Aankoop keuringsvrije caravan
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Aankoop keuringsvrije caravan
Hallo,
Ik wil mij een keuringsvrije caravan aanschaffen.
De bedoeling is om ermee naar buitenlandse beurzen te gaan of weekends weg.
Geen week of langer.
Met 3 personen.
Ik wil weten welke merken zijn goed, waar moet ik opletten.
Zouden er dan mss een zonnepaneel opleggen en een luifel aanhangen, en fietsdrager.
Of wat houdt de keuring juist in bij caravans.
Ben van België.
Ik wil mij een keuringsvrije caravan aanschaffen.
De bedoeling is om ermee naar buitenlandse beurzen te gaan of weekends weg.
Geen week of langer.
Met 3 personen.
Ik wil weten welke merken zijn goed, waar moet ik opletten.
Zouden er dan mss een zonnepaneel opleggen en een luifel aanhangen, en fietsdrager.
Of wat houdt de keuring juist in bij caravans.
Ben van België.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Eerste vraag:
Wat voor auto heeft u?
Mag er max 1000 kg, 2000kg, of iets daartussen, aan de trekhaak?
Wat voor auto heeft u?
Mag er max 1000 kg, 2000kg, of iets daartussen, aan de trekhaak?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Keuringsvrije caravan in België betekent dat deze niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo.
Dit betekent dat dit op het typeplaatje moet staan.
Alle caravans boven de 750 kilo moeten gekeurd zijn.
Dit betekent dat dit op het typeplaatje moet staan.
Alle caravans boven de 750 kilo moeten gekeurd zijn.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Dan ga je of een hele oude moeten vinden, of een nieuwere kleine. Want een MTM van 750 kg is echt niet veel.... Als je dan nog luifel, fietsdrager, ... erop gaat zetten, dan ga je waarschijnlijk al snel boven die 750 kg zitten.
Waarom "moet" dat een caravan zijn onder de 750 kg ?
Want ook die dien je voor je eigen veiligheid 100% in orde te hebben. De 2 jaarlijkse keuring hoef je dan niet te vrezen.
Jo Vdb
Waarom "moet" dat een caravan zijn onder de 750 kg ?
Want ook die dien je voor je eigen veiligheid 100% in orde te hebben. De 2 jaarlijkse keuring hoef je dan niet te vrezen.
Jo Vdb
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Keuring houdt in :
a) controle chassisnummer
b) controle verlichting
c) controle remmen en werking oplooprem
d) controle banden
e) controle schadempers
f) controle speling (wiel)lagers
g) controle van dissel
Jo VdB
a) controle chassisnummer
b) controle verlichting
c) controle remmen en werking oplooprem
d) controle banden
e) controle schadempers
f) controle speling (wiel)lagers
g) controle van dissel
Jo VdB
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
De keuze is beperkt.
Oudere caravan durven wel licht zijn omdat ze meestal minder luxe bieden.
Probeer Caravelair of Sterckeman eens.
Op zich is een caravankeuring niet zo uitgebreid voor zwaardere caravan.
Je moet er echter ook je auto als trekkend voertuig inschrijven en jaarlijks laten keuren, althans in België en extra verzekering voor de caravan afsluiten.
Oudere caravan durven wel licht zijn omdat ze meestal minder luxe bieden.
Probeer Caravelair of Sterckeman eens.
Op zich is een caravankeuring niet zo uitgebreid voor zwaardere caravan.
Je moet er echter ook je auto als trekkend voertuig inschrijven en jaarlijks laten keuren, althans in België en extra verzekering voor de caravan afsluiten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Gaat grotendeels een camionette zijn die ze trekt en soms een Audi a4 2.0tdi automaat van 2015 met zware trekhaak.
Want trok soms paardenvan.
Want trok soms paardenvan.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Toch even extra info over de keuring, gas, 230v installatie ed. worden dus niet gekeurd. Men kijkt ook niet binnen of alles daar spic&span is.
Het is zeker niet te vergelijken met de Nederlandse Bovag-keuring.
Mijn broer heeft een inmiddels reeds enkele jaren oude Sterckeman, net beneden de 750kg maar er veel bij opzetten zal moeilijk gaan, dan is die snel zwaarder dan 750kg.
Het was een caravan voor 4 personen, eetplaatje voor 4 personen om te vormen tot bed voor 2. Achteraan een tafeltje voor 2 personen, om te vormen tot bed voor 1 en een klapbed erboven., ook voor 1 kindje. Dat klapbed weegt wat en kan er waarschijnlijk uit om gewicht te sparen. Er was ook een toiletruimte (portapot) en middenkeuken met koelkast. Vrij volledige basisuitrusting, maar alles zo licht mogelijk gemaakt (behalve het klapbed). Misschien maken ze dat modelletje nog, of is het in occasie te krijgen.
