swift caravans

Swift

swift caravans

Bericht door Swift » wo 17 jan 2007 19:33

wat is er hier weinig te lezen over swift caravans,in belgie nog minder,zelf heb ik een toscane 450,volgens mijn bescheiden mening een degelijk staaltje van caravanbouw.Toch lijkt het mij dat swift niet zo in trek is bij het grote publiek,wie heeft er nog ervaring met swift?

Tanner

Bericht door Tanner » wo 17 jan 2007 19:37

SWIFT


Wat ik ervan weet is dat het een degelijke caravan is met zeer weinig problemen, helaas hangt er nieuw wel een hoog prijskaartje aan en ja het is toch een engelse caravan zeker .

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » wo 17 jan 2007 19:40

viewtopic.php?t=1647

Had je vast al gevonden :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Swift

swift caravans

Bericht door Swift » wo 17 jan 2007 19:50

inderdaad,had ik al gelezen,precies daarom,verder niemand die meer ervaringen beschreef

Gebruikersavatar
Cara>van
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 3 dec 2006 12:41
Locatie: Breda

Bericht door Cara>van » zo 21 jan 2007 11:50

Wij hebben om praktische redenen een Sprite, ook een product van de Swift Group Ltd. Zeg maar zo’n beetje de Volkwagen waar Swift dan de rol van Audi speelt....... Onze Sprite doet al weer zo’n 7 seizoenen probleemloos zijn vakantiewerk. Alleen gasslang met drukregelaar en banden zijn vernieuwd, verder is alles nog orgineel “af fabriek” tot zelfs de lampjes én het waterpompje! De Multicon-stekker is meteen bij aanschaf vervangen door Jaeger omdat we die ook op onze trekauto hebben. In het door ons gekozen model –390 met treinzit- is de toiletruimte aan de krappe kant, maar daar kunnen we mee leven.
vriendelijke groet, Henk

(hopeloos verknocht aan kampeerzwerfreizen)

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » zo 21 jan 2007 17:50

Schitterende, hoge kwalliteits caravans. Wij zijn twee jaar geleden wel voor een nieuwe wezen kijken. En helaas wat Tanner al opmerkte,,,de prijs. :(
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Swift

Bericht door Swift » ma 22 jan 2007 18:46

Ik kende het merk eerst niet,in Belgie zie je ze nauwelijks,maar toen ik vorig jaar december voor een andere caravan bij een locale handelaar ging kijken was ik meteen weg van deze swift.Ik heb hem eigelijk voor een prikje gekocht,in vergelijking tot de prijzen in Nederland,misschien omdat ze hier niet echt populair zijn,maakt mij niet uit natuurlijk.Ik vind het gewoon een pracht van een caravan en hoop er nog jaren plezier aan te beleven.Sindsdien ben ik de engelse caravans beter gaan bekijken,jongens,maken die mooi spul,hopelijk kan ik me binnen een aantaj jaar een Elddis veroorloven,die zijn pas echt af.

Tjinne

swift caravans

Bericht door Tjinne » do 25 jan 2007 10:10

:D Hoi swift heb ook altijd die engelsen in de gaten met hun mooie caravans :lol: zie hen altijd bezig met hun tonnetjes voor vers en vuil water :lol: maar die kunnen ook rechtstreeks aan sluiten op water en afloop :idea: mooi afgewerkt zijn ze ,ik ga altijd eens rondneuzen :roll: want die mannen hebben ook altijd wat speciaals :lol: ik zelf heb een Tabbert Comtesse 490 van 1996 en ben er heel kontent van ik heb er overigens ook nog niks van gelezen op dit forum :cry: ik heb ook nog niks moeten vernieuwen buiten de banden (6j) :lol: nu ik hoop van harte dat je wens nog ooit uitkomt :wink: :lol: :D :)

Arnold_W

Sprite

Bericht door Arnold_W » di 26 jun 2007 16:16

Heb net een 2e hands Sprite Super van 2000 gekocht. Waarom? vanwege de afwerkeing, de degelijkheid en de indeling.

Eerst naar de geijkte merken als Hobby, Chateau, Beyerland gekeken, maar al snel ontdek je het verschil. De kwaliteit staat echt op een hoger niveau. Een nieuwe Hobby ziet er prachtig uit, met veel snufjes ed, maar ik heb bij mijn speurtocht diverse Hobby's van binnen bekeken (van rond de 2000) en dan valt meteen op dat er veel aan het interieur mankeert. Deuren die niet goed sluiten (kastjes en toilet), knoppen afgebroken, vloeren die wat "sponzig" aanvoelen.
Bij de Swifts en Sprites heb ik niet één caravan gezien die er zo "gehavend" uitzag. Van binnen en buiten alles heel en degelijk. Je voelt het ook meteen als je een kastje opendoet. Niet van dat waaibomenhout, maar degelijk uitgevoerd.
Wat me dan ook opvalt is dat een Hobby van vergelijkbare grootte meteen veel zwaarder is dan een Swift/Sprite. De hobby van mijn buurman (450) is 100Kg zwaarder dan mijn Sprite (490). Terwijl hij dus een halve meter langer is en 10cm breeder. Vandaar dat die hobby's na een aantal jaren beginnen door te zakken en kastjes en deuren gaan klemmen en niet meer goed sluiten.

