Aankoop tent of toch maar caravan?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » zo 18 jan 2015 11:45

Kingpin1966 schreef:
PremiumPeugeot schreef: Voorts: wanneer je budget huurt, krijg je ook budget...

@Michel1975

Over Landal niets dan goeds? Sorry maar dan vraag ik me echt af of je daar ooit een accommodatie gehuurd hebt.
Landal is, en dat heb ik uit eigen ervaring, beslist geen uitzondering op de regel.

Het probleem zit hem vaak in de schoonmaak, daar wordt te weinig tijd voor genomen en er is geen supervisie op het gedane werk.
En dan krijg je dergelijke toestanden.

Maar ja, je kunt ook alle klachten die in vakantieprogramma's als Groeten van Max verschijnen afdoen als "bakerpraat".
Het feit dat zo'n programma anno 2015 nog steeds nodig is en men er toch iedere keer weer in slaagt er complete afleveringen mee te vullen zegt m.i. genoeg.
Wat een rare aanmatigende reactie. Ik maak jou toch ook niet voor leugenaar uit? Ik geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn. En daar stak Landal positief bovenuit. En in de jaren dat we het niet zo ruim hadden bezochten we de nodige Roompot parken. Op een huisje na dat wel schoon was maar vreselijk naar rook stonk ook daar geen negatieve uitschieters. Een erelid reactie onwaardig weenie.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » zo 18 jan 2015 11:58

RE.gif
Ik heb (helaas) andere ervaringen met Landal, en daar sta ik niet alleen in.
Toegegeven, niet alles van Landal is slecht, ik heb ook positieve ervaringen met Landal.
Het is ook eigenlijk niet de schuld van Landal, maar zij worden het slachtoffer van hun schoonmakende partij, in dit geval CSU.

Die krijgen te weinig tijd om de accommodatie goed schoon te maken en ze worden niet, of te weinig, gecontroleerd of het werk naar behoren is uitgevoerd.
Ik hoef echt niet veel luxe in een vakantieaccommodatie, maar dat het schoon en fris is is een basisbehoefte die je wat mij betreft gerust mag eisen van je verhuurder.
Je huurt immers een vakantieaccommodatie en geen varkenshok.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Aribah

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Aribah » zo 18 jan 2015 12:03

Waarom geen vouwwagen? Combi camp is heel makkelijk open te klappen, heeft fijne bedden en is goed "mee te sleuren".

Kasper

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kasper » zo 18 jan 2015 12:03

Deze topic gaat toch over een keus tussen tent en caravan? mrgreen.gif En toch niet over Landal en Centerparcs. weenie.gif knipoog.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » zo 18 jan 2015 12:26

RE.gif
Er werd een suggestie gedaan om evt. een accommodatie ter plaatse te huren.
Wat voor Landal of CenterParcs geld kan ook bij verhuurders van stacaravans en ingerichte tenten zoals Vacansoleil voorkomen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

koning

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door koning » zo 18 jan 2015 13:08

@borm147: Volkomen gelijk!

Mijn ervaringen lopen van tent, via vouwwagen naar caravan.
Ik ben blij dat ik nu met een caravan vakantie kan vieren, i.v.m. rugklachten.
Voor mij is een caravan en het slaapcomfort hiervan wezenlijk t.o.v. een luchtbed of stretcher.

Dus, indien haalbaar, ga voor een caravan!

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » zo 18 jan 2015 19:03

Ik sluit me eigenlijk bij Aribah aan. Zo had ik het nog niet gezien. Waarom idd geen vouwwagen overwegen. Een beetje het beste van beide werelden.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door PD » zo 18 jan 2015 20:13

Michel1975 schreef: Waarom idd geen vouwwagen overwegen. Een beetje het beste van beide werelden.
Een vouwwagen het beste van beide werelden scratch.gif

Ik kan de financiële situatie van TS niet inschatten, maar ik pleit ervoor deze "tussenfase" over te slaan knipoog.gif Wanneer je echt slaapcomfort in een vouwwagen wilt, zul je voor een zeer recente versie moeten gaan en voor ditzelfde geld koop je dan al een veel comfortabelere en gebruiksvriendelijkere relatief jonge caravan. Die laatste wil je uiteindelijk toch... en dan is rechtstreekse aanschaf de meest efficiente aanpak.

