sprite alpine sport

Plaats reactie
dknetsch
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 4 feb 2018 22:32

sprite alpine sport

Bericht door dknetsch » zo 23 sep 2018 21:18

wij hebben onze eerste caravan gekocht een sprite alpine sport 470 , we hopen er volgend jaar mee op vakantie te gaan
nu heb ik een vraag bij een comfortplek die we hebben gehuurd is er een water en afvoer aanwezig , hoe sluit je dit aan op de caravan
ik weet dat sprite een pomp voor het water heeft , heeft iemand hier ervaring mee , alvast bedankt

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: sprite alpine sport

Bericht door Hobby Linka » zo 23 sep 2018 21:25

RE.gif

Ik heb je onderwerp even verplaatst. Stond bij stacaravans.

Geen ervaring met Engelse caravans. Maak van de week als ik op de camping sta wel wat foto's hoe wij er nu bijstaan. Wateraansluiting en afvoer.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ab » zo 23 sep 2018 22:53

De afvoer is simpel.
Kijk effe onder de caravan waar het water wegloopt.
Daar zit een kunststof pijp.
Even meten wat de diameter is, en effe kijken hoe die pijp eindigt.
Dan ga je naar de vijverafdeling van Intratuin bijv.
Daar kan je slang kopen die daar op past. Zwarte ribbelbuis bijv.
Ook pvc hulpstukjes om aan je pvc buis te lijmen en een makkelijke aansluiting te maken.

De citywater aansluiting van een Sprite wijkt af van de meeste andere caravans.
Sprite eigenaren kunnen je dat haarfijn uitleggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » ma 24 sep 2018 19:06

Hier een eigenaar van een Alpine Sport 420 uit 2014.
Het oppompen van water naar de vaste watertank gebeurt aan de buitenkant van de caravan dmv een aansluiting.
Deze is inderdaad afwijkend van andere systemen.
De afvoer is zoals hiervoor gemeld, twee uitgangen onder aan de achter zijkant van de caravan.
Bij ons 1 afvoer voor de douche en een afvoer voor de wastafels en keuken.
Daar sluit je de afvoerslang op aan.
Wij hebben geen lange slang maar kortere pijpen en een paar korte stukjes slang die allemaal op elkaar passen.
Soms sta je zo dicht bij de afvoerput dat een slang van 5 of 6 meter veel te lang is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: sprite alpine sport

Bericht door PMT » di 25 sep 2018 10:51

Omdat je Sprite een interne pomp heeft met een aparte buiten aansluiting zal je ongetwijfeld ook zo'n korte aanzuig slang hebben met een soort pistoolgreep. Als je op een comfort plaats staat kan je daarvoor aparte waterslangen kopen met een zelfde soort pistoolaansluiting en aan de andere kant een Gardena aansluiting. Daartussen zit nog ergens waterdruk-adapter. anders zou de pomp kapot gaan. Zo'n waterslang is op Google te vinden onder "Truma Ultraflow waterslang".
Op de klep van de slaapbank waar de pomp zit staat keurig uitgelegd hoe je op verschillende manieren water kunt krijgen door de kraantjes op bepaalde manieren te draaien.
Veel vakantieplezier van je Sprite.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » di 25 sep 2018 15:21

RE.gif Dat laatste is niet op alle Sprites van toepassing, in de onze staat daarover niets.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: sprite alpine sport

Bericht door PMT » di 25 sep 2018 21:26

RE.gif
FB_IMG_1537903133466.jpg
Ik dacht dat elke Engelse caravan wel zo'n sticker met uitleg bij de pomp had gepakt. Degene die ik heb gezien hadden dat allemaal nl
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » wo 26 sep 2018 08:22

De onze staat voor de deur en ik zal eens goed kijken of die sticker er ook daadwerkelijk inzit.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » vr 28 sep 2018 18:13

In onze Sprite Alpine Sport zit na een grondige inspectie nergens zo’n sticker.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: sprite alpine sport

Bericht door PMT » vr 28 sep 2018 20:07

Ok, maar je mis hem niet?
Ik heb pas sinds vorig jaar september deze caravan, maar ben af en toe blij dat ik plaatjes kan kijken hoe eea ook al weer werkt, zowel voor de elektra als hoe het watersysteem werkt.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » vr 28 sep 2018 20:25

Nee, alles is vrij duidelijk en goed uitgelegd door onze dealer.
Het was heel even wennen na de Bürstner maar het gaat prima.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Ueberbach
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 9 jun 2013 10:41

