Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Plaats reactie
moniqueteuwen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 3 dec 2019 13:00

Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door moniqueteuwen » za 1 feb 2020 19:44

We willen graag een nieuwe caravan kopen en twijfelen tussen Weinsberg 390 QD en Caravelair Alba 390. Wie heeft tips, ervaringen, adviezen?
MoniqueT

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door BertJan » za 1 feb 2020 19:48

Het je de wagens al bekeken, dan dent ik dat het niet zo'n moeilijke keus is

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Gerrie » za 1 feb 2020 20:31

Er is momenteel een hele mooie aanbieding bij caravelair met een 390 style. Zou ik zeker even naar kijken. Heb je wel een geheel kunstig opbouw.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Arnold76 » za 1 feb 2020 23:11

Ik zou voor de weinsberg gaan. Veel mooier en degelijker afgewerkt. En voor zover ik kan zien een laadvermogen van 500 kg tegenover 300 voor de caravelair
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door dieseltijger » zo 2 feb 2020 09:17

Allereerst: mooie, slimme indelingen en niet al te zwaar: dat geeft jullie ook keuzevrijheid bij toekomstige auto's. Bij beide merken kan je lekker met vier personen erin... Check.

Als jullie twijfelen kijk ook naar wat details die het leven veraangenamen: ik zie bijvoorbeeld bij de weinsbetg bij de treinzit een stopcontact. Slim: kan je een laptop of leeslamp op aansluiten.

Ik vind de klapwastafel kwetsbaar overkomen bij de alba.

Wellicht gaan jullie de caravan lang gebruiken: de veelzijdigheid qua seizoenen wordt dan belangrijker: je gaat wellicht eens winterkamperen. Zijn de disselbakken verwarmd zodat je nog water hebt bij vorst ipv een 15 kg zware ijslolly? Loopt de afvoerleidingen binnendoor/is deze vooral niet aan de onderzijde vastgeschroefd zodat deze dichtvriest?

Wellicht gaat er nu of later een tv mee. Kan ie ergens opgesteld worden? Zijn daar aansluitingen voor?

Zelf lijkt de afwerking van de weinsberg op een iets robuuster niveau te zijn. Vermijd meubilair met scherpe randen. Deze zijn kwetsbaar. Maar ik geef toe: interieur met flair heeft ook wel wat - en als je kijkt naar de zoektocht van premiumdiscovery.... Man! Mooier dan thuis.

Laat weten hoe dit zich ontwikkelt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Aviva » zo 2 feb 2020 12:13

Heb ze vorige week beiden bekeken op de Caravana. Ik denk dat je bij Weinsberg meer caravan voor je geld krijgt kwa bouwwijze en afwerking. Afwerking is ook smaak overigens dat is net wat je zelf het meest aantrekt.

De specificatie van beide caravans ken ik niet dus weet niet of ze exact zijn te vergelijken met uitrusting en prijs.

Verder denk ik dat een Weinsberg waarde vaster blijft. Mijn gevoel is dat Caravalair vaak net iets goedkoper is in de tweede hands markt.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door dieseltijger » zo 2 feb 2020 12:46

Ik zou wel bij de weinsberg (en wellicht ook bij de caravalair) goed kijken wat er standaard wel/niet is inbegrepen. Ik leid uit de optielijst af dat er bijvoorbeeld geen brede uitdraaisteunen zijn gemonteerd, geen combirollo's, geen warmwaterboiler - enzovoorts. Achteraf montage is lastig, en dit zijn wel zaken die de gebruikswaarde verhogen.

Dan vervolgens kijken of de behoeften afgedekt worden door een pakket - met de bijbehorende discounts.

Wat mij - kortom - opvalt is dat de weinsberg "kaal" is, en dat er componenten niet gemonteerd zijn die inmiddels de-facto standaard zijn. Hoewel ik zeg dat ik anti-blingbling ben moet ik zeggen dat ik blij ben met het feit dat veel features bij mijn huidige caravan waren inbegrepen. Dus: de dakrails, de lichtmetalen velgen en de nepperige zijskirts konden en kunnen mij echt gestolen worden, maar zaken die echt lol geven:
- brede uitdraaisteunen;
- boiler
- TV aansluiting
- extra stopcontacten
- Zijluikerij
- Combirollo's
- Ringverwarming
- Schuifgordijn om het bed 's avonds af te schermen van de rest van het interieur
- Stabilisatorkoppeling
- Reservewiel

Sterk individueel bepaald uiteraard, maar wees je er van bewust dat het niet standaard is - en gemist zal kunnen worden.

