Wilk en fietsen

SAABisto

Wilk en fietsen

Bericht door SAABisto » vr 20 feb 2009 23:02

Dag allemaal,

Wij bezitten sinds 2008 een Wilk 450 DQ van 2002. Een tweedehands caravan, maar nog zeer mooi. De SAAB ervoor en rijden maar. Die caravan ligt wel heel stabiel op de weg. En de SAAB sleurt de Wilk met gemak bergje op en bergje af. Zelfs versnellen bergopwaarts is geen probleem door de aanwezige 230 pk, maar niet verstandig voor een gunstig verbruik :lol: Alleen jammer dat die SAAB wat negatieve camber heeft. Geen overgewicht, want vrijwel niets in de auto en een keurige kogeldruk van net geen 75 kilogram.

Ik ben nu benieuwd waar jullie de fietsen laten. Achterop, voorop of in de caravan? Of op de auto? Achterop beinvloed de stabiliteit nogal ongunstig begrijp ik. Voorop is krap, want een relatieve korte dissel. Op de auto is lastig gezien het gewicht van de koga's. En in de caravan ... tja hoe?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » vr 20 feb 2009 23:07

Als ik dit zo lees, heb je weinig keus... :wink:

Achterop is niet ideaal, maar ook niet onmogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

SAABisto

Bericht door SAABisto » za 21 feb 2009 00:15

Ab schreef:Als ik dit zo lees, heb je weinig keus... :wink:

Achterop is niet ideaal, maar ook niet onmogelijk.
Op de auto kan qua gewicht wel, maar die fietsen zijn bijna 20 kg per stuk en dus niet zomaar op het dak gezet. Achterop de caravan ... hoor daar toch wel wat afradende geluiden over. En ik heb een beetje een trauma van afvallende lading sinds een skivakantie. Imperiaal met skies en al van het dak af bij 160 kms. Dus ik heb graag zicht op de boel :lol:

Hebben zitten denken om de fietsen in de caravan te plaatsen, maar hoe krijg ik die vast zonder de boel te beschadigen? Zoek naar de handige tip ... :wink:

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 21 feb 2009 12:11

:) :) Als ik goed ben ingelicht heeft jullie caravan een rondzit achterin, de keuken boven de as en het vaste bed dwars voorin.
Hoewel niet echt aan te raden, kan je een fietsenrek achterop monteren. Je zult dan wel de belading moeten aanpassen. (meer gewicht laag in de caravan aan de voorzijde onder het bed b.v.) Een nadeel hiervan is oveigens, dat je het raam bij de rondzit vrijwel niet meer kunt openen.
De beste optie is, om de fietsen in de caravan mee te nemen en
Twinny load heeft daar hulpstukken voor zonder de boel te beschadigen. Misschien is dat een alternatieve optie? Ik zou eens gaan kijken bij de fietsenwinkel.

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 21 feb 2009 12:29

:( :( Ik ben bang, dat ik voor mijn beurt heb gepraat. Op de website van Twinny load is geen hulpstuk meer te vinden voor bevestiging in de caravan. Toch weet ik zeker, dat dat hulpstuk er ooit is geweest. Volgens mij is daar destijds o.a. in de KCK aandacht aan besteed. Dus wellicht helpt een mailtje naar de redactie van de KCK?

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » za 21 feb 2009 12:30

Omdat wij 3 fietsen mee nemen, leg ik er altijd 2 op een oud laken op het bed en de treinzit, kost me 5 min extra, 1 trapper verwijderen (aan de niet kettingzijde) en het stuur een kwartslag draaien. de derde kan ik gelukkig op de dissel kwijt

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » za 21 feb 2009 12:31

160 km met een imperiaal op dak :roll:

Fietsen in de caravan? Tafel op zijn kop en fietsen aan weerszijde van de voet vastbinden. Let op dat de tafel ook beveiligd wordt tegen schuiven.

En dan scheuren maar :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 21 feb 2009 12:36

Tja.. een echt goed advies is eigenlijk niet te geven.
Het ligt ook een heleboel aan je reisgewoonten.

Hoewel het zonder meer qua belading het beste is om de fietsen midden boven de as van de caravan te zetten, is dit bijv. voor mij persoonlijk helemaal niks.

Onderweg wil ik in de caravan kunnen.
Soms staan de fietsen 3-4 dagen ongebruikt op de caravan onderweg.

