Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 14:19

Hallo allemaal,

Wij, gezin met twee kleine kinderen (6 maanden en 2 jaar), hebben besloten om te gaan kamperen. Ik heb vroeger veel met mijn ouders gecampeerd, maar dat is inmiddels al weer even terug. Ik heb een aantal caravans op het oog en ben benieuwd naar jullie adviezen en tips (ik ben niet helemaal thuis in de merken, kwaliteit en mogelijkheden van de merken).

We zijn op zoek naar een ruime en moderne tweedehands caravan met een kinderkamer/stapelbed en een vast tweepersoons vast bed van 160 cm. We willen de caravan zowel gaan gebruiken voor seizoenscamperen in Nederland als (later) ook richting Zuid Frankrijk. Ik heb een Tiguan Allspace die 1600 kg mag trekken.

- Hobby 560 KMFE
- Fendt Saphir 560 TFKM
- Tabbert Da Vinci 560 DM
- Burnster 550 TK
- Dethleffs 560 SK
- Knaus Sudwind 550 TKM
- Overige?

Welke zou je aanbevelen en waarom? Budget is circa 15k en qua opties een voortent, luifel, mover, airco, etc. 10- 15 jaar oud?

Nog andere tips?

Alvast dank voor het meedenken!

Gr. Ric

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door VIP » ma 11 mei 2020 15:10

1e vraag : heb je een BE rijbewijs, anders vallen er velen af.

En er zitten uitvoeringen tussen die 250cm breed zijn.

Qua merk moet je er een kiezen die bij jullie past qua smaak en beleving, want iedereen hier op het forum zal zijn/haar merk aanprijzen/adviseren als beste keus.

En.... een Airco + mover + tent is al zo'n 125 kilo aan gewicht.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door dieseltijger » ma 11 mei 2020 15:17

Zonder enig verstand of van Hobby's, hun pro's en con's - maar ze schijnen akelig compleet te zijn qua accessoires....toevallig viel mijn oog op jouw vraag, is dit wat je bedoelt?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Ik betwijfel of het maximum gewicht klopt, maar wellicht loont het de moeite om verder te onderzoeken. Kleine kindjes worden ook groot (en zwaar), dan kan (of moet?) je uitwijken van stapelbed naar de treinzit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3687
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Niels83 » ma 11 mei 2020 15:27

Ik ben geen enorme kenner, maar er zijn volgens mij geen slechte caravan merken. uiteraard alle waar naar zijn prijs.

Dus zo vanaf hier kan ik weinig zeggen over deze types. Belangrijker is devstaat van de caravan, en dan vooral of hij droog is, nwe banden, goed periodiek onderhoud ed. en dan wat je mooi vindt.

Tabbert heeft een niet zo goed imago, hebben de naam een travelller caravan te zijn. Ik vind ze vaak ook wel wat 'volks' qua inrichting.
Mijn donkerharige schoonvader en blonde schoonmoeder hebben wel eens alles uit moeten pakken toen zij met Tabbert en gloednieuwe mercedes de grens over wilde. Een echte verdenking was er niet, want uiteindelijk was zijn politie penning laten zien voldoende om alleen wat rond te kijken in de caravan en hielpen ze de auto weer inpakken. Dit zal niet dagelijks gebeuren, maar geeft wel aan dat het imago ook over de grens bestaat.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 15:36

VIP Premium schreef:
ma 11 mei 2020 15:10
1e vraag : heb je een BE rijbewijs, anders vallen er velen af.

En er zitten uitvoeringen tussen die 250cm breed zijn.

Qua merk moet je er een kiezen die bij jullie past qua smaak en beleving, want iedereen hier op het forum zal zijn/haar merk aanprijzen/adviseren als beste keus.

En.... een Airco + mover + tent is al zo'n 125 kilo aan gewicht.
Ja rijbewijs is er ;-). voorkeur heeft idd 250 cm breed.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 15:37

dieseltijger schreef:
ma 11 mei 2020 15:17
Zonder enig verstand of van Hobby's, hun pro's en con's - maar ze schijnen akelig compleet te zijn qua accessoires....toevallig viel mijn oog op jouw vraag, is dit wat je bedoelt?

