Kabe of Eriba

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Kabe of Eriba

Bericht door Cdebruin » zo 21 jul 2019 23:27

We zijn ons aan oriënteren voor de aanschaf van een andere caravan , we rijden nu een eriba 545 Sl met winterpakket
Willen graag een alde verwarming ivm wintersport vakanties
Zijn er mensen die ervaring hebben met Kabe , het is natuurlijk een prijzige caravan ,de royal 520 xl
Overigens wordt de bouwwijze van de eriba Nova voor 2020 ook heel anders , weet niet of deze verandering ook een verbetering is
Wordt nu gebouwd bij Lmc in sassenberg
Zou graag wat reacties hebben van mensen die een kabe rijden
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Volvodriver

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Volvodriver » ma 22 jul 2019 07:26

Allereerst natuurlijk de vraag van mij: Waarom een KABE en geen Polar?

Deze vraag is mede ingegeven door het feit dat een KABE sinds een aantal jaren door de nieuwe bouwwijze een stuk zwaarder is geworden. En eerlijk gezegd vind ik dat iets minder fijn. Ondanks dat ik het mag en kan trekken met mijn wagen.
Maar mijn ervaring met KABE is dat het een degelijk gebouwde caravan is (met name de totale constructie) met hier en daar wel heel vreemde oplossingen voor het vrebergen van kabels. Dat is soms aardig slordig.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Cdebruin » ma 22 jul 2019 22:08

Heb eigenlijk nooit naar polar gekeken
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
duodiets
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 4 dec 2015 22:33
Locatie: Emmeloord

Re: Kabe of Eriba

Bericht door duodiets » di 23 jul 2019 17:15

Je hebt natuurlijk ook nog Solifer
Op weg met een Volvo XC60 AWD D5 en Solifer S7+ 2002

Volvodriver

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Volvodriver » di 23 jul 2019 17:18

RE.gif
Helaas, niet meer in Nederland en het is in Noorwegen een aangepaste Hymer.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Conradi » do 25 jul 2019 18:07

Voor de investering van een Hymer Nova of Kabe mag je meer dan kritisch zijn.

Hymer stapt idd af van de PUAL-constructie en over op XPS-schuim. Dat klinkt erg richting de constructie van LMC waar ze ‘m nu gaan bouwen. Geen idee of dat een verbetering is.

In het zuiden van Europa kwam ik recent twee Kabe’s tegen. Wat me opviel is dat de rode accenten behoorlijk verkleurd waren. Dat had ik niet zo verwacht.....

Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kabe of Eriba

Bericht door meeder » do 25 jul 2019 18:54

Vooral de oudere Kabe's verkleuren verschrikkelijk. De versies met een rode band over de zijkant zijn bijna allemaal roze geworden.
De huidige Kabe's hebben veel minder rood maar de rode accenten blijven kwetsbaar, rood blijft een lastige kleur.

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Kabe of Eriba

Bericht door BSP » do 25 jul 2019 20:59

Wij hebben geen Kabe, maar toevallig een Polar. Volgens mij zijn de verschillen tussen Eriba en Kabe (en bv occasions Solifer of Polar) niet dramatisch groot meer tegenwoordig. Geschikt voor wintersport zijn ze allemaal, mits je winterpakket kiest bij Eriba. Wij hebben met name gekeken naar het exterieur en interieur, wat wij het mooiste vonden.

Als je op wintersport gaat, kleine tip: kies een 2,5m brede (weet eerlijk gezegd niet of Eriba die heeft, maar denk het wel). Met name op wintersport zit je veel binnen en krijg je beduidend meer leefruimte met een 2,5m brede. Het rijden went snel. Al zijn de meningen hierover wat verdeeld (met name bij mensen die geen 2,5m brede rijden)

Volvodriver

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Volvodriver » vr 26 jul 2019 08:03

