Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Plaats reactie
friskes
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 12 nov 2014 20:05

Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door friskes » di 16 feb 2021 08:34

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand ons helpen.
We zijn geëmigreerd naar Frankrijk en willen de caravan op Frans kenteken zetten.
Onze caravan is een Sprite Super 460 uit 2001, gekocht in België van particulieren in 2014, alle documenten zaten erbij, zo ook een Certificaat de Conformiteit afgegeven door het bedrijf waar de caravan toen gekocht was.

Wij dachten al dat wordt een makkie in Frankrijk om hem in te voeren, niets is minder waar, de Franse instantie accepteerde het COC niet, waarschijnlijk niet uitgebreid genoeg, hoewel in het Nederlands opgesteld en in het Frans.

Weet iemand hoe aan een nieuw COC te komen via de fabrikant van Sprite wellicht, en dan nog het liefst in het Frans?
Hopelijk kan iemand ons helpen met suggesties.
Bij voorbaat dank.....

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Davendre » di 16 feb 2021 08:48

Moet een COC niet worden afgegeven door de Sprite zelf? Tenminste, zo was het bij mijn auto die ik in Duitsland heb gekocht.

Succes!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door dieseltijger » di 16 feb 2021 08:49

Met motorvoertuigen is het zo, dat het ene EU land het feit dat een ander EU land een kenteken heeft afgegeven als voldoende basis moet accepteren om zelf een kenteken af te geven. Dat zou betekenen dat het enkele feit dat de caravan een B of NL kenteken heeft volstaat.

Daarom had ik mijn motor uit Duitsland op een Duits kenteken gezet. Bij de RDW werd alleen gewogen, de wielbasis opgemeten, het geluidsniveau gemeten en bpm gecashd
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Davendre » di 16 feb 2021 09:16

Met COC werd dat bij mij niet gedaan. Enkel VIN gecontroleerd en voor de rest alle gegevens overgenomen van COC. Vandaar mijn opmerking om een COC van Sprite zelf proberen te krijgen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door WillyL » di 16 feb 2021 10:59

Indien ze een Europese versie willen betwijfel ik of dat toen reeds bestond.
Vraag aan invoerder in België of fabrikant sturen, of zelfs een invoerder in Frankrijk.
Bij mijn DL uit 2010 zat dat document wel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door WillyL » di 16 feb 2021 11:07

Nog even een gedachte...
Bij mijn vorige caravan (1992) zat een Belgische COC? Daarop stond een Proces Verbaal nummer (PV). Misschien kan je dat document aanvragen bij de DIV of technische controle in België.
In dat PV staan de technische details van de referentiecaravan zoals gewichten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door VIP » di 16 feb 2021 11:30

Het enige wat ze Frankrijk accepteren is een originele COC van de fabrikant zelf, en niet van een dealer/verkoper.

Voor de rest niets (ik spreek uit ervaring met meerdere caravans die naar Frankrijk zijn gegaan).

Ook PVA nummers uit België accepteren ze niet, zelfs geen keuringskaarten van de fabrikant die vroeger gebruikelijk waren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Witte yeti » di 16 feb 2021 13:23

Als de dealer waar de caravan is gekocht nog bestaat, zou ik daar vragen of ze een COC in Engeland (Swiftgroup) kunnen aanvragen.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

friskes
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 12 nov 2014 20:05

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door friskes » di 16 feb 2021 21:07

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb idd contact gezocht met de dealer van de caravan, die werkt niet mee, zegt dat hij niets meer heeft uit die tijd.
Ook contact gehad met de DIV in België die verwees me naar de fabrikant als die nog bestaat.
Een uitgebreide email naar Swift Group in Engeland gestuurd en nu maar afwachten of zij een COC willen verzorgen.
Maar vip heeft gelijk, in Frankrijk wordt alleen een COC van de fabrikant geaccepteerd, en dan nog liefst in het Frans.
Anders moet de caravan gekeurd worden door de DREAL, en dat gaat veel geld en tijd kosten
Moeilijke jongens die Fransen, ze blijven aan hun eigen regeltjes vasthouden, EU of niet.
Ik hou jullie op de hoogte of het gelukt is.

Volvodriver

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Volvodriver » wo 17 feb 2021 14:50

[re.gif]
Als je dat COC niet krijgt is de keuring etc. veel te omslachtig. Waarbij met bijna aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de uitslag is dat je geen Frans kenteken krijgt. (Twee kennissen van mij is dit onafhankelijk van elkaar overkomen met caravans van een jaar of 10 oud toentertijd. De ene was een Dethleffs, de andere een Fendt) Waarom ze geen COC kregen weet ik niet (meer). Maar omdat ze hem niet hadden hebben ze de caravans uiteindelijk in Nederland verkocht en allebei een "Franse" caravan gekocht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door VIP » wo 17 feb 2021 15:48

[re.gif]


Waarom het precies zo moeilijk gaat weet ik ook niet, echter het is een drama zoals ik al eerder omschreef.

Ik weet wel dar Fransen hun eigen markt willen beschermen, op welk vlak dan ook.

De Bürstner fabriek bijvoorbeeld zit ik Kehl net aan de Duits/Franse grens, en door allerlei regels besloot Bürstner ergens eind 80er begin 90er jaren net over de grens in Frankrijk een fabriek te openen om zo veel papierwerk en allerlei andere problemen te tackelen.

En nu begeef ik mij even op glas ijs, maar als ik mij niet vergis worden in diezelfde fabriek daar nu ook Eriba Pucks gefabriceerd....
Porsche + Tabbert

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Wally » wo 17 feb 2021 16:27

Wat als je gewoon met een BE kenteken blijft rijden?

Frans

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door WillyL » vr 19 feb 2021 09:18

[re.gif] ik denk dat dit enkel mag wanneer je per jaar max 6 maanden in Frankrijk verblijft.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Hermanus » vr 19 feb 2021 09:32

[re.gif]
En wie controleert dat ?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door eurotrotter » vr 19 feb 2021 13:42

Rij gewoon met je Franse auto met de caravan op Nederlands kenteken.
In het bedrijfsleven rijden duizenden ,Nederlands geregistreerde,aanhangers rond met allerlei Europese trekkers ervoor.
Wat je nodig hebt is een verklaring van de eigenaar( een familie lid in NL) dat dit voertuig aan jou ter beschikking gesteld is.
E.e a. is geregeld in de Europese richtlijn ( waar Frankrijk zich ook aan dient te houden) :

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 01&from=EN

( art 2.2,a)

Als dit voor het bedrijfsleven mag ,zal dit voor particulieren ook mogen denk ik zo.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op vr 19 feb 2021 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Gelijkvormigheidsattest oftewel COC

Bericht door Techn » vr 19 feb 2021 14:06

Of je verkoopt je caravan en koopt een nieuwere terug in frankrijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”