Geen ervaring met de caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Geen ervaring met de caravan

Bericht door Blackboxer » ma 13 jun 2016 19:57

Wij, Alice en Hans, zijn nieuw in de wereld van de "sleurhut".[WINKING FACE]
Volgende week vrijdag gaan wij de caravan ophalen, een Detleffs C'Go 495FR met De kleur Forli voor de bekleding.
Uitrusting met luifel, mover en het touring pakket

Er moet dus nog aardig wat aangeschaft worden en mijn vraag is dan ook: wat is onmisbaar bij het gebruik van en vakantie vieren met de caravan.
Voorbeeld: waarmee het exterieur te reinigen of duurzaam te onderhouden. Waar wil je niet in misgrijpen als je onderweg bent?
Kortom, slechte of overbodige tips en trucs bestaan niet en hoop mijn kennis op deze wijze uit te breiden.


GroetS,

Hans

Volvodriver

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Volvodriver » ma 13 jun 2016 20:12

Dit zijn vragen waar onmogelijk een antwoord op gegeven kan worden. Wat voor ons onmisbaar is, is voor een ander onnodige ballast, en andersom.

Wat overigens wel bij alle caravanbezitter belangrijk is zijn goede stoelen en een tafel. Maar ook daar moet je zelf je weg in zien te vinden want de keuze is reuze.

En hoewel er mensen zijn die zeggen dat er beter spul op de markt is (dat klopt ook wel). Schoonmaakspullen van 123 zijn goed en naar verhouding niet duur.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Jan Br » ma 13 jun 2016 20:28

Kijk bij alles wat je aanschaft wat het weegt en kies als het even kan voor de light versies (stoelen, tafel enz. enz)

Als je elektrische zaken wilt meenemen denk dan aan aansluitwaarden, op sommige campings heb je niet zoveel amper en dan zijn sommige apparaten gewoon te zwaar.

Wees heel terughoudend met het meenemen van levensmiddelen en beperk je tot wat absoluut nodig is voor de eerste 2 dagen, want in Europa is eigenlijk alles te koop. Uitgezonderd zaken welke je beslist wil hebben tijdens je vakantie en die vaak in het buitenland niet en/of lastig te koop zijn. (Pindakaas, pindakaas, ketjap, sambal e.d.)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ab » ma 13 jun 2016 21:41

Het belangrijkste is het goed beladen van de caravan.
Daar kan je heel veel goede tips over lezen op dit forum.
Maar als shortlist: Hou de caravan zo licht mogelijk.
De auto zo zwaar mogelijk.
De kogeldruk ook zo zwaar mogelijk, afhankelijk van wat de toegestane kogeldruk van de auto.
Zware dingen niet achterin de caravan laden of in de bovenkasten.
Bij voorkeur zo laag mogelijk en op of voor de as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Blackboxer » ma 13 jun 2016 21:56

Dat zijn al heel wat mooie tips!
Dank jullie wel.
De trekker is een subaru forester met 168 paarden en 242 nm. Deze mag 2000 trekken. De caravan weegt droog 1120 kg en mag een aslast van 1700 hebben.
Zaterdag hoorde ik dat een gieter onmisbaar is voor het vullen van de watertank en ook wat emmers. Simpel maar had er zelf nog niet 123 aan gedacht


GroetS,

Hans

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Kiep70 » ma 13 jun 2016 22:06

Gefeliciteerd met de aankoop. Ik zou in het begin nog niet "teveel" kopen. Er zijn heel veel mooie en leuke spullen op de markt, maar ook veel overbodige zaken. Ga eerst eens lekker [proef] kamperen. Neem een bloc note mee en schrijf zaken op die je echt mist. Zo vinden wij bijvoorbeeld een oventje heerlijk, maar een ander noemt het overbodige luxe. Ieder heeft zo zijn eigen behoefte en smaak. De meeste spullen die je echt nodig hebt vergeet je niet snel. Daarnaast kun je in geval van nood alles kopen. In de loop van de tijd kun je alles steeds verder uitbreiden. Het is zonde om na een seizoen erachter te komen dat je de helft weer op marktplaats kunt zetten knipoog.gif Veel kampeer plezier thumbup.gif
Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Jan Br » ma 13 jun 2016 22:08

Blackboxer schreef: Zaterdag hoorde ik dat een gieter onmisbaar is voor het vullen van de watertank en ook wat emmers. Simpel maar had er zelf nog niet 123 aan gedacht