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ueberbach » za 20 okt 2018 16:49

Wij hebben een nieuwe Sprite Alpine Sport 370 ek gekocht die in maart 2019 geleverd wordt. Net zoals in onze huidige (dezelfde Sprite maar dan van 2013) heeft de nieuwe niet de mogelijkheid om water rechtstreeks uit buitentank te nemen. Wij hebben aan de dealer, Cor van de Oever uit Herpen, gevraagd wat de kosten zijn voor in inbouwen van zo'n systeem. Is toch wel erg handig met b.v. een aquaroll aan de buitenkant. Wij horen daar nog van....Wordt vervolgd.
gr. Peter
Peter

Gebruikersavatar
Ueberbach
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 9 jun 2013 10:41

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ueberbach » wo 31 okt 2018 11:12

Het vervolg: de kosten incl. inbouw watersysteem zoals in de Cruzer zijn ongeveer €800,-. Daar komen nog wel de kosten voor een externe tank (aqua-roller)bij. Wij vragen ons wel af of de kosten de voordelen waard zijn. Heeft iemand hier een mening over?
Peter

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » wo 31 okt 2018 13:43

RE.gif
O ja hoor, niet doen en lekker af en toe vanuit een emmer het water oppompen naar binnen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: sprite alpine sport

Bericht door Den Adriaan » wo 31 okt 2018 16:08

Klinkt een beetje vervelend, maar dat de mogelijkheid op de Alpine sport 370 ontbrak hebben we deze caravan niet gekocht.
De watertoevoer vanaf buiten vinden we werkelijk fantastisch.
Dus is het een andere Engelsman geworden.
Het is wel veel geld om dat om te bouwen.
Een city aansluiting is misschien wel mogelijk?
En anders zou ik het maar zo laten.

Het is overigens wel een prachtige caravan hoor!!!

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: sprite alpine sport

Bericht door Storm » wo 31 okt 2018 16:54

Dat de 370 geen city aansluiting heeft zal voornamelijk komen omdat het groot water verbruik niet van toepassing is wegens het feit dat er geen douche in deze mooie caravan aanwezig is.

Net als bij mijn vorige caravan haal ik water met de gieter en pomp het nu daar uit vandaan naar de interne watertank van onze 370.
Alleen heb ik wel in het electra snoer tussen het waterpompje en de "revolver" handel een knip schakelaar gemaakt zodat ik daarmee het pompje aan en uit kan zetten. Standaard moet je namelijk de pomp aan en uit zetten op het controle paneel boven de toegangsdeur.

Dus op je vraag of de kosten het voordeel waard is, is mijn mening van niet.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » wo 31 okt 2018 18:01

RE.gif
Bij ons doet de pomp het als de kranen het ook doen.
En die staan continue ingeschakeld via het paneel boven de deur.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Ueberbach
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 9 jun 2013 10:41

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ueberbach » wo 31 okt 2018 20:18

Bedankt voor jullie reactie. Het is wel prettig om de mening van anderen te “horen” als je toch al twijfelt.
Wij gaan het “Cruzersysteem” i.i.g. voorlopig nog niet in laten bouwen door de dealer.
Nogmaals bedankt.
Peter

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: sprite alpine sport

Bericht door PMT » do 1 nov 2018 13:48

Storm schreef:
wo 31 okt 2018 16:54
Net als bij mijn vorige caravan haal ik water met de gieter en pomp het nu daar uit vandaan naar de interne watertank van onze 370.
Alleen heb ik wel in het electra snoer tussen het waterpompje en de "revolver" handel een knip schakelaar gemaakt zodat ik daarmee het pompje aan en uit kan zetten.
Als je vanuit een gieter pompt kun je toch ook vanuit een aquarol pompen of werkt die pomp niet automatisch als je de kranen openzet?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: sprite alpine sport

Bericht door Storm » do 1 nov 2018 13:59

"JanPunne"dat klopt, maar betekent ook dat je met het in en uitsteken van de "revolver" de waterpomp aan en uit zet. Ik vond dat in en uitsteken wanneer ik dan twee gieters water wilde vullen niet prettig en heb ik een schakelaar gemonteerd.

