Probleem met voortent en nieuwe TEC

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door HenkR » vr 12 jun 2009 23:50

Jos daar waar hij bij jou dus nu dubbel zit moet je hem niet meer in de rail stoppen, maar recht naar benenden (uit de rail houden) en dan strak tegen de caravan spannen met de rubbers en de haringen
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Jos01 » za 13 jun 2009 22:03

Hoi Henk, Ik ga dat straks met de vakantie eens even goed kijken hoe of wat :) Het liefste verwijder ik er natuurlijk hekemaal niets van en zal dan ook kijken of dat ook werkelijk lukt wat je zegt :) Het gaat mij er nl. ook om of de boel bij wind niet gaat staan klapperen of dat het water er naar binnen stroomt.

Gr Jos
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

Arie

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Arie » zo 14 jun 2009 16:09

HenkR schreef:Jos daar waar hij bij jou dus nu dubbel zit moet je hem niet meer in de rail stoppen, maar recht naar benenden (uit de rail houden) en dan strak tegen de caravan spannen met de rubbers en de haringen
Nu ik de foto's zie is dit antwoord van Henk het juiste antwoord.

tec520gk

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door tec520gk » zo 14 jun 2009 21:11

Hallo,

Wij hebben gisteren ook een voortent op willen bouwen aan een nieuwe 520gk en liepen tegen hetzelfde probleem. Bij de gk is de rails aan deze zijde echter niet echt vergroot, dus de pees uit de rails laten lopen en bij het afbreken en weer in duwen gaat heel moeizaam. Waar wij ook tegenaan liepen is dat de onderflap welke aan de caravan wordt bevestigt ook niet doorloopt tot aan de flap van de voortent. Ook deze stopt tegen de kunststof kap. Dit blijft altijd een gat, is dus niet goed over nagedacht.

heuvelman60

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door heuvelman60 » ma 15 jun 2009 21:01

Arie schreef:
HenkR schreef:Jos daar waar hij bij jou dus nu dubbel zit moet je hem niet meer in de rail stoppen, maar recht naar benenden (uit de rail houden) en dan strak tegen de caravan spannen met de rubbers en de haringen
Nu ik de foto's zie is dit antwoord van Henk het juiste antwoord.
Adrie, dat had ik dan wel goed... Vandaar dat de onze mooier stond dan die vd buren cool.gif

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door graaf » ma 15 jun 2009 21:57

@Jos1

Op een andere topic van dit forum las ik dat er speciale buigtangen zijn waarmee je de peesgoot mee kunt uitbuigen. De meeste caravanbedrijven hebben zo'n gereedschap in huis omdat zo nu en dan de "uitbuiging" die er in de fabriek in gemaakt is wat klein is om de pees in te voeren. De peesgoot beschadigd ook niet die buigtang. Kan je dan niet door je leverancier laten doen?

Als ik je beide foto's bekijk lijkt het net of je een tent geleverd hebt gekregen met een te grote omloopmaat? Heb je dat gecontroleerd?

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door HenkR » di 16 jun 2009 00:29

Alleen als de caravan echt zonder plankjes/bananen enz uit zichzelf rechtstaat. (in de lengte en in de breedte) dan past de voortent/luifel in 1 keer goed. In alle andere gevallen wordt het iets schuiven naar links of rechts.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Jos01 » di 16 jun 2009 22:12

Hoi graaf,
In eerste instantie dacht ik ook aan een verkeerde omloopmaat maar deze blijkt te kloppen. Het is namelijk zo dat de slikranden van de caravan keurig op de grond liggen. Ik zal eens even zoeken naar een foto'tje :D
Gr Jos
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

Gebruikersavatar
Jos01
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 mei 2006 09:26

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Jos01 » di 16 jun 2009 22:23

Ik hoop dat je het een beetje kan zien :) (Dat de omloopmaat perfect is)
Gr. Jos :razz: :lol:
Bijlagen
IMG_1067 - kopie.JPG
IMG_1067 - kopie.JPG (42.7 KiB) 15261 keer bekeken
Mitsubishi Outlander 2.0 2WD 2010 met Knaus 450 fu sport 2008

woumar

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door woumar » vr 2 dec 2011 17:34

Wij hebben geen nieuwe tec, maar een tec uit 1987 gekocht en bij ons zit het handvat in de weg.
De voortent kan maar tot het handvat geschoven worden, vandaag heb ik geprobeerd de bij behorende tent op te zetten maar wat een drama.
Weet iemand of ik naar speciale voortent moet kijken ivm het handvat of past elke voortent hierop ?

groetjes marchel

Ik ga proberen om een foto te plaatsen
1322844486Ncaravan2.jpg
1322844486Ncaravan2.jpg (44.51 KiB) 14358 keer bekeken