GroetS,

Hans
Ik heb zelfs twee gieters. Omdat ik regelmatig last van mijn rug heb is dat ideaal, aan beide kanten evenveel gewicht is minder last
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ab » ma 13 jun 2016 22:09

Ik gebruik ook 2 gieters.
Dan loop ik in evenwicht. :lol:
En neem 20 liter tegelijk mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2016 22:12

Piet P schreef:
Wees heel terughoudend met het meenemen van levensmiddelen en beperk je tot wat absoluut nodig is voor de eerste 2 dagen, want in Europa is eigenlijk alles te koop. Uitgezonderd zaken welke je beslist wil hebben tijdens je vakantie en die vaak in het buitenland niet en/of lastig te koop zijn. (Pindakaas, pindakaas, ketjap, sambal e.d.)
Maar als je naar Italië gaat en Senseo koffie drinkt zou ik voldoende pads meenemen,die zijn daar niet of heel zeldzaam te krijgen.
Voor de Nespresso pads weet ik t eigenlijk niet,maar denk dat dat daar ook een probleem is,Italianen drinken zelf zowat uitsluitend espresso.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2016 22:14

Neem ook een paar woordenboeken mee van de landen waar je heen gaat,soms heb je iets dringend nodig en dan kun je dat zo opzoeken,wel zo gemakkelijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ab » ma 13 jun 2016 22:16

Google translate weegt een stuk minder. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Daphne » ma 13 jun 2016 22:17

Neem wat plankjes (of een levelblok) mee om je caravan waterpas te kunnen zetten en zorg voor een goede elektrakabel met CEE stekkers. Iets om buiten te kunnen koken of bakken is prettig. Voor mij is een dubbele opstap een must om in de caravan te kunnen komen. Een borstelmatje voor buiten en een kleine droogloopmat voor binnen. Extra ophanghaken voor jassen, tassen en hand- en theedoeken (Die van Tesa plakken goed en zijn makkelijk te verwijderen).

Zo hebben wij alle keukengerei, beddengoed, kussens, handdoeken, toiletartikelen, föhn, droge etenswaren, kruiden, Nespresso, oventje,TV, opladers van iPhones/iPad, ereader, permanent in de caravan liggen. Voor een weekendje weg hoeven we alleen wat kleren en etenswaren mee te nemen. Gasfles in de disselbak en fietsen op de dissel en weg zijn we. Of je dat zelf ook prettig vindt is een kwestie van proberen. Begin in je eigen huis te shoppen, je hebt meer dubbel of driedubbel dan je denkt.

Vergeet ook niet om goede caravanspiegels voor de auto te kopen. Een testweekend geeft ook inzicht in wat je nodig hebt of prettig is om zelf te hebben. Als je dat testweekend dan in de buurt van een grote kampeershop houdt, kun je meteen voordelig inslaan. Hoewel dat voordelig ook heel nadelig kan zijn voor de portemonnee en het laadvermogen van de caravan :lol:
Denk ook aan zaken als Action, Wibra, Zeeman, Hema e.d. als het om huishoudelijke artikelen gaat. Daar kun je ook heel voordelig terecht om je caravan te vullen. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door deusjevo » ma 13 jun 2016 22:18

RE.gif RE.gif

Werkt alleen wat lastig als je geen internet hebt knipoog.gif
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 13 jun 2016 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door EenanderePeter » ma 13 jun 2016 22:18

Staat het lijstje van P.D. hier nog ergens?
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Daphne » ma 13 jun 2016 22:21

eurotrotter schreef:Voor de Nespresso pads weet ik t eigenlijk niet,maar denk dat dat daar ook een probleem is,Italianen drinken zelf zowat uitsluitend espresso.
Nespresso heeft geen pads...... En nee het is daar geen probleem. Er zijn ook in Italië capsules te koop en er zijn ook vele Nespresso boutiques. De barbaren whistle.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door PD » ma 13 jun 2016 22:34

EenanderePeter schreef:Staat het lijstje van P.D. hier nog ergens?
Nog een keertje dan, dan heb je een idee wat artikelen ongeveer wegen mrgreen.gif Even aanclicken om te downloaden.
Bijlagen
Caravan-gewicht 2016-05-01 Hobby 540 UFe Premium Diverse aanpassingen.pdf
(11.11 KiB) 194 keer gedownload
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door JPGeetje » ma 13 jun 2016 22:51

