Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
rscosworth
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 mei 2021 21:02

Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door rscosworth » wo 12 mei 2021 10:14

Goede morgen allen,

Wij hebben een compacte caravan gevonden. (Knaus sudwind 400 ts uit 2004).
In de advertentie staat dat het treinzitje om te bouwen is naar een 2 persoons bed van 190 x 100.

Mijn vraag is of dit wel breed genoeg is voor 2 kinderen? (Nu 6 en 4 jaar oud)
Op termijn gaat de oudste wel in een eigen tentje of uitbouw, maar op een doorreiscamping zullen ze er sowieso in moeten slapen, ook wanneer ze wat ouder zijn.

Hoor graag wat jullie ervaring is met een dergelijk smal bed, of wat echt de minimale breedte van een bed moet zijn.

(uiteraard kan ik ook kijken naar een andere caravanindeling, maar dat is nu nog even niet relevant 😀)

Met vriendelijke groet Richard

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Daphne » wo 12 mei 2021 10:18

Ik denk dat het breed genoeg is. Ik legde mijn kinderen vroeger ieder in een eigen slaapzak om en om met de voeten naar elkaar toe. Dat scheelde ruimte en de slaapzak voorkwam enigszins dat ze elkaar schopten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Bart-P » wo 12 mei 2021 10:52

Je kan ook zelf een stapelbed creëren.

Optie 1 op onderstaande pagina is het eenvoudigste.

https://ilovekamperen.nl/kampeermiddele ... -inbouwen/
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Micky » wo 12 mei 2021 10:55

Als ze rustig slapen en je legt ze met de voeten naar elkaar toe dan kan het best, eventueel nog een bedhekje plaatsen zodat er 1 dichter bij de rand kan gaan liggen

https://www.bol.com/nl/p/safety-1st-bed ... 7QQAvD_BwE
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

rscosworth
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 mei 2021 21:02

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door rscosworth » wo 12 mei 2021 16:58

Goede middag, bedankt voor de reacties en de tips!
Binnenkort maar even gaan kijken dan ;)

Met vriendelijke groet Richard

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Niels83 » wo 12 mei 2021 18:22

Die van ons is ook 1 meter. Ik heb een stapelbed gemaakt. Ik vermoed dat ze nooit gaan slapen in 1 bed. Het maken van een stapelbed was vrij eenvormig. Gemaakt van 45x45 balkjes.
Enige je moet even weten waar je ze moet halen. Niet bij de Dhz die zijn allemaal krom.

Ik denk dat ik ca 200 euro kwijt was.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Taan » wo 12 mei 2021 22:26

2 kinderen op één bed is heibel. Bij mij tenminste.
Maar als je er één op een andere plek laat inslapen kun je ze wel bij elkaar leggen en dan inderdaad in een slaapzak met de benen naar elkaar toe.
Dan kun je op een 190*100 best een tijd vooruit.
Wij deden het zo in de vouwwagen, maar die was wel 1.40 breed. Maar dat maakt voor die hummeltjes niet veel uit denk ik.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

rscosworth
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 mei 2021 21:02

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door rscosworth » do 13 mei 2021 08:25

Wederom bedankt voor de reacties.
We waren niet van plan om een stapelbed te maken. In dat geval kunnen we beter kijken naar een iets grotere caravan. Bijvoorbeeld de Knaus sudwind 420 QD. (Al staat die op dit moment niet te koop binnen ons budget)

De oudste mag later naar bed dan de jongste. Hopelijk hebben we dan geen problemen met in slaap komen. En anders inderdaad de jongste op het grote bed leggen en later overleggen.

frissie3
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 28 apr 2021 13:37

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door frissie3 » do 13 mei 2021 08:34

Bij ons liggen er 2 op een bed van ca 120cm. Inderdaad in slaapzakken en de 1 zn hoofd bij de ander zn voeten. Vaak leggen we eer eerst 1 in ons bed en als ze slapen leggen we ze bij elkaar, dat gaat prima..

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Groeten Bart (Chateau Chiara 434, Ford Focus ST-Line)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door DV_t » do 13 mei 2021 08:34

[re.gif]

Kun je dan niet beter meteen een caravan met stapelbed kopen? Die zijn er ook wel in wat compacte caravans.

In Nederland is het lastig om iets te vinden maar je zou ook nog bij de buren in Duitsland kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Niels83 » do 13 mei 2021 08:38

Slapen ze beide in een groot bed thuis?

Ik ken de indeling van de gewenste caravan niet maar mogelijk kun je de 100cm makkelijk verbredennaar 120cm en ze dan in de breedte leggen.

