Caravan gezocht

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 10:32

Hallo,

Wij willen graag binnen een aantal jaren met onze hond en twee kleuters (dan zijn ze 3 en 5 jaar) 4 tot 6 maanden gaan rondzwerven in een caravan (?). We hadden eerst gedacht aan een camper, maar dat wordt wel krap met de hele bende denken we (ik wil echt niet in een alkoof slapen). Onze caravan ervaring is 0 (kamperen wel al meer dan 10 jaren met een tent en huurden al eens een camper voor een weekje), dus ik ga hier nogal wat vragen stellen om te kijken of ons plan haalbaar is.

De periode waarin we zouden reizen is begin maart tot eind augustus. Ik denk dat we op alle campings een week ofzo zouden willen blijven, ter plekke uitstappen doen. Het is de bedoeling om cultuur en natuur te combineren en veel te bezoeken, dus graag een geriefelijke caravan met snel op te bouwen voortent (of zelfs gewoon luifel?) om het opzetten en afbreken niet telkens een hele dag bezig te zijn.

Ik heb al wat gezocht naar modellen en indelingen: liefst grote rondzit, 4p treinzit en 2 p stapelbed. In periodes met slecht weer kunnen we ons bed overdag als tafel /speelplek houden, zodat we met zijn allen voldoende plek binnen hebben. Is dit een logische gedachtengang?
Ruime frigo/diepvries combi en een mover is wel een vereiste. Oven en airco zou wel een leuke extra zijn.
We hebben een vw touran 1.5 TSI 149 PK (maar zijn er niet zo tevreden van, dus mocht die niet volstaan is dat niet zo een groot probleem)
Hebben beiden een rijbewijs B (Ik hoop dat deze wel kan volstaan)
Kan je je hond in de caravan laten terwijl je zelf weg bent op de camping (vb. temperatuur?) Ze is het gewoon alleen te blijven op verplaatsing blaft niet en doet niets stuk. Vraag me gewoon af of het veilig is. In een tent doe ik dit vb. nooit.
Ons budget kan ruim zijn, maar principieel koop ik liever tweedehands. 20.000 euro is zeker haalbaar. Waarschijnlijk (zeg natuurlijk nooit nooit) verkopen we de caravan opnieuw na dit avontuur (of enkele avonturen), want we zijn echt verknocht aan onze tenten :D

Voldoen er caravans aan onze beschrijving? Mis ik belangrijke verzoeken? Zien jullie dit als een haalbaar plan?


Groetjes,
Lien

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » wo 11 mar 2020 11:18

Het plan is best haalbaar, alleen zul je wel een E-rijbewijs moeten halen. Met alleen een B-rijbewijs mag de combinatie van auto en caravan een maximum toegestane massa van 3500 kg hebben. Als de Touran 2090 kg mag wegen, dan is het maximum toegestane gewicht van de caravan 1410 kg. Dat ga je dus niet redden met de wensen die je hebt en gezien de lengte van het verblijf is een ruim laadvermogen wenselijk.

Zit je nog met een volgend probleem, want de Touran mag maar 1500 kg trekken en er zijn niet veel caravans die met alle wensen binnen dit gewicht kunnen blijven. Een andere (zwaardere) auto vereist dan sowieso een E-rijbewijs.

Een hond bij warm weer alleen achterlaten in de caravan zonder airco is een no go. Onze ervaring is dat de hond graag een koel plekje onder de caravan zocht en toen we airco hadden zat ze graag in de caravan. Dus airco toevoegen aan je wensenlijstje lijkt me verstandig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 11:42

Bedankt, dat is duidelijk, een andere auto en ander rijbewijs is nodig voor onze caravan wensen. Is er een stagewagon/break die wel voldoet aan deze eisen? Of eerder vw Caddy, Peugeot Partner? Naar een van deze modellen zouden we sowieso willen switchen.

Is een airco voldoende betrouwbaar- valt die nooit uit?

