Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Trisha » do 13 jun 2019 13:42

Je hebt het over 700 euro reaparatie. Zijn er geen zaken bij die je zelf kunt doen, bijv. reparatie van het serviceluik?
Je hebt het over enz. enz. wat is er nog meer stuk?
Alles wat je zelf kan doen (wel of niet m.b.v. het forum) scheelt ook weer in kosten knipoog.gif
En zoals al gezegd is, voor 700 euro heb je geen andere caravan.....
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Vadervan3 » do 13 jun 2019 14:11

Wellicht wat reclame voor eigen parochie, maar wij hebben onze eigen caravan te koop staan. Stuur maar een pb als je de link van de advertentie wilt hebben.
Het is een home car racer 43 uit 2003 die er als nieuw uitziet en heeft een stapelbed waarvan het onderste bed uit te schuiven is als 2 persoons bed. Wij hebben zelf ook drie kinderen en wij vinden het ideaal.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Micky » do 13 jun 2019 14:22

De meeste zaken die ik zie staan zijn gewoon onderhoud, dus bij de nieuwe caravan zul je dit ook moeten doen eigenlijk, een caravan heeft net als een auto wel regelmatig (voor de meesten 1x in de 2 jaar)onderhoud nodig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Marcooooo
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 jun 2019 09:48

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Marcooooo » vr 5 jul 2019 16:15

Het is even stil geweest van mijn kant: Druk met het bezoeken van showrooms (mezelf helemaal gek gemaakt van mooie caravans) en afwegen wat te doen: wel of geen nieuwe caravan. Dat is gelukt waarbij de conclusie is geweest: De caravan laten repareren. Zelf heb ik op dat vlak onvoldoende kennis en tijd. Dus laten doen. Nu kunnen we in ieder geval komende zomer nog op pad. Inmiddels staat de caravan weer keurig netjes bij ons op de oprit en gaan we over een paar weken lekker ruim 3 weken door Europa toeren! Nu dus op zoek naar een leuke camping voor een pubermeid van 12 en twee kleintjes van 4 en 2.
Voor volgend jaar zien we dan wel weer: Past het nog in deze caravan of moeten we een andere oplossing voor de twee jongsten.

Iedereen bedankt voor jullie goede en scherpe adviezen! Dat heeft zeker meegeholpen in de keuze om de caravan te laten repareren.
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Micky » vr 5 jul 2019 16:18

RE.gif

Een heel goed besluit en nu weer lekker genieten van de hut thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door dieseltijger » vr 5 jul 2019 16:35

....en van de duizenden Euro's die je niet hebt uitgegeven aan iets nieuwer staal, hout en plastic.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Marcooooo
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 jun 2019 09:48

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Marcooooo » wo 26 aug 2020 16:37

Daar ben ik weer.... Afgelopen 2 seizoenen toch nog met de 'oude' caravan op pad geweest. Flink veel geld uitgespaard en lekker genoten. Maarrrr... voor volgende zomer is deze caravan toch wat te klein. De kinderen groeien uit het bed.
Nu willen we op zoek naar een iets grotere caravan, met iets meer slaapruimte. Daarnaast wil ik voor mijn rug een goed bed. Dus een goed matras en niet omgedraaide bankkussens. ;-)

Wat zijn de ideeen die we nu hebben qua indeling:
1: De caravan met stapelbed hebben we weggestreept --> Over een paar jaar gaan de twee jongsten (nu 5 en 3 jaar oud) waarschijnlijk naar een tentje en dan willen we niet met een ongebruikt stapelbed blijven zitten. Dan hebben we liever een zitje binnen.
2: Qua indeling: Een vast bed! Maar wat voor één? Een dwarsbed of eeen Frans bed?
2a: Mijn voorkeur ging altijd naar een dwarsbed, want vanwege de aanname dat deze breder zou zijn
2b: Er zijn veel occasions met een frans bed. Alleen ik heb het idee dat die minder breed zijn én van mindere kwaliteit matras (geen idee waarom).

Nu ben ik dus op zoek gegaan naar een geschikte caravan (met de juiste indeling), maar begin te twijfelen over punt 2: Een frans bed of een vast dwars bed.
Overwegingen: Welke is door de bank genomen breder?
Wat zijn andere voor- en/of nadelen van de twee soorten bedden?

Mochten er andere adviezen zijn, dan zijn die ook van harte welkom!
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Henny » wo 26 aug 2020 16:55

Wij ( maar dat is heel persoonlijk) zouden nooit een dwars bed nemen. Als je er s'nachts uit moet voor toilet bezoek en je ligt "achteraan" dan moet je altijd over de ander heen kruipen.
Is soms ook bij een "frans" bed als dat aansluit op de keuken met het voeteind.
Het is allemaal afwegen ..wat is het belangrijkste.

