Fietsenrek achterop

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » ma 21 sep 2020 19:14

meer stellen hoort nog bij de zin.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door dieseltijger » ma 21 sep 2020 20:39

Korte aanvulling - dat ben ik (vind ik) wel verplicht gezien de betrokkenheid van de mede-forummers. Anderhalf jaar geleden heb ik gekeken naar een fietsendrager achterop de Kip Shuttle, want: lekker makkelijk. Aandachtspunten: stabiliteit (talloze waarschuwingen op dit forum, en ook van een caravannend maatje bij mijn vrijwilligerswerk) en hoge kosten vanwege de niet vlakke achterkant. Zie het draadje waar ik een paar bijdragen heb geplaatst, waaronder deze: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php? ... 25#p690248.

Ik heb vorig jaar dus de test uitgevoerd door noodgedwongen achterin te zitten. Noodgedwongen: Ik had acht trottoir tegels over en die konden mooi onder de achterbank, gewikkeld in een deken, maar ik was vergeten dat de ruimte onder mijn achterbank in beslag genomen werd door een Truma bankairco. Ik wou de tegels niet op de bankkussens te plaatsen want ik was bang dat ze -met de punt naar beneden vallend- de vloer zouden beschadigen, en op de vloer plaatsen zou aanleiding geven tot glijden en het zwaartepunt zou te laag zijn. Ik was niet zo snugger om aan zakken speelzand te denken die wel veilig op de achterbank geplaatst zouden kunnen worden. Tweede uitdaging: wie rijdt en beoordeelt? Mijn zeergewaardeerde wederhelft vertikte het om achterin te zitten of te rijden. Mijn zwager wou wel rijden, hij is bovendien klein van stuk dus lichtgewicht . Alko frictie koppeling los, om te voorkomen dat optredende instabiliteit gemaskeerd zou worden, en plotseling hevig zou optreden.

Laat ik het zo zeggen: het is geen onverdeeld genoegen om achterin jouw eigen caravan te zitten terwijl deze door jouw onervaren zwager getrokken wordt. Het hupsen valt mee, maar vooral het remmen is erg onaangenaam. (want: je kan niet vooruit kijken en anticiperen - en ik ben snel wagenziek). Resultaat: bij 90..100 km/u op de A12 dacht mijn zwager instabiliteit te bespeuren als hij een tikje aan het stuur gaf - maar durfde niet harder te rijden. Hij had geen ervaring met caravan rijden, dus geen gevoel hoe een caravan normaal rijdt, hoe dreigende instabiliteit aanvoelt, en ik moest hem bovendien uit z'n hoofd praten dat bij eventueel slingeren gas geven "om de boel te strekken" een minder goed idee was. Ik meende op enig moment zelf heen-en-weer geslinger bespeurd te hebben, maar wist niet bij welke snelheid dit optrad (want: zat te overleven in de caravan). Kortom: dit experiment was een zeperd wegens ad-hoc voorbereiding, geen ervaren "assistent", en geen eenduidige uitslag. Wel: ernstige twijfels. Ik had vorig jaar toch maar bedacht dat fietsen op het dak de meest safe en flexibele oplossing was (op lokatie).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ZodiacPaul
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 16:59

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door ZodiacPaul » wo 30 sep 2020 22:42

Kees, alles heeft voor- en nadelen.......

De wisselende ervaringen opgedaan met de Sprite Cruzer 492SR na wat ritten Spanje en Kroatie is: (fietsen 2x20 kg, accu's eraf+10kg Thule-drager)
Kogeldruk max. 70 kg (daarboven wordt de besturing lichter)
Bij 100 km/uur viel bij ons de gevoeligheid voor slingeren helaas bij caravans met korte dissel op. Ja, ja je mag maar 90 NL, maar dan irriteer je de truckers op vlakke rustige weg en wind mee...
Voorlopig gekozen voor een vouwfiets achterop en de andere ingeklapt in de auto.
Voor de aanschaf was ook ik vooral benieuwd naar ervaringen van Engelse caravanbezitters na de Hobby, Beyerland ,Knaus, en Fendt te hebben gehad.
Geniet van je Sprite Cruzer met veel voordelen en een matig nadeel.
Deel later je ervaring hier, want daar is o.a. dit mooie forum voor toch?

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Affinity » do 1 okt 2020 00:21

Keesje; wij hebben een Enduro BC260 fietsenrek op de korte dissel van onze (Engelse) Elddis. Deze is ideaal; heel makkelijk verschuifbaar, je kunt nog goed in de disselkast met fietsen erop.

Er kunnen 2 fietsen op, maar wij hebben er 1 op en de tweede rail eraf gehaald (is heel eenvoudig). Zo vormen scherpere bochten ook helemaal een probleem meer.
Maar 2 fietsen erop kan ook.

Misschien een optie om even hiernaar te kijken; Het zou zomaar kunnen dat deze ook op jouw Sprite kan.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Gerrie » do 1 okt 2020 10:27

Misschien even kijken bij Groen caravans Nieuwleusen. Ze zijn dealer van Sprite en hebben volgens mij zelf een fietsdrager gemaakt voor voorop de dissel.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Keesje » do 1 okt 2020 15:54

Goedenmiddag beste mede forumleden.

Dank voor jullie constructieve reacties Zodiacpaul en Affinity, daar heb ik wat aan.

Vrijwel altijd gaan wij naar het verre zuiden de warmte opzoeken (Pyreneën) in de vakantie wat bergen met zich meebrengt.
Daar kun je vrijwel geen gebruik maken van een fiets dus zou ik alleen voor op het redelijk vlakke een fietsendrager en de fietsen mee kunnen/willen nemen.
Ik heb de fietsendrager waar Affinity het over heeft, de Enduro BC 260 bekeken op het internet en deze vind ik wel erg mooi en praktisch.
Maar ik ga hier nog even over nadenken en dit bespreken met de dealer.

En Zodiacpaul ook ik wil nooit meer een andere caravan dan een Engelse, ik heb een Burnstner, 2x een Chateau en een Hobby gehad en dit is nu mijn tweede Sprite.
Maar wat een verschil zeg. haphop.gif blij.gif thumbup.gif

Mvrgr.Kees

Trudy
Berichten: 33
Lid geworden op: di 5 nov 2019 08:57

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Trudy » vr 2 okt 2020 13:06

Er is een caravanbedrijf in Nieuwhorne die een fietsendrager heeft ontwikkeld voor sprite caravans zodat je voorop de dissel 1 fiets kunt meenemen.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door Witte yeti » wo 21 apr 2021 21:50

Keesje schreef:
zo 20 sep 2020 12:02
Beste medeforummers,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?

Mvrgr.Kees
Heb je inmiddels al besloten of je fietsenrek achterop je Sprite hebt geplaatst?
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsenrek achterop

Bericht door dieseltijger » wo 21 apr 2021 22:27

Keesje schreef:
do 1 okt 2020 15:54
<knipperdeknip>
En Zodiacpaul ook ik wil nooit meer een andere caravan dan een Engelse, ik heb een Burnstner, 2x een Chateau en een Hobby gehad en dit is nu mijn tweede Sprite.
Maar wat een verschil zeg. haphop.gif blij.gif thumbup.gif

Mvrgr.Kees
Beetje een sidekick maar in het Engels: "Please explain?"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”