De koelkast koelt niet...

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » wo 7 apr 2021 11:51

Hi!

Je bent er echt zeker van dat je behoorlijk warmte uit het bovenste ventilatie rooster hebt gevoeld? Het 220V verwarmingselement is heel of stuk, heet of koud. Een beetje stuk is er niet bij. Je kunt het onderste ventilatie rooster verwijderen en met de hand even voelen aan de constructie rond het kookpotje. Kun je overweg met een Multimeter of op zijn minst een spanningzoeker. Dan kun je meten of er spanning naar het het element gaat. Het element is zoals reeds aangegeven vrij eenvoudig te vervangen.
Laatst gewijzigd door Gerardo op wo 7 apr 2021 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door deusjevo » wo 7 apr 2021 11:51

EricS schreef:
wo 7 apr 2021 11:20
Helaas, hier nog een koelkast probleem...

Tijdens de bloedhete zomer van 2020 had de kk al moeite om de boel goed koud te krijgen...daarna is hij de stalling in gegaan.

Met Pasen zijn we weggeweest...erg koud buiten, de verwarming deed het uitstekend ! Maar...

De koelkast werd maar niet koud...na een dag merkte ik het nog niet zo, maar hij deed niets meer (op 220V).

Enkele opm nav aantal draadjes te hebben gelezen:
-kk koelt niet/nauwelijks
-er komt heel klein beetje warmte uit roosters zijkant caravan
-koelkast was niet bomvol gevuld (biertjes onder de caravan.. mrgreen.gif )
-heb het niet op gas geprobeerd, domweg niet aan gedacht, want nooit eerder gedaan

Nu kan ik de caravan naar een caravanbedrijf brengen...maar kan ik eea ook eerst zelf uitzoeken of verhelpen ?
Meten is weten dus ik zou eerst wat gegevens verzamelen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door atmosphere2 » wo 7 apr 2021 12:01

Ik heb vaak nieuwe koelkasten getest bij het rij klaar maken . Die dingen zijn heel snel goed koud , spullen er in of niet .
Wanneer het uren gaat duren heeft de koelkast gewoon niet meer de koelcapaciteit die hij zou moeten hebben.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » do 8 apr 2021 13:35

Meten is weten...helaas, ben geen techneut dus kan niet (door)meten...

De caravan staat nu 2 dagen aan het stroom op de oprit....moest er iets uithalen en voelde even in de kk....verhip, koud !
De thermometer lag in vriesvak... -18 ! Huh ?
Alle ribben in kk en vriesvak voelden ijskoud. Kopje water in vriesvak gezet en thermometer onderin kk. Half uur later volledig bevroren water....en temp onderin was -2.

Nog aan roosters gevoeld buitenzijde caravan maar daar kwam nauwelijks/beetje warmte uit.

Heel vreemd, met Pasen deed hij niets.
Er is niets veranderd, schakelaar op 220 en draaiknop op plm75%.

Heb wederom geen idee hoe dit kan...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » do 8 apr 2021 13:54

blij.gif
Ik ben blij voor je.
Misschien was er wel dit of dat aan de hand je weet 't niet weenie.gif Wel raarrr dat je nauwelijks warmte voelt. Maar wat kan jouw het schelen jij hebt weer koude biertjes! Of Wicky's! kan ook, maar die vind ik persoonlijk niet zo lekker.
mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door deusjevo » do 8 apr 2021 13:59

[re.gif] [re.gif]
Met meten is weten bedoelde ik dus deze actie knipoog.gif
Soms voel je niet echt dat de koelkast het doet maar dan koelt hij wel degelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » do 8 apr 2021 14:21

Tja...met Pasen deed hij het echt niet..
Deden er klein bakje Vanille ijs in, maar ontdooide in de vriezer scratch.gif en de vleeswaren kregen dag later vreemde kleur [aschrik.gif]

ik houd het in de gaten, over 1,5 week weer weekendje weg..
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » do 8 apr 2021 22:54

Help... weenie.gif

Net nog even gekeken naar de kk... na de blije melding van vanmiddag dat hij het (weer) deed nu teleurstelling.

Koelkast voelt niet meer koud van binnen, de ribben kletsnat van de druppen, het vrieskastje geeft nu +4 graden en bekertje ijs is weer water...
En nog steeds beetje warmte uit de roosters zijkant caravan...