Wij ( bijna 70 ers.. knipoog.gif ) hebben geen vast bed, maken van de rondzit een bed , hebben een topdek op de kussens liggen wat ons goed bevalt.
Slapen in de lengte richting van de caravan, degene die s'nachts naar toilet moet die schuift gewoon naar het voeteind , voeten op de grond .... thumbup.gif

Succes met het zoeken van de juiste caravan ! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door RichTrip » wo 26 aug 2020 16:58

De breedte van een Frans bed of dwarsbed is niet standaard even breed of minder breed bij de ene optie of de andere. Wel is een Frans bed vaak echt ingeklemd tussen de zijwand en het toilet. Dus het voelt vaak krapper aan.
Wij hebben een dwarsbed van 140 bij 200, maar die voelt breder aan door de vensterbank aan de ene zijde en een open ruimte aan de andere zijde. Ook ben je dan flexibeler om een kant te kiezen. Ik moet er altijd uit en mijn vrouw nooit + ik slaap altijd rechts. Dan ben je met een dwarsbed dus flexibeler. Bij een Frans bed ben je afhankelijk van of het bed aan de linker of rechter kant is ingebouwd. Ik heb welgeteld 1 jaar een Frans bed gehad aan de verkeerde kant, nooit weer. Indien aan de goede kant, dan zou ik dus de schuine zijde hebben, terwijl ik best lang ben. Mijn voorkeur kun je wel raden. Maar anderen hebben weer liever een Frans bed. Dus niets is zo persoonlijk als een caravanindeling whistle.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door ArnoM » wo 26 aug 2020 18:50

Wij hebben in 2 caravans een Frans bed gehad, in beide caravans was dat 160 breed.
In beide caravans lag ik bij het schuine gedeelte, ik heb er geen enkele last van.
Een en ander is wel afhankelijk van de vormgeving, de ene fabrikant pakt een veel grotere hoek uit het matras dan de andere.
In onze laatste Frans bed caravan hadden we aan het voeteneinde een vrije ruimte waardoor mijn vrouw daar veel makkelijker eruit kon "klimmen" dan wanneer er aan het voeteneinde een volle kast staat.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

fendtje-favorit
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door fendtje-favorit » wo 26 aug 2020 20:29

waarom geen 2 enkele bedden?

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door ArnoM » wo 26 aug 2020 21:13

RE.gif
Dat was ik idd nog vergeten te vermelden.
Wij gebruiken van de matrasdelen om de ruimte tussen de 2 bedden dicht te maken maar 1 deel waardoor het voeteneinde gewoon open is om daar uit bed te stappen.
Ook kun je daar dan gewoon staan en makkelijk bij alle kastjes.
Dat bevalt heel erg goed!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Vadervan3 » wo 26 aug 2020 21:29

Wij hebben bij Reinders recreatie een paar week geleden echt een prachtige dethlefss gezien met een soort stapelbed opstelling met 3 bedden.
Ik zal eens kijken of ik hwt type terug kan vinden. Was ideaal.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Carnavalswiertz » do 27 aug 2020 07:45

Heb een LMC 522K met 3 stapelbedden, ideaal!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Bospaadje » do 27 aug 2020 09:01

Over een paar jaar gaan de twee jongsten (nu 5 en 3 jaar oud) waarschijnlijk naar een tentje en dan willen we niet met een ongebruikt stapelbed blijven zitten. Dan hebben we liever een zitje binnen.
Over een paar jaar, waarschijnlijk...

My 2 cents... Gezinssamenstelling alhier: papa, mama, dochter 6jr, dochter 2jr. Kan best zijn dat die ook over paar jaar in een eigen tentje willen, of dat er een vriend(innet)je meegaat. Hoe lang dat gaat duren.... Of het daadwerkelijk gaat gebeuren.... Of wij kamperen dan nog leuk vinden (waarschijnlijk wel awhoea.gif ...

Wij hebben besloten dat we in ieder geval geen zin meer hadden in veel toestanden op overnachtingscampings en in najaar voorjaar en hebben daarom nu besloten voor een vast(frans)bed, middenzit en stapelbed. Onze auto kan ook nog wel een paar jaar mee, dus voorlopig prima.

Wat ik wil zeggen: waarom koop je niet iets dat je NU het beste past en ga je over een paar jaar kijken hoe de situatie evolueert. (Gebruikte) caravans verliezen weinig waarde. En dan heb je nu plezier van een caravan die je goed past en over een aantal jaren het plezier van de zoektocht naar een nieuwe (misschien inclusief andere auto, want minder trekgewicht, of wellicht meer EV?) caravan.

Op dit moment zijn wij trouwens heel happy met ons Franse bed. Het is breed genoeg en wij zijn nu nog niet in de leeftijd dat we iedere nacht een keer moeten opstaan om te plassen. We hebben geen vaste slaapplek. Soms vind 1 van ons het heerlijk om wat langer op te blijven om nog wat te lezen en dan schuift die als laatste aan :-). Wij hebben het standaard hobby matras en hebben daarbovenop een topper van ikea, waarbij er nu een flapje over de hoek hangt, steeds denken we eraan om eens iets op maat te laten maken, maar dat heeft tot nog toe alleen optische redenen.

