Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Loekl
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 sep 2017 13:31

Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Loekl » di 12 jun 2018 18:22

Hallo,

Weet iemand antwoord op t volgende probleem:
We hebben n Pep 490 td uit 2017, volgens de dealer krijgt de koelkast geen spanning tijdens het rijden, i.v.m. Te veel afname, maar nu werkt wel de verlichting in de koeling. Hoe kan dat?
De dealer beweert dat dat bij alle Tabberts is met een 148 ltr koeling.?
In nieuwsgierige afwachting
Loek lenssen

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » di 12 jun 2018 18:37

De verlichting in de koelkast werkt net als de andere verlichting en de waterpompjes, op pool 9.
Het verwarmingselement op 12 volt van de koelkast wordt normaliter aangesloten op pool 10, die spanningsloos wordt als de automotor uitstaat.
Bij de koelkast waar je het over hebt, is die stroom vrij hoog. Ik schat even 12 Amp. of meer.
Als je dat door een 2.5mm2 draadje stuurt hou je van de 14 volt in de auto soms maar 10 volt over bij de koelkast.
Dan werkt ie nog maar nauwelijks.
Mogelijk doelt je dealer daar op.
Met een dikke draad, of een dubbele draad is dat echter wel op te lossen.
Een andere mogelijkheid is de koelkast op gas laten werken.
Dat kan en mag. Truma levert daar beveiligingen voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door evr66 » di 12 jun 2018 18:48

Ken wel een vergelijkbaar verhaal van Knaus dealer, dat die grote koelkasten niet echt ideaal zijn op 12V. Bekabeling verbeteren is een optie ( je zou de 12v op de kunnen meten natuurlijk). Denk dat je met gas meer bereikt. Of flink vol zetten met pakken koud/bevroren sap voor vertrek. Scheelt ook.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door zilvergrijs » di 12 jun 2018 19:11

Sinds april dit jaar in het bezit van een nieuwe Vivaldi 480TD Finest Edition. Inderdaad geen koelkast op 12V. Wij ervaren dat niet als een probleem, de caravan heeft een monocontrol CS in de disselkast voor de gasaanvoer. De koelkast functioneert onderweg, zo is gebleken na 6700 km door Zuid Europa, uitstekend op gas en verbruikt volgens opgaaf 300 gr/24 uur. Dat zijn 3 volle reisdagen. In het diepvriesvak blijft alles bevroren. En hij blijft ook bij veel wind en hoosbuien prima functioneren, de brander waait niet uit.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Chris » di 12 jun 2018 19:56

Ik meen zelfs gehoord te hebben dat de grote koelkasten in de PEP, ( Tabberts) HELEMAAL NIET aangesloten zijn voor 12 volt.
Net wat Zilvergrijs ook schrijft.
En wat Ab beweert... vanwege het enorm grote stroomverbruik... wat bijna 100% zeker door kabelverliezen te lage voltages zal opleveren bij de KK.
Ik had met mijn Hobby met Slimtower KK exact hetzelfde, nog maar net 10,4 volt over aan de KK achter de auto..( gemeten op de KK)
Veel te weinig om een beetje te kunnen werken.
De KK op gas is de optie... wel met een monocontrol of duocontrol ertussen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door zilvergrijs » di 12 jun 2018 23:59

Wellicht ontstaat de verwarring bij Loek doordat er op de koelkast schakelaar wel een 12V (accusymbool) stand zit.
Zoals Chris ook schrijft, dit type koelkasten zijn op "onze" modellen NIET aangesloten op 12V. Enige opties zijn gas of 230V. En neem van mij aan dat de koelkast op gas (lees de gebruiksaanwijzing door, ontsteekt zeer eenvoudig en wel de thermostaatknop op max) beter koelt dan op 12V.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door evr66 » wo 13 jun 2018 07:53

Bij Knaus worden ze (althans 2017) wel aangesloten, maar koelen dan slecht, dus wellicht daarom maar helemaal niet aangesloten, dan weet je het in ieder geval van tevoren. Onderweg is gas gewoon beter.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door PD » wo 13 jun 2018 08:21

Wij kamperen inmiddels ruim 10 jaar en reizen door heel Europa. Tijdens de verplaatsingen is onze koelkast gewoon uit.
Zolang je de deur maar minimaal opent tijdens tussenstops, blijkt koeling onderweg helemaal niet nodig; ook in het vriesvakje blijft alles gewoon "hard".

