Fietsenrek achterop

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » zo 20 sep 2020 12:02

Beste medeforummers,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?

Mvrgr.Kees

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door ArnoM » zo 20 sep 2020 12:17

Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Inderdaad lopen de meningen uiteen, er is al zo verschrikkelijk veel over geschreven.

PS, ik zei dat Keesje al lid is vanaf 2012.
Dan heb je toch meegekregen dat er al zeeeeeer veeeeeel over gediscussieerd is?
Waarom dan weer deze vraag stellen?
❓❓
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020 12:19

Hoi Kees..

Ook hier zijn de meningen erg verdeeld over een fietsenrek achterop.
Ik ben tegen....
En ook juist vanwege het slingeren... je vergroot die mogelijkheid tot slingeren enorm n.l.
Ook de caravan lengte is daarbij van invloed... hoe langer de caravan hoe groter die kans op slingeren wordt. ( waarbij de auto stabiliteit natuurlijk ook flink bepalend is)
Compenseren voorop is daarom een slechte oplossing, dan ga je juist de gewichten op de uiterste einden van jou slinger ( caravan) zetten..

Beste oplossing voor fietsen is:
1e op het dak van de auto
2e aan de achterklep van de auto
3e in de caravan bovenop de as.
4e op de dissel.

Achterop noem ik dus bewust niet.
Echter... ik weet dat jou dissellengte niet veel mogelijkheden bied.... jammer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Micky » zo 20 sep 2020 12:26

Keesje schreef:
zo 20 sep 2020 12:02
Beste medeforummers,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?

Mvrgr.Kees
antwoord op "ene deskundige": idd niet aan te raden vanwege het creëren van een minder stabiele combi.

Antwoord op "andere descundige": idd het kan als je zorgt dat je voldoende kogeldruk hebt, maar let wel, hoe verder van de as je gewicht plaatst en ook al compenseer je dat, hoe instabieler de combi toch wordt (wipwap effect).

Mijn mening, ik raad het niet aan, maar bij de juiste belading kan het best, je moet hier echt zelf de beslissing in nemen. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » zo 20 sep 2020 12:27

Hallo Chris,
Dank je wel voor de reactie.
Ik neig zelf ook naar een dakdrager op mijn auto indien nodig.
Want ik ben van mening dat als je het gewicht van de fietsendrager incl.fietsen achterop aan de voorzijde van de caravan moet compenseren de constructie van de caravan doorbuigt.
Dit zal geen probleem vormen,maar ik ben daar geen voorstander van.
Voorop een fietsendrager op een Sprite caravan gaat niet lukken,want de Dissel is daarvoor tekort bij een Sprite zo heb ik mij door de dealer laten vertellen.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Micky » zo 20 sep 2020 12:30

RE.gif

Die constructie buigt niet door hoor mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Fietsenrek achterop

Bericht door Royke2 » zo 20 sep 2020 13:57

Ikzelf heb bij de vorige 2 caravans fietsendragers achterop gehad, hoe jeje caravan belaad is zoeizo eeg belangrijk maar dan destemeer. Als je fietsen achterop hebt dan gaat de caravan meer “dansen” dit merk je tijdens het rijden maar wil niet zeggen dat het gevaarlijk is. Dit allen heeft te maken met de belading, gewicht auto. En natuurlijk hoe groot is de caravan. Is het een caravan vaan 5meter is het anders dan een caravan van 7meter dit omdat de oversteek van de as naar achteren groter word waardoor het dansen/ heen en weer wiebelen groter wordt kwa krachten.
Nu bij onze huidige caravan hebben we de fietsendrager voorop. Op zich bevalt dit prima. Let wel de kogeldruk word erg lastig daardoor goed te krijgen gemiddeld is dit 70 tot 85 kg bij de meeste caravans.
Met elektrische fietsen wordt het verhaal anders dit omdat deze uit zichzelf al zwaar zijn. Wat ook een optie is bij de grotere campings verhuren ze vaak fietsen en dat is ook prima als je af en toe fietst.. dus concreet zo 124 antwoord geven op je vraag is lastig

Edit: ook je snelheid is erg van belang, mijn mening?
Zorg dat de belading goed is! En als je normaal rijd kwa snelheid, zeg 80 tot 90km/h kan het prima nogmaals belading en gewichten goed hebben is de sleutel. Vaak word er allerlij angsten aan gepraat gebruik je boeren verstand

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » zo 20 sep 2020 14:09

Dank jullie wel voor de reaties.

De Sprite Cruzer 480 SR die ik heb is 6,94 meter lang totaal dus best wel lang.

