Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 10:42

Hallo allemaal,

Nadat we onze tent verruilt hebben voor een vouwwagen zijn we nu toe om onze vouwwagen te verruilen voor een (tweedehands)caravan. We hebben niet een heel hoog budget, rond de 3000 dus komen we waarschijnlijk uit op een caravan uit de jaren 90. Dat is wat ons betreft geen probleem, mits hij uiteraard nog in goede staat is.

We zijn een gezin met 3 jongens, 9,10 en 12 jaar. We zoeken het liefst een caravan met twee 2 persoonsbedden, waarvan er 1 omgebouwd kan worden tot rondzit. Eventueel mag het ook een stapelbed en tweepersoonsbed zijn. Als er maar een rondzit van gemaakt kan worden zodat we met het hele gezin goed kunnen zitten.

Onze auto mag max 1300 kg trekken.

Nu heb ik online al veel gezocht en gelezen en diverse modellen gevonden welke voor ons goed zouden kunnen zijn.
Knaus Sudwind 485
Adria Optima 460 TLD
Dethleffs new line 465 T

Zijn dat een beetje oke modellen? En waar zou ik op moeten letten?

Op marktplaats staat momenteel een Dethleffs new line 465 T uit 1993 welke we kunnen bezichtigen. ( https://link.marktplaats.nl/m1689086703 ) Qua prijs binnen ons budget, maar is dit te mooi om waar te zijn?

Heeft iemand wellicht nog andere tips qua modellen/ merken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Leonie

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Aviva » di 13 apr 2021 10:52

Vocht is een van de grootste vijanden van caravans, hier moet je dus zeker op letten als je een caravan aanschaft. Daarnaast is het goed om te weten of de caravan goed onderhouden is. Soms zie je met oudere caravans dat ze jaren stil staan op een vaste plaats op een camping en geen onderhoud meer krijgen. Als dat zo is ben je misschien nog een heleboel geld kwijt om de caravan weer goed rijdend te krijgen.

Je kunt ook een aankoopkeuring laten uitvoeren als je meer zekerheid wilt, zo kijkt een deskundige jouw caravan helemaal na.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Hans 555 » di 13 apr 2021 11:16

Idd vocht is een grote vijand. Zorg dat je een vochtmeter meeneemt om op verschillende plaatsen in de caravan te meten. Wel een vochtmeter zonder die scherpe uitsteeksels. Als je die zelf niet hebt is er misschien wel iemand in de familie of een buur die wel zo'n ding heeft. Bij aankoop van een 2e hands caravan ga ik er altijd vanuit dat er nieuwe banden onder moeten en een onderhoudsbeurt uitgevoerd moet worden. Maar hierin kan je natuurlijk onderhandelen.
Voor de caravan die je op marktplaats hebt bekeken is de prijs zo gek nog niet mits die droog is natuurlijk. Verder even de zoekfunctie gebruiken op dit forum voor dingen/zaken die je wilt weten.

Deze vochtmeter heb ik.
vochtmeter.jpg
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Niels83 » di 13 apr 2021 11:32

Deze lijkt op een seizoen plek te staan kijk dus goed of hij zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Daarvan zit er vaak een Bovag sticker op de dissel en is er een brief. Kijk naar de banden die mogen van de verzekeraar meestal niet ouder zijn dan 6 jaar. Ze vervangen is niet erg dan weet je ook weer zeker dat het goed is, maar daar kun je over onderhandelen. Banden van 15 jaar kunnen er nog heel goed uitzien maar door warmte en uitdroging toch een gevaar zijn. Volgens mij staat de leeftijd middels de DOT code op de band.

Verder vocht, hij staat nu buiten en heeft best genoeg geregend, dus als er echt vocht schade is zul je dat kunnen ruiken. Bekijk goed de bodem en dan zijn de hoeken een beruchte plek, is daar aan vervangen of zit daar een stalen plaat is dat ook een reden om goed verder te kijken. Schroom ook niet om de banken leeg te maken en als het kan onder het zeil te kijken.

