakkie.
Die zijn er al jaren in dit model maar niet iedere nieuwkoper heeft die optie aangevinkt, dus niet altijd ingebouwd.
In onze Silver Selection uitvoering zit dat wel standaard.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lucas » za 13 jun 2020 13:42

Ok, top allemaal die reacties. We zullen mede speuren naar caravans die een oprolbare lattenbodem hebben, dat had die Fendt die we op het oog hadden dan vermoedelijk ook. En indien nodig zelf wat fabriceren kan, al zal het dan misschien lastig worden dat middenstuk goed en "onmerkbaar" op te vullen, zodat je ook daadwerkelijk een groot bed krijgt.

Wat betreft de rondzit, we hebben nu een caravan met een redelijke rondzit en voor ons twee zou dat bed groot genoeg zijn. Maar met regelmatig twee kinderen erbij wordt het een krappe bedoening en bovendien zijn we dat gehannes met die kussen, toppers ook wel een beetje zat. De luxe van een mooie rondzit én een groot bed wat je allebei de hele dag kunt laten voor wat het is, trekt ons nu meer.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Chris » za 13 jun 2020 13:56

Nog een voordeel...
Op een vast bed lig je vele malen beter dan op een omgebouwde rondzit.
Dat vaste bed is een volwaardig bed, veelal met een lattenbodem en een matras.
Op de rondzit slaap je op zitkussens of zit je op een matras... m.a.w. beide vullingen zijn niet gelijk en het is dus altijd een compromis.
In mijn hutje was het bed wel erg belangrijk voor ons.. wij hebben een lattenbodem met schotelveren erop en dan ook nog eens een zoveel zone koudschuim matras.
Dat slaapt 100x beter dan in de vorige caravan op de omgebouwde zithoek..
.
Aanpassing lattenbodem.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lucas » za 13 jun 2020 18:34

RE.gif

Inderdaad is slapen op de rondzit niet ideaal, verschuivende kussens etc. al heeft een extra matras wel geholpen. We hebben nog een treinzit dus kunnen overdag bij slecht weer de boel als bed laten. Maar ook daarom zijn we op zoek naar een oplossing. Kamperen is afzien uiteraard, maar daar waar je je eigen (slaap-)comfort kan verhogen moet je dat niet nalaten denk ik knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Chris » za 13 jun 2020 19:48

Al onze vorige caravans ( 4 ) was het slapen op de rondzit.
Maar ja,, we worden er niet jonger op en bij de vorige caravan van 2012 was het bed echt een ruggesloper.
Omgebouwde rondzit... met zitkussens.
Liggen was een drama, we hebben nog een topper geprobeerd en nog nieuw schuimrubber in de kussens..
Dat sliep wat beter maar je zat erg hard..
Simpel is een soort schuim voor beide toepassingen niet te vinden...helemaal niet in de toch wel dunne kussens van een caravan.
Dat was ook een van de redenen om nu voor een echt bed te gaan... een matras met 7 zone's en lattenbodem met schotelveren...
En in 2017 de nieuwe caravan ook met die insteek gekocht.. geen rondzit meer ombouwen.
Werkelijk top slapen ...
En de zithoek... ook meer dan prima...dus 2 vliegen in 2 klappen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jan Knaus
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 jul 2018 13:55

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Jan Knaus » di 20 apr 2021 11:53

Wij hebben onlangs een Knaus 500EU met twee enkele bedden gekocht. Inclusief tussenstuk (lattenbodem met opvulmatras). Hoe doen jullie dat met de hoeslakens?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Chris » di 20 apr 2021 12:22

[re.gif]
Mijn vrouw rolt die middenkussens in een hoeslaken.
2 rondjes oprollen geloof ik.
Ze heeft ook een wat kortere gekocht geloof ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lauren

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door Lauren » za 7 aug 2021 08:03

Ik ben aan het navragen geweest voor een rolbodem bij een Fendt, maar om dit achteraf in te bouwen zouden we ongeveer €1000 kwijt zijn.
Ik vind dit zelf nogal een enthousiast bedrag, dus we moeten nog even verder zoeken naar een oplossing…..

ArnoM schreef:
do 11 jun 2020 12:01
RE.gif
Dat kan niet in alle caravans zomaar gedaan worden.
Af fabriek kun je een extra rolbodem bij bestellen welke je uit het kastje kunt trekken om het gat tussen de 2 bedden dicht te maken.
Je hebt er niet zo'n grote caravan voor nodig als je aangeeft, kan zelfs veeeeeel kleiner dan wat wij gekocht hebben.
Wij gaan het gedeelte tussen de bedden maar voor 50% of 60% dicht leggen zodat je wel een groot bed hebt maar er toch makkelijk uit kunt stappen omdat je niet helemaal naar het voeteneind hoeft te kruipen om uit bed te stappen.
Wij verwachten (nog geen daadwerkelijke ervaring) dat dit goed gaat bevallen, we hebben het al wel geprobeerd bij de dealer.

Op deze foto is het matrasdeel al verwijdert na het proefdraaien.
Dat extra roldeel inclusief matras delen om het dicht te leggen kost €350 geloof ik. Afbeelding

workel

Re: Kan dat? Twee losse bedden caravan tot groot bed maken

Bericht door workel » za 7 aug 2021 15:02

Wij hebben bewust gekochten om 2 enkele bedden om te bouwen tot een groot bed.
Hebben nog 1 grote topper aangeschaft om in onze ogen een heerlijk bed te creëren.
Molton onderlaken van 210/210 en daarover een hoeslaken van 220/220 stop je het prima in en blijft het leger glad liggen is onze ervaring.
Wij zij er erg blij mee.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”