Omdat de kussen zo dun zijn gebruiken ze om te slapen een extra oplegmatrasje.
Verwarming zat er niet in maar hij hing een klein convectortje (1000w) tegen de wand (onder kleekast?) zorgt voor de nodige warmte. De caravan is echt niet lang maar wat de ingenieurs erin gekregen hebben voor het gewicht is verbluffend.
Het is zeker niet te vergelijken met de Nederlandse Bovag-keuring.
Mijn broer heeft een inmiddels reeds enkele jaren oude Sterckeman, net beneden de 750kg maar er veel bij opzetten zal moeilijk gaan, dan is die snel zwaarder dan 750kg.
Het was een caravan voor 4 personen, eetplaatje voor 4 personen om te vormen tot bed voor 2. Achteraan een tafeltje voor 2 personen, om te vormen tot bed voor 1 en een klapbed erboven., ook voor 1 kindje. Dat klapbed weegt wat en kan er waarschijnlijk uit om gewicht te sparen. Er was ook een toiletruimte (portapot) en middenkeuken met koelkast. Vrij volledige basisuitrusting, maar alles zo licht mogelijk gemaakt (behalve het klapbed). Misschien maken ze dat modelletje nog, of is het in occasie te krijgen.
Omdat de kussen zo dun zijn gebruiken ze om te slapen een extra oplegmatrasje.
Verwarming zat er niet in maar hij hing een klein convectortje (1000w) tegen de wand (onder kleekast?) zorgt voor de nodige warmte. De caravan is echt niet lang maar wat de ingenieurs erin gekregen hebben voor het gewicht is verbluffend.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Dit gaat toch over max 750 kilo kentekengewicht?
Niet gewogen gewicht?
Niet gewogen gewicht?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Is dit geen jaarlijkse keuring?
Moet dit maar 2 jaarlijks?
Moet dit maar 2 jaarlijks?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Vanaf wanneer heb je be rijbewijs nodig?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Is een caravan van Nederland een probleem?
Kunnen we die daar kopen en zo meenemen.
Of is dit ook via Rdw
Kunnen we die daar kopen en zo meenemen.
Of is dit ook via Rdw
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Inpakken en meenemen
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Dan kan je nog best een heel eind komen hoor.
Afhankelijk van de auto is 1500 kg caravangewicht best mogelijk met alleen B.
Maar dan wordt het toch raadzaam om E achter B te gaan halen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Wat maakt dat uit???Knaus440 schreef:Eerste vraag:
Wat voor auto heeft u?
Mag er max 1000 kg, 2000kg, of iets daartussen, aan de trekhaak?
Ts vraagt iets anders toch???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Als je u in Nederland een caravan koopt dan moet je nog een gelijkvormigheids attest hebben. Indien deze zwaarder is als 750 kg.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Tech, de 3e reactie is duidelijk.
Ik wist niet dat keuringsvrij in Belgie betekent dat de caravan beneden de 750 kg weegt.
Jij gelukkig wel, en ik nu ook.
Voor een caravan voor 3 personen schat ik een vrij grote caravan als comfortabel in.
Ook voor enkele dagen. En dan is het goed om te weten wat je auto mag trekken, toch?
Ik wist niet dat keuringsvrij in Belgie betekent dat de caravan beneden de 750 kg weegt.
Jij gelukkig wel, en ik nu ook.
Voor een caravan voor 3 personen schat ik een vrij grote caravan als comfortabel in.
Ook voor enkele dagen. En dan is het goed om te weten wat je auto mag trekken, toch?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Een Nederlandse voor minder dan 750 kg kan een probleem opleveren met in en uitvoeren. Want die hebben hier geen eigen kenteken. Liep ik tegenaan dat ik mijn Paradiso aan een paar Zweden wilde verkopen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... -opleggers
Aanhangwages met MTM boven 750 kg moeten jaarlijks gekeurd worden, behalve uitzonderingen zoals caravans, die maar om de 2 jaar.van de autokeuringssite:
Wanneer moet een keuring trekhaak uitgevoerd worden ?
Voertuigen uitgerust met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van maximaal 750 kg of voor een fietsendrager
Onmiddellijk na de plaatsing van de uitrusting; ( nota van mij : ook indien ze zo rechtstreeks van de autoassemblagefabriek komen )
Vervolgens tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is;
En elke periodieke keuring na de eerste keuring.
De voertuigen uitgerust met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 750 kg
Onmiddellijk na de plaatsing van de uitrusting;
Nadien jaarlijks na de eerste trekhaakkeuring.
Een volledige keuring wordt uitgevoerd tijdens de eerste keuring of de daaropvolgende periodieke keuringen. De koppelingsinrichting en de bevestiging worden steeds gecontroleerd.