Belangrijkste voorwaarde: zorg ervoor dat de koelkast goed gevuld en doorgekoeld is thumbup.gif

We hebben ervaringen met tafelmodellen (bj 2003 en 2010), slimtower (bj 2013) en superslimtower (bj 2017) koelkasten in de verschillende caravans.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » wo 13 jun 2018 08:30

Bij elke caravan koelen ze slecht, of bijna niet op 12 volt.
De kleinere wel wat beter, omdat die minder stroom nodig hebben.
Maar velen hebben het niet eens in de gaten..
Als een koelkast eenmaal goed koud wordt in de nacht voor vertrek, dan blijft ie dat ook heel lang.
Goede werking op 12 volt kan echter wel.
Als je er 2x 6mm2 naar toe legt, mag je een redelijk resultaat verwachten.
Het verwarmingselement heeft bijna of helemaal hetzelfde vermogen als het element van 230 volt.
En ze zitten net naast elkaar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door WillyL » wo 13 jun 2018 11:25

Een booster naar 13V kan allicht ook helpen.
Ik heb er een gekocht maar nooit geïnstalleerd want ik heb 2 dikke draden in de caravan zo kort mogelijk vanaf de voorkant naar de koelkast gelegd. Het dunnere stuk is nu nog in de auto (waar ik niets aan mag aanpassen wegens lease) en het stuk van de trekhaahstekker tot de verdeeldoos onder de voorste zitbank. Er is nu iets minder dan 12v aan de KK en dat is voldoende.
Bij Ali zijn boosters te vinden.
Terloops, bij mijn Dethleffs was de constante stroomdraad vanaf de trekhaak het dikst en die gebruik ik nu om de KK te voorzien van spanning. Een relais schakelt de stroom in via de geschakelde draad.
Wat nog moet gebeuren is alle massadraden gebruiken in de stroomkabel. Hopelijk kan dat geen kwaad, er staat immers ergens dat die volgens de norm niet verbonden mogen zijn, wat ik niet goed begrijp want finaal komen ze toch allemaal aan de min van de batterij.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door meeder » wo 13 jun 2018 11:25

Wij gebruiken het vriesvakje niet, je kan het deurtje van het vriesvak afhalen of vaak zelfs het hele vriesvakje verwijderen. Dat scheelt ook weer in koelcapaciteit.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » wo 13 jun 2018 12:09

@Willyl
Wat je nog kunt doen is beide massadraden koppelen.
En bij de auto een extra draad op de vrije pool 12 zetten.
Dus geschakelde 12 volt op 10 en 12.
Dat kan je bij de caravan ook doorvoeren tot je dikke draden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door BertJan » wo 13 jun 2018 19:34

Knaus tabbert sluit (volgens mij vanaf model 2018) de grote koelkasten niet meer aan op 12 v.

Gebruikersavatar
OTTY
Berichten: 61
Lid geworden op: di 8 mei 2018 23:45

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door OTTY » di 19 jun 2018 00:39

Het is inderdaad zo dat de koelkasten in een Tabbert caravan (in ieder geval vanaf modeljaar 2018) met een inhoud vanaf 148 liter niet functioneren op de 12-volt netwerk van de caravan, de fabrikant heeft deze 12-volt voorziening niet aangesloten, dit blijkt uit de brochures.

Er worden verschillende types koelkasten ingebouwd. Zelf krijg is een Tabbert caravan binnen 2 weken met een 189 liter koelkast hier is de 12-volt voorziening ook niet aangesloten, koelkast heeft wel automatische energiekeuze, 12-volt/230-volt/gas d.w.z. is 230 volt aanwezig dan werkt deze hier op, en anders gaat de koelkast automatisch over op gas of dus 12-volt (maar 12-volt is dus niet aangesloten (in een camper had men deze wel kunnen aansluiten i.v.m. de capaciteit van het 12-volt netwerk), tijdens het rijden draait de koelkast dus op gas, de gasinstallatie moet dan wel voorzien zijn van crash-sensor.

Echter kan men op het Duitse Tabbert forum wel lezen dat de koelkasten van enkele types, dus vanaf 148 liter inhoud wel op 12 volt voorziening zijn aangesloten / zouden werken, echt duidelijkheid is hier nog niet in waarom de één (waarschijnlijk) wel en de andere niet is aangesloten.
Ik heb liever spijt van de dingen die ik heb gedaan, dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.

2648

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 00:50

Ik schreef al eerder..
Het kan prima op 12 volt.
Alleen niet met de standaard 2.5 mm2 draadjes.
Van voor naar achter 2 x 6 of 8 mm2 aanleggen is voor velen, en blijkbaar ook Tabbert en Knaus en waarschijnlijk nog veel meer fabrikanten een brug te ver.
En feitelijk ook onnodig.
Op gas werkt het beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Abve » di 19 jun 2018 07:15

Ab schreef:
di 19 jun 2018 00:50
Ik schreef al eerder..
Het kan prima op 12 volt.
Alleen niet met de standaard 2.5 mm2 draadjes.
Van voor naar achter 2 x 6 of 8 mm2 aanleggen is voor velen, en blijkbaar ook Tabbert en Knaus en waarschijnlijk nog veel meer fabrikanten een brug te ver.
En feitelijk ook onnodig.
Op gas werkt het beter.
thumbup.gif thumbup.gif


Wij hebben sinds kort ook een grote koelkast, de superslimtower ( wie dat woord verzonnen heeft.. mrgreen.gif )
Ik heb inmiddels de ervaring dat op 12v, de koeling miniem is maar dat de temperatuur ( gevoelsmatig) ook niet veel stijgt.
Voorheen altijd een tafelmodel koelkast gehad. Volgens mij koelde deze ook niet echt beter.
Voorwaarde is wel de deur zoveel mogelijk gesloten te houden, maar dat is logisch.
Voor ons is dit ook voldoende. Meestal sta je in de namiddag toch weer op een camping.
En anders op gas. Ik heb ook ervaren dat dit prima koelt.

