Doorgezakt dak Elddis

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » wo 24 apr 2019 15:13

Ik ben pas sinds gisteren actief op dit forum. Ik heb het volgende probleem: wij hebben vorig jaar een nieuwe Elddis Affinity 574 in Engeland gekocht en in Nederland geïmporteerd. Twee maanden na aankoop bleek dat het dak aan de voorkant, ter hoogte van een 40x120cm luik, tussen 3 en 4 cm is doorgezakt. Dit kwam aan het licht doordat Elddis een brief naar alle eigenaren met een dergelijk luik had gestuurd om het op die plaats te laten verstevigen. Op Engelse forums komt dit euvel vaker ter sprake maar in Nederland heb ik het nog niet langs zien komen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Micky » wo 24 apr 2019 16:27

RE.gif

Hallo Piet, ik ben het hier noch niet tegen gekomen wat natuurlijk niet betekend dat het hier niet voorkomt.
ik ga er vanuit dat jij die brief ook hebt gehad, of je dit in Nederland kunt laten oplossen weet ik niet, de garantie wordt normaal gesproken gegeven door de verkopende partij, dus het bedrijf waar jij je caravan hebt gekocht in Engeland.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

MercedesSwift
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 aug 2015 16:23
Locatie: Gelderland

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door MercedesSwift » wo 24 apr 2019 17:17

Hallo Piet,
We hebben een Affinity 554 van 2017
Heb die brief ook gehad van Elddis Engeland.
Het gaat om het Lange dakraam.
We hebben het laten controleren bij onze dealer, met onze caravan was niks mis mee.
Of er problemen mee zijn in Nederland weet ik niet.
Neem anders eerst contact op met Elddis Nederland in Alkmaar (weel caravans)
Of Cor Olie in Bergschenhoek.
Lexus RX 450h president, Elddis Affinity 554.

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » wo 24 apr 2019 21:47

Dank voor de reacties. Het probleem is dat Elddis zegt dat het geen probleem is aangezien het geen deel van de dragende constructie betreft (????!!!). Wij wilden bij aankoop een dak airco plaatsen maar Elddis gaf vanuit de fabriek aan dat de dak constructie het gewicht van ongeveer 25 kg niet toelaat. Uiteindelijk hebben we een bank airco geplaatst die uitstekend voldoet. Ik vraag me af of de hoeveelheid water die nu op het dak blijft staan niet meer is dan 25 kg. Gezien de enorme klets water die ik bij het verplaatsen van de caravan over me heen kreeg zou het me niet verbazen.
Ik ben i.h.a. erg tevreden met de reacties van Elddis op een aantal issues. Ze zijn erg meegaand en klantvriendelijk dus wat dat betreft niets dan lof. Betreffende de garantie accepteer ik volledig de consequentie van de beslissing die ik heb genomen om in de UK te kopen maar zelfs daarmee komt Elddis me heel genereus tegemoet.
Het dak is echter een andere kwestie.......ik ben bang dat het laatste berichtje daarover nog niet geschreven is.

Volvodriver

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Volvodriver » do 25 apr 2019 07:26

RE.gif
Ik zie een tegenstrijdigheid.
Eerst zeg je dat Elddis Engeland (de fabrikant) een brief stuurt dat het een probleem is waarvoor een oplossing is door het dak op die plek te verstevigen (de constructie!).
En in je laatste bericht zeg je dat Elddis aangeeft dat het geen probleem is omdat het geen onderdeel is van de (dragende) constructie.
Wie houdt nu wie voor de gek?

Ik zou toch nog eens verwijzen naar die brief vanuit Engeland en gewoon die versteviging "eisen".

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door evr66 » do 25 apr 2019 08:07

Te eisen valt er hier niet veel. Cvan is niet hier gekocht en niet via importeur gegaan. Alles wat importeur of dealer hier voor je zou doen is coulance of (betaalde) opdracht.

Als je niet voor de kosten op wilt draaien zul je terug moeten naar het punt van aanschaf in de UK.

Of proberen of een dealer hier bereid is je voor een leuk bedrag te helpen.