Geen voordeel zonder nadeel... :wink:
Maar voor ieder ligt dat anders.

Overigens: bij m'n huidige caravan staan de fietsen voorop, met een kantelbare fietssteun.
Als de fietsen eraf zijn, kan de disselklep precies open.
Ideaal is het niet, bij heel scherp achteruitsteken raakt de bumper van de auto de fietsen. (ook een vrij korte dissel)

Het vereist best wat denkwerk met die fietsen soms... :wink:
Als we er niet zoveel plezier van hadden, liet ik ze thuis. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » za 21 feb 2009 13:56

Overigens het plaatsen van fietsen achterop de caravan is niet alleen slecht voor de stabiliteit maar wordt ook door een aantal merken in het instructieboekje afgeraden.

Dit kan bij een nieuwe caravan danook de garantie op dit punt beïnvloeden.

Sommige merken oa Fendt geven aan om deze reden de achterwand niet meer extra te versterken.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 21 feb 2009 14:23

Dat zal ik e's tegen mijn dealer gaan vertellen volgende week !

In eerste instantie raadde de man mij een fietsenrek voorop aan.
Gezien mijn ervaringen met de huidige caravan, en ook omdat de dissel bij het nieuwe modeljaar nog iets korter leek, en ook omdat de bedden
(en dus ook de meeste laadruimte) voorin zit, en dit gekoppeld aan de leeg toch ook al vrij hoge kogeldruk van een Fendt 560, had ik in eerste instantie besloten om de fietsen dan toch maar achterop te plaatsen.

De man verkocht mij zonder bedenkingen een rek voor achterop..
en zou dat ook voor mij monteren. :wink:

Later heb ik dit overigens weer gecanceld, de fietsen gaan op de auto heb ik besloten.
Hiervoor was niks te koop voor die buitenmodel bak van mij, dus heb ik zelf iets gefabriceerd, met onderdelen van mijn trekhaak-drager, en wat alluminium koker.

Werkt perfekt, eigenlijk had ik dat veel eerder moeten doen.. :lol: :lol:
Als ik weer kan kopieren en plakken zal ik er eens een fototje van plaatsen.
Is misschien weer een inspiratiebron voor mensen die ook zoiets willen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » za 21 feb 2009 14:30

Ab schreef: Is misschien weer een inspiratiebron voor mensen die ook zoiets willen.
Ja zo'n Dodge lijkt mij wel wat :lol:

Alleen is mijn parkeerplaats niet groot genoeg :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 21 feb 2009 14:44

Dezelfde konstruktie kan op veel andere auto's ook..
Er moeten alleen 2 van die langsdragers op het dak zitten.
Bij sommig stationwagons zit dat er standaard al op.

Enne..parkeerplaats ? Gewoon een paar tegeltje's erbij leggen toch ? :lol: :lol: :lol:

Trouwens.. ik kan me herinneren ooit eens iets gezien te hebben, waarbij je de fietsen aan de zijkant van de auto kon bevestigen, waarna het geheel omhoogscharnierde, en dan op het dak vastgezet werd.

Hoef je niet zo hoog te tillen.
Misschien een idee voor Saabisto ?
Je schrijft immers, dat de auto amper lading krijgt.

Je gaat met de caravan toch geen 160 rijden neem ik aan, dus je vrees voor afwaaien kan dan ook een heel stuk minder worden toch ? :lol: :lol:
Ik weet alleen niet weer waar dit te koop zou zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » za 21 feb 2009 15:16

Fietsenlift kijk hier en klik op video. Zal wel een paar centen kosten :wink:

http://www.volvocars.com/nl/All-Cars-MY ... pment.aspx

Vliedje

Bericht door Vliedje » ma 23 feb 2009 17:31

:) :) Ontving vandaag deze informatie van Twinny Load:

Het caravan basis setje voor in de caravan hebben wij niet meer in ons assortiment, deze hebben wij 4 jaar terug uit ons programma genomen.
Helaas kunnen wij u hier dan ook niet meer mee van dienst zijn.

Hopende u hiermede te hebben geinformeerd, verblijf ik.

