Ervaring met een Polar caravan

Abve

Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » do 19 jan 2017 22:29

Wij zijn op zoek naar een nieuwe caravan.
We zijn van die gasten die eerst alles afwegen en ons niet laten verleiden door snelle verkopers.
Het kan dus best zo zijn dat we ons gaan prepareren op de modellen 2018, dus geen haast.

Vandaag zijn we naar de Caravana in Leeuwarden geweest, na 'Utrecht' in het najaar te hebben bezocht evenals verschillende dealers.
Zo langzamerhand komt er een beeld van de merken en modellen waarvan we het gevoel hebben dat deze ' passen als een jas' .
Ik kijk daarbij naar het technische deel en mijn vrouw zoekt voornamelijk een keuken met goede kook- en bakruimte en opslagmogelijkheden. Wij nuttigen nl. onze maaltijden graag in of voor de caravan.
We hebben elkaar de opdracht gegeven ' out of the box' te denken.

En dus viel het oog vandaag op de Polar, type 560LB!
Wat een caravan! Wat een luxe maar vooral ook kwaliteit!
Hij is duur maar volgens mij koop je een caravan voor ' het leven'.
En dan is het weer minder duur.

Op het forum heb ik gezocht en kom een aantal reacties over de Polar tegen van alweer een aantal jaren geleden.
Vandaar nu mijn vraag: Zijn er forumleden die In het bezit zijn van een Polar?
Ik zoek dan met name mensen die, net als ons, veel met de caravan onderweg zijn en ( logisch natuurlijk) in alle jaargetijden.
Ik hoor graag positieve maar ook eventueel mindere ervaringen.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Kingpin1966 » do 19 jan 2017 22:42

Volvodriver kan je vast een hoop vertellen over de Polar omdat hij er zelf een heeft.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » do 19 jan 2017 22:50

RE.gif
Bedankt!
Ik wacht even af.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » do 19 jan 2017 23:17

Wil je een nieuwe caravan kopen ; dan is het zeker interresant om ook eens te kijken en vergelijken met de andere sweed : de Kabe.
Mocht je eventueel een jong gebruikte willen kopen dan wordt het ook interresant om een naar twee andere sweedse caravans te kijken : de Cabby en de Solifer. Deze beide merken worden helaas niet meer gebouwd.
Over de eerste kan ik je wel het e.e.a. vertellen en over de laatste zou je bij Mees moeten zijn.
Deze vier merken liggen technisch , qua uitrusting en kwalitatief heel dicht bij elkaar.
Het is meer het aanspreken van bekleding en modelkeuzes en kleurstellingen , die het verschil maken. thumbup.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Volvodriver

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Volvodriver » vr 20 jan 2017 08:29

Riep hier iemand? Hier ben ik. cool.gif

Wat wil je weten? Bedenk wel dat ik een exemplaar uit 2008 heb.

Maar algemeen. Hij steekt goed in elkaar. De Alde wil je niet meer zonder en qua gewicht is het de lichtste in zijn klasse. De vergelijkbare Kabe is inmiddels door zijn andere constructie veel zwaarder geworden.
Verder heeft Stef al twee alternatieven genoemd. Helaas niet meer nieuw maar de specifieke onderdelenvoorziening blijft op peil.

Ik weet een heel mooie 5 jaar oude Cabby 620 te staan die als nieuw is. Met dezelfde indeling als de 560LB. Dus meer info nodig. Roep maar.
Nu niet te veel tijd.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door witjesm » vr 20 jan 2017 12:04

Wij hadden toen we onze caravan kochten ook een Polar uitgezocht en dat was hem zeker geworden alleen wij wilde per se geen 2.50 breed :( Dat was dus flink balen want ik vind dit echt een topper op elk vlak!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Mees

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Mees » vr 20 jan 2017 14:47

Hallo TS,
U wilt een Polar (of een andere Zweed) ?
Snel doen want elke seconde van je leven dat je hem niet hebt, is een verloren seconde. (denk aan je trekauto knipoog.gif )