Zou hem persoonlijk wel gerepareerd willen hebben eigenlijk als dit door de fabrikant geaccepteerd wordt. Een dak waar (soms veel) water op blijft staan lijkt me nooit bevorderlijk op lange termijn.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Ab » do 25 apr 2019 09:39

Of gewoon zelf het dak verstevigen.
Lijkt me geen rocket science... :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door VIP » do 25 apr 2019 09:53

RE.gif

Dat wilde ik nu ook melden, zelfde gedachte...... thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » do 25 apr 2019 10:47

Volgens mij valt het met de tegenstrijdigheid wel mee. Kort na aankoop kregen we een brief, evenals andere Elddis bezitters van dit type, dat het frame dat rondom dit luik zit verstevigd moest worden. Dat is volgens de voorschriften van Elddis uitgevoerd bij een dealer in Nederland. Dat heeft niet geleid tot een vermindering van het doorzakken. Elddis ontkent niet dat het dak is doorgezakt maar zegt dat het geen kwaad kan. Een schade expert heeft er ook naar gekeken en trekt dit in twijfel. Zo ligt de zaak op dit moment. Ook het terugbrengen van de caravan naar de dealer in Engeland heeft weinig zin. Het antwoord van Elddis zal immers niet anders zijn.
Bij de dealer in Nl. is als mogelijke optie inderdaad aangegeven dat het dak verstevigd kan worden. En volgens hen is dat nog niet zo heel eenvoudig. Mettertijd is dat misschien iets om aan te overwegen.

Volvodriver

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Volvodriver » do 25 apr 2019 10:58

RE.gif
Ik zie dus dat de aanpassing is uitgevoerd volgens de brief. Dan is je eerste post niet duidelijk daarin. Dus die aanpassing "eisen" (let op aanhalingstekens! Dus nuance) is niet (meer) nodig. (En is er inderdaad geen tegenstrijdigheid)

Nu heb je dan ook nog last van het doorgezakte dak. Dat is een ander probleem blijkbaar. Daar heb je inderdaad een uitdaging. Elddis erkend dit "probleem" dus niet.
En daar kan je het mee eens zijn of er verder mee gaan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Morgoth » do 25 apr 2019 11:08

Dit is wel de touwtrekkerij die je kunt krijgen als je zelf importeert. Elddis NL zal wel naar Elddis GB verwijzen.
Ik zou een vakantie plannen in GB en daar met de verkoper afspraken maken om het dak te verstevigen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » do 25 apr 2019 11:52

Touwtrekkerij valt ook wel mee. Ik ben hierover in contact met Elddis in het VK.
Overigens is de tip naar a.s. Elddis kopers wel dat ze hier aandacht aan besteden. Nieuwe caravans van dit type die in Nederland staan (caravans met het Stargazer Skylight) blijken ook last te hebben van een doorgezakt dak, weliswaar niet zo erg als bij de onze maar toch. En misschien blijkt over een aantal jaren wel dat de zorg hierover onterecht was en er uiteindelijk geen lekkage is ontstaan .......des te beter. De schade expert had er in ieder geval geen goed gevoel bij en wie ben ik om aan het oordeel van hem te twijfelen. Die zorg is overigens ook te lezen op Engelse forums.
En uiteraard besef je dat als je zelf importeert je er extra tijd in moet steken om allerhande zaken opgelost te krijgen. Maar ongeacht of je in het VK of Nl. koopt, het nee van Elddis blijft voorlopig nee.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Micky » do 25 apr 2019 12:07

RE.gif

Nou? als het nu al doorzakt, wat gebeurd er dan met een halve meter sneeuw scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Morgoth » do 25 apr 2019 12:25

Piet van E schreef:
wo 24 apr 2019 15:13
Dit kwam aan het licht doordat Elddis een brief naar alle eigenaren met een dergelijk luik had gestuurd om het op die plaats te laten verstevigen.
Piet van E schreef:
do 25 apr 2019 11:52
Maar ongeacht of je in het VK of Nl. koopt, het nee van Elddis blijft voorlopig nee.

Wacht ff.
Elddis stuurt jou een brief met het advies om het dak te verstevigen (zie jouw eerste posting), maar dat moet je doen op eigen kosten?? Nou, ik ben benieuwd of dat juridisch stand houdt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » do 25 apr 2019 12:33

De reparatie aan de behuizing van het Stargazer Skylight was n.a.v. een terugroepactie van Elddis. Kosten hiervoor waren voor rekening van Elddis. Dit staat volledig los van garantie zaken die het gevolg zouden kunnen zijn van het feit dat ik zelf de caravan heb geïmporteerd.
Deze terugroepactie zou m.i. echter kunnen duiden op enige twijfel bij Elddis zelf over deze constructie.