En natuurlijk buigt de constructie door, dat is een misvatting om dit te denken.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Daphne » zo 20 sep 2020 14:15

Royke2 schreef:
zo 20 sep 2020 13:57
Edit: ook je snelheid is erg van belang, mijn mening?
Zorg dat de belading goed is! En als je normaal rijd kwa snelheid, zeg 80 tot 90km/h kan het prima nogmaals belading en gewichten goed hebben is de sleutel. Vaak word er allerlij angsten aan gepraat gebruik je boeren verstandAfbeelding
Inderdaad is snelheid van belang. Met fietsen achterop de caravan gaat de kritische snelheid omlaag. Het probleem is wel dat wanneer je door fietsen achterop 80 tot 90 km/u op de teller gaat rijden je continu door vrachtverkeer wordt ingehaald, waardoor de combi niet stabieler wordt.
Ik zie ze rond deze tijd dagelijks op de snelweg, ik zie in de verte een lange rij vrachtwagens op de linkerbaan, dan is het naseizoen voor de iets oudere caravanner begonnen, die stug 90 op de teller rijdt al dan niet met klamme handjes omdat inhalende vrachtwagens invloed hebben op de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Thornwood » zo 20 sep 2020 14:23

Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020 14:52

@ Kees...

Ik weet niet welk merk en type auto jij hebt maar soms zijn er ook mogelijkheden om aan de achterklep van b.v. de 5e deur een drager te bevestigen.
En..
Ik heb eens een Sprite gezien waar een soort verhoogde fietsendrager op de dissel gemonteerd was met daarop 1 fiets.
Die stak zeg maar boven de auto kofferbak uit.. dus een scherpe bocht was geen probleem.
Jammer dat ik niet bewust naar de constructie heb gekeken, dus ik heb niet meer info dan dit.
En het is mij ook al een aantal keren opgevallen dat blijkbaar alle engelse caravans die hele korte dissel hebben.
Waarom dat is weet ik niet..



@ Diesel...
Heb je gedronken ofzo??? knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Micky » zo 20 sep 2020 15:23

RE.gif

Die dragers die je aan de klep hangt zijn funest, die klep is daar helemaal niet op gebouwd, je brengt enorme krachten over op de felsnaden met afdichting, zoiets zou ik nooit kopen of aanraden [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Chris » zo 20 sep 2020 15:48

RE.gif

Nee ik ook niet... maar er bestaat wel zoiets.
Voor mij is de dissel ideaal.... als ik al fietsen meeneem.
Dat was dit jaar wel, maar volgend jaar naar SP is het maar weer 1 vouwfietsje... that's enough..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Daphne » zo 20 sep 2020 16:04

Thornwood schreef:
zo 20 sep 2020 14:23
Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Gemineye » zo 20 sep 2020 16:07

Keesje schreef:Beste medeforummers,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?

Mvrgr.Kees
Nou in de basis zou ik zeggen; niet doen; zoek een andere oplossing, bv op het dak vd auto. Maar áls je het doet, zorg er dan in hemelsblauw voor dat je voldoende kogeldruk houdt. Liefst iets aan de hoge kant zelfs.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Thornwood » zo 20 sep 2020 20:05

Daphne schreef:
Thornwood schreef:
zo 20 sep 2020 14:23
Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.
Beetje moderne vrachtauto en luxe wagen wijkt amper af van GPS. En die teller zit er niet voor niets in.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Micky » zo 20 sep 2020 20:28

Thornwood schreef:
zo 20 sep 2020 20:05
Daphne schreef:
Thornwood schreef:
zo 20 sep 2020 14:23
Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.
Beetje moderne vrachtauto en luxe wagen wijkt amper af van GPS. En die teller zit er niet voor niets in.
toch is dat zeker zo'n 5-10 procent, je bent alleen al afhankelijk van de mate van slijtage van je banden, ik heb geen enkele nieuwe auto gehad die minder dat 5% afwijkt het is gewoon geen geijkt systeem, daarom werkt de politie ook niet met standaard tellers, dit houdt geen stand
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » ma 21 sep 2020 09:06

Ik dank jullie wel voor de reacties.
Het wordt een dakdrager op de auto.

mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020 10:00

RE.gif
Super thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Fred N » ma 21 sep 2020 10:07

Jammer dat Kees zo snel een besluit heeft genomen.
Dit soort draadjes zijn altijd heel vermakelijk. awhoea.gif
Toch was er weer een nieuw advies dat nog niet eerder voorbij kwam.
Plaatsnemen in de caravan.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » ma 21 sep 2020 14:37

Laten jullie je niet verder provoceren en sta er boven👍
Dat is kennelijk de bedoeling.

Mvrgr.Kees

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Techn » ma 21 sep 2020 15:12

Volgende keer dus eerst forum doorspitten op dergelijke onderwerpen keesje...

Dit was zo zinloos
Zucht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door dieseltijger » ma 21 sep 2020 16:32

Nou, het maakt wat los. En jullie hebben gelijk: het mag (vast) niet. Maar testen geeft zekerheid, zo rond de 75 kilo - dan heb je een vergelijkbaar massatraagheidsmoment.

I smell bekrompenheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Daphne » ma 21 sep 2020 18:02

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » ma 21 sep 2020 19:13

Op dit soort reacties van ArnoM en techn zit ik echt niet te wachten ,want dan kun je helemaal geen vraag Alles of bijna alles is immers al besproken lijkt mij.
Dus heren/dames voortaan niet meer reageren als bepaalde vragen storen want de reacties zijn uitermate irritant van jullie.

Mvrgr.Kees

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”