In de Polarfabriek werd de ene week een Polar gebouwd en (na de sluiting van de oorspronkelijke Finse fabriek) de andere week een Solifer.
Zelfde 'kwaliteit' afhankelijk van het type.
Er stond eens een uitgebreid verslag van een bezoek aan die fabriek op internet;
de beste man heeft zijn (eigen) website verwijderd helaas.
foto uit 2012.jpg
Ze zien er anders uit, totdat je ze naast elkaar van dichtbij gaat vergelijken.
Dan bedoel ik niet het fornuis(je) of het dakluik dat bij bijna alle caravans van hetzelfde merk is
maar naar de gebruikte materialen en de bouw: die zijn (waren) hetzelfde.
Dubbeltest_Solifer_Polar.pdf
(1.15 MiB) 329 keer gedownload
f041.jpg
Uh, laat je niet gekmaken door mijn enthousiasme na 5 jaar ervaring met een nieuwe Solifer (is dus een Polar), in de Artic uitvoering (= smal zonder bling bling).
Binnenkomen = 'thuiskomen' & rijden = zweven in de wolken....

Over smaak van ontwerp etc zullen we het niet hebben.
Maar als je de soort verwarming van Alde (in combinatie met de isolatie en vooral ventilatie) 1 keer meegemaakt hebt, dan wil je nooit meer iets anders.

Polar, Solifer (er staat nog 1 nieuw model 2014) en Kabe vergelijken?
Kan in Brummen, Gelderland.

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » vr 20 jan 2017 17:44

RE.gif RE.gif RE.gif

Haha Mees, wat een enthousiasme!
Geweldig, daar kan geen marketingbureau aan tippen!
Ik heb nog wel wat vragen die ik hieronder heb vermeld

@Witjesm
Oef!!
Dat heb ik over het hoofd gezien!
Ik wil eigenlijk ook niet 'over' naar een breedte van 2.50.
In een ander draadje zijn laatst de voors en tegens weer uitgebreid besproken maar dit heeft mij niet kunnen overtuigen.
Volgens mij rijdt Mees toch ook met 2.30 breed?

@ Volvodriver:
Wij gaan voor een nieuwe caravan. Dat heeft zo zijn voordelen.
Waar ik op zoek naar ben is het verschil tussen een Duitse en een Scandinavische caravan.
Uiteraard zijn de laatsten 'winterhard', dus zeer goed geïsoleerd.
Echter qua verwarming kun je tegenwoordig Alde ook in de Duitse wagens laten installeren.
Ook leidingen en watertank(s) kunnen bij Duitse wagens worden geïsoleerd en verwarmd.
Zit hierin dan nog verschil met de Scandinavische?

De dealer vertelde dat er geen Alko-as onder de Polar ligt, in ieder geval geen rubber geveerde ivm de diepvriestemperatuur in Scandinavië. Rubber is daar niet tegen bestand. De Polar zou daardoor een ongeëvenaarde wegligging moeten hebben.
Is dat zo en wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Mijn huidige caravan bemerk ik bij normale snelheden ( 80-110 km) ook niet.

Goed geïsoleerde Duitse caravans, voorzien van de meest uitgebreide witerpakketten zijn, m.i. minimaal 10.000 euro goedkoper.
Is het verschil reëel?
Of is het ' het gevoel cq de beleving'


@allen: bedankt voor jullie reacties! thumbup.gif

Volvodriver

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Volvodriver » vr 20 jan 2017 18:22

De Polar staat op een staalgeveerde BPW-as. Ik was positief verrast door het betere rijgedrag van deze caravan ten opzichte van de rubbergeveerde Alko-as van onze vorige caravan. Nu lag die ook al rustig achter de auto maar de Polar doet dat nog een klasse beter. Voorlopig is dit voor ons de standaard. De huidige Kabes hebben overigens een staalgeveerde Alko-as. De Duitse merken, ook met winterpakket, hebben bijna allemaal een rubbergeveerde as.

