van Hobby naar Elddis

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Aviva » za 4 apr 2020 23:33

Hele mooie caravan, van harte gefeliciteerd!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door RDDR » zo 5 apr 2020 08:27

Fraai, hoor. thumbup.gif thumbup.gif
Veel plezier ermee (als de corona ellende achter de rug is)
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door dieseltijger » zo 5 apr 2020 08:44

Echt mooi en praktisch. En wat mij opvalt: het gewicht blijft binnen de perken ondanks de afmetingen en de uitrusting, wel een aandachtspunt bij de Avensis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » zo 5 apr 2020 10:15

wim schreef:
za 4 apr 2020 22:02
Vandaag opgehaald. Hij gaat helaas volgende week de stalling in totdat we weer mogen camperen.
Mooie caravan, hopelijk voor jou (en ook voor ons allemaal) kan je hem snel gebruiken waarvoor ie bedoeld is thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » zo 5 apr 2020 10:17

SaRa7069 schreef:
zo 5 jan 2020 19:56
Nieuw in caravanland verbaas ik mij een beetje over de regelmatig terugkerende discussie cq opmerkingen over de door fabrikanten gebruikte velgdiameters....
'Mijn wielen hebben 13 inch velgen, dus is de bodemvrijheid beperkt' .
De bodemvrijheid is van meerdere factoren afhankelijk dan alleen de velgmaat, plaatsing van de as en hoogte van de band kunnen een dergelijk verschil makkelijk opvangen lijkt me.
Jouw 720 is een MY2020 en juist vanaf dit MY heeft Hobby de bodemvrijheid van de 720 tandems met ca. 5 cm vergroot omdat die eerder met het versterkte voorste deel van het chassis over de grond konden schuren, maar dus ook zonder gewijzigde velgmaat.
Ik heb dit zelf recent nagemeten onder een nieuwe 720 WQC en je ziet het ook heel duidelijk bij de wielkasten thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door SaRa7069 » zo 5 apr 2020 11:03

RE.gif , Ok, tijdens de ritjes die we tot nog toe met de caravan gemaakt hebben, heb ik me ook nergens zorgen gemaakt over de bodemvrijheid.
Vergelijken met voorgaande modeljaren kan ik niet maar door de info die ik links en rechts las in de periode dat we in afwachting waren van de oplevering, heb ik me wel wat zorgen gemaakt over onze oprit naar de schuur moet ik eerlijk bekennen....
Combinatie van achteroverbouw, hoge stoeprand, afwateringsgoot en een beperkte bodemvrijheid is op een afstandje vaak lastig in te schatten....

Al met al ben ik blij met hoe de caravan achter de auto hangt, ziet er keurig recht uit....
Bijlagen
20200301_134847.jpg klein.jpg
20200301_134847.jpg klein.jpg (105.36 KiB) 2184 keer bekeken
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » zo 5 apr 2020 13:52

Hij blijft 4 dagen voor de deur staan. Bezig met het inrichten en alles uittesten. Ook er lekker inzitten en genieten.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » zo 5 apr 2020 13:58

dieseltijger schreef:
zo 5 apr 2020 08:44
Echt mooi en praktisch. En wat mij opvalt: het gewicht blijft binnen de perken ondanks de afmetingen en de uitrusting, wel een aandachtspunt bij de Avensis.
Onze Avensis mag 1800 kg trekken en onze vorige caravan was 1750 kg. Gingen daar elk jaar mee naar zwitserland en dat ging perfect.
Nu moet dat helemaal geen probleem zijn met 1500 kg.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Daphne » zo 5 apr 2020 14:06

RE.gif

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat deze maximaal 1500 kg weegt. Zo’n grote caravan met veel luxe, wat weegt ie dan leeg?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door SaRa7069 » zo 5 apr 2020 14:10

Meten is weten! Een keer op een weegbrug zetten kan verrassingen voorkomen.
Ik wil niet zeggen dat ik er van schrok wat die van mij daadwerkelijk woog in 'vakantietrim' maar het verraste me wel whistle.gif
Voortaan geet er toch meer in de auto dan ik op voorhand van plan was...
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

MercedesSwift
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 aug 2015 16:23
Locatie: Gelderland

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door MercedesSwift » zo 5 apr 2020 19:19

