Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Plaats reactie
wilman
Berichten: 19
Lid geworden op: do 31 okt 2013 22:00

Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door wilman » zo 7 jun 2020 22:41

Mijn optima batterij heb ik vergeten te ontkoppelen bij de winterstalling (ben bijna 80, soms vergeet ik al iets).Na 5 maanden is de spanning terug gelopen tot 0,8V, dus de batterij is volledig ontladen.
De batterij opnieuw geladen met een lader 10Amph, na een week kreeg ik spanning terug op 14,3V, maar de batterij behoudt haar spanning niet meer.

Kan er een lithium batterij geplaatst worden in een Sprite caravan met de ingebouwde omvormer - acculader 25 Amph EC 400 unit, uitgang 12V ? De batterij in een Sprite caravan wordt aangesloten aan de accu lader EC 400 unit.

Bij de lithium batterijen Power Extreme en Induro wordt een passende lader geleverd (in 220V out 12V), gevolg deze moeten aangesloten worden aan het 220V net.

Wat is uw gebruikerservaring met een lithiumbatterij naar duurzaamheid, capaciteit en vermogen, mijn caravan weegt 1500 kg en ik verplaats me regelmatig met de caravan.
Dank bij voorbaat voor uw reactie, hou je goed en gezond in de barre coronatijd.

Wilman
Wilman

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door dieseltijger » ma 8 jun 2020 00:27

Mijn ervaring met een Enduro 20 Ah Lithiumaccu is dat deze gewoon permanent in de caravan kan blijven, en dat na het ophalen vanuit de winterstalling de accu niet (of nauwelijks) ontladen lijkt te zijn. Deze accu heeft voldoende capaciteit om onze caravan - die maximaal 1300 kg mag wegen - te verplaatsen naar een plateau welke 2,5...3 meter hoger zit. Ik heb nooit meegemaakt dat de accu met deze capaciteit leeg was.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 08:24

Ik denk dat je de nieuwe lithium accu direct op de 12 volt uit de Sprite wilt laden...
Klopt dat???

Zo ja...dan zou ik bij je dealer wat meer info proberen te krijgen over de spanning die uit de EC400 komt.
Als dat een simpele gelijkspanning is zonder verdere laadpatronen lijkt het mogelijk te zijn.
Wel moet voor Lithium die spanning minimaal 14.6 volt zijn.
Dat is de juiste laadspanning.
Ik zou na moeten kijken of de genoemde accu's direct aan de 12 volt, dus buiten de bijgeleverde lader, geladen kunnen worden.
Van Victron accu's weet ik dat dit wel kan.
Laatst gewijzigd door Chris op ma 8 jun 2020 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door JanPunne » ma 8 jun 2020 08:26

De PowerXtreme heeft een ingebouwde lader.
In onze Sprite Mondial is een PowerXtreme 30 ingebouwd en deze functioneert prima, ook met de mover.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door dieseltijger » ma 8 jun 2020 08:42

@chris: Met het risico dat de verwarring toe gaat slaat bij ons geachte forumlid: Ik denk dat je de polen van een Lithium accu alleen op een laadspanning moet aansluiten als in de accu een battery management system de ladingsgraad van de afzonderlijke cellen bewaakt bij het laden via de aansluitpolen. Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat één of meer cellen overladen worden, en oververhit raken - met alle risico's van dien. In dat geval is de Enduro af te raden. Deze heeft een battery management systeem dat de lading bewaakt via een aparte laadingang, en daar heb je dan weer een passende lader voor nodig (die op 220V werkt) - of er zou ook een 3rd party oplossing beschikbaar moeten zijn die op 12V werkt.

Neem dus een accumerk dat via de polen geladen kan worden, en waar dit ook expliciet is aangegeven. De Enduro accu ondersteunt dit niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 09:24

RE.gif
Victron heeft die mogelijkheid toch..
Een apart connectortje uit mijn hoofd..
Ik heb momenteel geen documentatie bij de hand helaas.
Een BMS aan boord van de accu is een must...

Verhaal is dat TS via de omvormer in de Sprite wil laden en die omvormer is een heel uitgebreid apparaat.
Zo maar wat aanknopen moet je idd niet doen.
Gelijk vraag ik me ook af hoe de Optima geschakeld was...hing die wel aan de grote Sprite kast??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Ab » ma 8 jun 2020 09:44

Geen risico's nemen met de toch best dure Lithium accu's.
Altijd de bijgeleverde of ingebouwde lader gebruiken.
Simpelweg in een stopcontact 230 volt steken en klaar.
Bij een ingebouwde lader eerst effe goed lezen in he manual.
Soms moet daar gewoon 12 volt op.
Met of zonder step-up converter.

