De koelkast koelt niet...

Trudy
Berichten: 33
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:57

De koelkast koelt niet...

Bericht door Trudy » vr 2 apr 2021 08:29

We gaan op pad maar de koelkast koelt niet. Heb dat ding aan de stroom staan met koelkastknopje stekker. Of moet die op de accustand staan ? Ik dacht dat de accustand is wanneer deze aan de auto is is gekoppeld of heb ik het toch mis? De battercharger knop van de sprite europe staat aan

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door GSAndre » vr 2 apr 2021 08:37

Als eerste, staat er spanning op de kabel naar de caravan ?
Daarnaast duurt het altijd "lang" eer dat je iets voet, leg er effe een thermometer in.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Ron » vr 2 apr 2021 09:40

En leg er een of meerdere flessen in met water/ limonade om een buffer op te bouwen.
En anders het komende weekend op gas .

De accu is alleen achter de wagen, de schakelaar moet dus op de stekker stands staan.

Werkt hij op gas wel , maar op 220 niet dan is waarschijnlijk het verwarmings element defect.
Die is te vervangen, en dat is als je een beetje handig bent zelf goed te doen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door deusjevo » vr 2 apr 2021 09:51

Trudy schreef:
vr 2 apr 2021 08:29
We gaan op pad maar de koelkast koelt niet. Heb dat ding aan de stroom staan met koelkastknopje stekker. Of moet die op de accustand staan ? Ik dacht dat de accustand is wanneer deze aan de auto is is gekoppeld of heb ik het toch mis? De battercharger knop van de sprite europe staat aan
Kan soms wel enkele uren duren voor je merkt dat de koelkast aan staat, vooral bij een lege koelkast.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Trudy
Berichten: 33
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:57

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Trudy » vr 2 apr 2021 10:29

Dat ding staat al een dag en nacht op stroom scratch.gif
Maar goed nu weet ik dat ik het goed doe met de stekkerstand te gebruiken. Bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 10:33

[re.gif]
Een lege koelkast die aanstaat...
Als je dan na een dag je hand erin steekt om de "voelen" of ie koud is....
Lijkt dat vaak niet zo te zijn.
Een absorbtie systeem "lijkt" pas te werken als je er wat in hebt liggen wat gekoeld kan worden.
En voel dan niet met de hand maar meet het eens op een thermometer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door PMT » vr 2 apr 2021 12:52

In onze Europa van 2008 heb ik een schakelaar die ik tussen "car" en "van" kan schakelen. Daaronder zit de groepenkast met oa het "pump" en "battery charger" knopje. Dat laatste knopje moet aan staan als je walstroom hebt anders gaat je koelkast niet aan.
Heb je geen 220v dan moet je ook de knop op Van aanzetten maar krijg je alleen de 12V keuze op je display van de koelkast te zien omdat dan de accu van de caravan gebruikt wordt. Hangt de caravan achter de auto dan op car zetten en heb je ook 12V van de auto accu
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door eurotrotter » vr 2 apr 2021 16:18

Chris schreef:
vr 2 apr 2021 10:33
[re.gif]

Een absorbtie systeem "lijkt" pas te werken als je er wat in hebt liggen wat gekoeld kan worden.
En voel dan niet met de hand maar meet het eens op een thermometer...
Verdampende vloeistoffen (zoals het koudemiddel in de koelkast) hebben de eigenschap warmte te onttrekken aan hun omgeving.
Als er in die omgeving niets is om warmte te onttrekken koelt de koelkast ook niet ( C'est simple comme dit bonjour mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 16:31

eurotrotter schreef:
vr 2 apr 2021 16:18
Chris schreef:
vr 2 apr 2021 10:33
[re.gif]