Daar heeft Daphne wel een punt.
Volgens de fabriek moet mijn caravan 1200 kg leeg wegen.
Maar met de nodige opties als mover, airco, omnistorluifel en oyster en wat vakantie benodigheden weegt de caravan al 1490kg. (Gewogen)
Daar moet dan nog onze kleding en de eerste levensbehoefte nog bij.
Dit valt al met al tegen omdat wij buiten de vakantie om toch wel 10 (lang)weekendjes weg gaan.
En de spullen van auto naar caraven en weer terug sjouwen valt niet mee, liever laat ik alles in de caravan liggen.
Al met al heeft het lage laat vermogen ons doen bestuiten om wat rond te kijken naar een andere caravan (tabbert)
Lexus RX 450h president, Elddis Affinity 554.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Chris » zo 5 apr 2020 19:22

wim schreef:
zo 5 apr 2020 13:52
Hij blijft 4 dagen voor de deur staan. Bezig met het inrichten en alles uittesten. Ook er lekker inzitten en genieten.
Ik zou er gewoon ook een nachie in gaan pitten..
Kan jou het schelen... toch??
Effe "proeven" mag best.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Herr » zo 5 apr 2020 20:36

Mooi caravan, mooie indeling met zo’n bed.
Lekker ff proef slapen :)
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door PD » zo 5 apr 2020 20:42

MercedesSwift schreef:
zo 5 apr 2020 19:19
Volgens de fabriek moet mijn caravan 1200 kg leeg wegen.
Maar met de nodige opties als mover, airco, omnistorluifel en oyster en wat vakantie benodigheden weegt de caravan al 1490kg. (Gewogen)
Daar moet dan nog onze kleding en de eerste levensbehoefte nog bij.
Dit valt al met al tegen omdat wij buiten de vakantie om toch wel 10 (lang)weekendjes weg gaan.
Wanneer je dergelijke accessoires hebt en bovendien regelmatig met de caravan erop uit trekt terwijl je niet elke keer allerlei spullen wilt verhuizen/verplaatsen, is een laadvermogen van 300 kg inderdaad onvoldoende. In dergelijke gevallen is zelfs 400 kg laadvermogen aan de krappe kant; wij gebruiken bijna 500 kg laadvermogen met z'n tweetjes omdat we niets in de auto willen vervoeren (gemak).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jan1953
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 sep 2020 10:46

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Jan1953 » za 19 sep 2020 15:36

Goedemiddag eigenaren van de prachtige Elldis caravan, bevalt de caravan en zijn er nog problemen opgetreden , wij zijn ook geinteresseerd in een Elldis caravan en hebben momentel al 9 jaar een Fendt en vraag me af of de kwaliteit/ betrouwbaar heid op Duits niveau ligt .
Porsche Cayenne met Sprite Cruzer 480 SR

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » za 19 sep 2020 16:25

We zijn er nu 2 keer mee weg geweest. Het bevalt ons prima. Ik dacht met de Hobby Premium een luxe caravan te hebben, maar de Elddis overtreft deze luxe.
We hebben dan wel de affinity.
Verder wat de caravan betreft geen problemen. Wel wat problemen gehad met de mover en de later ingebouwde watertank. Dat is opgelost.
Wij zijn er blij mee.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » za 19 sep 2020 22:22

Het eerste verhaal nog even afmaken. Wat we fijn vinden is dat je makkelijker kan gaan zitten. Er staat geen tafel in de weg. Ook geeft het een ruimte effect zonder tafel en de zitkussens zitten perfect.
Dan de Alde verwarming. Die werkt geruisloos en je kan de temperatuur instellen voor de nacht en dag uren. Ook kan je kiezen wat de voorkeur is, op gas of elektra.
Dat kan je ook voor de 10 liter boiler doen.
Er zit een systeem voor maximale stroom verbruik. Op een camping met 10 amp stroom stel je dat in. Zodra je meer stroom gaat gebruiken dan zal hij de kachel of de boiler uitschakelen zodat de zekering van de camping er niet uit vliegt.
Radio, rookmelder, koolmonoxide melder en alarm zijn standaard.
3 pits gaskookplaat met 1 elektra kooplaat, oven en gril. een magnetron.
Een aparte douche die we ook gebruiken.
En heerlijk het kingsize bed, je ligt niet tegen een koude wand aan.
Ondanks de grote van de caravan komt het totaal gewicht op maar 1500 kg.
De caravan is geheel gelijmd, veel sterker dan schroeven en ook minder gewicht.
Zijn er ook min puntjes, ja. Het matras van het bed is kei hard. We hebben daar een oplegmatras op gelegd.
Geen vitrage voor de ramen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » vr 25 sep 2020 19:54