Maak niet dezelfde 'fout' als ik door te snel te willen kopen.

Je gaf aan dat het ook een stapel bed mocht zijn, maar in je andere topic zei je dat het vooral voor onderweg is, dan denk ik dat je daar spijt van krijgt, want het is niet prettig om steeds je slaaphoek op te moeten ruimen. En dat stapel bed gebruik je dus meest van de tijd niet.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Wally » di 13 apr 2021 11:51

Vocht is een groot risico.
Een caravan van 25/30 jaar oud, die 11 maanden per jaar, in een stalling heeft gestaan zal best droog zijn.
Ook een vochtmeting zal dan geen vochtplekken opleveren

Maar in werkelijkheid kan die caravan zo lek zijn als een mandje.

Foto's bekeken. Deze caravan lijkt op een seizoenplaats te staan.
Dus vocht moet te ruiken/zien/meten zijn.
Dan kan achterstallig onderhoud een probleem zijn, met name het prijskaartje wat daar aan gaat hangen.
Frans

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Ron » di 13 apr 2021 12:12

Vocht is inderdaad een risico.
Gebruik ook je neus of hij muf ruikt.

Helaas is het op dit ogenblik met caravans zo dat je niet te lang kan wachten , het is net als de huizen markt.

Verder de banden zijn mits ze er goed uitzien tot 10 jaar zeker te gebruiken.
Sommige verzekeringen eisen 6 jaar , maar een caravan van deze leeftijd zal niet meer verzekerd worden.
Verder zijn de 3 genoemde caravans prima merken

Succes met de keuze
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door stoney33 » di 13 apr 2021 13:17

Nog een tip, bij ons wilden de Kids vanaf een jaar of 8 niet meer in de caravan maar in een tentje slapen. Maakt je keuze ook weer breder

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 16:37

Wally schreef:
di 13 apr 2021 11:51
Vocht is een groot risico.
Een caravan van 25/30 jaar oud, die 11 maanden per jaar, in een stalling heeft gestaan zal best droog zijn.
Ook een vochtmeting zal dan geen vochtplekken opleveren
Als dit het geval is, hoe kom je er dan achter? De tuinslag erop zetten lijkt me niet echt handig awhoea.gif

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 16:39

Hans 555 schreef:
di 13 apr 2021 11:16
Idd vocht is een grote vijand. Zorg dat je een vochtmeter meeneemt om op verschillende plaatsen in de caravan te meten. Wel een vochtmeter zonder die scherpe uitsteeksels. Als je die zelf niet hebt is er misschien wel iemand in de familie of een buur die wel zo'n ding heeft. Bij aankoop van een 2e hands caravan ga ik er altijd vanuit dat er nieuwe banden onder moeten en een onderhoudsbeurt uitgevoerd moet worden. Maar hierin kan je natuurlijk onderhandelen.
Voor de caravan die je op marktplaats hebt bekeken is de prijs zo gek nog niet mits die droog is natuurlijk. Verder even de zoekfunctie gebruiken op dit forum voor dingen/zaken die je wilt weten.

Deze vochtmeter heb ik.
vochtmeter.jpg
Ik heb zelf geen vochtmeter inderdaad, maar ga zeker even rondvragen of ik er een kan lenen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 16:43

ronk schreef:
di 13 apr 2021 12:12
Vocht is inderdaad een risico.
Gebruik ook je neus of hij muf ruikt.

Helaas is het op dit ogenblik met caravans zo dat je niet te lang kan wachten , het is net als de huizen markt.

Verder de banden zijn mits ze er goed uitzien tot 10 jaar zeker te gebruiken.
Sommige verzekeringen eisen 6 jaar , maar een caravan van deze leeftijd zal niet meer verzekerd worden.
Verder zijn de 3 genoemde caravans prima merken

Succes met de keuze
Dat caravans snel weg zijn heb ik inderdaad gemerkt. Voordat ik het goed en wel thuis heb kunnen bespreken staan ze al op gereserveerd...

