Overweging caravan met douche

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Chris » zo 19 apr 2020 19:35

Ab schreef:
zo 19 apr 2020 18:54
Chris schreef:
zo 19 apr 2020 13:45
Ab schreef:
zo 19 apr 2020 12:45


Die 20 liter schoon water is in 20 seconden weg. Dan heb ik het over 2 douchebeurten.
Met de juiste zeep geen enkel probleem.
Dat geld misschien voor jou en voor mijn "fraaie" coupe..... maar mijn dochter met lang haar heeft wel een half uurtje meer water nodig hoor..
En in een half uur jas je er best wat liters doorheen..
Helaas pindakaas..
Ik heb 2 dochters met lang haar Chris.
Die moesten het ook redden met 20 ltr.
En wat denk je...ze hielden nog over toen ze eenmaal wisten dat leeg betekende dat ze naar een koude douche moesten.
mrgreen.gif mrgreen.gif
Die van mij heeft een puber leeftijd... denk jij dan dat je gelijk krijgt... awhoea.gif awhoea.gif
La me nie lachu...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Micky » zo 19 apr 2020 20:13

RE.gif

woont ze in jouw huis? dan krijg jij gelijk, tenzij je het verkeerd oppakt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 20:21

Conradi schreef:
zo 19 apr 2020 11:01
dieseltijger schreef:Ik ben doodsbenauwd voor vochtinwerking in de caravan.
Mijn caravan heeft net de vochtmeting gehad en wij douchen / badderen veel. Nul procent vocht :wink:
Nou, dat zal dan de volgende caravan worden, want de shuttle heeft wel een kuipvormige douchevloer maar de wanden sluiten niet aan. Vermoedelijk zal het een Britse caravan worden. De trend wordt toch steeds meer luxe staanplaatsen, dus met permanente aan- en afvoer aansluitingen zie ik geen reden om het gerief niet gewoon in de caravan te plaatsen. Beter ermee verlegen - dan er om verlegen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door PD » zo 19 apr 2020 21:12

Chris schreef:
zo 19 apr 2020 13:45
Dat geld misschien voor jou en voor mijn "fraaie" coupe..... maar mijn dochter met lang haar heeft wel een half uurtje meer water nodig hoor..
En in een half uur jas je er best wat liters doorheen..
Een half uur douchen scratch.gif ik neem aan dat je weer schromelijk overdrijft knipoog.gif

Bij ons heeft niemand (ook thuis) ooit langer dan 5 minuten mogen douchen en zowel moeder als dochter hebben een lange haardos (gehad)...... puber of geen puber, regels zijn regels mrgreen.gif

Mochten wij dit najaar de 720 WQC bestellen, dan vanzelfsprekend met de vergrote boiler op gas en elektra.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Micky » zo 19 apr 2020 21:30

RE.gif

Een tijdlimiet op douchen kennen we bij ons niet, thuis ook nooit gehad, ook niet op badwater gebruik, ik weet dat we elk jaar zo'n 150m3 water verbruiken, auto wassen met water uit bad doen wij hier ook niet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Chris » zo 19 apr 2020 21:35

RE.gif

Hier spoelt er zo'n 180 m3 water per jaar door het huis her en der....
En ja,,, ook hier geen stokken achter deuren v.w.b. douchetijden of bad tijden..
En ja,,, bij hooikoortsklanten is douchen vaak een verlichting.... ze mogen van mij.
Zelf sta ik ook 2x per dag onder de straal... s'morgens om fris de dag te beginnen en lekker effe douchen voor ik mn bed instap..
En ja,,, daar is geen overdrijven aan...wegdrijven misschien een beetje.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Fred G » zo 19 apr 2020 22:04

Ik lees dit zo allemaal over dat al of niet douchen in de caravan..
Daar zag ik al een paar mooie oplossingen voorbijkomen in dit topic. thumbup.gif

Waar ik veel meer tegenop zie, en dat kun je niet zomaar ff een dagje uitstellen, is de grote boodschap op de WC ín de caravan... [aschrik.gif]

Maar goed, dit topic gaat over douchen... awhoea.gif

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Micky » zo 19 apr 2020 22:07

RE.gif

Dat doe ik al heel mijn leven, behalve als we zoals volgende week privé sanitair hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Ab » zo 19 apr 2020 22:53

Chris schreef:
zo 19 apr 2020 19:35
Ab schreef:
zo 19 apr 2020 18:54
Chris schreef:
zo 19 apr 2020 13:45