TS heeft het in een vervolgpost ook over evt. enkele aanvullende weekendjes gebruik; dat zie ik met een vouwwagen niet gebeuren :(

Uitsluitend wanneer de auto van TS geen caravan toelaat, zou ik een vouwwagen aanbevelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » zo 18 jan 2015 20:23

RE.gif
dat is toch echt te kort door de bocht. Ook een vouwwagen is prima geschikt voor weekendjes. En als je het opzetten van een tent gewent bent is een vouwwagen al een luxe.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Martine
Berichten: 888
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Martine » ma 19 jan 2015 15:04

Ook ik heb het voorstel van een vouwwagen. Wij hebben 20 jaar met een vouwwagen gekampeerd. Heerlijk. Veel leefruimte, bergruimte, goeie bedden. Alles bij de hand. En je kunt goed doorrijden. Wij hadden wel een vouwwagen die gemakkelijk op te zetten was, geen uitbouwtjes e.d. Zomers naar het zuiden klapte we voor de overnachting alleen de slaapcabines uit. De opbergruimtes onder de bedden waren onze kelders. Konden we echt veel onder wegleggen zoals luchtbedjes, zwembanden, parasols etc. Het andere gebruikten we voor wat voorraad drinken etc. Of er sliepen kinderen in het ondertentje.
Aanschafprijs kan reuze meevallen. Tis maar net wat je wil. Daarbij zijn verzekering, stallingskosten, onderhoud en het rijden nogal wat goedkoper dan bij een caravan.
Weet je dat ik heel erg heb moeten wennen aan de caravan? De hele tijd caravan in en uit om wat te pakken. Zeker met koken. De keuken van een vouwwagen staat in de voortent met alles erin en erop en eraan. Is erg gemakkelijk.
Wij gaan nog maar met zijn tweeën en zetten in het zuiden geen voortent op, maar doe je dit wel dan ben je net zoveel tijd kwijt als een vouwwagen opzetten.
Het grote nadeel aan de vouwwagen, jaja, die zijn er. Is bij het opruimen het flappen poetsen. Daar zitten heel wat meters flap aan een vouwwagen. En als het weer slecht is als je weer gaat het nat inpakken. Maar heel veel meer kan ik aan nadelen niet bedenken.
Jarenlang redelijk goedkoop gekampeerd.
Maar nu zijn we ouder en gewend aan de caravan en gaan we niet meer terug naar de vouwwagen.

Groetjes.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Asterix » ma 19 jan 2015 15:56

Martine schreef: Het grote nadeel aan de vouwwagen, jaja, die zijn er. Is bij het opruimen het flappen poetsen. Daar zitten heel wat meters flap aan een vouwwagen. En als het weer slecht is als je weer gaat het nat inpakken. Maar heel veel meer kan ik aan nadelen niet bedenken.
Groetjes.
dat was voor ons de doorslaggevende reden om over te stappen van vouwwagen naar caravan.
zeker in voor en naseizoen is een caravan stukken handiger
ooit eens mijn vouwwagen 3 weken in de tuin moeten laten staan drogen vooralleer hij echt kon opgevouwen worden voor het winterseizoen.
Nu heb ik zelfs geen voortent meer, dus lekker handig
Adria adiva 553 ph

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » ma 19 jan 2015 16:03

RE.gif
Het enigste voordeel dat ik kan bedenken van een vouwwagen ten opzichte van een tent is dat je "van de grond af" slaapt.
Maar verder blijft het een tent, met al zijn nadelen.
Bij regen kans op lekkage als je per ongeluk het doek aanraakt, nat moeten inpakken als het geregend heeft.
Het door jouw al aangehaalde luchten als de zaak nat is meegekomen. Waar je bovendien ook nog de ruimte voor moet hebben.

Zaken waar je met een caravan allemaal geen last van hebt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Vliedje

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Vliedje » ma 19 jan 2015 16:27

RE.gif RE.gif Veel Engelse caravans hebben idd een gasoven, vaak nog met aparte grill erbij.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Daphne » ma 19 jan 2015 16:34

RE.gif
Ik neem aan dat je hierop reageert?

golfopaburstner455ts schreef:RE.gif

Waar haal je onderweg de stroom vandaan om broodjes te bakken in de oven ??????
Dit bericht staat op pagina 1. Daar had je een heleboel reactie smileys voor nodig :wink: het is dan beter om even de citeerbutton te gebruiken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Wim Verso » ma 19 jan 2015 16:35

RE.gif
RE.gif
RE.gif

Maar Kingpin, als je een voortent aan de caravan hebt, ben je toch ook blij dat voor de dag dat je vertrekt, je tent droog ingepakt is.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Vliedje

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Vliedje » ma 19 jan 2015 16:39

Daphne schreef:RE.gif
Ik neem aan dat je hierop reageert?

golfopaburstner455ts schreef:RE.gif

Waar haal je onderweg de stroom vandaan om broodjes te bakken in de oven ??????
Dit bericht staat op pagina 1. Daar had je een heleboel reactie smileys voor nodig :wink: het is dan beter om even de citeerbutton te gebruiken.
Je hebt helemaal gelijk Daphne, niet goed gekeken. Dacht dat ik er direct achteraan kwam met mijn reactie :oops: mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Meenhoes » ma 19 jan 2015 19:59