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Ik betwijfel of het maximum gewicht klopt, maar wellicht loont het de moeite om verder te onderzoeken. Kleine kindjes worden ook groot (en zwaar), dan kan (of moet?) je uitwijken van stapelbed naar de treinzit.
Qua afmeting neig ik naar een grotere (520 / 560), maar lijkt deze prima.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 15:38

Niels83 schreef:
ma 11 mei 2020 15:27
Ik ben geen enorme kenner, maar er zijn volgens mij geen slechte caravan merken. uiteraard alle waar naar zijn prijs.

Dus zo vanaf hier kan ik weinig zeggen over deze types. Belangrijker is devstaat van de caravan, en dan vooral of hij droog is, nwe banden, goed periodiek onderhoud ed. en dan wat je mooi vindt.

Tabbert heeft een niet zo goed imago, hebben de naam een travelller caravan te zijn. Ik vind ze vaak ook wel wat 'volks' qua inrichting.
Mijn donkerharige schoonvader en blonde schoonmoeder hebben wel eens alles uit moeten pakken toen zij met Tabbert en gloednieuwe mercedes de grens over wilde. Een echte verdenking was er niet, want uiteindelijk was zijn politie penning laten zien voldoende om alleen wat rond te kijken in de caravan en hielpen ze de auto weer inpakken. Dit zal niet dagelijks gebeuren, maar geeft wel aan dat het imago ook over de grens bestaat.
:-) Ik ken je eignelijk ook alleen uit de tijd dat ze nog gouden randjes hadden.. Op foto's lijkt het wat moderner en minder voor één specifieke doelgroep, maar neem het zeker mee.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door dieseltijger » ma 11 mei 2020 15:53

En ik lees dat die stapelbedden mogelijk tussen de 75...90 kg draagvermogen hebben ook. Niet gek....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door erichendri » ma 11 mei 2020 16:13

Je kunt beter nu zo groot mogelijk kopen dan na 2 jaar erachter komen dat
je een grotere caravan wilt.
LMC is ook niet verkeerd, helaas 2.30 breed, gewicht kan lager gezet worden.
LMC Musica 520 K
€ 15.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1540965351? ... ialbuttons

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3687
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Niels83 » ma 11 mei 2020 16:48

mooi dingbdie lmc. maar waarom heeft niemand de moeite genomen dat keukentje even goed vette vingers vrij te maken..

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door PD » ma 11 mei 2020 17:01

Tip: koop de caravan zo groot mogelijk, liefst ook 2,50 m breed want ruimte schaadt nooit.

Voorts de caravan kiezen waarin je jezelf prettig voelt, de caravan moet je als het ware omarmen en dit is heel persoonlijk.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door dieseltijger » ma 11 mei 2020 17:08

Ruime binnenafmetingen zijn belangrijk als je buiten het seizoen gaat kamperen, en van essentieel belang als je met de caravan in de sneeuw wil gaan staan: Je moet echt voldoende kastruimte hebben voor de dikke kleding, die nog vrij moet hangen ook om condensvorming te voorkomen. En je wil natuurlijk niet als sardines in een blikje zitten - even buiten een boekje lezen ligt minder voor de hand in de kou.

Hardop denkend: Jouw stapelbedden souperen permanent 80 cm lengte op. Dus bij winterse inzet ook daarom de ruimste variant kiezen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Ab » ma 11 mei 2020 17:18

Een 560 wordt denk ik veel te zwaar voor een Tiguan..
1800 kg is heel normaal in deze range.
Zo groot mogelijk en 2.5 mtr breed heeft ook consequenties voor het gewicht.

Nog iets..de auto mag 1600 kg trekken. Dat kan ie ook makkelijk.
Maar is het ook verstandig om daar een caravan van 1600 kg achter te hangen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door DV_t » ma 11 mei 2020 17:35

Wij hebben een Fendt 560 SKM. Topindeling vinden wij zelf. Een vast bed voorin en de deur voor de as. Als de kinderen in bed liggen, liggen ze helemaal achterin de caravan en loop je er niet telkens langs.

Hiervoor een Dethleffs 560 SK gehad. Ook een erg fijne caravan met een frans bed voorin, stapelbedden over dwars achterin. Nadeel vonden wij dat we telkens langs de slapende kinderen moesten om in het eigen bed/koelkast te komen. De deur open je ook meteen naast de kinderen.