Dat geld misschien voor jou en voor mijn "fraaie" coupe..... maar mijn dochter met lang haar heeft wel een half uurtje meer water nodig hoor..
En in een half uur jas je er best wat liters doorheen..
Helaas pindakaas..
Ik heb 2 dochters met lang haar Chris.
Die moesten het ook redden met 20 ltr.
En wat denk je...ze hielden nog over toen ze eenmaal wisten dat leeg betekende dat ze naar een koude douche moesten.
mrgreen.gif mrgreen.gif
Die van mij heeft een puber leeftijd... denk jij dan dat je gelijk krijgt... awhoea.gif awhoea.gif
La me nie lachu...
Vertel me niks over pubers...Been there, done that.
Maar weten hoe je met water omgaat bij kamperen leren ook pubers in 1 dag..

Water op pa.! Das pech.. dan moet je effe nieuw gaan halen.
Op mijn blote kont ???
Weet ik veel..dat is jouw probleem schatje.

Die pubers van toen doen inmiddels hetzelfde bij hun eigen beginnende pubertjes
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Micky » zo 19 apr 2020 22:56

RE.gif

Dat is wat ik bedoel Ab mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » zo 19 apr 2020 23:09

Precies. Zoals een controller bij mijn vorige werkgever ooit zei: "Lusten en lasten in één hand". Maar goed, de nazaten gaan niet meer mee. Met de schoon- en vuilwatertank in het achterhoofd: ik zou niet weten hoeveel water je verstookt met een snelle douchebeurt. Wij staan vaak op campings waar de natuur de boventoon voert, en het sanitairgebouw ver weg is, of bovenaan de heuvel staat. En het begrip "comfortplaats" niet zozeer betrekking heeft op aansluitpunten maar op nòg meer ruimte.

Dus vaak heen en weer lopen met 40 liter afvalwater en opnieuw 40 liter schoon water is minder. Zijn er mensen die de douche gebruiken zonder semi-permanente wateraansluitingen - en hoe bevalt dat?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Ab » ma 20 apr 2020 00:25

10 liter is meer dan zat voor een douche-beurt.
1 seconde natmaken, ikraan dicht, inzepen, en 5 seconden naspoelen kan ook. Dan gebruik je maar 2 of 3 liter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » ma 20 apr 2020 00:41

ok, het is dus gewoon te doen met tanks.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door graaf » ma 20 apr 2020 03:01

Gemiddeld douchen mensen in een thuissituatie in Nederland 6,5 minuut. En een gemiddelde douchkop (b.v. Grohe) tapt zo'n 11-12 liter per minuut. Inmiddels zijn er verbeterde douchekoppen in de handel die zonder comfort verlies 8,5 liter per minuut verbruiken.
Op de dompelpompjes in onze caravans staat respectievelijk 8, 9 en 11 liter per minuut. De weerstand en de doorstroming in een Reich sproeier is echter aanzienlijk minder. Bij mijn caravan ca. 5,2 liter per minuut. Bij mixen tot 38 graden met warm water uit de Truma boiler zakt dat onder de 4,5 liter. Dus bij een vaste tank van 40 liter zou dat 8 minuten betekenen, er van uit gaande dat je de boiler zelf niet leeg trekt.
Zoals Ab al hierboven aan geeft kan je efficiënter douchen door tijdens het natmaken, inzepen en uitspoelen de kraan even uit te zetten. Dus bij een volle 40-liter tank en boiler zouden 2 personen qua waterverbruik achter elkaar kunnen douchen schat ik. Maatgevend is echter de capaciteit van de boiler; met een 5 liter Truma (60 graden) redt je dat bij lange niet.. mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Niels83 » ma 20 apr 2020 06:34

maar dan moet je dus steeds met water heen en weer gaan lopen. Ik snap dan niet zo goed wat het comfort nog is? Heel vlug douchen in een krap hokje onder een mini straaltje, de hele caravan vochtig en met 80 liter water slepen.