Wij hebben ook wel eens afgevraagd vanaf welke leeftijd laat je ze buiten slapen. Die van ons zijn 5 en 3. Mijn inzet is om vanaf 7? De oudste in een tentje in de voortent te leggen. En dan als de jongste die leeftijd heeft is de oudste naar buiten te doen of zo.

rscosworth
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 mei 2021 21:02

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door rscosworth » do 13 mei 2021 10:21

We willen de caravan wel echt voor langere tijd kopen (lees: een jaar of 10)
Ze zijn nu 6 en 4, maar tegen die tijd 16 en 14.

Ook al slapen ze tegen die tijd in de voortent of een eigen tent.. Het zal geregeld voor komen dat ze toch in de caravan slapen (bijvoorbeeld wanneer je op doorreis bent, ergens laat aan komt, of te slecht weer is om de voortent op te zetten)

Een opklapbaar stapelbed (bijvoorbeeld de hobby 400 kb) is dan geen optie, want het bovenste bed is na verloop van tijd niet stevig genoeg meer. Een vast stapelbed vinden we zonde van de binnenruimte, aangezien er op langere termijn maar incidenteel gebruik van wordt gemaakt.

We zijn daarom wel echt op zoek naar een caravan met een zitje welke om te bouwen is naar bed.
De sudwind 400 had onze voorkeur, omdat je vanwege het smalle bed relatief veel binnenruimte hebt.

Als ik bovenstaande zo lees denk ik dat het smalle bed toch te krap is. Binnenkort gaan we kijken en dan zullen we het zelf ondervinden 😉

En anders wordt het toch een iets grotere caravan.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Taan » do 13 mei 2021 11:43

Ik zweer bij stapelbed. Zou niet anders willen. Mijn Jongens 11 en 13 ook niet.

Het was rond het vriespunt snachts in de meivakantie. Lig je daar in je tentje.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Bart-P » do 13 mei 2021 16:04

Jongens van 11 en 13 moeten gewoon in een tent. Anders slapen ze met 16 nog in de caravan.

Mijn kinderen (10 en 12) lagen prima in een tentje vorige week (in NL).

Toen ze klein waren had ik boven de kleine treinzit een extra bed gemaakt. We hadden dus een stapelbed in de caravan van 3.50m. En deze caravan hebben we al 8 jaar.
Al snel was het alleen op doorreis in de caravan slapen. Waar we langer stonden in een gezamenlijke tent. Sinds een paar jaar is het extra bed weer uit de caravan en hebben ze beiden een eigen tent. Soms ook samen in de tent. Vinden ze geweldig. Komt de relatie broer en zus ook ten goede. Vreselijk veel lol hebben ze.
Heerlijk toch, samen in een tent zonder je ouders.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Techn » do 13 mei 2021 16:42

En jij??

Hoe oud ben jij nu je in nog in de caravan slaapt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Robertolini » do 13 mei 2021 17:09

1 meter is echt te krap.

Mijn kinderen liggen echt niet in een tentje met ‘s nachts 5/6 graden hoor!
Vind dat altijd van die manse verhalen terwijl de ouders zelf in de warme caravan liggen...😇
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Niels83 » do 13 mei 2021 17:17

Ik zou in jullie geval toch doorzoeken naar een voorbed van minimaal 1,20.

Op doorreis lagen wij met 3 in het grote bed en onze ouders in het 1,20 bed.
Maar een selfinfloating matje kan op doorreis ook in het midden pad als ze ouder zijn.
Ik heb ook wel gezien dat de oudste in een werptentje buiten lag.

Als je voor deze caravan gaat zul je zeker als ze wat ouder zijn steeds op zoek zijn naar oplossingen voor dit bed.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door RikB » vr 14 mei 2021 10:17

rscosworth schreef:
do 13 mei 2021 10:21
We willen de caravan wel echt voor langere tijd kopen (lees: een jaar of 10)
Ze zijn nu 6 en 4, maar tegen die tijd 16 en 14.

Ook al slapen ze tegen die tijd in de voortent of een eigen tent.. Het zal geregeld voor komen dat ze toch in de caravan slapen (bijvoorbeeld wanneer je op doorreis bent, ergens laat aan komt, of te slecht weer is om de voortent op te zetten)

Een opklapbaar stapelbed (bijvoorbeeld de hobby 400 kb) is dan geen optie, want het bovenste bed is na verloop van tijd niet stevig genoeg meer. Een vast stapelbed vinden we zonde van de binnenruimte, aangezien er op langere termijn maar incidenteel gebruik van wordt gemaakt.
Bij een opgroeiend gezin is het lastig een perfecte caravan te vinden die 10 jaar perfect blijft. Ook in de praktijk! Wij hebben gekozen voor een oplossing die voorlopig goed zou zijn, om te voorkomen dat we er eerst nog 'in moeten groeien' en later blijkt dat dingen anders gaan dan verwacht.
Wij hebben in een vergelijkbare situatie gekozen voor een Knaus 400 LK. Kastbed is geschikt tot 60 kg, voor overnachtingscampings durf ik wel tot dat gewicht te gaan.
Onze ervaring is dat met teveel 'grote' mensen in een kleine caravan toch niet fijn slaapt. Dus de oplossing is bij ons ook alleen maar voor een enkele overnachting.