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 18:10

Niels83 schreef:
di 13 apr 2021 11:32

Maak niet dezelfde 'fout' als ik door te snel te willen kopen.
O jee dat klinkt niet goed. Uiteindelijk wel goed gekomen hoop ik?

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Niels83 » di 13 apr 2021 18:12

Leetje74 schreef:
di 13 apr 2021 16:37
Wally schreef:
di 13 apr 2021 11:51
Vocht is een groot risico.
Een caravan van 25/30 jaar oud, die 11 maanden per jaar, in een stalling heeft gestaan zal best droog zijn.
Ook een vochtmeting zal dan geen vochtplekken opleveren
Als dit het geval is, hoe kom je er dan achter? De tuinslag erop zetten lijkt me niet echt handig awhoea.gif
Op zoek naar rot.. Al is dat natuurlijk een fase verder dan alleen een lekkend raam. Goed op de plekken die bedekt zijn kijken naar vocht plekken ed.

En als het serieus is een aankoop keuring doen, dit kost 100/125 euro maar je weet dan wel wat je hebt.
Laatst gewijzigd door Niels83 op di 13 apr 2021 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Niels83 » di 13 apr 2021 18:13

Leetje74 schreef:
di 13 apr 2021 18:10
Niels83 schreef:
di 13 apr 2021 11:32

Maak niet dezelfde 'fout' als ik door te snel te willen kopen.
O jee dat klinkt niet goed. Uiteindelijk wel goed gekomen hoop ik?
Ik ben handig...

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » di 13 apr 2021 18:57

Niels83 schreef:
di 13 apr 2021 18:13
Leetje74 schreef:
di 13 apr 2021 18:10
Niels83 schreef:
di 13 apr 2021 11:32

Maak niet dezelfde 'fout' als ik door te snel te willen kopen.
O jee dat klinkt niet goed. Uiteindelijk wel goed gekomen hoop ik?
Ik ben handig...
Dat is dan weer wel handig .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Chris » di 13 apr 2021 19:36

Hier heb je een "meetschema" wat vaak gebruikt wordt bij vochtcontrole's.
Nu heb ik ook die vochtmeter die eerder al getoont werd, die gele, en hij is net weer terug van een andere caravan-koper-in-spe.
Maar binnenkort wil ik hem zelf meenemen...
Dat schiet niet op dus.

Zie nou geen wolven en beren op je pad, er zijn heel veel ook erg goede en mooie caravans, maar je budget is nu eenmaal niet voor een nieuwe.
En met de tips van hier weet je al wat eigenlijk het belangrijkste issue is..vocht inwerking.
Daarnaast zal er best wel een onderhoudsbeurt moeten komen en misschien nieuwe bandjes... daar kan je doorheen kijken.

Die meter kost nog geen € 20 euro bij Aliexpress... misschien een idee om er een te kopen en daarmee gewapend te voorkomen dat je een buil valt aan een occasion caravan.
Ik heb de link wel voor je: https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... web201603_

zou idealiter op 27 april bij je kunnen zijn...

En dit is het vocht meet schema wat vaak gebruikt wordt.
.
plattegrond.jpg
plattegrond.jpg (29.28 KiB) 1251 keer bekeken
En je schreef over een Knaus 485... die heb ik eerder gehad, een TU uitvoering en in 2011 verkocht.
Was bouwjaar 1987... een heerlijke caravan waar ik nog wel eens aan terugdenk.
Wat die caravan allemaal in europa gezien heeft.... geweldig..
Mijn 1e Knaus.... met grijs interieur.... best wel fris kleurtje..
Hier bij Venetie, op het schiereiland daarvoor.
.
Oud goud 1 .jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door eurotrotter » di 13 apr 2021 20:36

Leetje74 schreef:
di 13 apr 2021 10:42

Heeft iemand wellicht nog andere tips qua modellen/ merken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Leonie
Als dit jullie eerste caravan is zou ik zowiezo de banden vernieuwen,waarbij je de beste als reserveband gebruikt.( dit hoeft niet bij een caravanbedrijf te gebeuren,dikwijls ben je bij de bandenhandel stukken goedkoper uit)

Verder zou ik de remmen en de wiellagers caravan door een( caravan) bedrijf laten nakijken,eventueel vernieuwen,waarbij ook de wiellagers gecontroleerd c.q vervangen worden.

