Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstructie?
Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstructie?
Hallo mede caravanleden,
Ik heb een vraag of constructie van de caravan in relatie met vochtproblemen.
Men is altijd zo bang voor vocht in de caravanwanden omdat dit funest is voor de houten opbouw.
Na vocht verrot je hele caravan.
Ik begrijp dat het probleem zit dat de houtsketetopbouw van de caravan wordt aangetast. De rest van de opbouw bestaat uit plastic, aluminium en piepschuim.
Wat ik mij nu afvraag (ik heb een bejaarde TEC caravan uit 1992 dus dit probleem houdt mij wel eens bezig)waarom de caravanbouwer niet kiest voor een volledige kunstofopbouw. Holle kunststofprofielen hebben toch minder gewicht dan hout?
Of leef ik onder steen en wordt dit allang toegepast? Maar waarom dan nog steeds die noodzakelijke kostbare vochtmetingen?
Graag hoor ik wat informatie hierover van julllie.
Nb. Jij mijn caravan staat nog buiten in dit zeer regenachtige weer...dus die moet rap naar binnen
Met vriendelijke groet,
Wolsny
Ik heb een vraag of constructie van de caravan in relatie met vochtproblemen.
Men is altijd zo bang voor vocht in de caravanwanden omdat dit funest is voor de houten opbouw.
Na vocht verrot je hele caravan.
Ik begrijp dat het probleem zit dat de houtsketetopbouw van de caravan wordt aangetast. De rest van de opbouw bestaat uit plastic, aluminium en piepschuim.
Wat ik mij nu afvraag (ik heb een bejaarde TEC caravan uit 1992 dus dit probleem houdt mij wel eens bezig)waarom de caravanbouwer niet kiest voor een volledige kunstofopbouw. Holle kunststofprofielen hebben toch minder gewicht dan hout?
Of leef ik onder steen en wordt dit allang toegepast? Maar waarom dan nog steeds die noodzakelijke kostbare vochtmetingen?
Graag hoor ik wat informatie hierover van julllie.
Nb. Jij mijn caravan staat nog buiten in dit zeer regenachtige weer...dus die moet rap naar binnen
Met vriendelijke groet,
Wolsny
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
RE.gif
Er zijn inmiddels zeker een aantal fabrikanten die geen hout meer toepassen in hun sandwich wand,- en dakpanelen, in b.v. Engeland zijn ze al ver gevorderd met deze toepassingen.
P.S.
Leven onder steen zal ik het niet noemen, hooguit een steentje, er wordt nog genoeg hout gebruikt door fabrikanten.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Er zijn inmiddels zeker een aantal fabrikanten die geen hout meer toepassen in hun sandwich wand,- en dakpanelen, in b.v. Engeland zijn ze al ver gevorderd met deze toepassingen.
P.S.
Leven onder steen zal ik het niet noemen, hooguit een steentje, er wordt nog genoeg hout gebruikt door fabrikanten.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
lmc heeft ook geen hout meer in de wanden maar pu balken en styrofoam, alleen de binnenste 3mm is nog gefineerd multiplex.
en meerder fabrikanten werken met deels houten spanten en deels pu spanten in wand en vloer.
en meerder fabrikanten werken met deels houten spanten en deels pu spanten in wand en vloer.
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Knaus is met de Travalino een totaal andere weg ingeslagen.
Nieuw en ultralicht kunststof concept.
Zal zeker een studie voor de toekomst zijn, de gewichten van caravans gaan steeds verder omhoog en de trekprestatie's van auto's worden juist wat minder door het downsizen van de nieuwe motoren.
Ik heb het "chassis" van die nieuwe Travalino opgetild, het skelet van kunststof met chassis dus.. gewicht was minimaal.
Verbazingwekkend...
Chris
Nieuw en ultralicht kunststof concept.
Zal zeker een studie voor de toekomst zijn, de gewichten van caravans gaan steeds verder omhoog en de trekprestatie's van auto's worden juist wat minder door het downsizen van de nieuwe motoren.
Ik heb het "chassis" van die nieuwe Travalino opgetild, het skelet van kunststof met chassis dus.. gewicht was minimaal.
Verbazingwekkend...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Bijna alle fabrikanten zijn wel bezig met het vervangen van hout door kunststof.
Hout wordt echter nog steeds veel toegepast.
Goedkoop en licht van gewicht..
Alles vervangen door kunststof zal echter steeds vaker voorkomen.
De meeste caravans hebben in voor-en achterkant al geen of bijna geen hout meer.
Kunststof in een mal geeft mooie ronde vormen.
2 delen op elkaar met isolatie ertussen geeft ook een zeer sterke sandwich.
Hout wordt echter nog steeds veel toegepast.
Goedkoop en licht van gewicht..
Alles vervangen door kunststof zal echter steeds vaker voorkomen.
De meeste caravans hebben in voor-en achterkant al geen of bijna geen hout meer.
Kunststof in een mal geeft mooie ronde vormen.
