Ervaring met een Polar caravan
Re: Ervaring met een Polar caravan
Hahaha, je wind je wel op hè maar waar zit nu de winst in isolatie?
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring met een Polar caravan
En nu wind ik mij opeens op ?
I rest my case
Mvg
Stefa
I rest my case
Mvg
Stefa
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Ervaring met een Polar caravan
Haha een onderbouwing komt dus echt niet, lees eens terug, het enige wat ik aangaf is dat bijna alles wat Polar bied, in de jaren 80 al bestond, daarna zijn er mensen op hun tenen getrapt.... onbegrijpelijk...
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring met een Polar caravan
Er wordt gesteld dat de isolatiewaarde van een Polar beter is maar ik zie nergens getallen voorbij komen. Hoe kan je stellen dat iets beter is zonder de bijbehorende getallen te kunnen noemen?
Re: Ervaring met een Polar caravan
RE.gif RE.gif Ik denk dat de Polar beter geisoleerd is dan menig caravan. En de meeste sales mensen weten dat je heel voorzichtig moet zijn om zo'n claim te doen daar je concollega's dat niet prettig vinden om te horen. Als die daar lucht van krijgen zullen ze niet schromen om dat desnoods via rechts wegen ongedaan te maken. Dit is wat Polar er zelf van vindt (komt uit de brochure)
When wanderlust strikes, neither the weather nor season should stand in your way. Polar caravans offer the market’s thickest insulation, 37 mm EPS in the walls and 44 mm in the floor. This makes an important difference,both summer and winter.
Ze zijn dus vrij zeker van hun zaak! Overigens maken ze alleen een claim de dikste isolatie te hebben. Dat wil dus nog niet zeggen dat 37mm EPS (Expanded Poly Styrene, otherwise knows as Styrofoam)een beter isolatie bied dan 30 mm PU (PolyUrethane) wat bijvoorbeeld Eriba gebruikt. PU is wat industrieel voor koel/vriescellen wordt gebruikt.
Als je twee isolatiematerialen met elkaar vergelijkt, weet je dat het materiaal met de laagste lambda-waarde het beste isoleert bij een gelijke dikte. EPS heeft een isolatiewaarde (lambda?) heeft van 0,040 dan is die voor PU is 0,023. Het zal dus ff rekenen worden wat beter is.
Hoe GROTER de R-waarde, hoe groter de weerstand die de warmtedoorgang ondervindt, hoe beter het material isoleert. R = d/λ oftewel 37/0.04=925 m²K/W voor Polar en 30/0.023=1304 m²K/W voor Eriba. Dus het antwoord is Eriba is beter geisoleerd dan Polar.
Geeft niks ik zou zo een Polar kopen maar dan om een andere reden.
When wanderlust strikes, neither the weather nor season should stand in your way. Polar caravans offer the market’s thickest insulation, 37 mm EPS in the walls and 44 mm in the floor. This makes an important difference,both summer and winter.
Ze zijn dus vrij zeker van hun zaak! Overigens maken ze alleen een claim de dikste isolatie te hebben. Dat wil dus nog niet zeggen dat 37mm EPS (Expanded Poly Styrene, otherwise knows as Styrofoam)een beter isolatie bied dan 30 mm PU (PolyUrethane) wat bijvoorbeeld Eriba gebruikt. PU is wat industrieel voor koel/vriescellen wordt gebruikt.
Als je twee isolatiematerialen met elkaar vergelijkt, weet je dat het materiaal met de laagste lambda-waarde het beste isoleert bij een gelijke dikte. EPS heeft een isolatiewaarde (lambda?) heeft van 0,040 dan is die voor PU is 0,023. Het zal dus ff rekenen worden wat beter is.
Hoe GROTER de R-waarde, hoe groter de weerstand die de warmtedoorgang ondervindt, hoe beter het material isoleert. R = d/λ oftewel 37/0.04=925 m²K/W voor Polar en 30/0.023=1304 m²K/W voor Eriba. Dus het antwoord is Eriba is beter geisoleerd dan Polar.
Geeft niks ik zou zo een Polar kopen maar dan om een andere reden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Ervaring met een Polar caravan
RE.gif
Helder!
En isolatiewaarde is voor de meeste caravanners nauwelijks merkbaar. Niet iedereen gaat naar de Noordpool
Onze vorige caravan, een Eriba, had een betere isolatie dan de huidige Knaus. We moeten wat harder stoken en in de zon blijft de warmte langer hangen. Maar met een goede kachel en airco is dat prima op te lossen. Van de Eriba mis ik de betere isolatie dan ook niet (daar was ik wel bang voor).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helder!