Bedankt
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 11 mar 2020 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
MartinO
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 21 okt 2018 16:20

Re: Caravan gezocht

Bericht door MartinO » wo 11 mar 2020 11:45

Daphne schreef:
wo 11 mar 2020 11:18
Het plan is best haalbaar, alleen zul je wel een E-rijbewijs moeten halen. Met alleen een B-rijbewijs mag de combinatie van auto en caravan een maximum toegestane massa van 3500 kg hebben. Als de Touran 2090 kg mag wegen, dan is het maximum toegestane gewicht van de caravan 1410 kg. Dat ga je dus niet redden met de wensen die je hebt en gezien de lengte van het verblijf is een ruim laadvermogen wenselijk.
Het ledig gewicht van de auto moet hoger zijn dat het totaal toegestane gewicht van de aanhanger, mits gezamenlijk niet boven de 3500kg, voor B. Anders B-E.
Een Touran weegt leegt dik 1400 kg, dus alles daaronder zou kunnen met B.

Maar op basis daarvan ben ik het met Daphne eens, dat een caravan met dat gewicht niet aan al je verwachtingen zal voldoen. De bekende Hobby 560 KMFe is al 1500kg. Dat wordt dus of BE halen, of een iets zwaardere auto, of wensen aanpassen.

EUR 20.000 zal net lukken..... ;-) (Ik wilde dat ik dat geld kon uitgeven aan een caravan......)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » wo 11 mar 2020 11:47

MartinO schreef:
wo 11 mar 2020 11:45
Het ledig gewicht van de auto moet hoger zijn dat het totaal toegestane gewicht van de aanhanger, mits gezamenlijk niet boven de 3500kg, voor B. Anders B-E.
Nee, die regel is al sinds 19 januari 2013 vervallen! Alleen het totaal toegestane gewicht is van belang.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
MartinO
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 21 okt 2018 16:20

Re: Caravan gezocht

Bericht door MartinO » wo 11 mar 2020 11:49

Lien schreef:
wo 11 mar 2020 11:42
Bedankt, dat is duidelijk, een andere auto en ander rijbewijs is nodig voor onze caravan wensen. Is er een stagewagon/break die wel voldoet aan deze eisen? Of eerder vw Caddy, Peugeot Partner? Naar een van deze modellen zouden we sowieso willen switchen.
Ik vind het trekvermogen van die combi modellen altijd teleurstellend. Als voorbeeld: een Partner weegt 1320kg en mag een magere 1100kg trekken....
Ik denk dat je het in de VW Touareg of Passat, Volvo V70 richting moet gaan zoeken. Zoek eens in het trekauto draadje hier op het forum. Zoveel mensen, zoveel meningen en voorkeuren.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan gezocht

Bericht door Daphne » wo 11 mar 2020 11:50

Lien schreef:
wo 11 mar 2020 11:42
Is een airco voldoende betrouwbaar- valt die nooit uit?
Een airco heeft stroom nodig en ben je dus afhankelijk van de stabiliteit van het elektranetwerk op een camping. Dat is niet altijd betrouwbaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 12:22


Ik vind het trekvermogen van die combi modellen altijd teleurstellend. Als voorbeeld: een Partner weegt 1320kg en mag een magere 1100kg trekken....
Ik denk dat je het in de VW Touareg of Passat, Volvo V70 richting moet gaan zoeken. Zoek eens in het trekauto draadje hier op het forum. Zoveel mensen, zoveel meningen en voorkeuren.
Aah een volvo V70, prachtige wagen!
Ik zal eens de opties en combi's verder bekijken, bedankt.

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 12:34


Het ledig gewicht van de auto moet hoger zijn dat het totaal toegestane gewicht van de aanhanger, mits gezamenlijk niet boven de 3500kg, voor B. Anders B-E.
Een Touran weegt leegt dik 1400 kg, dus alles daaronder zou kunnen met B.

Maar op basis daarvan ben ik het met Daphne eens, dat een caravan met dat gewicht niet aan al je verwachtingen zal voldoen. De bekende Hobby 560 KMFe is al 1500kg. Dat wordt dus of BE halen, of een iets zwaardere auto, of wensen aanpassen.

EUR 20.000 zal net lukken..... ;-) (Ik wilde dat ik dat geld kon uitgeven aan een caravan......)
Met 2 nieuwe rijbewijzen, nieuwe auto zal het caravan-budget wel drastisch naar beneden gaan vrees ik. bedankt om type en gewicht hobby te posten, dat geeft een zeer goede indicatie. misschien toch eens naar lichtere opties kijken.