Blackboxer schreef: ...Zaterdag hoorde ik dat een gieter onmisbaar is voor het vullen van de watertank en ook wat emmers....
En wat dacht je van een afwasemmer thumbup.gif
Vaak gecombineerd met een hulpstuk dat als vergiet of afdruiprek kan worden gebruikt.
De emmer kun je uiteraard ook als emmer gebruiken knipoog.gif
Lekker multifunctioneel allemaal; scheelt weer kilo's thumbup.gif
Afbeelding
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ageeth
Berichten: 157
Lid geworden op: za 18 jun 2011 10:54

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ageeth » ma 13 jun 2016 22:57

Ook geen overbodige luxe is een extra lange stroomkabel of verlengkabel want niet op alle campings heb je binnen 10 meter een stroompaal.
Ik weet niet of jullie een vuilwatertank hebben die je onder de caravan moet zetten want dan is één met handvat en op wieltjes wel zo ideaal.
Volgens mij heb ik van dit forum of van internet een lijstje toen die tijd gehaald om te kijken wat je zoal nodig bent.
Maar ook op vakantie kwamen we erachter dat we bepaalde dingen missen en die hebben we daar dan aangeschaft.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Blackboxer » ma 13 jun 2016 23:41

Geweldig allemaal het lijstje kan zo mee naar de winkel. Vrijbuiter zit in Zaandam en heeft erg veel spul.


GroetS,

Hans

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ab » ma 13 jun 2016 23:46

De eerste keer dat wij ooit gingen proefkamperen met een caravan zijn we in Winterswijk op een camping gaan staan.
Na een paar dagen waren we al 3 keer naar Obelink geweest..
Allerlei nuttige ( en minder nuttige) dingen gehaald die we te kort kwamen...
O.a een opvouwbare wasmand voor gedragen kleding.
En een potkrikje met hulpstuk om een band te kunnen wisselen. Achteraf nooit gebruikt. De auto krik past ook onder de caravan. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door MarcoC » di 14 jun 2016 00:14

Eén van de dingen waar je als beginnend kampeerder niet aan denkt om aan te schaffen (dat is onze ervaring in elk geval mrgreen.gif ) plaatjes of blokken hout of kunststof om onder de uitdraaipootjes te leggen. Om het wegzakken in de grond tegen te gaan.
Tijdens onze eerste vakantie met een huurcaravan, kwam er een oud frans manneke aangelopen toen ik de pootjes aan het uitdraaien was. Hij vroeg of ik daar geen blokken onder moest leggen, en ik in mijn gebrekkige frans uitleggen dat ik die niet had en ook niet gedacht had om nodig te hebben! stom.gif Gelukkig had hij er nog 4 over blij.gif Jarenlang nog plezier van gehad en geregeld nog aan dat Franse manneke teruggedacht. Nu hebben wij er kunststof platen onder liggen, want dat hout werd wel elke keer goed vochtig en wordt natuurlijk steeds slechter.

Heb er zelf geen foto van maar ff 1 van internet geplukt, dit soort platen hebben wij nu en je kunt ze in verschillende maten krijgen.
stempelplatte-600x600.jpg
stempelplatte-600x600.jpg (37.13 KiB) 3573 keer bekeken
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Rijk

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Rijk » di 14 jun 2016 01:18

Iets wat ik vaak moest uitlenen: een kurkentrekker. Schijnt absoluut onmisbaar te zijn.... Zelf drink ik bier, en dat werkt anders.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Daphne » di 14 jun 2016 08:40

MarcoC schreef:Eén van de dingen waar je als beginnend kampeerder niet aan denkt om aan te schaffen (dat is onze ervaring in elk geval mrgreen.gif ) plaatjes of blokken hout of kunststof om onder de uitdraaipootjes te leggen. Om het wegzakken in de grond tegen te gaan.
Dit is toch makkelijker? Die hangen gewoon onder de caravan aan de steunen en zit je niet met losse platen.

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door Ab » di 14 jun 2016 09:08

Is soms ook standaard af fabriek al
gemonteerd. Bij ons wel in ieder geval.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Geen ervaring met de caravan

Bericht door pd0bao » di 14 jun 2016 09:32

Als je in Nederland Senseo zou drinken en je komt toch in Italie, maak dan van de gelegenheid gebruik om eens KOFFIE te drinken, welke is
niet zo belangrijk.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”