RE.gif RE.gif
Jan1953; Deel ook graag onze ervaring met onze Elddis Affinity 550, nieuw dit jaar; we zijn zeer enthousiast over de caravan. Het is een genot om mee te rijden en in te verblijven. Echt een Tiny House. Alles erop en eraan. Oven, aparte gril/pizzaoven, 800 watt magnetron, ruim 4 pits fornuis. Douchen zoals thuis; hele goede straal en genoeg warm water om normaal te douchen (zelfs lang haar wassen; geen enkel probleem). Heerlijk om helemaal niet naar sanitair gebouw te hoeven, zeker in deze 'coronatijden'!!
Ook de Alde verwarming is zálig. Ook fijn dat het elektrisch kan allemaal. Je verbruikt zo weinig gas.
Het harde matras waar Wim over spreekt hebben wij ook eenvoudig opgelost met een topper. Deze ligt nu heerlijk. Gordijnen (vitrage) heeft de caravan overigens wel in de vorm van zeer decoratieve en praktische plissegordijnen, met plissehor eraan vast. Ook zijn er nog heel smaakvolle overgordijnen met embrasses die je kunt sluiten, maar dat is niet nodig wanneer je de plissées sluit.

Beiden liggen we s avonds languit op de comfortabele banken en kijken tv. Door de schotel die er van fabriek op zit heb je overal de regionale zenders en Nederland 1,2 en 3. Kleine tafeltje uitgeschoven met lekkers erop en is ook heel handig om aan te eten. Ook zo weer ingeschoven; dat geeft een bijzonder ruimtelijk effect. Wat wij ook als heel plezierig ervaren is dat de tussendeur dicht kan wanneer de één langer wil slapen. Je hebt echt het gevoel dat er meerdere, afgescheiden kamers zijn. Dat je niet in je 'woonkamer ook slaapt' zeg maar. Ook schuif je het bed heel makkelijk in en dat geeft overdag veel ruimte.

De caravan is relatief smal, 2.26 cm. en daardoor makkelijk mee te rijden, maar dat smalle merk je niet wanneer je erin leeft; wij vinden dat hij ruim aanvoelt.

Wanneer we een minpuntje moeten noemen zou het de verlichting zijn. Die is naar onze smaak te wit. Echter dit was eenvoudig op te lossen.

Kortom; het is een top caravan; hoge kwaliteit. Wij zijn bijzonder content met onze keuze.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » za 26 sep 2020 11:05

Affinity schreef:
vr 25 sep 2020 19:54
RE.gif RE.gif
Jan1953; Deel ook graag onze ervaring met onze Elddis Affinity 550, nieuw dit jaar; we zijn zeer enthousiast over de caravan. Het is een genot om mee te rijden en in te verblijven. Echt een Tiny House. Alles erop en eraan. Oven, aparte gril/pizzaoven, 800 watt magnetron, ruim 4 pits fornuis. Douchen zoals thuis; hele goede straal en genoeg warm water om normaal te douchen (zelfs lang haar wassen; geen enkel probleem). Heerlijk om helemaal niet naar sanitair gebouw te hoeven, zeker in deze 'coronatijden'!!
Ook de Alde verwarming is zálig. Ook fijn dat het elektrisch kan allemaal. Je verbruikt zo weinig gas.
Het harde matras waar Wim over spreekt hebben wij ook eenvoudig opgelost met een topper. Deze ligt nu heerlijk. Gordijnen (vitrage) heeft de caravan overigens wel in de vorm van zeer decoratieve en praktische plissegordijnen, met plissehor eraan vast. Ook zijn er nog heel smaakvolle overgordijnen met embrasses die je kunt sluiten, maar dat is niet nodig wanneer je de plissées sluit.

