Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstructie?

Plaats reactie
snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstructie?

Bericht door snieder » za 7 okt 2017 18:59

Hallo mede caravanleden,

Ik heb een vraag of constructie van de caravan in relatie met vochtproblemen.
Men is altijd zo bang voor vocht in de caravanwanden omdat dit funest is voor de houten opbouw.
Na vocht verrot je hele caravan.
Ik begrijp dat het probleem zit dat de houtsketetopbouw van de caravan wordt aangetast. De rest van de opbouw bestaat uit plastic, aluminium en piepschuim.

Wat ik mij nu afvraag (ik heb een bejaarde TEC caravan uit 1992 dus dit probleem houdt mij wel eens bezig)waarom de caravanbouwer niet kiest voor een volledige kunstofopbouw. Holle kunststofprofielen hebben toch minder gewicht dan hout?
Of leef ik onder steen en wordt dit allang toegepast? Maar waarom dan nog steeds die noodzakelijke kostbare vochtmetingen?

Graag hoor ik wat informatie hierover van julllie.
Nb. Jij mijn caravan staat nog buiten in dit zeer regenachtige weer...dus die moet rap naar binnen
Met vriendelijke groet,
Wolsny
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door janvijn » za 7 okt 2017 19:12

RE.gif
Er zijn inmiddels zeker een aantal fabrikanten die geen hout meer toepassen in hun sandwich wand,- en dakpanelen, in b.v. Engeland zijn ze al ver gevorderd met deze toepassingen.
P.S.
Leven onder steen zal ik het niet noemen, hooguit een steentje, er wordt nog genoeg hout gebruikt door fabrikanten.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door BertJan » za 7 okt 2017 20:03

lmc heeft ook geen hout meer in de wanden maar pu balken en styrofoam, alleen de binnenste 3mm is nog gefineerd multiplex.
en meerder fabrikanten werken met deels houten spanten en deels pu spanten in wand en vloer.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door Chris » zo 8 okt 2017 10:41

Knaus is met de Travalino een totaal andere weg ingeslagen.
Nieuw en ultralicht kunststof concept.
Zal zeker een studie voor de toekomst zijn, de gewichten van caravans gaan steeds verder omhoog en de trekprestatie's van auto's worden juist wat minder door het downsizen van de nieuwe motoren.
Ik heb het "chassis" van die nieuwe Travalino opgetild, het skelet van kunststof met chassis dus.. gewicht was minimaal.
Verbazingwekkend...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door Ab » zo 8 okt 2017 13:15

Bijna alle fabrikanten zijn wel bezig met het vervangen van hout door kunststof.
Hout wordt echter nog steeds veel toegepast.
Goedkoop en licht van gewicht..
Alles vervangen door kunststof zal echter steeds vaker voorkomen.
De meeste caravans hebben in voor-en achterkant al geen of bijna geen hout meer.
Kunststof in een mal geeft mooie ronde vormen.
2 delen op elkaar met isolatie ertussen geeft ook een zeer sterke sandwich.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door Conradi » zo 8 okt 2017 14:31

Hout aan de buitenzijde komt steeds minder voor. Meestal is de bodem nog van hout, maar ook daar wordt naar Gfk overgestapt.
Daarnaast wordt hout nog veel toegepast in het geraamte. Alleen Eriba (Touring =staal, rest =aluminum + PU) en LMC, Sprite, Swift (allemaal PU) gebruiken geen hout meer voor de constructie. Hout heeft echter ook voordelen, het is goedkoper en de constructie is lichter dan in staal, in aluminum of in PU.
Voor binnenwanden is eigenlijk nog geen goed alternatief voor hout. Kabel gebruikt aan de binnenkant aluminium met een extra wanddecoratielaag.

Los daarvan, ook bij LMC (PU-elementen met XPS isolatie) of de nieuwe Knaus Travalino blijft het een sandwichconstructie. Als daar vocht in komt gaat de isolatie uitzetten, ontstaat er schimmelvorming enzovoort.

Persoonlijk vind ik de constructie niet zo spannend. Wij gebruiken de caravan van Maart tot eind Oktober en staat in een stalling. Na jaren ziet zowel de buitenkant als de bodem er nog als nieuwe uit. Het wordt denk ik wat anders als de caravan het hele seizoen buiten staat of naar de wintersport gebruikt wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door nicolaas » zo 8 okt 2017 14:34

snieder schreef:Hallo mede caravanleden,

waarom de caravanbouwer niet kiest voor een volledige kunstofopbouw. Holle kunststofprofielen hebben toch minder gewicht dan hout?
Of leef ik onder steen en wordt dit allang toegepast? Maar waarom dan nog steeds die noodzakelijke kostbare vochtmetingen?


Wolsny

zoek op dit forum eens naar microhome, die is gebouwd als een boot met wielen
microhome 370 luxe

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door Ab » zo 8 okt 2017 14:53

Conradi schreef:
Los daarvan, ook bij LMC (PU-elementen met XPS isolatie) of de nieuwe Knaus Travalino blijft het een sandwichconstructie. Als daar vocht in komt gaat de isolatie uitzetten, ontstaat er schimmelvorming enzovoort.
.
Moderne isolatie is altijd geslotencellig.
Dat zet niet uit, al zou je het jarenlang in water onderdompelen.
Binnenwanden zijn wel vocht en schimmel gevoelig.
In veel gevallen is dat nog op houtbasis.
Vaak berken of populierentriplex met een afwerklaagje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door snieder » vr 10 nov 2017 20:41

Hallo,
Allen hartelijk dank voor de reacties. Veel van geleerd. Ik was in veronderstelling dat hout nogal zwaarder van gewicht was. Dat is dus niet zo. Toch lijkt me schimmel in een kunstofconstructie minder erg qua levensduur (wel lelijk) dan hout.
Wolsny
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vocht in caravanconstructie. Waarom geen kunstofconstruc

Bericht door Ab » vr 10 nov 2017 21:11

Zolang een caravan waterdicht is ( en blijft) is er niks mis met hout in de wanden.
Er zijn nog genoeg caravans van 25 jaar oud die nog steeds in goede staat zijn.
Hout rot ook niet zo heel snel weg.
Pas na een vrij lange blootstelling aan vocht.
Met een regelmatige vochtmeting kan je alle rottingsproblemen voorkomen.
Mits je bij gevonden vocht de lekkage ook verhelpt natuurlijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “TEC”