Wat blijkt nu? met het kastbed uitgeklapt kan je eronder nog net zitten. Dus de jongste slaapt nog de hele vakantie in de caravan, in het bovenbed, en dat kost ons geen zitruimte.
En wat als de kinderen niet meer meegaan? Waarschijnlijk gaat ons Knausje dan nog wel mee. Want het heeft exact wat we willen (en tzt een kastbed teveel, maar dat klappen we dan wel weg).

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door WillyL » vr 14 mei 2021 10:21

Vroeger , toen de dieren nog spraken, was een bed van 2/2 meter voldoende voor 4 pubers. Althans wij sliepen met zijn 4en zo naast mekaar in de oude Constructam.
Dus ja, een bed van 1/1.90 is voldoende. Of het erg comfortabel ligt en nog van deze tijd is, tja, dat is een andere zaak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Gemineye » vr 14 mei 2021 10:29

Ik vind een bed van 1m breed voor kleine kinderen prima, maar vanaf een jaar of 10 lijkt het me wel wat smal worden. Misschien dat het in uitzonderingen eens haalbaar is (overnachtingen) maar niet structureel zou ik zeggen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Lucas » vr 14 mei 2021 10:40

Wij hebben die van ons toen ze 5/6 en 2/3 waren ook in een bed van 1,90 bij 1 meter gelegd. Zoals hierboven al werd gezegd, met de voeten naar elkaar en dat was geen enkel probleem. Zou ook nu, iets ouder en groter, nog prima gekund hebben.

Oh en ook als ze 16 zijn, zijn ze nog steeds van harte welkom in de caravan hoor.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Morgoth » vr 14 mei 2021 13:37

Mijn kinderen lagen vanaf een jaar of 5 a 6 in hun eigen tentje. We hadden een Paradiso met stapelbed maar dat was alleen voor hele kleine kinderen geschikt.
We hadden een voortent met twee ingangen. Ik zette een Iglo tentje op, met de ingang van het tentje precies in de ene ingang van onze voortent. Ritsen van de deur een beetje dicht en je had een prachtig konijnenhol achtige slaapplaats waarvan de ingang in de voortent uitkwam. Dat werkte prima maar bovenal vonden de kids het geweldig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

rscosworth
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 mei 2021 21:02

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door rscosworth » za 15 mei 2021 15:20

Vandaag zijn we wezen kijken bij de Knaus 400.
Helaas was het bed in werkelijkheid nog smaller. Ik kwam maar toch 94 cm. Voor 2 kinderen is dat echt te smal.

Ze hadden nog een stuk of 30 andere caravans staan die we bijna allemaal van binnen hebben bekeken. Welke we uiteindelijk gaan kiezen weten we nog niet, maar hij wordt sowieso groter dan 400.

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

Re: Bed van 1 meter breed genoeg voor 2 kinderen?

Bericht door Kaja2018 » zo 30 mei 2021 10:51

Misschien hebben jullie inmiddels al een caravan gekocht, zo niet: hier mijn reactie.

Je wilt natuurlijk een caravan die precies past bij de situatie op dit moment. Je kinderen in de caravan is een veilig idee. Maar je kinderen groeien snel op, dus staar je niet blind op de perfecte slaapplaatsen op dit moment.

Onze kinderen (zoon en dochter, bijna 2 jaar leeftijdsverschil) sliepen op die leeftijd de eerste 2 jaar ook samen op zo'n smal bed. In een eigen slaapzak, met de voeten naar elkaar. Ze zeggen nu nog steeds hoe gezellig ze dat vonden. Daarna sliepen ze een paar jaar samen in een tentje, eerst bijna onder de luifel (dat voelde lekker veilig), daarna steeds verder weg als het kon. Als het 's nachts (bijna) vroor in de bergen, kwam onze zoon nog wel eens een nachtje in de caravan slapen, maar liefst wilden ze niet meer bij pap en mam in de caravan. Ik moet er wel bij zeggen dat onze kinderen vrijwel nooit ruzie maakten en altijd veel samen deden.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”