Laat dan ook gelijk( voor de veiligheid en je eigen gemoedsrust de gasslang vervangen.

Verder erop letten dat je de juiste papieren (kentekencard of kentekenbewijs) bij de caravan hebt .
Kijk dan bij F.2 op het kentekenbewijs hoeveel totaal gewicht je caravan mag dragen (leeg gewicht is leuk om te weten maar hier heb je in de praktijk niks aan).
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Wally » di 13 apr 2021 21:38

Leetje74 schreef:
di 13 apr 2021 16:37
Wally schreef:
di 13 apr 2021 11:51
Vocht is een groot risico.
Een caravan van 25/30 jaar oud, die 11 maanden per jaar, in een stalling heeft gestaan zal best droog zijn.
Ook een vochtmeting zal dan geen vochtplekken opleveren
Als dit het geval is, hoe kom je er dan achter? De tuinslag erop zetten lijkt me niet echt handig awhoea.gif
Vaak te laat. Zeer zeker als hij bij een particulier gekocht is.

Bij een handelaar/dealer kun je misschien nog iets schriftelijk vastleggen.
Iets van, wat als blijkt dat er binnen 6 maanden lekkage optreedt?

Frans
Laatst gewijzigd door Wally op di 13 apr 2021 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door BertJan » di 13 apr 2021 21:45

je kan ook veel op met het blote oog zien, til raamrubbers van binnen op, dan zie je nieuwe en oude lekkage, als je de rubbers van buiten op kan tillen en ze blijven niet plakken weet je dat je moet afkitten, dakluiken kijk je langs de randen op het dak, sluiten ze af of staan ze omhoog. handgrepen die los zijn. je vind altijd wel wat hiervan bij een jaren 90 wagen, niet erg maar dan weet je wat je moet aanpakken, is het echt verrot kan je het zo zien en voelen dat de wand zacht is, maar je moet wel kijken.
(een vochtmeter is een zeer handig hulp middel, maar een drooggestookte caravan kan je ook tegen komen.)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door RichTrip » di 13 apr 2021 21:51

Deze Dethleffs caravans zijn doorgaans wel degelijk gebouwd zonder bijvoorbeeld een ABS front.
Naast de vochtmeting is het ook aan te raden om de onderkant te bekijken op alle vier de hoeken, daar waar de aluminium profielen ophouden. Voel daar ook goed of de bodem nog hard is. Binnenin ook uiteraard ook de hoeken kijken door onder de banken te kijken.
Voor de rest uiteraard bekijken hoe er mee om is gegaan. Soms heb je meteen al door dat het een uitgeleefd hok is....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Erwin1987 » di 13 apr 2021 22:04

Ik heb zo’n zelfde soort dethleffs gehad iets nieuwer , en de disselbak bodem was wel van kunststof en die was wel wat zwak verder prima caravan op een kapotte raamuitzetter na niks aan gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » wo 14 apr 2021 14:43

Hoi hoi,

Super bedankt voor al jullie reacties, daar heb ik zeker wat aan. Komt vanalles boven waar ik niet aan gedach had.
We gaan zaterdag naar deze caravan kijken en nemen al jullie tips mee thumbup.gif Het wordt de eerste caravan die we gaan bekijken, dus ik ben benieuwd.
RichTrip schreef:
di 13 apr 2021 21:51
Deze Dethleffs caravans zijn doorgaans wel degelijk gebouwd zonder bijvoorbeeld een ABS front.
Goed te horen dat Dethleffs over het algemeen degelijk zijn, maar wat is een ABS font?