Op het einde van de keuring wordt een keuringsbewijs uitgereikt met de vermelding "trekker van aanhangwagens" met een geldigheidsduur van 1 jaar. Deze voertuigen uitgerust met een trekhaak kunnen niet genieten van het bonussysteem
Aanhangwages met MTM boven 750 kg moeten jaarlijks gekeurd worden, behalve uitzonderingen zoals caravans, die maar om de 2 jaar.van de autokeuringssite:
Wanneer moet een keuring trekhaak uitgevoerd worden ?
Voertuigen uitgerust met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van maximaal 750 kg of voor een fietsendrager
Onmiddellijk na de plaatsing van de uitrusting; ( nota van mij : ook indien ze zo rechtstreeks van de autoassemblagefabriek komen )
Vervolgens tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is;
En elke periodieke keuring na de eerste keuring.
De voertuigen uitgerust met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 750 kg
Onmiddellijk na de plaatsing van de uitrusting;
Nadien jaarlijks na de eerste trekhaakkeuring.
Een volledige keuring wordt uitgevoerd tijdens de eerste keuring of de daaropvolgende periodieke keuringen. De koppelingsinrichting en de bevestiging worden steeds gecontroleerd.
Op het einde van de keuring wordt een keuringsbewijs uitgereikt met de vermelding "trekker van aanhangwagens" met een geldigheidsduur van 1 jaar. Deze voertuigen uitgerust met een trekhaak kunnen niet genieten van het bonussysteem
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Ik zal waarschijnlijk gaan voor een caravan uit Nederland.
Meer keuze en prijs iets lager.
En zal wss wel een zwaardere dan 750kg worden.
Anders gaan we niet veel hebben.
Dus als ik een vind in Nederland moet ik dus een gelijkvormigheids attest hebben.
Voor de rest kunnen jullie mij merken afraden want is veel keuze?
Of waar ik zeker moet oplette
Meer keuze en prijs iets lager.
En zal wss wel een zwaardere dan 750kg worden.
Anders gaan we niet veel hebben.
Dus als ik een vind in Nederland moet ik dus een gelijkvormigheids attest hebben.
Voor de rest kunnen jullie mij merken afraden want is veel keuze?
Of waar ik zeker moet oplette
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Een Hobby, zal je hobby worden... Oei, nu krijg ik allicht de woede van gans het Forum over mij
Allengekheid op een stokje, er zijn vele goede merken en het is moeilijk je advies te geven, de oude Romeinen wisten het reeds "de gustibus et coloribus non est disputandum" of iets dergelijks, sorry, mijn Latijn is meer dan roestig maar een Vlaming verstaat dit allicht wel in het dialect "over goestingen en couleuren discuteert men niet".
Allengekheid op een stokje, er zijn vele goede merken en het is moeilijk je advies te geven, de oude Romeinen wisten het reeds "de gustibus et coloribus non est disputandum" of iets dergelijks, sorry, mijn Latijn is meer dan roestig maar een Vlaming verstaat dit allicht wel in het dialect "over goestingen en couleuren discuteert men niet".
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Inderdaad. Ik heb ook een Hobby, en dat is mijn Hobby geworden. Maar ik bedoel dat ik er heel veel zonder problemen mee op pad ga.
En dat is met mijn huidige Hobby al weer 12 jaar.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Ik denk dat de Duitse merken mss bij de beste zijn?
Adria zie ik ook veel.
Maar echt dingen waar ik van weg moet blijven zijn er niet.
Ik Zit in de motor brance.
En daarvan weet Ik waar ik van moet blijven.
Adria zie ik ook veel.
Maar echt dingen waar ik van weg moet blijven zijn er niet.
Ik Zit in de motor brance.
En daarvan weet Ik waar ik van moet blijven.
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
WillyL schreef: ↑ma 14 okt 2019 12:04Een Hobby, zal je hobby worden... Oei, nu krijg ik allicht de woede van gans het Forum over mij
Allengekheid op een stokje, er zijn vele goede merken en het is moeilijk je advies te geven, de oude Romeinen wisten het reeds "de gustibus et coloribus non est disputandum" of iets dergelijks, sorry, mijn Latijn is meer dan roestig maar een Vlaming verstaat dit allicht wel in het dialect "over goestingen en couleuren discuteert men niet".
Nee, Dethleffs waar zijwanden los komen te staan op de bodemplaat is lekker....
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 12 okt 2019 16:57
Re: Aankoop keuringsvrije caravan
Ik vind het bizar dat ik soms caravans zie van bv 1992 en interieur ziet er moderner uit dan interieur van ene van 1998.
Hoe komt dit?
Is Chateau en beyerland goed?
Hoe komt dit?
Is Chateau en beyerland goed?