2 delen op elkaar met isolatie ertussen geeft ook een zeer sterke sandwich.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Hout aan de buitenzijde komt steeds minder voor. Meestal is de bodem nog van hout, maar ook daar wordt naar Gfk overgestapt.
Daarnaast wordt hout nog veel toegepast in het geraamte. Alleen Eriba (Touring =staal, rest =aluminum + PU) en LMC, Sprite, Swift (allemaal PU) gebruiken geen hout meer voor de constructie. Hout heeft echter ook voordelen, het is goedkoper en de constructie is lichter dan in staal, in aluminum of in PU.
Voor binnenwanden is eigenlijk nog geen goed alternatief voor hout. Kabel gebruikt aan de binnenkant aluminium met een extra wanddecoratielaag.
Los daarvan, ook bij LMC (PU-elementen met XPS isolatie) of de nieuwe Knaus Travalino blijft het een sandwichconstructie. Als daar vocht in komt gaat de isolatie uitzetten, ontstaat er schimmelvorming enzovoort.
Persoonlijk vind ik de constructie niet zo spannend. Wij gebruiken de caravan van Maart tot eind Oktober en staat in een stalling. Na jaren ziet zowel de buitenkant als de bodem er nog als nieuwe uit. Het wordt denk ik wat anders als de caravan het hele seizoen buiten staat of naar de wintersport gebruikt wordt.
Daarnaast wordt hout nog veel toegepast in het geraamte. Alleen Eriba (Touring =staal, rest =aluminum + PU) en LMC, Sprite, Swift (allemaal PU) gebruiken geen hout meer voor de constructie. Hout heeft echter ook voordelen, het is goedkoper en de constructie is lichter dan in staal, in aluminum of in PU.
Voor binnenwanden is eigenlijk nog geen goed alternatief voor hout. Kabel gebruikt aan de binnenkant aluminium met een extra wanddecoratielaag.
Los daarvan, ook bij LMC (PU-elementen met XPS isolatie) of de nieuwe Knaus Travalino blijft het een sandwichconstructie. Als daar vocht in komt gaat de isolatie uitzetten, ontstaat er schimmelvorming enzovoort.
Persoonlijk vind ik de constructie niet zo spannend. Wij gebruiken de caravan van Maart tot eind Oktober en staat in een stalling. Na jaren ziet zowel de buitenkant als de bodem er nog als nieuwe uit. Het wordt denk ik wat anders als de caravan het hele seizoen buiten staat of naar de wintersport gebruikt wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
snieder schreef:Hallo mede caravanleden,
waarom de caravanbouwer niet kiest voor een volledige kunstofopbouw. Holle kunststofprofielen hebben toch minder gewicht dan hout?
Of leef ik onder steen en wordt dit allang toegepast? Maar waarom dan nog steeds die noodzakelijke kostbare vochtmetingen?
Wolsny
zoek op dit forum eens naar microhome, die is gebouwd als een boot met wielen
microhome 370 luxe
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Moderne isolatie is altijd geslotencellig.Conradi schreef:
Los daarvan, ook bij LMC (PU-elementen met XPS isolatie) of de nieuwe Knaus Travalino blijft het een sandwichconstructie. Als daar vocht in komt gaat de isolatie uitzetten, ontstaat er schimmelvorming enzovoort.
.
Dat zet niet uit, al zou je het jarenlang in water onderdompelen.
Binnenwanden zijn wel vocht en schimmel gevoelig.
In veel gevallen is dat nog op houtbasis.
Vaak berken of populierentriplex met een afwerklaagje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Hallo,
Allen hartelijk dank voor de reacties. Veel van geleerd. Ik was in veronderstelling dat hout nogal zwaarder van gewicht was. Dat is dus niet zo. Toch lijkt me schimmel in een kunstofconstructie minder erg qua levensduur (wel lelijk) dan hout.
Wolsny
Allen hartelijk dank voor de reacties. Veel van geleerd. Ik was in veronderstelling dat hout nogal zwaarder van gewicht was. Dat is dus niet zo. Toch lijkt me schimmel in een kunstofconstructie minder erg qua levensduur (wel lelijk) dan hout.
Wolsny
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC
Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc
Zolang een caravan waterdicht is ( en blijft) is er niks mis met hout in de wanden.
Er zijn nog genoeg caravans van 25 jaar oud die nog steeds in goede staat zijn.
Hout rot ook niet zo heel snel weg.
Pas na een vrij lange blootstelling aan vocht.
Met een regelmatige vochtmeting kan je alle rottingsproblemen voorkomen.
Mits je bij gevonden vocht de lekkage ook verhelpt natuurlijk..
Er zijn nog genoeg caravans van 25 jaar oud die nog steeds in goede staat zijn.
Hout rot ook niet zo heel snel weg.
Pas na een vrij lange blootstelling aan vocht.
Met een regelmatige vochtmeting kan je alle rottingsproblemen voorkomen.
Mits je bij gevonden vocht de lekkage ook verhelpt natuurlijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.