Kortom, terug bij af. Enig lichtpuntje = hij kan wel koelen. Maar niet continu. scratch.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » do 8 apr 2021 23:58

Ai dat is vervelend. Maar zonder meten en het ding niet onderhanden te hebben, is er weinig zinnigs te zeggen. Het spijt me.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Hans1954 » vr 9 apr 2021 10:02

[re.gif] Duidelijk is dat de koelkast het wel kan doen. Ik zit dan te denken aan de energiekeuzeschakelaar. Vaak storingen met dat ding. https://www.partsnl.nl/keuzeschakelaar- ... 0sQAvD_BwE
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

De koelkast koelt niet...

Bericht door Gemineye » vr 9 apr 2021 10:14

Ik zou persoonlijk ook denken aan een elektrische storing. Als er iets in het koelcircuit niet oké zou zijn, dan werkt de kk doorgaans helemaal niet. Niet soms wel en soms niet.

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar Waar ik wel benieuwd naar ben eigenlijk; je schrijft dat je nauwelijks warmte voelt bij het rooster. Haal dat bovenste rooster er eens af en voel aan het “potje”; die zou echt redelijk warm/heet moeten zijn. Als de koelkast het niet doet; is dat potje dan wel heet? Of koelt die dan ook af?

Zit er nog verschil in verschillende energiebronnen? 230v/gas? Dat zou je nog kunnen proberen om een storing aan het element uit te sluiten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » vr 9 apr 2021 10:57

Gisteravond geen koeling...nu wel weer scratch.gif

De kk voelt koud aan van binnen, alle vocht op de ribben zijn verdwenen en de vriezer vriest weer. kopje water is weer ijs en temp staat op -8.

Heb het rooster verwijderd en gevoeld aan het 'potje', deze is handwarm, zeker niet heet. De warmte die er af kwam was er gisteravond ook.

'iets' zorgt er voor dat de koeling aan dan wel uit gaat... oh, ja ik heb tot nu toe alleen de kk op 220V aan staan.

Als gezegd, ik ben geen techneut, maar kan dit de thermostaat zijn die niet goed functioneert? weenie.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door atmosphere2 » vr 9 apr 2021 12:55

Gerardo schreef:
wo 7 apr 2021 11:51
Hi!

Je bent er echt zeker van dat je behoorlijk warmte uit het bovenste ventilatie rooster hebt gevoeld? Het 220V verwarmingselement is heel of stuk, heet of koud. Een beetje stuk is er niet bij. Je kunt het onderste ventilatie rooster verwijderen en met de hand even voelen aan de constructie rond het kookpotje. Kun je overweg met een Multimeter of op zijn minst een spanningzoeker. Dan kun je meten of er spanning naar het het element gaat. Het element is zoals reeds aangegeven vrij eenvoudig te vervangen.
Eenmaal geconstateerd dat het 230 element werkt zoals u beschrijft , kan de koelkast nog steeds deffect zijn. En dan controleer je de condensor , de buis met de zwarte koelplaatjes . De koelkapaciteit vertaalt zich daar in warmte die door condensatie is veroorzaakt.
De warmte daar is niet de warmte die rechtstreeks door de gasvlam of elektrisch element is veroorzaakt.
Een koelkast die slecht werkt zal te weinig warmte afgeven in de condensator , en dat kun je voelen aan die zwarte plaatjes.
te weinig warmte op de plaats betekend een probleem met de vloeistof.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door atmosphere2 » vr 9 apr 2021 12:57

EricS schreef:
vr 9 apr 2021 10:57
Gisteravond geen koeling...nu wel weer scratch.gif

De kk voelt koud aan van binnen, alle vocht op de ribben zijn verdwenen en de vriezer vriest weer. kopje water is weer ijs en temp staat op -8.

Heb het rooster verwijderd en gevoeld aan het 'potje', deze is handwarm, zeker niet heet. De warmte die er af kwam was er gisteravond ook.

'iets' zorgt er voor dat de koeling aan dan wel uit gaat... oh, ja ik heb tot nu toe alleen de kk op 220V aan staan.