Touran weegt 1516 en mag max 1500 trekken. Heb even de papieren gecontroleerd.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Caravan gezocht

Bericht door MarcoC » wo 11 mar 2020 13:11

Kijk eens naar een eifelland 520 TKM of een Knaus 500 FSK, die zijn te vinden met een MTM van 1500kg. Wellicht kun je het max gewicht van de Touran verlagen naar 2000 kg, dan kun je alsnog met een B rijbewijs volstaan. Anders alsnog je BE rijbewijs halen je mag rijden met een ongewijzigde combi.....
De genoemde caravans zouden aan je wensen moeten voldoen behalve op het punt van koelkast.... Deze zijn vaak niet erg groot in caravans, behalve in jong gebruikte of nieuwe. Een andere mogelijkheid is een jonge caravelair 486 oid. Niet bijster groot maar heeft wel stapelbed, treinzit, vast bed en grote koelkast. Tevens ook een laag gewicht. Voor een luifel zou ik in jullie geval een zakluifel adviseren, makkelijk opzetten en weer inpakken en je hebt de mogelijkheid om zij- en voorwanden erin te hangen/maken. Ga dan wel voor de zogenaamde zipp-variant.
Succes

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 13:14

Ben even gaan kijken op tweedehands, zie dat er wel meerdere caravans zijn die onze auto mag trekken met treinzit, rondzit en stapelbed. Maar dat de maximale bepakking (in caravan) vaak maar 200 kilo is. Hier zit je toch meteen aan?

Deze vb kan interessant dan zijn (als het opgegegven gewicht klopt, waarbij wij maar 315kg kunnen beladen)
Hobby 540 De Luxe Easy

Massa ledig gewicht: 1185 kg
Maximum massa voertuig: 1550 kg
Laadvermogen: 365 kg


https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... ousPage=lr

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 13:24

MarcoC schreef:
wo 11 mar 2020 13:11
Kijk eens naar een eifelland 520 TKM of een Knaus 500 FSK, die zijn te vinden met een MTM van 1500kg. Wellicht kun je het max gewicht van de Touran verlagen naar 2000 kg, dan kun je alsnog met een B rijbewijs volstaan. Anders alsnog je BE rijbewijs halen je mag rijden met een ongewijzigde combi.....
De genoemde caravans zouden aan je wensen moeten voldoen behalve op het punt van koelkast.... Deze zijn vaak niet erg groot in caravans, behalve in jong gebruikte of nieuwe. Een andere mogelijkheid is een jonge caravelair 486 oid. Niet bijster groot maar heeft wel stapelbed, treinzit, vast bed en grote koelkast. Tevens ook een laag gewicht. Voor een luifel zou ik in jullie geval een zakluifel adviseren, makkelijk opzetten en weer inpakken en je hebt de mogelijkheid om zij- en voorwanden erin te hangen/maken. Ga dan wel voor de zogenaamde zipp-variant.
Succes

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Ik heb naar de modellen gekeken, deze volstaan inderdaad voor ons. Lijkt me toch een eenvoudiger idee dan nieuwe rijbewijzen en andere auto (hoewel er die ooit zal komen hoeft dat nu niet meteen)

Hoe verlaag je het max gewicht van de auto?

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Caravan gezocht

Bericht door MarcoC » wo 11 mar 2020 13:26

RE.gif
Ik ging ervan uit dat je in NL woonde, maar geloof dat je in België woont. In NL laten we een administratieve aanpassing doen op het kentekenbewijs.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 13:32

haha jullie zijn een echt kampeerland, als voor zoiets een administratieve aanpassing bestaat.

Ja woon idd in België

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan gezocht

Bericht door Morgoth » wo 11 mar 2020 13:54

Wat ik zou doen als ik dit van plan was? Ik zou een bus kopen. Een VW Transporter of een Mercedes Vito of iets van dien aard. Dan heb je tenminste de ruimte met z'n allen. Als je gaat rondtrekken wil je niet constant op elkaar gepakt zitten. Met zulke kleintjes reizen betekend toch al een hele hoop extra bagage. Met een bus ben je gelijk van het probleem maximaal trekgewicht af. Bussen mogen doorgaans aardig wat aan de haak hebben. Wel ff E halen, maar dat stelt in België ook niks voor. Dan een lekkere tandemasser scooren en je hebt de boel perfect voor elkaar. Als je voor tweedehands gaat kom je voor 20k een heel eind (met inruil van de Touran)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hobokenhustler
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 19:34