Mijn Polar is zo'n beetje de allerlaatste Polar van 2,3 meter breed. De huidige Polars zijn allemaal 2,5 meter breed. Ik wil die discussie niet meer oprakelen dat heeft geen nut.

Voor wat betreft het prijsverschil; Dat klopt gedeeltelijk maar het verschil is kleiner gezien de vaak uitgebreidere standaarduitrusting van de Polar ten opzichte van de "Duitsers". Daarnaast is het het gevoel wat voor mij telt. Wij voelen ons niet echt aangetrokken tot de meeste "Duitsers".

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » vr 20 jan 2017 18:45

Betreffende de breedte : de Kabe's zijn nog steeds te verkrijgen in de standaardmaat 230 en Kingsize 250 breed.
Ook de Cabby 620, die nu oop markplaats staat , is 241 cm breed

Er is dus nog keuze ! blij.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door maanenschijn » vr 20 jan 2017 19:33

Wij hebben een Polar uit 1996. En super tevreden.

De hut ligt als een blok op de weg, ook bij hogere snelheden. Tot op heden is alles technisch nog prima in orde, ondanks de leeftijd. Interieur is natuurlijk iets gedateerd, maar zeker niet versleten. Bij ons is de verwarming nog een Primus, met radiatoren en vloerverwarming.

Ik denk dat je inderdaad een Polar voor een hele lange tijd genieten kunt kopen, zonder problemen.
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).


Volvodriver

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Volvodriver » vr 20 jan 2017 21:59

Overigens heeft Adria met de Alpina een heel goed alternatief voor de echte Scandinavische caravans. Ook in Scandinavië heel veel gevraagd en verkocht.

En wil je echt out off the box denken en Scandinavisch willen. Vraag dan even per PB aan Mees het adres van SMV, daar worden op speciale bestelling nog caravans op maat gemaakt. Wel heel erg prijzig.

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » vr 20 jan 2017 22:55

RE.gif
Ik had eerder gedacht dat de Eriba Nova SL het dichtst in de buurt zou komen van de Scandinavische merken! Toch?
En dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Conradi » vr 20 jan 2017 23:23

RE.gif
De Adria Alpina is volledig GFK (dak, wanden en bodem) en met 33-mm dik XPS geïsoleerd.
Technisch zijn de Eriba's Nova (GL, SL en S) aan elkaar gelijk met aluminium daken en zijwanden en GFK bodem. Alleen gebruikt Eriba 30 mm PUR als isolatie, en dat is kwalitatief beter.
Weet iemand hoe een Polar opgebouwd is?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » za 21 jan 2017 01:06

Op de pagina : Cabby-caravan.nl onder de rubriek : de Cabby Methode wordt uitvoerig omschreven hoe bij Cabby de wanden en de vloer werden geproduceerd. De methode maakt de vloer en wanden bijzonder sterk en ook op lange duur zal je afsoluut geen last meer hebben van een verende vloer. Ook de isolerende waarde van dit produckt is bijzonder hoog,
Deze manier van de produktie is anders dan bij de overige scandinavische caravans.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Stef » za 21 jan 2017 01:17

Polar gebruikt EPS 37 mm dik in de wanden

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door witjesm » zo 22 jan 2017 08:32

Abve schreef:RE.gif
Ik had eerder gedacht dat de Eriba Nova SL het dichtst in de buurt zou komen van de Scandinavische merken! Toch?
En dank voor de tip!
Wij hebben uiteindelijk voor een Eriba Nova S gekozen met Alde. Kwalitatief en qua comfort is the caravan fantastisch. Ik denk dat een Eriba niet onder doet voor de Polar alleen is hij standaard vrij kaal en zul je er dus vrij veel opties op moeten nemen om het uitrusting niveau vergelijkbaar te krijgen. Daarna zijn de prijzen ook vrij vergelijkbaar [aschrik.gif]
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » zo 22 jan 2017 12:06

Bedankt allemaal voor de reakties.
We gaan het allemaal eens rustig op een rijtje zetten en in ieder geval een bezoek brengen aan
een caravandealer in Gelderland die diverse Scandinavische merken maar ook Eriba heeft.