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Leetje74 » wo 14 apr 2021 14:52

Chris schreef:
di 13 apr 2021 19:36
Hier heb je een "meetschema" wat vaak gebruikt wordt bij vochtcontrole's.
Nu heb ik ook die vochtmeter die eerder al getoont werd, die gele, en hij is net weer terug van een andere caravan-koper-in-spe.
Maar binnenkort wil ik hem zelf meenemen...
Dat schiet niet op dus.

Zie nou geen wolven en beren op je pad, er zijn heel veel ook erg goede en mooie caravans, maar je budget is nu eenmaal niet voor een nieuwe.
En met de tips van hier weet je al wat eigenlijk het belangrijkste issue is..vocht inwerking.
Daarnaast zal er best wel een onderhoudsbeurt moeten komen en misschien nieuwe bandjes... daar kan je doorheen kijken.

Die meter kost nog geen € 20 euro bij Aliexpress... misschien een idee om er een te kopen en daarmee gewapend te voorkomen dat je een buil valt aan een occasion caravan.
Ik heb de link wel voor je: https://nl.aliexpress.com/item/32825988 ... web201603_

zou idealiter op 27 april bij je kunnen zijn...

En dit is het vocht meet schema wat vaak gebruikt wordt.
.
plattegrond.jpg

En je schreef over een Knaus 485... die heb ik eerder gehad, een TU uitvoering en in 2011 verkocht.
Was bouwjaar 1987... een heerlijke caravan waar ik nog wel eens aan terugdenk.
Wat die caravan allemaal in europa gezien heeft.... geweldig..
Mijn 1e Knaus.... met grijs interieur.... best wel fris kleurtje..
Hier bij Venetie, op het schiereiland daarvoor.
.
Oud goud 1 .jpg
Dank je voor je tips! Ik ga kijken bij Ali.

We realiseren ons ook wel dat we voor dat geld geen super deluxe mooie caravan kunnen kopen, maar dat geeft niet. Onze vouwwagen is ook uit de jaren 90 en een beetje opknappen en klussen moet wel lukken. Als de essentie inderdaad maar goed is.

Wat een heerlijke foto trouwens!! Krijg spontaan zin om nu op vakantie te gaan.... Jammer dat het dit jaar weer Nederland wordt, maar ja. Hopelijk volgend jaar weer richting Italië!

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door RichTrip » do 15 apr 2021 15:38

Leetje74 schreef:
wo 14 apr 2021 14:43
RichTrip schreef:
di 13 apr 2021 21:51
Deze Dethleffs caravans zijn doorgaans wel degelijk gebouwd zonder bijvoorbeeld een ABS front.
Goed te horen dat Dethleffs over het algemeen degelijk zijn, maar wat is een ABS font?
Dethleffs caravans vanaf bouwjaar 1999 hebben een ABS front (voorkant). Dat staat bekend door het feit dat daarin makkelijk scheurvorming kan ontstaan en dus ook evt. lekkage. Er zijn veel van die fronten vervangen in de loop van de jaren, maar het probleem is niet bij alle caravans uit die tijd verdwenen. Pas vanaf bouwjaar 2005 is dat probleem voorbij.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door Ron » do 15 apr 2021 17:24

[re.gif]
Deze Dethleffs heeft geen ABS front.
Die vanaf 1999 wel.
En die scheurde inderdaad.
Maar er ontstond geen lekkage want dat front was dubbel
Het was eigenlijk een disselbak die er voor stond.
Vanuit de disselbak kijk je zo omhoog in de holle ruimte .
Dan zie je ook gewoon de aluminium wand van de caravan.
De scheuren ontstonden meestal ook door het op de verkeerde plek duwen bij het op de plek zetten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Advies voor aanschaf tweedehands caravan

Bericht door nonblond » do 15 apr 2021 18:23

Let niet alleen op muf ruiken. Luchtverfrisser is net zo verdacht, want dat is om de muffe lucht te verbloemen. Losse handvatten, grote kans op lekkage. Letten op zachte wanden. Meten is weten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”