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door HenkR » vr 2 dec 2011 18:15

Op de foto lijkt de rail ook niet echt door te lopen. Wellicht moet er bij jullie al vanaf het handvat (dus net erboven) de voortent uit de rail en dan zo tegen de zijkant spannen. Niet echt het mooiste, maar ja.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

woumar

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door woumar » za 3 dec 2011 11:23

Het klopt inderdaad dat de rail niet mooi door loopt, bij onze vorige caravan (chateau la cor 380 ) liep alles door. Weer een leer voor de volgende keer bij aankoop van een caravan.

groeten,

Marchel

woumar

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door woumar » di 20 mar 2012 21:40

Vandaag weer geprobeerd om de voortent op te zetten, wat een drama. De tent is helemaal versleten, de caravan handelaar ( welten Veldhoven) had wel een betere tent kunnen bijleveren. De caravan hebben we pas in november vorig gekocht dus niet eerder naar de voortent kunnen kijken.
Naden zijn versleten en helemaal stuk. Zouden we nu nog bij de firma hierover een klacht in kunnen dienen ? We hadden bij de aankoop verder geen garantie, dus ja..
Maar is er iemand die weet of er überhaupt een voortent nog voor de TEC WELTBUMMLER (volgens mij een 390 op kenteken bewijs staat alleen TN2) te verkrijgen is ivm het handvat waar ik al eerder hierover heb geschreven ? scratch.gif
Of is iemand bekend met de voortent van starcamp futura 390 ?

Ben zeer benieuwd.
Groetjes,

Marchel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Daphne » wo 21 mar 2012 08:20

Als de voortent dezelfde leeftijd heeft als de caravan, dan is het niet vreemd dat de tent z'n beste tijd heeft gehad. Een handelaar is niet verplicht om er een betere tent bij te leveren, tenzij bij de koop daarover een afspraak is gemaakt.

Je hoeft bij het kopen van een nieuwe voortent geen rekening te houden met het handvat. Er zijn nl geen speciale tenten die hier rekening mee houden. Je zult vanaf het handvat de tent uit de rail moeten schuiven en strak naar beneden afspannen, dan heb je er geen last van.

Voordat je een voortent gaat kopen, zou ik wel even de omloopmaat goed meten zodat je de juiste maat tent koopt. Hoe je dat moet doen kun je hier vinden:

http://www.devoortgang.nl/Meten.pdf
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

woumar

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door woumar » do 22 mar 2012 21:00

Daphne bedankt voor je reactie,
Hebben we weer wat geleerd, wij dachten dat wanneer je een tent koopt dan rekening moet houden met het handvat.
Nu wordt het alleen makkelijker, dan gaan we zeker voor een voortent.
En de vooruitgang is bij ons praktisch om de hoek, wij wonen in rotterdam en het bedrijf zit in Barendrecht.
Ik zal laten weten wat het precies geworden is.


groetjes,

Marchel

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door FWalraven » di 2 jul 2013 23:02

Rappekapper schreef:de onderstaande link is de caravan

http://static.marktplaza.nl/images/1/49/7997349.jpg

plastic kap zit vast, omdat er ook verlichting aan zit

bel morgen de dealer. hij zorgt maar voor een passende oplossing.

Hij zal ongetwijfeld het advies geven om de pees rand een stukje in te knippen, zodat de pees in de gleuf blijft en de tent aan de andere kant van de plastic kap valt. Maar ja, als ik ooit de tent verkopen wil dan wordt dat een probleem en ook het water loopt dan de tent in
Hoe is dit afgelopen?

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Daphne » di 2 jul 2013 23:28

Dat zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, want Rappekapper is geen forumlid meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door FWalraven » wo 3 jul 2013 14:54

Ben ik ondertussen ook achter.

Maar misschien andere forumleden met een dergelijk probleem?

Lijkt mij toch een probleem voor de dealer/fabrikant.
Het kan toch niet zo zijn dat een koper van zo'n caravan maar de nieuwe voortent moet gaan aanpassen, om de boel een beetje passend te krijgen.

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met voortent en nieuwe TEC

Bericht door Daphne » wo 3 jul 2013 15:21

RE.gif

Het probleem is volgens mij al opgelost.
Jos01 schreef:En zo zit het aan de voorkant :shock: Afbeelding
Gr Jos
Jos01 schreef:Zo is het dus bij ons. Hier valt er alleen een stuk af te snijden of de bumper te verwijderen :D :D
Gr Jos

Afbeelding
Er hoeft helemaal niets te worden geknipt uit de tentpees. Vanaf de opening in de rail laat je de tentpees niet meer door de rail lopen maar trek je de tent gewoon strak naar beneden. Uiteindelijk was er helemaal geen probleem.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “TEC”