Ik snap daarom, gezien de alternatieven, niet waarom er allerlei aanpassingen worden gedaan met dikkere draden en/of bolsters etc. Tenzij je het leuk vind, uiteraard!
Maar ik ben niet een techneut...

Overigens vroeg TS alleen hoe het kan dat het lampje vd kk brandt terwijl er geen spanning is...
Dat heeft AB eveneens goed uitgelegd (pool 9 - pool 10)
Wist ik trouwens ook niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 08:54

Wij hebben een compressorkoelbox op 230 volt mee.
Die onderweg geen stroom krijgt.
Geen punt..'savonds nog steeds koud na een lange rit.
Velen dénken dat hun koelkast goed werkt op 12 volt.
Terwijl er in werkelijkheid zo goed als niets gebeurd omdat door de lange dunne bedrading er veel te weinig spanning op de koelkast staat.
Ga maar eens meten met een draaiende motor van de auto en een werkende koelkast welke spanning je nog hebt achter op de koelkast.
Tabbert en Knaus weten dat ook..Groot gelijk dat ze 12 volt niet eens meer aansluiten. Heeft toch geen zin.
Zeker niet met de grotere koelkasten en vriezers van de laatste jaren..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door witjesm » di 19 jun 2018 09:55

Ik sluit me aan bij de gebruikers van de gas optie. Slangen monteren met slangbreuk beveiliging en eventueel een crash sensor en de koelkast schakelt onderweg gewoon automatisch over. Gasverbruik is verwaarloosbaar.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Abve » di 19 jun 2018 13:46

RE.gif

De Truma Duocontrol CS, dus.
Is bij mij ook in de disselkast gemonteerd.
Voordeel is dat niet alleen de koelkast maar ook andere gasverbruikers als bijv. de boiler en de verwarming tijdens het rijden, gebruikt mogen worden.
Bij een aanrijding zorgt de crashsensor voor afsluiting van de gastoevoer waardoor de kans op brand- of ontploffingsgevaar verkleind wordt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 14:13

Heb ik ook al jaren.
Toen heette het nog Secumotion.
Met een duocontrol er onder.
Heb ik ooit gedaan om in de winter de caravan warm te houden onderweg naar de wintersport.
En ook de koelkast op gas te gebruiken onderweg. Met name de kachel onderweg aan is erg comfortabel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door meeder » di 19 jun 2018 21:22

Zetten jullie met een duocontrol/monocontrol steeds de gasfles dicht als je gaat tanken of ga je er vanuit dat het risico klein is?

Abve

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Abve » di 19 jun 2018 21:48

RE.gif

Ik ga er inderdaad vanuit dat dit risico heel klein is.
Immers, als alles goed aangesloten is , de flessen gezekerd in de disselkast staan en de gasslangen regelmatig worden vervangen, is er geen aanleiding te veronderstellen dat er tijdens de rit een lekkage is ontstaan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 23:07

Als je een liefhebber bent van kleine lettertjes lezen, dan kan je uitvinden dat er geen gaskachel of koelkast aan mag bij een benzine station.
Reden: open vuur en roken verboden.
Officieel zou dus alles uit moeten.
Maar dan zou je ook je auto en motorfiets eerst van het tankstation af moeten duwen en dan pas starten.
Zolang dat nog niet nodig is doe ik de gasfles ook niet dicht.
Schoenen met rubber zolen zonder spijkertjes erin doe ik ook niet aan als ik ga tanken.
Maar wie bang is voor exploderende benzinedampen raad ik zeker aan om bovenstaande maatregelen wel te nemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door meeder » wo 20 jun 2018 00:00

Er staan ook Ex logo's op de pompen en je mag er gewoon rondlopen zonder maatregelen. Hoef ik bij klanten in Ex zones niet te doen ;-)

Volvodriver

Re: Spanning op koelkast tijdens aankoppeling

Bericht door Volvodriver » wo 20 jun 2018 07:38

RE.gif
Idd. En vaak is de concentratiedampen bij een benzinestation hoger dan die in Ex zones bij jou klanten vermoed ik. Gezien mijn ervaring met deze zones.

Maar goed, on topic, ik heb de koelkast tijdens het rijden niet aan. Hij is goed doorgekoeld op 230V en kan dan best 24 uur zonder voeding.

Plaats reactie

Terug naar “Tabbert”