Als gezegd, ik ben geen techneut, maar kan dit de thermostaat zijn die niet goed functioneert? weenie.gif
ja , dat kan zeker

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » vr 16 apr 2021 09:36

Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door WillyL » vr 16 apr 2021 10:43

Een verbruikmeter installeren in de caravan kan ook al helpen in de diagnose. Een koelkast verbruikt iets van 120watt.
Heb je geen verbruiksmeter in de caravan en staat die thuis? Geen nood, système D... schakel hulp van vrouw/manlief in, jij bij de koelkast en zet de koelkast enkele keren rustig aan/af terwijl je partner aan de electriciteitsmeter van de hoofdinstallatie staat en kijkt of de ronddraaiende schijf sneller/trager gaat. Gaat die sneller bij aanzetten en trager bij afzetten dan heb je verbruik van de koelkast en werkt het verwarmingselement. Heb je geen meter met schijf, dan allicht een digitale maar ook daar is een stand waar je het verbruik kunt aflezen.
Lijkt me wel ingewikkeld, maar is dan ook een système D.


Geen verschil, dan is misschien het verwarmingselement stuk of de thermostaat. Probeer dan op gas, meestal is de thermostaat dan niet actief. Koelt de koelkast dan wel dan weet je alvast dat het absobtiegedeelte nog OK is.
En voel ook bovenaan die grote dikke geïsoleerde buis, daar komt dus bovenaan warmte uit, zowel op gas als electriciteit wanneer de koelkast koelt. Na verloop van tijd worden de koelribben ook warm (zo warm dat een extra ventilator geen kwaad kan om die warmte weg te trekken).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » vr 16 apr 2021 12:58

Het artikel in de link gaat over de thermistor, de plek waar deze op het aluminium koelblok gemonteerd zit en het effect daarvan op de temperatuur in de koelkast.

Volgens mij reageer ik hier op het verkeerde draadje mrgreen.gif moest in koelkast koelt als een jekko
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door WillyL » vr 16 apr 2021 14:55

[re.gif] geen nood, kan de beste overkomen, maar hopelijk niet achter de stuurknuppel van het vliegtuig en daar de link toepassen om de motoren te stoppen terwijl je in de lucht hangt . mrgreen.gif knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021 16:13

[re.gif]
Ook in de lucht is filevorming hoor WillyL.
Dan hangen ze ook maar wat rond daarboven.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » vr 16 apr 2021 20:14

Hahaha oh oh oh 😉
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door nonblond » vr 16 apr 2021 20:40

Kan het zijn dat de koelkast binnenin bevroren is geweest. Heb ik nl. ook wel eens gehad en dan koelt hij niet meer tot hij ontdooit is. Je zag toen het ijs tussen de lamellen zitten.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » vr 16 apr 2021 21:36

Koelkast is niet bevroren geweest..

Vanochtend was het 3 gr in vriezertje terwijl bekertje weer vol ijs zat... en de druppen zaten aan de ribben. Heb hem uitgezet, morgen 2 nachten kamperen en afwachten wat hij doet...
Ik heb geen technische achtergrond of de moed iets ' uit te proberen'. Dus volgende week afspraak maken bij caravan dealer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door nonblond » vr 16 apr 2021 22:35

Probeer het eens met een winterafdekking. Het is 's avonds en 's nachts koud, misschien stookt je koelkast het niet warm genoeg om goed te kunnen werken. Je geeft immers aan dat het niet erg warm is achter de koelkast. Heb zelf getwijfeld of dat nodig was, maar omdat bij mij de koelkast wel goed bleef werken de winterafdekking niet aangebracht.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » za 17 apr 2021 08:19

Goed idee !
Ga ik proberen...maar waar heb ik de afsluiters gelaten..:-(

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Ron » za 17 apr 2021 09:39

Draai de schakelaars eens een paar keer om naar gas/12V/220V en de thermostaat knop ook.
Wellicht zijn de contacten wat geoxideerd.
Want de ene keer wel en de andere keer niet is vreemd.
Duid op een slecht contact of draadbreuk.
En anders van het weekend alleen op gas koelen.
Dan weet je in ieder geval of de koelvloeistof zijn natuurlijke werking doet.
Ben benieuwd of de koelkast dan wel goed werkt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”