Met vriendelijke groeten,

xxxxx (van Twinny Load)

Wellicht is er via Marktplaats nog aan te komen?
Laatst gewijzigd door Vliedje op ma 23 feb 2009 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

IreneH

Bericht door IreneH » di 24 feb 2009 12:11

Ook wij zijn op zoek naar een oplossing om fietsen mee te kunnen nemen, in ieder geval 2 voor de kinderen.
Ik ben op internet eens gaan zoeken naar dat caravanbasissetje wat hierboven genoemd wordt.
Een winkel in Groningen noemt het nog in zijn assortiment op internet. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze dit produkt nog op voorraad hebben.
Zodra ik antwoord heb, zal ik het hier even laten weten. In de tussentijd gaan we nog even verder zoeken :wink:

Louis
Berichten: 206
Lid geworden op: za 6 sep 2008 21:09
Locatie: Breda

Bericht door Louis » vr 27 feb 2009 19:44

VOOR IEDEREEN DIE IETS OVER FIETSEN, EN HET MEENEMEN HIERVAN, IN EN OP DE CARAVAN WIL WETEN, HET MAART NUMMER VAN DE KCK BIED UITKOMST
Peugeot 308 SW 2016
Als de zon schijnt een Rewaco trike 1.6 115pk
Voor de dame een Opel Mokka 1.4 turbo
Bursner Nexxo 569 30 years edition

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » vr 27 feb 2009 19:50

Je Caps Lock staat nog aan...

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » vr 27 feb 2009 21:45

ik heb eens zelf een twinny load dragel laten maken bij een staal bedrijf ik had ze van rvs laten maken dus waren ze iets duurder dan de normale dragers (die niet meer te krijgen waren) dus wie ze wil hebben gewoon laten maken.

IreneH

Bericht door IreneH » za 28 feb 2009 15:06

De winkel in Groningen had ze niet meer liggen en zou ze nu ook van de site afhalen, toch snel na 4 jaar :roll: :wink:

SAABisto

Bericht door SAABisto » vr 6 mar 2009 23:22

Wat een verzameling tips.... wow. Het is inderdaad een rondzit achter, keuken en badhok boven de as en voor een dwarsgeplaatst vast bed. De deur zit tussen de rondzit en de keuken in geplaatst.

Zelf heb ik een Thule fietsendrager (voor 2 fietsen). Die is ook kantelbaar. Op de trekhaak gemonteerd passen onze koga's daar prima op. De korte dissel gooit roet in het eten, want inderdaad bij (niet eens heel) scherpe bochten, zal de auto geraakt worden. Twinnyload bevestigingdelen heb ik overigens dus niet veel aan :wink: Een daklader heb je inderdaad ook voor de SAAB, als je eerst dwarsliggers koopt en vervolgens fietsendragers in de lengte van de auto en dan nog de fietsentiller (heet dat zo :lol: ) als optie. Dat is al gauw een bedrag van € 500 bij elkaar. Dat wordt mij toch iets te gortig.

Een standaard disselrek is te krap voor de fietsen. De goten staan te dicht op elkaar en geven daardoor te weinig ruimte door de derailleur beschermingsbeugels van de fietsen. Nog afgezien van de korte dissel, geen mogelijkheid.

Iemand wees mij op het bestaan van een koppelingstuk (stalen balk met een kogelknop erop) voor het fietsenrek op de dissel. En die schijn je ook in een hogere versie te hebben. De achterklep van de SAAB loopt schuin weg, dus is een verhoogde kogelbevestiging mogelijk een oplossing. Zal het niet stabieler maken, maar wel minder gauw de auto beschadigen. De SAAB heeft immers een forse achterbumper. Heeft iemand ervaring met deze constructie?

Het idee van de omgekeerde tafel is ook nog wel uitvoerbaar denk ik. Een frame maken van hout waar de tafel in klem zit en de fietsen daaraan vastbinden .... nog wel wat puzzelwerk of het past, maar goede tip.

Ik heb nog even tot aan Pasen om een oplossing te verzinnen ....
Laatst gewijzigd door SAABisto op vr 6 mar 2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

SAABisto

Bericht door SAABisto » vr 6 mar 2009 23:28

Pensionado schreef:160 km met een imperiaal op dak :roll:

Fietsen in de caravan? Tafel op zijn kop en fietsen aan weerszijde van de voet vastbinden. Let op dat de tafel ook beveiligd wordt tegen schuiven.

En dan scheuren maar :wink:
Tja ... je doet gekke dingen in je jonge jaren. Op de heenweg ging het anders prima. :twisted: Gelukkig heb ik er van geleerd: dat doe ik dus nooit weer :lol:

Goede tip van die tafel toppie.gif thanks!