"PMT" bij dit model van de Sprite pompt de extra pomp het water rechtstreeks in de watertank en is er geen mogelijkheid om deze direct naar de kraan te laten pompen. Wil je water gebruiken, dan zet je door het openen van een kraan de waterpomp in de tank aan het werk.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: sprite alpine sport

Bericht door JanPunne » do 1 nov 2018 16:26

Storm schreef:
do 1 nov 2018 13:59
"JanPunne"dat klopt, maar betekent ook dat je met het in en uitsteken van de "revolver" de waterpomp aan en uit zet. Ik vond dat in en uitsteken wanneer ik dan twee gieters water wilde vullen niet prettig en heb ik een schakelaar gemonteerd.
Dat is inderdaad wat lastig.
Wij gebruiken dan 1 emmer om de buitenpomp in te hangen en vullen dan tijdens het oppompen bij uit een volle 5 liter tank.
Mocht er meer nodig zijn dan loop ik naar de tapkraan van de camping en vul de watertank. Als ik dan weer bij de caravan kom kan het dan zo weer in de emmer bijgegoten worden.
Het is ff meer loopwerk maar dat doe ik graag, ik moet toch goed bewegen voor mijn gezondheid.
Dat idee met de schakelaar is prima, maar ik ben niet zo’n knutselaar en zolang er nog garantie op de spullen zit of zat waag ik me er zowieso niet aan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Ueberbach
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 9 jun 2013 10:41

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ueberbach » do 1 nov 2018 20:35

Goed idee, die schakelaar ertussen. Onze nieuwe 370 EK wordt in maart-april geleverd. Ik heb ook gevraagd of men de kabels die van de luidsprekers komen open wil leggen zodat ik er eventueel iets op kan aansluiten. Heeft iemand dat al gedaan trouwens? Bij onze huidige 370 EK, die nu bij de dealer in de verkoop staat, heb ik die kabels nooit kunnen vinden. (Wilde ook niet te veel slopen)
Peter

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: sprite alpine sport

Bericht door Storm » di 6 nov 2018 17:32

Ueberbach schreef:
do 1 nov 2018 20:35
Ik heb ook gevraagd of men de kabels die van de luidsprekers komen open wil leggen zodat ik er eventueel iets op kan aansluiten. Heeft iemand dat al gedaan trouwens? Bij onze huidige 370 EK, die nu bij de dealer in de verkoop staat, heb ik die kabels nooit kunnen vinden. (Wilde ook niet te veel slopen)
Ik heb zelf de bedrading voor de luidsprekers open gelegd in het dichte deel van het rechter bovenkastje voor in de caravan. Vervolgens heb ik, om niet de stroomdraden van een lampje te gebruiken, in de kabelgoot in het bovenkastje een plus en min draad getrokken vervolgens via de de "koker" naar beneden laten lopen en aangesloten in een centrale doos in het lage kastje naast de deur. Want vreemd genoeg heeft men (bij mijn 370) geen stroomdraden voorbereid om een radio of dergelijke aan te kunnen sluiten.
Tot slot in het vaste gedeelte van dat bovenkastje een radio ingebouwd.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Ellen en Rico
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 jan 2019 15:48

Re: sprite alpine sport

Bericht door Ellen en Rico » za 2 feb 2019 16:02

Wij krijgen binnenkort ook onze nieuwe Alpine Sport, een 420, dus met douche. Hiervoor hadden we een Cruzer 492, dus met druksysteem. Het grote nadeel vind ik dat als er ergens een lekje zit, het maar blijft lekken. Er staat immers constant druk op. Met een gewone dompelpomp, zoals bij de Alpine Sport, staat er alleen druk op als je water verbruikt.

Wij laten onze dealer het systeem wel aanpassen. De vaste watertank gaat eruit. De buitenpomp die normaal wordt gebruikt om de vaste watertank te vullen, wordt bij ons de hoofdpomp. Wij douchen in de caravan. Voor het douchen vul ik dan onze beide aquarollers. De één doucht van uit de ene roller, de andere vanuit de tweede. Tussendoor de buitenpomp dus even verhangen. De laatste vakantie met de Cruzer hebben we het zo ook uitgeprobeerd, dus binnentank bleef leeg. Beviel erg goed, scheelt weer 40 liter water overpompen ;-)

De waterpomp die bij de Alpine als buitenpomp als gewone dompelpomp wordt gebruikt, is bij b.v. een Elddis Avanté een drukpomp. Dus ik denk niet dat we met een miezerige waterstraal straks aan het douchen zijn.
Onze combinatie: Mercedes Vito 114 CDI van 2021 met een Sprite Alpine Sport 420 CT van 2019

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”