Re: Caravan gezocht

Bericht door Hobokenhustler » wo 11 mar 2020 14:02

Hoi Lien,

Aan rijbewijs BE ga je moeilijk ontsnappen. Ofwel koop je een te kleine caravan wat niet wenselijk als je zo lang op stap wil ofwel koop je een hele lichte trekker. In het beste geval zal die een grotere caravan wel kunnen trekken maar neig je naar een wat onstabielere combinatie wat niet aan te raden is voor beginnende caravanners. Op caravantrekker.nl vind je daar een walhalla aan informatie over waarbij je concrete combinaties kan testen. blij.gif

Op zich is het rijbewijs halen ook zinvol omdat je je wat vaardigheden moet aanleren om te slagen. Examen valt mee voor zover je genoeg hebt geoefend. Ik heb het zelf onlangs gehaald. Belangrijkste vaardigheid is achteruitrijden en het inparkeren. Ik heb eerst heel wat geoefend met een kleine aanhanwagen onder 750kg en pas later een grotere aanhangwagen gehuuŕd om samen met mijn schoonvader als bijrijder de manoeuvres te oefenen. Bijrijder die Be heeft is verplicht in België, in mijn geval had de bijrijder overigens nog nooit met een aanhanger laat staan met caravan gereden whistle.gif maar administratief was dat ok blij.gif

Zo hoeft dat niet veel te kosten en kan je een veel ruimere keuze aan caravans zoeken. Tot tandemasser toe die ik zeker 2dehands goedkoper vind dan standaard caravans.

Naar caravans toe zal je zien dat deze redelijk waardevast zijn, anders gezegd tweedehands blijven deze naar mijn aanvoelen redelijk duur. Misschien is een overjarige nieuwe wel iets voor jullie. Als je dus achteraf zou willen verkopen zal je er denk ik weinig of niets bij inschieten. Timing van aankoop en verkoop zal daar bepalend zijn.

Wij hebben een caravan met hefbed hobby 515uhk. voor ons met 4 kids superhandig. Veel slaap- en zitruimte doch niet te breed.

Succes met jullie zoektocht!

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 16:46

Morgoth schreef:
wo 11 mar 2020 13:54
Wat ik zou doen als ik dit van plan was? Ik zou een bus kopen. Een VW Transporter of een Mercedes Vito of iets van dien aard. Dan heb je tenminste de ruimte met z'n allen. Als je gaat rondtrekken wil je niet constant op elkaar gepakt zitten. Met zulke kleintjes reizen betekend toch al een hele hoop extra bagage. Met een bus ben je gelijk van het probleem maximaal trekgewicht af. Bussen mogen doorgaans aardig wat aan de haak hebben. Wel ff E halen, maar dat stelt in België ook niks voor. Dan een lekkere tandemasser scooren en je hebt de boel perfect voor elkaar. Als je voor tweedehands gaat kom je voor 20k een heel eind (met inruil van de Touran)
Op zich een prettig plan, maar een deftige transporter kost 30.000 euro en de verkoopwaarde van onze touran is 10.000 ofzo. dan is er 0 euro over voor de caravan :D

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » wo 11 mar 2020 16:55

Hobokenhustler schreef:
wo 11 mar 2020 14:02
Hoi Lien,

Aan rijbewijs BE ga je moeilijk ontsnappen. Ofwel koop je een te kleine caravan wat niet wenselijk als je zo lang op stap wil ofwel koop je een hele lichte trekker. In het beste geval zal die een grotere caravan wel kunnen trekken maar neig je naar een wat onstabielere combinatie wat niet aan te raden is voor beginnende caravanners. Op caravantrekker.nl vind je daar een walhalla aan informatie over waarbij je concrete combinaties kan testen. blij.gif

Op zich is het rijbewijs halen ook zinvol omdat je je wat vaardigheden moet aanleren om te slagen. Examen valt mee voor zover je genoeg hebt geoefend. Ik heb het zelf onlangs gehaald. Belangrijkste vaardigheid is achteruitrijden en het inparkeren. Ik heb eerst heel wat geoefend met een kleine aanhanwagen onder 750kg en pas later een grotere aanhangwagen gehuuŕd om samen met mijn schoonvader als bijrijder de manoeuvres te oefenen. Bijrijder die Be heeft is verplicht in België, in mijn geval had de bijrijder overigens nog nooit met een aanhanger laat staan met caravan gereden whistle.gif maar administratief was dat ok blij.gif

Zo hoeft dat niet veel te kosten en kan je een veel ruimere keuze aan caravans zoeken. Tot tandemasser toe die ik zeker 2dehands goedkoper vind dan standaard caravans.