En een halve meter sneeuw? Dat zal niet gebeuren......een kampeervakantie in de sneeuw staat niet op mijn verlanglijstje. En de stalling van de caravan is overdekt dus er veel sneeuw zal er niet op komen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Micky » do 25 apr 2019 13:35

RE.gif

Jij misschien niet, maar dat betekent gewoon dat je caravan niet in 100% goede staat is en nog zo goed als nieuw, ik zou daar dus echt niet vrolijk van worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » do 25 apr 2019 14:18

Of de caravan technisch ok is is de vraag; vandaar mijn bericht. Ik ben op zoek naar mensen die dezelfde ervaring hebben en als dat niet zo is dan hoop ik dat toekomstige kopers hier iets aan hebben.
En aangezien caravans met hetzelfde euvel bij de dealers staan heb ik er ook moeite mee om te geloven dat een enorm bedrijf als de Erwin Hymer Group bewust slechte producten op de markt brengt. Als je een jaaromzet hebt van 2,5 miljard Euro wil je ook geen schandaal aan de broek hebben (en dan bedoel ik dat je willens en wetens een product met een constructiefout verkoopt). Vandaar mijn voorbehoud dat het over een aantal jaren zou kunnen zijn dat blijkt dat er inderdaad niets mee aan de hand is.
En als mocht blijken dat er meer eigenaren hetzelfde probleem hebben zou je misschien als groep de zaak kunnen aankaarten bij Elddis om hen te vragen de zaak verder te onderzoeken.

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » do 25 apr 2019 14:19

Nee, vrolijk word ik er ook niet van.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door VIP » do 25 apr 2019 15:27

RE.gif RE.gif

Hoe groot of klein de fabrikant ook is, geen fabrikant wil zo’n probleem aan zijn broek hebben.

Hoe goed de after sales service van zo’n fabrikant is blijkt pas als een terecht (constructie)probleem wordt opgelost en daar heeft Micky een punt.

Onze vorige hut had ook enkele grote problemen en werden keurig opgelost en dat doen ze nu nog bij anderen tot 5 jaar oud, een topprestatie van zo’n merk, hoewel er dan nog altijd personen zijn die een merk afzeiken ondanks dat het perfect is opgelost.

Met het probleem wat je hebt is er maar een goede oplossing en dat is dat de fabrikant aktie moet ondernemen en het probleem voor je oplost.

Succes !
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Knaus440 » vr 26 apr 2019 10:13

VanE, ik kan me voorstellen dat je enigszins onzeker bent over de constructie en de toekomst. Lees ik in je reacties ook een vraag om dit met andere eldis eigenaren te blijven monitoren?
Dat vraagt dan om een op te zetten gebruikers/eigenaren groep en een "lijntje" met importeur/dealer. Maar ook een "nulmeeting" van de situatie zoals die nu is.
Misschien een goefe band met de importeur opbouwen en uitzoeken/onderbouwen dat inzakken dak na aanpassing geen kwaad kan.
En ook geen aanleiding is voor waarde vermindering? Zowel in verkoop waarde als verzekerings technisch.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » vr 26 apr 2019 15:29

Dat is inderdaad de bedoeling.
Met de importeur is hier al contact over geweest en het zal de komende jaren, tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurten gemonitord worden. Op de Engelse fora wordt dit onderwerp ook besproken dus ook langs die kant houd ik het goed in de gaten.
Gelukkig is het onderwerp aangekaart bij Elddis en de dealer in het VK; de Nederlandse dealer en importeur zijn ook op de hoogte dus dat is binnen de gestelde termijn gebeurd (volgens het ECC geldt een Europese richtlijn van 6 maanden).
Bovenal wil ik behoedzaam te werk gaan. Eerst voldoende informatie binnenharken voor ik een volgende stap zet. Met een gestrekt been erin gaan zal weinig opleveren.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Knaus440 » vr 26 apr 2019 16:07

Oke, duidelijk.
Eldis eigenaren gezocht dus.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door BertJan » vr 26 apr 2019 22:38

Hoe kan een dak 4 cm ingezakt zijn, ik zou zo'n caravan niet willen kopen, dit kost toch direct geld al je zo'n caravan wilt verkopen of inruilen.
de fabrikant kan beter een nieuw dak plaatsen met verstevigingen erin, is bij andere caravans va het Hymer concern ook gedaan met zijwanden die compleet werden vervangen omdat ze niet goed waren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Micky » vr 26 apr 2019 22:44

RE.gif

4cm is idd onbegrijpelijk en lijkt me ook niet echt realistisch om eerlijk te zijn :shock: [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Piet van E
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 apr 2019 01:05

Re: Doorgezakt dak Elddis

Bericht door Piet van E » vr 26 apr 2019 22:54

Ik heb gezegd 3-4 cm.
Dat je me niet gelooft is jammer. Maar dan weet je het beter dan de expert en dat kan.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”