Wim Verso schreef:als je een voortent aan de caravan hebt, ben je toch ook blij dat voor de dag dat je vertrekt, je tent droog ingepakt is.
Dat is zeker waar Wim maar als dat niet lukt kun je thuis de voortent nog op zolder uitleggen om te laten drogen. Dat gaat je met een vouwwagen niet lukken :wink:
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » ma 19 jan 2015 20:03

RE.gif
En een voortent is vaak in delen uiteen te ritsen, dat is bij een vouwwagen vaak niet zo.
Daar bestaat de tent uit 1 stuk.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » ma 19 jan 2015 21:02

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Het enigste voordeel dat ik kan bedenken van een vouwwagen ten opzichte van een tent is dat je "van de grond af" slaapt.
Maar verder blijft het een tent, met al zijn nadelen.
Bij regen kans op lekkage als je per ongeluk het doek aanraakt, nat moeten inpakken als het geregend heeft.
Het door jouw al aangehaalde luchten als de zaak nat is meegekomen. Waar je bovendien ook nog de ruimte voor moet hebben.

Zaken waar je met een caravan allemaal geen last van hebt.
Iemand die ook een tent in overweging neemt zal zich bewust zijn van de nadelen.
Ook van de voordelen die er echt wel zijn.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 jan 2015 21:14

Voordeel:
Met een tent mag je in Duitsland dik 200 km p/u rijden, sta je allang opgebouwd als ik aan kom sukkelen...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » ma 19 jan 2015 21:18

@ Michel1975

Wij hebben jaren met een tent gekampeerd en eerlijk gezegd kan ik weinig voordelen opnoemen.
Zoals ik al eerder schreef, een paar keer de boel nat mee moeten nemen en je bent voorgoed genezen.
Het is dat we toen geen geld hadden om een caravan te kopen anders hadden we de tent veel eerder weggedaan.

Ik kan me nog een vakantie in Lindau herinneren waar mijn moeder in de slaaptent lag met een voorhoofdsholteontsteking.
Het goot buiten van de regen, we hadden een stuk plastic als scheidingswand in de tent om de kou buiten te houden, en ondanks dat we de kachel aanhadden was het niet warm te stoken in de tent.
We hebben de vakantie hierdoor noodgedwongen eerder moeten afbreken. En het hele spul kletsnat mee, voor de zoveelste keer.
Toen was voor mijn broer en mij de maat vol en het jaar daarop hebben we een gifgroene sprite caravan gekocht.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » ma 19 jan 2015 22:14

Prima Kingpin dat dat jouw ervaring is maar accepteer en respecteer dat mensen een andere ervaring/mening kunnen hebben.

Hier jaren met veel plezier met de Paradiso gekampeerd. Ideaal qua reizen en ook wij hebben in de regen of mag wel zeggen noodweer gestaan. Op een rivier door de voortent na nooit een druppel water binnen gehad. Enige nadeel alleen het werk. Dat heeft hier de doorslag voor een caravan gegeven. Maar als iemand dat geen bezwaar vindt prima toch?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Asterix » ma 19 jan 2015 22:26

Kingpin1966 schreef:@ Michel1975

Wij hebben jaren met een tent gekampeerd en eerlijk gezegd kan ik weinig voordelen opnoemen.
.
in april, oktober of november zijn er toch wat voordelen aan de caravan
waarom zie je in die periodes op de campings amper tenten/vouwwagens maar wel volop caravans/campers?
Adria adiva 553 ph

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Michel1975 » ma 19 jan 2015 22:37

RE.gif
Over de voordelen van een caravan zijn we het wel eens.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoop tent of toch maar caravan?

Bericht door Kingpin1966 » ma 19 jan 2015 22:37

Martine schreef:Ook ik heb het voorstel van een vouwwagen. Wij hebben 20 jaar met een vouwwagen gekampeerd. Heerlijk. Veel leefruimte, bergruimte, goeie bedden. Alles bij de hand. En je kunt goed doorrijden.
Waar komt toch die misvatting vandaan dat je met een vouwwagen "lekker kunt doorrijden"?????
Je mag met een vouwwagen echt niet harder rijden dan met een caravan, al doen sommige dat wel.
En op een zodanige manier dat je dat weer doet terugverlangen naar die "vouwwagen/aanhangwagenbanden" van vroeger.
Daar mocht je nl. niet harder mee dan 80 Km/h, harder ging ook niet want dan werden ze te heet en konden ze klappen.
Tegenwoordig zitten er volwaardige autobanden onder waarmee je veel harder kunt rijden, en sommige denken dan ook meteen maar dat ze dit ook mogen en brengen dat in praktijk.

Als ik zo'n laagvlieger met een stuiterende vouwwagen achter de auto voorbij zie komen zoek ik de andere baan op en wijs ik in gedachten naar mijn voorhoofd. scratch.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”