Naar caravans toe zal je zien dat deze redelijk waardevast zijn, anders gezegd tweedehands blijven deze naar mijn aanvoelen redelijk duur. Misschien is een overjarige nieuwe wel iets voor jullie. Als je dus achteraf zou willen verkopen zal je er denk ik weinig of niets bij inschieten. Timing van aankoop en verkoop zal daar bepalend zijn.

Wij hebben een caravan met hefbed hobby 515uhk. voor ons met 4 kids superhandig. Veel slaap- en zitruimte doch niet te breed.

Succes met jullie zoektocht!
Ik zou als we een caravan aanschaffen zowieso oefenen met de aanhangwagen. We hebben niet meteen iemand in de buurt die een BE heeft en bijrijder kan zijn, dus zou al meteen 2000 euro voor ons 2 aan de autorijschool geven zijn. Als we dit kunnen vermijden is dit wel meegenomen.

Hierboven werd oa knaus 500 genoemd. Deze krijgt op jouw genoemde site een 3,5 sterren (80%). "De Volkswagen Touran 1.4 TSI en de Knaus Sport 500 FDK zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden waarbij alleen in de bergen (op steile hellingen) enige beperkingen kunnen voorkomen." is dit onstabiel? Want de caravan lijkt me wel groot genoeg...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan gezocht

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 17:07

Hoi Lien.

Ik heb net wat naar de vermelde Hobby caravan zitten kijken.
De airco is denk ik een losse split unit, ik zie geen pukkel op het dak, ook niet binnen een aanwijzing, ook geen vermelding in de accessoires lijst van een bank airco.
Een split airco is een beetje ruimte vreter, een deel moet buiten hangen en met een korte stugge slang moet het 2e deel binnen ergens staan of hangen.
Dat zet je niet even vlot neer dus...
En de mover... da's geen nieuwe meer hoor.... en als de bijbehorende accu net zou "jong" is dan kan je daaraan wel kosten verwachten.

Ook mijn advies..
Ga niet op parkeerplaatsen aan de weg staan..... zoek een camping voor de nacht, dan slaap je tenminste rustig.
Of jullie huidige auto deze forse Hobby kan trekken.... mmmm.... als het al kan zal het denk ik dat het rijcomfort niet hoog is.
De stabiliteit van de combi is belangrijk hoor..
Helemaal als je zo lang "op pad' wilt met alles wat je lief is....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan gezocht

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 17:11

Lien schreef:
wo 11 mar 2020 16:55

knipperdeknip

Hierboven werd oa knaus 500 genoemd. Deze krijgt op jouw genoemde site een 3,5 sterren (80%). "De Volkswagen Touran 1.4 TSI en de Knaus Sport 500 FDK zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden waarbij alleen in de bergen (op steile hellingen) enige beperkingen kunnen voorkomen." is dit onstabiel? Want de caravan lijkt me wel groot genoeg...
Wij hebben een Knaus 500 .... heel stabile caravan omdat er een z.g. Alko Delta as onder zit.
Die assen hebben een iets andere constructie waardoor de stabiliteit verbetert.
Echter ook een nadeel...
De bandenslijtage is wat hoger.... maar je moet toch elke 6 jaar nieuwe banden... dat gaat best lukken.