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 7 mar 2009 12:11

SAABisto schreef: Een standaard disselrek is te krap voor de fietsen. De goten staan te dicht op elkaar en geven daardoor te weinig ruimte door de derailleur beschermingsbeugels van de fietsen. Nog afgezien van de korte dissel, geen mogelijkheid.
:) :) Ook als je de fietsen om en om in de gootjes plaatst?

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » za 7 mar 2009 12:25

Daar wordt ik nu blij van een TS die terugkoppelt toppie.gif

SAABisto

Bericht door SAABisto » zo 22 mar 2009 13:11

Vliedje schreef:
SAABisto schreef: Een standaard disselrek is te krap voor de fietsen. De goten staan te dicht op elkaar en geven daardoor te weinig ruimte door de derailleur beschermingsbeugels van de fietsen. Nog afgezien van de korte dissel, geen mogelijkheid.
:) :) Ook als je de fietsen om en om in de gootjes plaatst?
Dank voor de tip en ik plaats altijd al de fietsen (op de trekhaak) om en om. Probleem is nu dat de gootjes op een standaard disselrek zo dicht op elkaar geplaatst zijn, dat het evengoed niet past vanwege de beschermbeugels van de derailleurs. Ik heb het niet gemeten, maar die beugels zijn ongeveer 10 centimeter diep, dus gelijk aan de trappers qua afstand van het frame.

SAABisto

Re: Wilk en fietsen

Bericht door SAABisto » za 18 apr 2009 00:06

Update:

Wij waren met het Paasweekend op een boerencamping in Woold, nabij Winterwijk. Winterswijk? Ja inderdaad, waar onder andere Obelink (giga grote zaak) gevestigd is. Die hebben een meer uitgebreide keuze in dissel-fietsendragers dan bij onze lokale zaken (Caravan boulevard Heerhugowaard). De standaard blijkt 15 centimeter ruimte te zijn van het hart van de eerste goot tot het hart van de tweede goot. Bij Obelink hebben wij een fietsdrager (Thule OmniBike Sport Caravan) kunnen kopen die 20 centrimeter ruimte heeft. Net klein genoeg om te passen op de dissel van de Wilk en groot genoeg om onze fietsen te kunnen plaatsen. De voorgeschreven afstand van 85 cm van het begin van de drager tot de bumper van de auto kan worden gehaald en dan is er toch voldoende ruimte (ook tot de disselbak) om de fietsen te plaatsen. Nu ja, ik haal van de fiets aan de caravanzijde de trapper aan de zijde van de disselbak af. Het past en ik kan nog een redelijke draai met de caravan maken. Het gewicht valt mij nog mee. Ik heb de disselbak van alle extra (maar wel noodzakelijke) bende ontdaan (alleen de gasfles, de oprijblokken en de lege vuilwatercontainer erin gelaten) en de kogeldruk zal op 60 kg. De SAAB mag 75 kg hebben, dus is het even puzzelen wat achter de as geplaatst moet worden en wat weer in de disselbak terecht komt, maar dat gaat natuurlijk lukken. Die fietsendrager is een fraai ding, maar ik vind alleen de middensteun wat laag (68 cm). Andere modellen hadden een middensteun van minstens 10 centimeter hoger. Misschien dat ik die van mijn thule trekhaak-fietsendrager af kan halen. Die lijkt mij namelijk wat hoger, maar of de breedte gelijk is moet ik nog nagaan. Enfin, dit kleine nadeel weeg zeker op tegen de vele voordelen.

Hoewel een goede tip (bindt de fietsen aan de omgedraaide tafel van de rondzit vast), leek mij dit toch te schadegevoelig. De doorgang is vrij smal en je hoeft maar even niet op te letten ( :evil: ) en je hebt schade.

Overigens zijn we met de Paasdagen wel met fietsen vertrokken. Wat oude marinedekens in de achterbak van de SAAB 9-5 Estate en we hebben beide fietsen erin gekregen. Dit werkt als het mooi weer is, maar je wordt minder blij als je fietsen nat en modderig zijn. Zowel voor de auto (tja.....mijn fetish) als voor jezelf. Overigens wel met z'n tweeën geladen, want het voorwiel moet over de wielkasten van de SAAB getild worden.

En tipwaardig: Woold en omgeving is mooi om te fietsen!

Allemaal hartelijk dank voor de tips en het meedenken! top.gif

Groet, Johan.

Plaats reactie

Terug naar “Wilk”