Daar zou ik met mijn douche verslaving toch nog even over nadenken. en het toilet gebouw moet wel heel ranzig zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » ma 20 apr 2020 06:49

Ach, het is gewoon een extra mogelijkheid, en ik zie dat (vooral Engelse) merken dit ook aanbieden bij caravans met een opbouwlengte van 4 meter. Dus stel dat wij over een paar jaar veranderen van caravan - en dat moet ik nog maar even aanzien - dan neem ik dat mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Fred G » ma 20 apr 2020 07:34

Micky schreef:
zo 19 apr 2020 22:07
RE.gif

Dat doe ik al heel mijn leven, behalve als we zoals volgende week privé sanitair hebben.
aflower.gif

Ok, wie nog meer in dit topic? Of wijken we dan teveel van het onderwerp af... [aschrik.gif]
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door JanPunne » ma 20 apr 2020 08:22

Mijn advies aan ts is het volgende, als je een douche niet mist in je huidige caravan dan moet je alleen vanwege de coronacrisis geen nieuwere caravan kopen met een mogelijkheid tot douchen.
Of je moet er echt aan toe zijn en de stap toch al van plan zijn te maken.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Ab » ma 20 apr 2020 08:59

Nee, dat probeer ik dus ook aan te geven.
Een douche buiten de caravan kan ook prima, als de corona je richting zelfvoorziening duwt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Den Adriaan » ma 20 apr 2020 09:06

Ik herinner mij opeens dat er standaard aan onze caravan een buitenaansluiting voor een douche zit.
Nog nooit gebruikt.
Ga het toch eens proberen.
Die Engelsen toch, standaard van alle gemakken voorzien.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door dieseltijger » ma 20 apr 2020 09:12

Ik vind die Engelse caravans he-le-maal zo gek nog niet met hun complete uitrusting, lattenbodem bedden/banken en (ik meen) de opbouw waar ze het houten frame hebben vervangen door kunststof. Ik zat met een schuin oog naar Polar/Kabé te loeren voor over tig jaar als we ook wat frequenter buiten het seizoen de hort op denken te gaan - maar die Engelsen....niet gek...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door JanPunne » ma 20 apr 2020 09:27

Wie bint dr ook hardstikke wies met.. thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Hermanus
Berichten: 817
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Hermanus » ma 20 apr 2020 09:37

RE.gif Wat zeg gie weenie.gif ?????

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door WillyL » ma 20 apr 2020 09:56

Ach, even terug las ik 'ranzig douchelokaal' iod, wel in de bergen op huttentochten kan je dat wel eens tegenkomen en dan droom je maar van een nette douche op campings, ook met kans op Corona, al zal dat dan eerder Legionela zijn...
Mijn voorbeeld komt van ergens in Frankrijk. Waterstraal komt uit een flexiebelbuis die ergens aan een haakje aan het plafond hangt te bengelen. Wel permanent stromend water. Temperatuur? Zowat 400 m door een buis maar bron is het riviertje recht uit een gletsjer. Tijdens de dag lukt het wel. De zwarte buis warmt iets op, ' s avonds of 's morgens brrrrrrrrr.
Ah ja, de afloop is gewoon een groot gat in de bodem of en de douchebak is een glibberige houten balk. Nu dat heb ik maar 1 keer zo erg geweten. Het toilet was gelijkwaardig, maar wel een Frans model... Je moest opletten niets in de zakken te hebben want kwijt was kwijt... Een andere hut op dezelfde tocht had geen douche, wel een buitenbad met permanent stromend water. Daar heb ik niemand in zien zitten...
Gelukkig waren de vergezichten heel mooi, dat compenseert.


Om terug te komen op douche in caravan of centraal, ik zou meer schrik hebben van legionela als van corona in de douches. En ook niet voetschimmel of wratten vergeten, daarom draag ik steeds teenslippers in publieke douches, dan sta je tenminste niet op de blote vloer.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Overweging caravan met douche

Bericht door Theo de Man » ma 20 apr 2020 11:32

Ik zie dat er verdeelde meningen zijn over dit onderwerp.
In onze Adora zit ook een douche en daar hebben we bewust voor gekozen toen we hem hebben besteld, niet zozeer om er constant in te douchen ( anders raak je het campinggevoel kwijt knipoog.gif ) maar wel dat hij er is en gebruikt kan worden mocht één van ons een beetje slecht in orde zijn op vakantie, of mocht het kl*teweer zijn en het sanitairgebouw is wat verder weg dan fijn in de caravan.
Als hij niet in gebruik is hangen we er onze jassen in en staat de wasmand er e.d. in en dan is dat best praktisch die extra ruimte.
Wat betreft vocht,nou hij is er voor gemaakt en intussen na 5 jaar is de vochtmeting nog steeds dik in orde.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”