Nog niet zolang geleden heb ik me eens verdiept in het wisselen van mijn 2 105 Ah zware conventionele accu's voor 1 105 Ah Lifepo4.
1 van de oude accu's was kapot.
De tijd ontbrak me om het laadsysteem aan te passen, de accu's worden op 3 verschillende manieren opgeladen.
Best wat ingewikkeld..en ik wilde weg met mijn camper.
Nu dus nog steeds 2 van die zware jongens erin..
In een caravan, voor alleen movergebruik is het veel eenvoudiger.
De lichtgewicht accu's hebben alleen maar een 230volt ladertje nodig.
Of een 12 volt aansluiting. ( Reich)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door witjesm » ma 8 jun 2020 11:25

RE.gif Het ligt echt helemaal aan de betreffende LiFePO4 batterij. Sommige inclusief mijn Super-B kunnen prima met een standaard lader via de polen geladen worden. Zo staat staat die van mij al jaren probleemloos achter een Schaudt-409 boord management systeem.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

wilman
Berichten: 19
Lid geworden op: do 31 okt 2013 22:00

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door wilman » do 11 jun 2020 22:14

Beste forum collega's

Dank voor de spontane reacties.
Uit de ontvangen reacties denk ik te kunnen afleiden, dat het aansluiten en opladen van een lithium batterij gebeurt,van het 220V net over de eigen merk lader naar de batterij.

De lithium batterij kan niet worden opgeladen, als er een verplaatsing gebeurt met de caravan aan de haak van de auto, met de constante stroom uit pool 9 van de 13 polige stekker, of heb ik het mis ?

Wilman
Wilman

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door blazoen » do 11 jun 2020 22:33

Wij hebben een Victron LiFePO4 Accu. Deze wordt via een externe 230V adapter opgeladen.
Echter er zit een 2e ingang op de Victron accu die hem via 12 V van de auto-accu/dynamo oplaadt tijdens het rijden.
Deze 12 V methode werkt bovendien een stuk sneller dan laden via 230V.
De accu heeft een ingebouwd BMS dat o.a. het laden regelt.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Gerardo » vr 12 jun 2020 06:10

In onze caravan heb ik zo een Reich mobility powerpack gemonteerd, deze kan via een bijgeleverde adapter uit het 220 net geladen worden of via een tweede 12 volt laad ingang. Battery management is geïntegreerd. Ik heb beide laad opties aangesloten dus zowel onderweg als aan de paal staat de accu onder spanning. Vind ie Lekkah!
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020 09:54

@ Wilman.

Victron is denk ik precies wat jij zoekt.
Op 230 volt met zjjn eigen lader en achter de auto gewoon op de 12 volt van pen 9.
Alle aansluitingen zitten er al in...
Het kleinste model heeft wel wat minder aansluitmogelijkheden.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door witjesm » vr 12 jun 2020 10:19

Toch is het beste als je een accu gebruikt die gewoon via de polen laad en levert. Bij mijn boord systeem heb je een vaste aansluiting voor de accu.

1) Als je aan de paal staat dan laad de accu via de ingebouwde lader in de omvormer.
2) Als je met de caravan rijdt dan wordt de accu geladen via de ingebouwde booster in de omvormer
3) In de caravan zorgt de accu er tijdens het rijden ook voor dat de spanning op pijl blijft doordat je geen last hebt van spanningsverlies bij belasting. Ook is de accu een buffer voor als er meer stroom gevraagd word dan beschikbaar via de auto accu.
4) Als je vrij kampeert en geen 230V ter beschikking hebt dan levert de accu automatisch aan alle 12V gebruikers in de caravan.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Lithium batterij in Sprite met acculader EC 400 unit

Bericht door Psjaak » ma 15 jun 2020 23:50

Mijn koolzuur accu loopt op zijn einde en wil over op de PowerXtreme 30. Voorheen kon dit niet bij Sprite. Bij het huidige model wat ik nu heb Sprite Cruzer 460 SR 2019 is dit wel mogelijk en zou ook via zonnepanelen de accu op kunnen laden. Op dit gebied ben ik wel een leek.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”