Beiden zijn 2,50 breed en dat merk je echt aan de binnenruimte! De huidige Fendt weegt met mover+accu, casetteluifel enz al boven de 1600KG en dan is de kleding, speelgoed, kleine voorraaad (eten/water/toiletwater) voor onderweg en dekbedden nog niet meegerekend. Ik ben bang dat jouw auto niet geschikt is voor een dergelijke caravan helaas.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3687
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Niels83 » ma 11 mei 2020 17:56

Ab schreef:
ma 11 mei 2020 17:18
Een 560 wordt denk ik veel te zwaar voor een Tiguan..
1800 kg is heel normaal in deze range.
Zo groot mogelijk en 2.5 mtr breed heeft ook consequenties voor het gewicht.

Nog iets..de auto mag 1600 kg trekken. Dat kan ie ook makkelijk.
Maar is het ook verstandig om daar een caravan van 1600 kg achter te hangen?
wat zou de reden zijn om het niet te doen ab?

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 19:24

Thanks voor alle reacties zover. Ik heb nog even nagekeken, maar mag 1800 trekken met een Tiguan allspace. Dus dat moet goedkomen.

Als ik het zo lees, dan ga ik opzoek naar een 560 en 2.5m breed. Merk meer smaak, moeten maar gewoon het eea gaan bezichtigen.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 19:31

erichendri schreef:
ma 11 mei 2020 16:13
Je kunt beter nu zo groot mogelijk kopen dan na 2 jaar erachter komen dat
je een grotere caravan wilt.
LMC is ook niet verkeerd, helaas 2.30 breed, gewicht kan lager gezet worden.
LMC Musica 520 K
€ 15.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1540965351? ... ialbuttons

Eric
Helemaal eens! Mooi ding hoor die LMC. Vaak hebben de 2.30 alleen wel korter bed. Kan het zo snel niet vinden, maar 160 bed is wel echt een harde eis voor ons.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » ma 11 mei 2020 19:34

DV_t schreef:
ma 11 mei 2020 17:35
Wij hebben een Fendt 560 SKM. Topindeling vinden wij zelf. Een vast bed voorin en de deur voor de as. Als de kinderen in bed liggen, liggen ze helemaal achterin de caravan en loop je er niet telkens langs.

Hiervoor een Dethleffs 560 SK gehad. Ook een erg fijne caravan met een frans bed voorin, stapelbedden over dwars achterin. Nadeel vonden wij dat we telkens langs de slapende kinderen moesten om in het eigen bed/koelkast te komen. De deur open je ook meteen naast de kinderen.

Beiden zijn 2,50 breed en dat merk je echt aan de binnenruimte! De huidige Fendt weegt met mover+accu, casetteluifel enz al boven de 1600KG en dan is de kleding, speelgoed, kleine voorraaad (eten/water/toiletwater) voor onderweg en dekbedden nog niet meegerekend. Ik ben bang dat jouw auto niet geschikt is voor een dergelijke caravan helaas.
Beiden mooi. Deur is wel een goede tip. Wat vonden jullie verder de grootste verschillen tussen de Fendt en Dethleffs? Had niet goed gekeken, mag 1800 kg trekken. thumbup.gif

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door DV_t » ma 11 mei 2020 20:16

RE.gif

Dan moet dat lukken. Qua bouw kwaliteit vond ik de Dethleffs niet veel onder doen voor de Fendt. Qua afwerking is de Fendt een stuk mooier maar weet niet of het helemaal eerlijk is om een caravan van 2008 te vergelijken met een caravan uit 2016.

Wij hebben ook de hobby 545 kmf bekeken voor wij de Fendt kochten. Zelfde indeling maar een stuk minder van kwaliteit. Wij waren onderweg voor een nieuwe Hobby maar door de mindere kwaliteit en goedkopere materialen deze niet gekocht. Ook daar moet bij gezegd worden dat de Hobby een flink stuk goedkoper is.

In Duitsland zijn deze indelingen goed verkrijgbaar. Ook vaak als ex huurmodellen die een jaar oud zijn. In Nederland zie je ze minder vaak.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 11 mei 2020 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Morgoth » wo 13 mei 2020 09:32

Als je kijkt op caravantrekker.nl, dan zie je dat een Tiguan met bijvoorbeeld een Hobby 560 helemaal niet zo'n fijne combinatie is.