RE.gif
Polar wordt nog altijd gemaakt evenals Kabe. Het verschil tussen deze merken is het verschil in bouwwijze (Kabe heeft nu een extra binnenplaat) en het gebruikte isolatiemateriaal. Daarnaast heb ik de ervaring dat men bij Polar net iets zorgvuldiger de elektra monteert en afwerkt. Maar dat laatste is puur gebaseerd op een aantal niet representatieve steekproeven in de showroom twee jaar geleden vergeleken met mijn eigen 11 jaar oude Polar.
Eriba was altijd voorloper in innovatieve isolatiematerialen en mist standaard alleen de Alde. Maar ik begrijp dat ze weer naar de standaard materialen gaan. Net zoals het wijzigen van de bouwwijze. Ik weet niet hoe zich dat in de praktijk gaat uitwijzen.
Als laatste: Inderdaad de rode kleurstelling van de "normale" series van Kabe is aan vervaging onderhevig. Zeker van de oudere types. Daarnaast vind ik het interieur van een Polar (materiaal en kleurkeuze) meer mijn stijl. Waarbij ook nog komt (zoals eerder gezegd) dat de Kabe significant zwaarder is geworden).

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Henri Berends » vr 26 jul 2019 09:18

Conradi schreef:
do 25 jul 2019 18:07
Hymer stapt idd af van de PUAL-constructie en over op XPS-schuim. Dat klinkt erg richting de constructie van LMC waar ze ‘m nu gaan bouwen. Geen idee of dat een verbetering is.
Wat is de bron dat "Eriba afstapt van de PUAL-constructie"? Heb dit nergens kunnen vinden.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Scout15 » vr 26 jul 2019 10:11

RE.gif Zie artikel in het Duits onder. Alleen is mij niet helemaal duidelijk of dit voor de gehele Nova lijn geldt of voor de trend en ambience modellen.

https://www.caravaning.de/premiere-erib ... ence-2018/
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Conradi » vr 26 jul 2019 10:16

RE.gif RE.gif
In het Duitse CCC is Eriba-productmanager Rudolf Wikelski aan het woord en die bevestigt dat het voor de gehele Nova lijn is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Scout15 » zo 28 jul 2019 14:13

Stukje over de nieuwe Eriba op campingtrend.

https://youtu.be/4ZK12o2BXGg
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Kabe of Eriba

Bericht door Conradi » zo 28 jul 2019 14:38

RE.gif

De video heeft als titel “Is de nieuwe Eriba Nova nog bijzonder zonder PUAL”, maar juist de constructie wordt helemaal niet besproken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Kabe of Eriba

Bericht door Frank Volvo » zo 28 jul 2019 23:21

Wij hadden een Hymer 540 FB.
Daarvoor een Solifer en een SMV.

Zijn dus van “Zweeds” overgestapt naar “Duits”.
Maar na twee jaar weer terug naar Zweeds, nu een Kabe.

De belangrijkste verschillen tussen de Kabe en de Hymer vonden wij:
1. Hymer had geen vloeisof verwarming ( Alde of Primus).
2. De afwatering van de caravan was slecht. Geen goten aan de voor- en achterkant. Daar waar de caravan het laagste punt heeft komt het water langs de caravan naar beneden, en wordt daar zeer vuil ( bij seizoenplaats). Bij Kabe geen last van.
3. Aan de achterkant/ onderkant bij de bumper een slechte afwatering waardoor zonder het plaatsen van afstandringen tussen onderkant bumper en de vloer, de vloer nat wordt en rot. Zie Duitse forums.
4. Kaarsrechte kussens welke niet lekker zitten. De Kabe heeft gevormde kussens die we lekker vinden zitten.
5. De electriciteit is perfect en totaal anders geregeld in de Kabe; nette aansluikast aan voortentzijde voor alle aansluitingen ( 220V, kabel TV, incl. 220 v en 12 v stopcontact voor gebruik in de voortent. Geen omvormer maar alles via een accu met acculader. Dus standaard autark.
6. Kwalitatief veel betere ramen, flush met de carosserie van de caravan.
7, Alle bankkasten scharnierend aan de caravan bevestigd, daardoor gemakkelijkm op te tillen voor schoonmaak en andere klussen.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar je snapt dat we tevreden zijn met de Kabe.
Onze caravan is 10 jaar oud maar het rood glimt nog steeds.

Groet, Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Plaats reactie

Terug naar “Kabe”