Ik vond ook nog een test van onze Duitse vrienden.
Hieronder de link. Ik krijg het niet voor elkaar een hyperlink in dit forum te plaatsen.
Dus dan maar zo:

http://www.caravaning.de/ratgeber/kauf- ... 75195.html

Aan het einde van dit artikel worden verschillen winterbestendige caravans (vallend binnen de (Duitse?)norm van winterbestendigheid) met elkaar vergeleken, inclusief prijzen.

vrgr Abve

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » zo 22 jan 2017 12:07

RE.gif

Acht, het is al een link geworden.....

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Conradi » zo 22 jan 2017 13:00

RE.gif RE.gif
Mooi overzicht van winter-caravans alleen zijn de Dethleffs Beduin en Tabbert Puccini gewoon erg luxe varianten, die technisch - ik bedoel opbouw en isolatie - niet verschillen van de Dethleffs Camper of Tabbert Da Vinci. Volgens mij zijn verder de Fendt Scand- en LMC Scandia-varianten uit productie.
Kortom voor een Polar bestaan niet zoveel echte alternatieven :wink:
Laatst gewijzigd door Conradi op zo 22 jan 2017 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » zo 22 jan 2017 13:10

RE.gif

Dat denk ik ook.
Maar om een gefundeerde mening te vormen is het belangrijk 'breed' naar het aanbod te kijken vanuit verschillende invalshoeken.
Uitsluiten leidt tot resultaat.
2.50 breed is bijvoorbeeld al een breekpunt voor mij.
Ik ben bang dat ik dan teveel vrijheid moet inleveren.
Mijn echtgenote denkt daar heel anders over. scratch.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Conradi » zo 22 jan 2017 13:22

RE.gif
Dat snap ik, het is ook een hele keuze.
Zelf heb ik jaren tegen 250cm breedt aangehikt, maar wilde na de eerste vakantie al niet meer anders :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Volvodriver » zo 22 jan 2017 14:05

RE.gif RE.gif
Voor mij was en is 2,3 meter breed ook nog altijd een belangrijke wens/eis. Mede omdat wij wel eens op moeilijk bereikbare plekken komen waar medeweggebruikers GEEN rekening houden met jou breedte. Echter zo langzamerhand begin ik daar wat minder rekening mee te houden.
90-95 % van de tijd zijn wij op weg over wegen waar zonder problemen met het overige verkeer een 2,5 meter brede caravan kan rijden. De overige tijd is de breedte ook geen hoofdzaak. Je kan er gewoon rijden, maar moet wel behoorlijk opletten in bochten etc. En soms is de hoogte dan wat meer een bezwaar vanwege overhangende bomen zodat je wat meer in het midden van de smalle weg moet rijden. Alleen het punt dat je daar iemand tegenkomt en in juist die bocht geen rekening met jou houdt zal mij op termijn er niet meer van weerhouden om toch voor een 2,5 meter brede caravan te gaan.

Abve

Re: Ervaring met een Polar caravan

Bericht door Abve » zo 22 jan 2017 20:51

RE.gif
De breedte zal altijd wel een discussiepunt blijven.
Als ik oud ben en misschien langer op dezelfde campings verblijf, zal ik wellicht overgaan naar 2.50 m.
De Eriba is 2.40 m breed.
Dit zou een compromis kunnen zijn weenie.gif
In een ander actueel draadje over ervaringen met de Nova SL, lees ik ook hele positieve berichten zoals Witjesm hier ook al verwoordde.
We gaan het beleven!

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”