Wij trekken onze Knaus 500 met een Volvo V70... heerlijke en sterke combi.
Onze Knaus is wel zwaarder, 1700Kg...andere variant caravan... maar de auto heeft er niks van, mag 1800 Kg trekken.
Tja, wel BE rijbewijs nodig, dat heb ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan gezocht

Bericht door Morgoth » wo 11 mar 2020 20:10

Lien schreef:
wo 11 mar 2020 16:46
Op zich een prettig plan, maar een deftige transporter kost 30.000 euro en de verkoopwaarde van onze touran is 10.000 ofzo. dan is er 0 euro over voor de caravan :D
Welnee. Dat hoeft helemaal niet. Voor 15.000 heb je ze ook hoor. En na de wereldreis verkoop je hem weer. En 2000 voor BE? Volgens mij kost dat in België toch 175 euro?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Caravan gezocht

Bericht door MarcoC » wo 11 mar 2020 20:32

Is dit misschien iets? Nieuw caravelair met as-verzwaring naar 1500 kg kost 17.000 eur. Dat geeft je een laadvermogen van zo'n 500kg

https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... -neuf.html

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » do 12 mar 2020 10:27

[/quote]
Welnee. Dat hoeft helemaal niet. Voor 15.000 heb je ze ook hoor. En na de wereldreis verkoop je hem weer. En 2000 voor BE? Volgens mij kost dat in België toch 175 euro?
[/quote]

Tja... Ik ga geen oudere wagen met meer kms kopen dan wat we nu hebben. We werken beiden in steden met euronormen, dus euro 6 is in ieder geval een must, die gaan we niet vinden voor 15K.Bij het kopen en verkopen van de wagen hebben we ook weer inschrijving en verzekering te betalen...
Ik ken niemand met een BE rijbewijs die als begeleider kan functioneren. De rijschool kost 1000 pp

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » do 12 mar 2020 10:38

Chris schreef:
wo 11 mar 2020 17:11
Lien schreef:
wo 11 mar 2020 16:55

knipperdeknip

Hierboven werd oa knaus 500 genoemd. Deze krijgt op jouw genoemde site een 3,5 sterren (80%). "De Volkswagen Touran 1.4 TSI en de Knaus Sport 500 FDK zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden waarbij alleen in de bergen (op steile hellingen) enige beperkingen kunnen voorkomen." is dit onstabiel? Want de caravan lijkt me wel groot genoeg...
Wij hebben een Knaus 500 .... heel stabile caravan omdat er een z.g. Alko Delta as onder zit.
Die assen hebben een iets andere constructie waardoor de stabiliteit verbetert.
Echter ook een nadeel...
De bandenslijtage is wat hoger.... maar je moet toch elke 6 jaar nieuwe banden... dat gaat best lukken.

Wij trekken onze Knaus 500 met een Volvo V70... heerlijke en sterke combi.
Onze Knaus is wel zwaarder, 1700Kg...andere variant caravan... maar de auto heeft er niks van, mag 1800 Kg trekken.
Tja, wel BE rijbewijs nodig, dat heb ik.
Gisterenavond al eens kort overlegd met mijn man. BE rijbewijzen zien we eigenlijk niet zitten om te behalen (man rijdt overigens prima met aanhanger. Ik rij alleen rechtdoor :D :D), dus ik denk dat we eerder gaan kiezen voor een kleinere/lichtere combi (en het nadeel-minder bagage- dan maar voor lief nemen).
Ik heb al een aantal keren gereden met een remork met aarde en compost. Die keer met aarde was een zeer onveilige situatie: 2 ton op een ongeremde eenasser. Hadden ze er gewoon opgekapt in het bedrijf zonder even te vermelden of te vragen ... daar zien ze me nooit meer terug!
Met compost rij ik regelmatig rond: dat is op diezelfde remork en weegt meestal rond de ton, dat voel je amper als het achter onze wagen hangt.

Die as, is dat typisch voor Knaus??

Lien
Berichten: 40
Lid geworden op: di 10 mar 2020 10:53

Re: Caravan gezocht

Bericht door Lien » do 12 mar 2020 10:46

MarcoC schreef:
wo 11 mar 2020 20:32
Is dit misschien iets? Nieuw caravelair met as-verzwaring naar 1500 kg kost 17.000 eur. Dat geeft je een laadvermogen van zo'n 500kg

https://www.2dehands.be/a/caravans-en-k ... -neuf.html

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dat is een iets compacter model als de andere, maar lijkt me prima. De asverzwaring, zorgt die voor betere wegligging?
1500 kilo trekken met onze huidige wagen is na eerdere eravringen geen goed idee, zo'n 1300 volstaat. Maar ik zie de de caravan zelf relatief licht is. dus dat zou ook wel lukken. Is de verzwaring tot 1500 dan een meerwaarde voor wegligging?

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”