En isolatiewaarde is voor de meeste caravanners nauwelijks merkbaar. Niet iedereen gaat naar de Noordpool
Onze vorige caravan, een Eriba, had een betere isolatie dan de huidige Knaus. We moeten wat harder stoken en in de zon blijft de warmte langer hangen. Maar met een goede kachel en airco is dat prima op te lossen. Van de Eriba mis ik de betere isolatie dan ook niet (daar was ik wel bang voor).
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ervaring met een Polar caravan
RE.gif ik post net deze in een ander draadje maar je hoeft niet naar de noordpool momenteel om het heel koud te hebben!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring met een Polar caravan
REgif
Maar goed dat jij zo'n goed geïsoleerde Eriba hebt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar goed dat jij zo'n goed geïsoleerde Eriba hebt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Ervaring met een Polar caravan
T is een polar in de kou, dus het mag hier. Prima ervaring mee inmiddels. Staan hier trouwens ook voldoende Eribas wilk en knaus die ook nog niet van de kou naar huis gegaan zijn. De enige opgevers waren een stel met een tentje gistern :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Ervaring met een Polar caravan
Kijk dat is een onderbouwing :)witjesm schreef:RE.gif RE.gif Ik denk dat de Polar beter geisoleerd is dan menig caravan. En de meeste sales mensen weten dat je heel voorzichtig moet zijn om zo'n claim te doen daar je concollega's dat niet prettig vinden om te horen. Als die daar lucht van krijgen zullen ze niet schromen om dat desnoods via rechts wegen ongedaan te maken. Dit is wat Polar er zelf van vindt (komt uit de brochure)
When wanderlust strikes, neither the weather nor season should stand in your way. Polar caravans offer the market’s thickest insulation, 37 mm EPS in the walls and 44 mm in the floor. This makes an important difference,both summer and winter.
Ze zijn dus vrij zeker van hun zaak! Overigens maken ze alleen een claim de dikste isolatie te hebben. Dat wil dus nog niet zeggen dat 37mm EPS (Expanded Poly Styrene, otherwise knows as Styrofoam)een beter isolatie bied dan 30 mm PU (PolyUrethane) wat bijvoorbeeld Eriba gebruikt. PU is wat industrieel voor koel/vriescellen wordt gebruikt.
Als je twee isolatiematerialen met elkaar vergelijkt, weet je dat het materiaal met de laagste lambda-waarde het beste isoleert bij een gelijke dikte. EPS heeft een isolatiewaarde (lambda?) heeft van 0,040 dan is die voor PU is 0,023. Het zal dus ff rekenen worden wat beter is.
Hoe GROTER de R-waarde, hoe groter de weerstand die de warmtedoorgang ondervindt, hoe beter het material isoleert. R = d/λ oftewel 37/0.04=925 m²K/W voor Polar en 30/0.023=1304 m²K/W voor Eriba. Dus het antwoord is Eriba is beter geisoleerd dan Polar.
Geeft niks ik zou zo een Polar kopen maar dan om een andere reden.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring met een Polar caravan
Welk EPS heb je genomen voor de isolatiewaarde? Er zit verschil in lage dichtheid EPS (piepschuim) en het harde EPS dat in caravans gebruikt wordt.
Re: Ervaring met een Polar caravan
En zitten er in wintercaravans ook andere ramen? Ik denk namelijk dat daar de meeste kou door heen gaat, of warmteverlies het is maar hoe je dat bekijkt.
Re: Ervaring met een Polar caravan
RE.gif RE.gif Voor EPS en PU heb ik de gemiddelde waarde gebruikt theoretisch minimum ligt bij beide lager, 0.033 voor EPS en 0.018 voor PU.
Laatst gewijzigd door witjesm op vr 28 apr 2017 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring met een Polar caravan
Dank voor de uitleg! :)
Re: Ervaring met een Polar caravan
RE.gif Overigens zou ik echt graag een Polar kopen, Ik vind ze mooi geweldig afgewerkt en het modulaire system is fantastisch. Enige problem is dat ze geen 2.30 breed meer maken anders was ik om!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring met een Polar caravan
Ik ben ook erg gecharmeerd van de Zweedse caravans. Alleen zijn ze vaak nogal donker ingericht, maar dat is het bij veel Zweden thuis ook. Zelfs bij Ikea zie je in Zweden veel donker klassiek eiken en dat moet je aanspreken.