**) Naschrift: Ik weet niet hoe het bij de Caravalair is geconfigureerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door jwvanwijngaarden » zo 2 feb 2020 16:28

Beide caravans stonden ook op onze shortlist als beginnende caravanners, naast een Adria. In Dordrecht zagen we de Adria, maar daar was de wc niet bruikbaar met de deur van het toilet dicht. Dus die viel gelijk af.
Op de vakantiebeurs vorig jaar met vrouwlief beide andere bekeken.
Aanvankelijk had ik het beste gevoel bij de Caravelair, maar er waren ook nadelen. Zo vond ik het interieur
donker vanwege het feit dat er slechts drie ramen gemonteerd waren. Verder was de Alba ook wat somberder qua interieur.
Daarna de Weinsberg bekeken. Ik was vooraf op basis van de ANWB test minder enthousiast over de Caraone vanwege het nogal duitse interieur,
met name de houten bovenkasten met grepen van "edelstahl". Maar op die beurs zagen we de Caratwo in de uitvoering Hot Edition met
-kwestie van smaak- erg mooie gebroken witte greeploze kastdeksels. Dat maakte deze caravan voor ons toch de caravan van onze keuze.
Daarnaast speelde de erg complete uitrusting bij dit model, de tien jaar garantie tegen inwateren, en het wat steviger gevoel bij bijvoorbeeld de kastdeurtjes.
Het voelde allemaal net wat steviger. Maar, terugkijkend, wat was uiteindelijk bepalend? Ik denk toch de eerste indruk.
Anderzijds: zouden we de Caravelair of het zusje Sterckeman gekocht hebben, dan weet ik zeker dat we ook daarmee heel plezierig zouden kamperen.
Succes met de keuze.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door RichTrip » zo 2 feb 2020 17:01

Ik zou niet eens twijfelen, voor mij zou het absoluut de Weinsberg zijn!

Sterker nog, ook al zou ik het budget hebben voor een caravan van 40.000 euro, dan zou ik zeer waarschijnlijk zelfs een Weinsberg overwegen. Dan wel met zo'n beetje alle opties, maar ik vindt die caravans echt een zeer geslaagd interieur hebben, vooral de Caraone thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

moniqueteuwen
Berichten: 2
Lid geworden op: di 3 dec 2019 13:00

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door moniqueteuwen » wo 5 feb 2020 18:38

Bedankt voor al jullie reacties! We hebben vanmiddag de knoop doorgehakt en het is de Weinsberg 390 Cara Two QD geworden.
MoniqueT

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door dieseltijger » wo 5 feb 2020 19:00

Gefeliciteerd. Leuke maat caravan: niet te groot - niet te klein. Veel plezier! (zal wel lukken)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door RichTrip » wo 5 feb 2020 19:05

Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Aviva » wo 5 feb 2020 20:26

Top! Nu lekker genieten van de voorpret en alvast verheugen dat je straks lekker met deze het op vakantie gaat thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door r.obbink » wo 5 feb 2020 21:30

Veel plezier met de aankoop!!!! caravan.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Hans 555 » do 6 feb 2020 10:09

Teerd met de aankoop en wordt 'ie nog voor de vakantie geleverd?
Veel plezier ermee. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door jwvanwijngaarden » do 6 feb 2020 10:49

Monique, van harte gefeliciteerd met de aankoop, en veel kampeerplezier gewenst. Onze Weinsberg is precies dezelfde als die jullie nu besteld hebben, en wordt 5 maart afgeleverd. Bij aflevering zijn vier accesoires gemonteerd: een zijluik, een fietsenrek van Thule op de dissel, een stopcontact in de zijwand en een Reich caravanmover met Li-accu. Daarmee is het voor ons als ex-tentkampeerders nu al het toppunt van luxe. Verder hebben we een slot, en een schuifluifel van Marvella aangeschaft. Straks de tentspullen erin, behalve tent en matjes, wat er eventueel verder in of aan moet zien we wel. Veel plezier!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weinsberg 390 QD of Caravelair Alba 390?

Bericht door Chris » vr 7 feb 2020 14:34

Hoi Monique..

Van harte gefelicitaart..... en nu maar nagelbijten tot ie er is..... caravan.gif
Heel veel fun en plezier gewenst met de Weinsberg... tís een leuke... echt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”