Sprite Cruzer SR 460

riemer&nara
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 23 aug 2019 13:50
Locatie: Oldeberkoop
Contacteer:

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door riemer&nara » zo 25 aug 2019 22:42

Prachtige caravan. Wij hebben net een gebruikte uit 2014 gekocht en die heeft nog wel houtwerk, maar de luxe van nu zat er toen ook al in.
We krijgen de 460 over twee weken. Moet alles nog leren. Geen verstand nog van kachels, omvormers, vuil- en verswater tank, movers of wat dan ook. Het wordt een avontuur en eentje waar we reikhalzend naar uit kijken. :) Maar tips en adviezen ontvangen we graag!
Sprite Cruzer 460 SR - Volvo V40 D2 - Friesland

harmelly
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 15:23
Locatie: Groningen

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door harmelly » di 27 aug 2019 10:46

Veel plezier met je ontdekkingsreis. thumbup.gif

Gr. Harm
Mazda CX5 2.0 skyactive-G 165pk Skylease GT (2016) met Sprite Cruzer 460SR (2015)

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door janvijn » di 27 aug 2019 11:31

riemer&nara vraagt:

Code: Selecteer alles

Maar tips en adviezen ontvangen we graag
Op de eerste plaats wens ik jullie veel plezier met jullie Sprite, wij genieten er al een tijd lang van.
Echter een tip wil ik jullie meegeven, er zit een fantastisch water systeem in deze caravan, maar het heeft een nadeel, gebrek zou ik het eigelijk willen noemen.
Als je na gebruik het watersysteem af wil tappen blijft er (bij ons in ieder geval) ruim 2 liter water in de vaste tank achter. Dit kan je alleen verwijderen door het ladekastje tussen de twee banken te verwijderen zodat de tank bereikbaar wordt, dan deze handmatig leeg maken b.v. met een spons die je in een emmer leegknijpt.
Verder kan ik niks negatiefs over de caravan melden, veel plezier ermee.
Mvg. Jan Vijn

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door DV_t » di 27 aug 2019 16:12

Mooi ding!

Wat mij opvalt bij Engelse caravans is dat je vaak onderweg geen water beschikbaar hebt omdat er rolcontainers gebruikt worden. Verder lijkt de stroomkabel bijna altijd door een luik naar binnen te gaan hier op foto 1 is dat ook zo.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door janvijn » di 27 aug 2019 16:30

Voor wat betreft de stroomkabel heb je gelijk, deze gaat via het luik (is speciaal daarvoor gedetailleerd) naar binnen, en daardoor 100% beschermt tegen regen, maar waarom onderweg geen water beschikbaar zou zijn is mij een raadsel. De caravan beschikt net als zoveel andere over een vaste schoonwatertank, als je die (voor een deel) vult heb je onderweg gewoon de beschikking over water. De rolcontainer waar je het over hebt is te vergelijken met een losse jerrykan, alleen hoef je deze niet te dragen omdat je hem kan rollen en afhankelijk van je systeem kan je daaruit ook direct water betrekken. Wij hebben een vast wateraansluitpunt in de zijwand van de caravan, onze vaste watertank heeft een vlotter afsluiting dus wij kunnen de caravan aansluiten als er op de plek waar je staat een waterkraan zit.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door Psjaak » wo 28 aug 2019 00:21

Wat betreft de watertank ben ik het met je eens. Na de eerste weging op de weegbrug na aankoop van de caravan bleek er na leeg laten lopen van de tank nog meerdere liters als residu achter te blijven. Niet het gewicht maar het schoon en bacterievrij houden van de tank is hierdoor moeilijk. De elektrische aanvoerkabel zit netjes en veilig in de accubak. Met een gevulde interne watertank heb je altijd water aan boord.
accu1.jpg
accu.jpg
Groet Sjaak vanaf een camping. GENIETEN.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door JanPunne » wo 28 aug 2019 08:23

Wij hebben dan wel de Alpine Sport uitvoering maar veel komt op hetzelfde neer.
Zelfs het 2 persoons bed opmaken met de lattenbodem en duvalay.
En ik heb de tijd opgenomen om te zien hoe lang ik er over deed, puur uit nieuwsgierigheid.
Ik kwam uit op zo’n 2 minuten. thumbup.gif
De watertank maken we na de vakantie handdroog van binnen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Volvodriver

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door Volvodriver » wo 28 aug 2019 09:40

DV_t schreef:
di 27 aug 2019 16:12
Verder lijkt de stroomkabel bijna altijd door een luik naar binnen te gaan hier op foto 1 is dat ook zo.
Dat is ook zo geregeld bij Zweedse caravans. Is een hele veilige en goede manier. De Zweden en Engelsen hebben op heel veel punten overeenkomsten wat caravans betreft. (Ook veel verschillen hoor.)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door DV_t » wo 28 aug 2019 09:50

Psjaak schreef:
wo 28 aug 2019 00:21
Wat betreft de watertank ben ik het met je eens. Na de eerste weging op de weegbrug na aankoop van de caravan bleek er na leeg laten lopen van de tank nog meerdere liters als residu achter te blijven. Niet het gewicht maar het schoon en bacterievrij houden van de tank is hierdoor moeilijk. De elektrische aanvoerkabel zit netjes en veilig in de accubak. Met een gevulde interne watertank heb je altijd water aan boord. accu1.jpgaccu.jpg Groet Sjaak vanaf een camping. GENIETEN.
Hebben die caravans dan en een vaste watertank en aansluiting voor een roltank. Ik dacht dat die roltank de enige watervoorziening was

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door JanPunne » wo 28 aug 2019 10:12

Je kunt de vaste watertank met en zonder roltank gebruiken.
Water bijvullen gebeurt dan met een speciaal aansluitstuk waaraan een pomp bevestigd is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door janvijn » wo 28 aug 2019 11:00

RE.gif
Bij onze caravan Cruser 492 SR hebben we ook een slangetje met aansluitstuk, maar zonder pomp. De pomp in de caravan is in tegestelling tot die in veel andere geen dompelpomp maar deze zuigt zelf aan. Vult op die manier de vaste watertank die weer een overloop voorziening heeft.
Onze caravan bezit in de zijwand een aansluiting waarop een waterslang kan worden gekoppeld, hiermee wordt de vaste tank gevuld, de tank heeft voor deze vulmethode een afsluiting in de vorm van een vlotter, vergelijkbaar met het spoelreservoir van je toilet thuis.
In ons geval zou de rolcontainer dus geen andere functie hebben dan een gewone jerrycan, heb ik het bij het juiste eind wanneer ik denk dat in jullie geval de slang met pomp de caravan voorziet van water buiten het systeem de vaste tank om.
Mvg. Jan Vijn

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Sprite Cruzer SR 460

Bericht door JanPunne » wo 28 aug 2019 11:13

RE.gif het opgepompte water komt rechtstreek in de vaste watertank.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”