Eventueel zou je bij een soortgelijke caravan wellicht ook kunnen kijken naar 3 stapelbedden of de trein(midden)zit tijdelijk kunnen gebruiken als slaapplek voor de oudste totdat hij daadwerkelijk in een tentje gaat...
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Taan » do 27 aug 2020 17:06

Bospaadje schreef:
do 27 aug 2020 09:01
Over een paar jaar gaan de twee jongsten (nu 5 en 3 jaar oud) waarschijnlijk naar een tentje en dan willen we niet met een ongebruikt stapelbed blijven zitten. Dan hebben we liever een zitje binnen.
Over een paar jaar, waarschijnlijk...

Wat ik wil zeggen: waarom koop je niet iets dat je NU het beste past en ga je over een paar jaar kijken hoe de situatie evolueert. (Gebruikte) caravans verliezen weinig waarde. En dan heb je nu plezier van een caravan die je goed past en over een aantal jaren het plezier van de zoektocht naar een nieuwe (misschien inclusief andere auto, want minder trekgewicht, of wellicht meer EV?) caravan.
Precies, onze jongens van 10 en 12 slapen nog steeds in het stapelbed. Heb ze nog nooit over een eigen tent gehoord.
Stapelbed caravans zijn altijd in trek. Dus kun je tegen die tijd weer prima verkopen.

Dwarsbed of frans bed. Een fransbed van langer dan 2 meter zie je niet vaak. Wel korter. Daar bedank ik voor.
Bij een dwarsbed heb je bij een caravan van 2.30 breed mogelijkheid tot een bed van 2.17 lang als je de ventilatieplaten weghaalt.

De breedte kan verschillen. Wij hebben 1.40 of nog iets kleiner, maar het gaat best. Ik had ook een 160/140 bed kunnen maken met een schuine kant, maar dit was lekker makkelijk en ik vind het niet de moeite waard om te veranderen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Vadervan3 » do 27 aug 2020 18:49

Heb ff gekeken op de website van Reinders:
Volgens mij was het een dethlefss c’go UP 525 KR. Iets in die trant tenminste, volgens mij zat het stapelbed wel anders

Wat ons daar in opviel: het bed voor de volwassen is met een mechanisme omhoog te doen en naar beneden te doen. Maw: je hoeft je rondzit niet om te bouwen maar drukt op een knopje en voila: je bed komt naar beneden.

Marcooooo
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 jun 2019 09:48

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Marcooooo » zo 30 aug 2020 21:42

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb het nog eens hier met mijn vrouw besproken. Maar een fransbed gaat hem niet worden: Voelt niet lekker, geen vrijheid, opgesloten.
Gelukkig hoeven wij (nog) niet vaak 's nachts eruit. Dus alleen bij het begin of eind van het slapen eventueel even over elkaar heen klimmen, maar dat is nog nooit een probleem geweest.
Nu wat caravans op het oog, met ook varianten met een stapelbed. Ondertussen de huidige hut zien te verkopen. Ik houd jullie op de hoogte. :D
Ford S-max 2.0 Diesel met een.... nu nog Chateau Caratt 390 uit 2003

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door ArnoM » ma 31 aug 2020 07:05

Taan schreef:
do 27 aug 2020 17:06
Precies, onze jongens van 10 en 12 slapen nog steeds in het stapelbed. Heb ze nog nooit over een eigen tent gehoord.
Stapelbed caravans zijn altijd in trek. Dus kun je tegen die tijd weer prima verkopen.
Precies mijn antwoord altijd tegen die mensen die snel roepen " je kids willen met 9 jaar lekker in een tentje".
Onzin, niet alle kids willen dat.
Die van oudsten ons hebben tot hun 17e gewoon in de caravan geslapen, toen hebben we ze eruit gegooid, nou ja, laat ik het zo zeggen: toen kochten we een caravan waar we wel met 6 mensen in konden zitten maar niet slapen, dus toen moesten ze wel in een tent.
Maar van harte ging dat niet.
En net wat je zegt, stapelbed caravans liggen zo goed in de markt, makkelijk verkocht tegen een bereprijs!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Andere caravan: Gezin met 3 kinderen

Bericht door Morgoth » ma 31 aug 2020 08:48

Hm. Ik heb ook een dwarsbed. Met wat kunst en vliegwerk heb ik het nèt 1,40m breed kunnen maken. Helaas is het bed het enige minpunt aan onze caravan. Ik vind 1,40 echt te smal, zeker als je zelf geen 45kg weegt. Maarja, voor de rest voldoet de caravan perfect.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”