Een absorbtie systeem "lijkt" pas te werken als je er wat in hebt liggen wat gekoeld kan worden.
En voel dan niet met de hand maar meet het eens op een thermometer...
Verdampende vloeistoffen (zoals het koudemiddel in de koelkast) hebben de eigenschap warmte te onttrekken aan hun omgeving.
Als er in die omgeving niets is om warmte te onttrekken koelt de koelkast ook niet ( C'est simple comme dit bonjour mrgreen.gif )
mrgreen.gif mrgreen.gif
Ik wilde het nog effe "leuk" houden knipoog.gif
Klinkt technisch uitgelegd prima maar TS kan dat anders uitleggen..
Maar....100% correct.... als er niks te koelen is koelt er niks.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Hans1954 » vr 2 apr 2021 16:44

Achter het koelkastrooster voelen of daar warmte (hitte) is. Zo niet schakelaars verkeerde stand of verwarmingselement defect. Is er wel warmte maar worden de ribben in de koelkast niet koud: probleem met het koelmiddel. Kast uitbouwen en nacht op zijn kop zetten. Verder is meten altijd weten. Dus draadthermometer in het vriesvak leggen. En altijd RTFM!!! Koude spullen in de koelkast leggen kan het koelingsproces weliswaar versnellen maar kan zeker niet gezien worden als een soort starter voor de kast. En absorptie is er altijd. Ook zonder spullen in de kast. Mijn kast gaat na enige aarzeling snel naar min 21. Totaal leeg! En dat deden de 4 vorige kasten ook.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » vr 2 apr 2021 17:03

[re.gif]
Amen!
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 17:18

Of... een dealtje maken met Den Adriaan...
Zijn koelkast koelt te goed.
als jullie nou naast elkaar gaan staan kan je elkaar op die manier helpen..
De een het vriesdeel en de ander het koeldeel...

Idee??? scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » vr 2 apr 2021 17:24

Haha briljant mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hoppieh
Berichten: 18
Lid geworden op: di 10 okt 2017 17:02
Locatie: Delfgauw

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Hoppieh » vr 2 apr 2021 18:35

Wij hebben 2 jaar achtereen het zelfde probleem gehad, na de eerste keer tijdens een servicebeurt is het element vervangen. De volgende vakantie weer hetzelfde probleem en weer is het element vervangen.
Wij hebben het probleem tenslotte opgelost door een nieuwe koelkast te kopen met een andere caravan er omheen knipoog.gif knipoog.gif
Renault Grand Scenic 1.3 TCE 140 Intens automaat met Adria Aviva 492 LU

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door RonvA » vr 2 apr 2021 19:01

Ik heb 2 weken terug toen we de caravan seizoens klaar hebben gemaakt hem expres aangezet. Uurtje of 3 aangestaan denk ik, aan stroom en leeg. Werd gelukkig gewoon koel.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Trudy
Berichten: 33
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:57

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Trudy » zo 4 apr 2021 16:33

Het duurde heeeel lang voordat de koelkast op temperatuur is. Heb er altijd een koelkasttermometer in. Het klopt dat er eerst koude dingen in moeten staan. Daarna werkte het. Laat het wel bij de dealer nakijken. Caravan heeft nog garantie . We leren de caravan steeds beter kennen. Maar een koelkast moet het wel doen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door deusjevo » zo 4 apr 2021 16:48

[re.gif]
Langsgaan kan altijd maar hij doet het toch?
Het is een absorptie koelkast en geen compressor koelkast zoals thuis.
Heb je toevallig iets van metingen verricht?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 17:02

Trudy schreef:
zo 4 apr 2021 16:33
Het duurde heeeel lang voordat de koelkast op temperatuur is. Heb er altijd een koelkasttermometer in. Het klopt dat er eerst koude dingen in moeten staan. Daarna werkte het. Laat het wel bij de dealer nakijken. Caravan heeft nog garantie . We leren de caravan steeds beter kennen. Maar een koelkast moet het wel doen.
Dat heel lang duren is een bekende...
Een absorbtie systeem onttrekt warmte uit het spul wat in de kk staat...
Staat er niets in... valt er geen warmte te ontrekken en voel je het niet..
Dit systeem is niet snel...da's alom bekend.
Maar... wel volledig geruisloos..
Laatst gewijzigd door Chris op zo 4 apr 2021 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Hans1954 » zo 4 apr 2021 17:21

