Sprite gaat nogal prat op zijn klasse 3 thermische isolatie. Bij andere merken lees ik hier niets over (misschien mis ik het ). Hebben andere caravans dit ook of is klasse 3 bijzonder (ik denk het niet).
Wie bepaalt in welke klasse een caravan valt, of kan een fabrikant dit zelf bepalen.
Isolatie Sprite.
Isolatie Sprite.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Isolatie Sprite.
RE.gif
In de gewone bouw zie ik dat wel eens voorbijkomen klasse van isolatiemateriaal, online hier staat het ook bij sprite
https://www.vdmeercaravans.nl/sprite-ca ... -basecamp/
Lijkt me niet heel erg apart, de specs die ze erbij noemen: (Klasse 3 voor verwarming en thermische isolatie (bij –15 graden buiten nog steeds +20 graden binnen)).
Onze Kip uit 1989 is gegarandeerd warm volgens de originele handleiding tot beneden -40 graden
In de gewone bouw zie ik dat wel eens voorbijkomen klasse van isolatiemateriaal, online hier staat het ook bij sprite
https://www.vdmeercaravans.nl/sprite-ca ... -basecamp/
Lijkt me niet heel erg apart, de specs die ze erbij noemen: (Klasse 3 voor verwarming en thermische isolatie (bij –15 graden buiten nog steeds +20 graden binnen)).
Onze Kip uit 1989 is gegarandeerd warm volgens de originele handleiding tot beneden -40 graden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Isolatie Sprite.
Dat red je met bijna elke caravan makkelijk.
35 graden boven de buitentemperatuur is niet zo bijzonder.
Sterker..het kan heel veel beter.
35 graden boven de buitentemperatuur is niet zo bijzonder.
Sterker..het kan heel veel beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Isolatie Sprite.
Na wat googelen dit gevonden, zou de sprite wintervast zijn.
In Duitsland wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen caravans die winterbestendig (ook wel wintergeschikt genoemd) of winterhard zijn. Deze classificatie komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar wordt toegekend na een gestandaardiseerde testprocedure. Een caravan moet hierbij vier testfasen doorlopen. Eerst wordt de caravan binnen tien uur afgekoeld (fase 1). Het verwarmingssysteem moet vervolgens het interieur zo snel mogelijk opwarmen (fase 2). Voor dit doel worden vooraf vijf sensoren op verschillende meetpunten geïnstalleerd. De concrete eisen:
Classificatie 'winterbestendig': hier is de starttemperatuur nul graden. De sensor in het centrale gedeelte van de binnenruimte moet na twee uur 20 graden weergeven, op de resterende vier plaatsen mag het temperatuurverschil niet meer dan zeven graden bedragen.
Classificatie 'wintervast': de starttemperatuur is hier min 15 graden. De tijdslimiet waarin het binnenklimaat de 20 graden moet bereiken is vier uur. De verwarming of het interieur moet deze temperatuur nog een uur stabiel houden (fase 3), waarna het watersysteem wordt gevuld en de functie ervan wordt gecontroleerd (fase 4).
In Duitsland wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen caravans die winterbestendig (ook wel wintergeschikt genoemd) of winterhard zijn. Deze classificatie komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar wordt toegekend na een gestandaardiseerde testprocedure. Een caravan moet hierbij vier testfasen doorlopen. Eerst wordt de caravan binnen tien uur afgekoeld (fase 1). Het verwarmingssysteem moet vervolgens het interieur zo snel mogelijk opwarmen (fase 2). Voor dit doel worden vooraf vijf sensoren op verschillende meetpunten geïnstalleerd. De concrete eisen:
Classificatie 'winterbestendig': hier is de starttemperatuur nul graden. De sensor in het centrale gedeelte van de binnenruimte moet na twee uur 20 graden weergeven, op de resterende vier plaatsen mag het temperatuurverschil niet meer dan zeven graden bedragen.
Classificatie 'wintervast': de starttemperatuur is hier min 15 graden. De tijdslimiet waarin het binnenklimaat de 20 graden moet bereiken is vier uur. De verwarming of het interieur moet deze temperatuur nog een uur stabiel houden (fase 3), waarna het watersysteem wordt gevuld en de functie ervan wordt gecontroleerd (fase 4).
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Isolatie Sprite.
RE.gif
Toch een aparte manier van testen, want dan komt het meer neer op de kracht van de verwarming dan op isolatie, ze zullen de omgeving van de caravan wel op dezelfde temperatuur houden denk ik? stond daar iets over vermeld?
Toch een aparte manier van testen, want dan komt het meer neer op de kracht van de verwarming dan op isolatie, ze zullen de omgeving van de caravan wel op dezelfde temperatuur houden denk ik? stond daar iets over vermeld?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Isolatie Sprite.
Micky, het is de hele tekst. Zo ik het lees houden ze het buiten constant op min 15.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Isolatie Sprite.
Het zegt inderdaad niks over isolatie.
Die eisen kan je met een tent ook makkelijk halen.
Als de kachel maar genoeg warmte geeft...
Die eisen kan je met een tent ook makkelijk halen.
Als de kachel maar genoeg warmte geeft...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Isolatie Sprite.
Zelfs buiten wel Ab, als je maar dicht genoeg bij het vuur staat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.