Misschien dit jaar nog een keer naar Dorotea gaan en bij Polar in de fabriek kijken :)
Misschien dit jaar nog een keer naar Dorotea gaan en bij Polar in de fabriek kijken :)
Re: Ervaring met een Polar caravan
Polar is hier juist ook 1 van de favorieten, de volgende wordt vrijwel zeker geen Kip :)
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring met een Polar caravan
Of de ramen echt anders zijn betwijfel ik maar ze zijn zeker kleiner. Gezien het feit dat de Lambda waarde en dus de R waarde van het raam kleiner is dan dat van de beplating kan je verlies alleen beperken door de oppervlakte te verkleinen. Dat is waarom al terecht werd opgemerkt dat zweedse caravans vaak wat donkerder zijn. Er zijn natuurlijk 3 vormen van warmte transport (conductie, radiatie en convectie) en hier hebben we het alleen nog over conductie en radiatie komt in deze vorm niet zo sterk voor. Wat overblijft is convectie en dat kan wel eens het grootste problem zijn. Als je in de sneeuw spelende kids hebt die iedere 5 minuten binnenkomen dan zou dat warmte verlies wel eens een veelvoud kunnen zijn van de verdwenen conductive. Waar het mbt van conductie het meeste over gaat is de temperatuurverdeling in de caravan. Een goed geisoleerde caravan waar weining koude bruggen in zitten zal veel aangenamer zijn doordat je geen valse trek krijgt.martijn v o schreef:En zitten er in wintercaravans ook andere ramen? Ik denk namelijk dat daar de meeste kou door heen gaat, of warmteverlies het is maar hoe je dat bekijkt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Ervaring met een Polar caravan
Zojuist ook even een "beleving" gedaan, met name de keuken is Top van deze scandinaviër... Ledig 1.825 en max 2.000 dus slechts 175 kg laadvermogen al zijn accu en airco standaard.
Gaat niet lukken met onze "benodigdheden"
Mooie caravan al heeft het front dringend een update nodig...
Edit: ledig gewicht aangepast.
Gaat niet lukken met onze "benodigdheden"
Mooie caravan al heeft het front dringend een update nodig...
Edit: ledig gewicht aangepast.
Laatst gewijzigd door PD op vr 28 apr 2017 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ervaring met een Polar caravan
RE.gif
Wel een mooi ding strepen hoeven niet perse van mij, maar goed, volgens die optelsom is het 275kg? maar dat houdt nog niet over om eerlijk te zijn.
Wel een mooi ding strepen hoeven niet perse van mij, maar goed, volgens die optelsom is het 275kg? maar dat houdt nog niet over om eerlijk te zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaring met een Polar caravan
Foutje... 1.825 kg leeg en 1.885 kg rijklaar
De vanafprijs van € 61.845,- is ook nog wel een dingetje Voordeel is wel dat ie op voorraad is
De vanafprijs van € 61.845,- is ook nog wel een dingetje Voordeel is wel dat ie op voorraad is
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ervaring met een Polar caravan
PD ga van dit draadje af !
Helemaal niets voor jullie, totdat je het ooit ervaren hebt.....
Dan vergeet je alles wat jullie nu op het wensenlijstje hebben staan.
Enne: ik heb ook maar slechts 256kg laadvermogen ondanks de 100kg zwaardere as.
En op volle vakantie-bepakking zitten we nog 50kg onder de TMM.
En dat is niet met een lege watertank. Gewoon vol, zoals een caravan leefbaar hoort te rijden.
zwaargewicht accu en 2x 10kg gas. Nee geen schotel.....wel ander speelgoed.
Helemaal niets voor jullie, totdat je het ooit ervaren hebt.....
Dan vergeet je alles wat jullie nu op het wensenlijstje hebben staan.
Enne: ik heb ook maar slechts 256kg laadvermogen ondanks de 100kg zwaardere as.
En op volle vakantie-bepakking zitten we nog 50kg onder de TMM.
En dat is niet met een lege watertank. Gewoon vol, zoals een caravan leefbaar hoort te rijden.
zwaargewicht accu en 2x 10kg gas. Nee geen schotel.....wel ander speelgoed.
Laatst gewijzigd door Mees op vr 28 apr 2017 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ervaring met een Polar caravan
In Zweden zetten ze deze caravans vaak vast op één plek waar hij nooit meer vanaf komt.
Rondtrekken doen Zweden vaker met een camper dan met een caravan tegenwoordig.
Rondtrekken doen Zweden vaker met een camper dan met een caravan tegenwoordig.
Re: Ervaring met een Polar caravan
Ik hoop dat jij hiervan cijfermatig bewijs hebt.
De campings waar ik in dat land kom, rijden ze af en aan.
De campings waar ik in dat land kom, rijden ze af en aan.
Re: Ervaring met een Polar caravan
Dat is de laatste jaren echt wel veranderd in mij ogen. Ik kom sinds 1984 bijna elke zomer in Zweden en ik zie echt een behoorlijke verschuiving richting campers en veel seizoensplaatsen.