[re.gif] Ben ik absoluut niet met jou eens Chris. Het medium wat een koelkast koelt is lucht. Dat is zo bij een absorptiekast en dat is zo bij een compressorkast. En de kast zit altijd vol met lucht. En het is koude lucht die je spullen afkoelt of op lage temperatuur houdt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » zo 4 apr 2021 17:25

Sorry Chris maar het klopt niet wat je beschrijft. Ja het onttrekt warmte aan de spullen die je er in legt. Net zoals dat bij een compressor koelkast gebeurt. Geen verschil. Maar dat er een soort van opstart nodig is met voorgekoelde spullen is niet juist. Koude spullen in de koelkast leggen verhult alleen maar dat je bij een absorbtie koelkast wat langer moet wachten. De vloeistof mix in het systeem moet tenslotte aan de kook gebracht worden voordat het proces op gang komt.

Edit: [re.gif] je was me voor
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 17:33

Ik zeg ook niet of ergens dat je er koude spullen in moet leggen... echt nergens geschreven.. dat schreef Trudy in haar reactie waar ik op reageerde..

Ik bedoel eigenlijk alleen dat je zonder inhoud in de KK eigenlijk geen idee hebt van de temperatuur in de KK.
Als je wilt weten of het ding werkt.. stop er iets in...
Fles water oid..
en drink het na een uur of wat in die KK.... dan merkt je dat het koud is..
Zomaar je hand er in houden na een uurtje geeft geen enkel idee dat er gekoeld wordt.

Als ik het anders/verkeerd heb beschreven is dat niet de bedoeling geweest...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Gerardo » zo 4 apr 2021 17:40

Klopt dat beweerde je ook nergens. Maar dat er iets in moet liggen om warmte aan te ontrekken voordat hij het pas gaat doen schreef je wel. En dat klopt niet. Kan gebeuren mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 19:51

Nee... zo bedoelde ik het niet....
Ach... hoe leg je iets uit he...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1846
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door EricS » wo 7 apr 2021 11:20

Helaas, hier nog een koelkast probleem...

Tijdens de bloedhete zomer van 2020 had de kk al moeite om de boel goed koud te krijgen...daarna is hij de stalling in gegaan.

Met Pasen zijn we weggeweest...erg koud buiten, de verwarming deed het uitstekend ! Maar...

De koelkast werd maar niet koud...na een dag merkte ik het nog niet zo, maar hij deed niets meer (op 220V).

Enkele opm nav aantal draadjes te hebben gelezen:
-kk koelt niet/nauwelijks
-er komt heel klein beetje warmte uit roosters zijkant caravan
-koelkast was niet bomvol gevuld (biertjes onder de caravan.. mrgreen.gif )
-heb het niet op gas geprobeerd, domweg niet aan gedacht, want nooit eerder gedaan

Nu kan ik de caravan naar een caravanbedrijf brengen...maar kan ik eea ook eerst zelf uitzoeken of verhelpen ?
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: De koelkast koelt niet...

Bericht door atmosphere2 » wo 7 apr 2021 11:49

Chris schreef:
vr 2 apr 2021 10:33
[re.gif]
Een lege koelkast die aanstaat...
Als je dan na een dag je hand erin steekt om de "voelen" of ie koud is....
Lijkt dat vaak niet zo te zijn.
Een absorbtie systeem "lijkt" pas te werken als je er wat in hebt liggen wat gekoeld kan worden.
En voel dan niet met de hand maar meet het eens op een thermometer...
Gewoon aan de achterwand binnen in voelen of in het vriesvak , dat voel je soms al na een uur of half uur zelfs.
Oude koelkasten duren wel eens langer. Dat is wat ik meestal ervaar.
Er moet warmte vrijkomen daar waar de vloeistof weer condenseert. Er moeten voldoende zwarte koelplaatjes warm worden anders is er een probleem met de vloeistof. Dan voel je dat alleen het buisje warm is en misschien 1 of 2 koelplaatjes.
Laatst gewijzigd door atmosphere2 op wo 7 apr 2021 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”