Beiden liggen we s avonds languit op de comfortabele banken en kijken tv. Door de schotel die er van fabriek op zit heb je overal de regionale zenders en Nederland 1,2 en 3. Kleine tafeltje uitgeschoven met lekkers erop en is ook heel handig om aan te eten. Ook zo weer ingeschoven; dat geeft een bijzonder ruimtelijk effect. Wat wij ook als heel plezierig ervaren is dat de tussendeur dicht kan wanneer de één langer wil slapen. Je hebt echt het gevoel dat er meerdere, afgescheiden kamers zijn. Dat je niet in je 'woonkamer ook slaapt' zeg maar. Ook schuif je het bed heel makkelijk in en dat geeft overdag veel ruimte.

De caravan is relatief smal, 2.26 cm. en daardoor makkelijk mee te rijden, maar dat smalle merk je niet wanneer je erin leeft; wij vinden dat hij ruim aanvoelt.

Wanneer we een minpuntje moeten noemen zou het de verlichting zijn. Die is naar onze smaak te wit. Echter dit was eenvoudig op te lossen.

Kortom; het is een top caravan; hoge kwaliteit. Wij zijn bijzonder content met onze keuze.
Hoe heb je de verlichting aangepast. Heb je het zelf gedaan of laten doen. Ik ziet er over na te denken om een LED strip onder de kastjes te plakken die dimbaar zijn.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » za 26 sep 2020 12:06

RE.gif We hebben o.a. aantal spots vervangen door meer gekleurde spots en deze zijn nu dimbaar. En een heel dun, transparant, gekleurd hoesje om de draaibare ledverlichting aangebracht. Nu heel sfeervol binnen.
Laatst gewijzigd door Affinity op za 26 sep 2020 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » za 26 sep 2020 12:27

We vinden ook veel details, bijv. zoiets simpels als dat er nachtkastjes aan weerzijden naast het bed zijn, net als 'thuis', erg handig. En het grote aanrechtblad. Alles kan er op blijven staan, waterkoker, koffieapparaat en nog ruimte zat over.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door wim » za 26 sep 2020 12:35

Affinity schreef:
za 26 sep 2020 12:06
RE.gif We hebben o.a. aantal spots vervangen door meer gekleurde spots en deze zijn nu dimbaar. En een heel dun, transparant, gekleurd hoesje om de draaibare ledverlichting aangebracht. Nu heel sfeervol binnen.
Als je het zelf hebt gedaan, kan je mij dan uitleggen Hoe je de dimmer hebt aangesloten en welke dimmer je hebt gebruikt.
Wat is dimbaar gemaakt? De spotjes rond het dakluik of de sfeerverlichting boven de kastjes?
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » za 26 sep 2020 12:46

Niet zelf gedaan, behalve de hoesjes.

Tinus. H.
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 19:32

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Tinus. H. » wo 21 apr 2021 20:05

Echt een hele mooie caravan. Ik hoop dat de caravan goed bevalt. Wij zijn er ook naar gaan kijken maar, na de Engelse sites bezocht te hebben, zijn we er toch maar niet voor gegaan. Wat een problemen worden er daar gemeld zeg. Inzakkende- en opbollende daken met lekkages, vanaf de overname door Hymer (of Thor), in ieder geval tot en met 2019. De Britten zijn er ook niet echt blij meer mee volgens mij maar dat kan ook een nostalgische inslag hebben. Ik hoop voor u dat de problemen opgelost zijn, vanaf modeljaar 2020 maar ik durfde het (nog) niet aan.

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: van Hobby naar Elddis

Bericht door Affinity » zo 9 mei 2021 15:45

[re.gif] Wij hebben dezelfde caravan en deze is werkelijk fantastisch; een droom! Echt een Tiny House op wielen. Alles erop en eraan. En alles werkt geweldig; caravanconstructie is zeer goed. Heerlijk die Alde verwarming ook. De indeling van ons model 550 bevalt bijzonder goed. Teveel fijne dingen om op te noemen; we zijn echt heel enthousiast. haphop.gif

Over elk merk zijn negatieve dingen te vinden op internet. Maar er zijn ook zoveel meer geweldige verhalen over mensen die bijzonder tevreden zijn met hun Elddis caravan en tot deze grote groep behoren wij ook zeker! Kijk anders ook eens op het fb forum; Elddis Compasss & Buccaneer 550/554/644/660/860 Owners. Honderden zeer enthousiaste Elddis bezitters vind je daar!

Ik zou zeggen; Go for it! Gun jezelf een Elddis aflower.gif haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”