Tegen beginnende motorrijders zeg ik altijd: Begin op een lichtere. Een zware motor is wel heel mooi en stoer maar als beginner rij je veel lekkerder op een wat meer handelbare motor. Een zware is niet altijd even gemakkelijk te manoeuvreren. Hierdoor kun je het plezier in motorrijden verliezen.

Dat geldt ook voor een caravan. Als je nu een caravan koopt die het maximale gewicht heeft wat de auto mag trekken en ook nog eens 250 (vrachtwagenbreedte!) breed is, dan zit je als beginnende caravanner met het zweet in je bilnaad in een Baustelle in Duitsland of op de Route National in Frankrijk die met een beetje pech ook nog eens berg-op gaat. Ik vind deze keuze als beginner erg onverstandig.

Op dit moment zijn de kinderen nog klein. Kies daarom eerst een iets handelbaardere caravan en doe daar ervaring mee op. Mocht je later een grotere willen kun je hem altijd weer inruilen. Iedereen hier zegt wel dat een grote altijd beter is maar dat is mijn mening niet. En zeker niet als je net begint. Daarbij vinden de kinderen het geweldig om zelf in een tentje te slapen als ze iets groter zijn. Dan heb je die ruimte in de caravan wellicht helemaal niet meer nodig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Ab » wo 13 mei 2020 17:16

Wat ik eerder ook al aangaf..
Een Tiguan mag 1800 kg trekken.
Dat kan ook. Maar eigenlijk is de auto te licht voor 1800 kg caravan.
Het is te doen...maar dan is het zaak de auto zo zwaar als maar mogelijk is te beladen. De caravan zo licht mogelijk.
Geen idee wat een Tiguan max mag wegen.
Maar 2500 kg zou wenselijk zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RBNDR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 apr 2020 14:19

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door RBNDR » do 14 mei 2020 11:44

Morgoth schreef:
wo 13 mei 2020 09:32
Als je kijkt op caravantrekker.nl, dan zie je dat een Tiguan met bijvoorbeeld een Hobby 560 helemaal niet zo'n fijne combinatie is.

Tegen beginnende motorrijders zeg ik altijd: Begin op een lichtere. Een zware motor is wel heel mooi en stoer maar als beginner rij je veel lekkerder op een wat meer handelbare motor. Een zware is niet altijd even gemakkelijk te manoeuvreren. Hierdoor kun je het plezier in motorrijden verliezen.

Dat geldt ook voor een caravan. Als je nu een caravan koopt die het maximale gewicht heeft wat de auto mag trekken en ook nog eens 250 (vrachtwagenbreedte!) breed is, dan zit je als beginnende caravanner met het zweet in je bilnaad in een Baustelle in Duitsland of op de Route National in Frankrijk die met een beetje pech ook nog eens berg-op gaat. Ik vind deze keuze als beginner erg onverstandig.

Op dit moment zijn de kinderen nog klein. Kies daarom eerst een iets handelbaardere caravan en doe daar ervaring mee op. Mocht je later een grotere willen kun je hem altijd weer inruilen. Iedereen hier zegt wel dat een grote altijd beter is maar dat is mijn mening niet. En zeker niet als je net begint. Daarbij vinden de kinderen het geweldig om zelf in een tentje te slapen als ze iets groter zijn. Dan heb je die ruimte in de caravan wellicht helemaal niet meer nodig.
Thanks. Ik neem het zeker mee in mijn overweging. Belangrijkste argument voor mij is dat het tweepersoons vaste bed meestal 140 breed is bij 230 caravan en 160 breed bij een 250 caravan. Echter kan dit natuurlijk nooit opwegen tegen veiligheid. Voor in NL / seizoen plaats zou ik er niet echt moeite mee hebben, een langere reis idd mis wel..

Iemand bekend met een caravan met kinderkamer/stapelbed en een vast bed van 160 cm, waarbij de caravan toch 230 breed is?

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuw in kampeerland - advies ruime caravan met kinderkamer

Bericht door Peutje » za 23 mei 2020 17:18

Wat denk je van zoiets? Redelijk compact maar wel alles wat je wenst wellicht.
https://caravans.nl/knaus/knaus-sudwind ... 83726.html

Of voor iets meer geld gewoon een nieuwe
https://caravans.nl/knaus/knaus-sport-5 ... 77921.html
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”