Verder zijn de zittingen en vastbed uitgevoerd met springveren kussens en standaard lattenbodems. Dus niet slapen op een veel te dun matrasje bovenop een neergeklapte tafel zoals bij de meeste merken, maar fatsoenlijk slapen. Het is de bedoeling dat je uitgerust van vakantie terugkomt en niet met een gebroken rug.

Sorry voor de Hobby bezitters, maar dit is mijn conclussie na de lange zoektocht naar een goede caravan. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik in eerste instantie ook naar de "standaard" merken keek, maar na gespekken met bezitters van Engelse caravans (Sprite, Swift, Elddis) me dus in deze merken verdiept. Dan wil je opeens niets anders meer.
Je moet wel een beetje van de Engelse stijl houden, waarbij de modellen van 1999 en ouder (en Elddis in het bijzonder) er nogal "gedateerd" uitzien. Vanaf 2000 zijn ze net zo modern (zo niet moderner) als de bekende merken, maar wel met de Engelse degelijkheid.

De Engelse merken kenmerken zich door gevoel van ruimte, dat wordt behaald door de gunstige indeling en het gebruik van veel ramen.

Duur, zie ik de meeste schrijven.
Maar wat is duur? Ik heb voor mijn gebruikte Sprite Super 490 van 2000 slechts 6250,= betaald, inclusief Dorema voortent+luifel, Omnistor 5000 luifel, nieuwe banden, schokbrekers, stabilisator, gastanken, stoelen+tafel.

Kortom: kijk eens wat verder dan de standaard merken waar heel Nederland al mee rondrijdt.

Swift is overigens onder de merknaam Sprite verdergegaan, omdat de onderlinge verschillen te verwaarlozen zijn, aldus de importeur.

Swift

Bericht door Swift » di 26 jun 2007 19:35

Veel suc6 met je nieuwe aanwinst arnold.Het is idd zo dat de afwerking op hoog niveau staat.Hoewel ik Eriba ook prachtige caravans vind,zal het toch erg moeilijk zijn ooit nog iets anders te willen.Hoewel ik momenteel wat probleempjes heb met de 12v voorziening,ben ik erg tevreden over mijn swift toscane.Zoals je reeds aanhaalde is het verschil tussen sprite en swift de laatste jaren zo gering dat de naam swift is komen te vervallen.Op de Engelse markt bestaat de naam swift nog wel.6250€ is een zeer goede prijs,je zal het je niet beklagen. :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » di 26 jun 2007 19:39

Hoort eigenlijk hier thuis.

Danni38

Re: swift caravans

Bericht door Danni38 » za 17 nov 2007 16:01

Wij zijn sinds afgelopen maand de trotse eigenaar van een Swift Challenger 490 een occasion, we zijn er nog niet mee op vakantie geweest maar zijn razend enthausiast! het is onze tweede caravan maar onze eerste engelse en wat een degelijkheid zeg, en luxe! mooie velours kussens, keuken met boiler, oven enz.... alle hoekjes zijn slim benut, tafels handig weg te werken in een speciaal kastje! bankkisten aan de voorkant te openen, wij zijn vol lof over de swift te spreken, en kijken nu al uit naar de zomer. :D

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » za 17 nov 2007 19:23

een swift is een mooie luxe caravan.
waar je wel heel erg op moet letten is vocht want zoals de meeste engelse caravans zijn deze er erg gevoelig voor.

groet bertjan

Danni38

Bericht door Danni38 » za 29 dec 2007 22:29

BertJan schreef:een swift is een mooie luxe caravan.
waar je wel heel erg op moet letten is vocht want zoals de meeste engelse caravans zijn deze er erg gevoelig voor.

groet bertjan
Hij staat in de stalling en 's zomers gaan we naar landen waar we hopen dat het droog is. haha dus daar lig ik niet echt over wakker.
:razz:

Gebruikersavatar
RobTec
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 5 aug 2012 14:44

Re:

Bericht door RobTec » ma 24 jun 2013 23:31

BertJan schreef:een swift is een mooie luxe caravan.
waar je wel heel erg op moet letten is vocht want zoals de meeste engelse caravans zijn deze er erg gevoelig voor.

groet bertjan
ik weet dat jet al een oud topic is maar mijn vraag zal nog wel actueel zijn:

Wat is in dit geval gevoelig voor vocht? Bedoel je dat er heel snel vocht in een Engelse caravan binnen dringt of dat áls er vocht inkomt dat dit dan direct grote gevolgen heeft? scratch.gif
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: swift caravans

Bericht door ine » di 25 jun 2013 10:52

Nou volgens mij was dat vroeger zo.
Voor de garantie ben je verplicht hem iedere jaar, althans bij een nieuwe, de eerst 4 jaar een vochtmeting te laten doen.
Maar wij hebben totaal geen klachten over vocht.
Dit is onze tweede Sprite.
Niets om bang voor te zijn wel alert maar dat moet met ieder merk.
Een dijk van een caravan die Engelse wagens.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Vliedje

Re:

Bericht door Vliedje » zo 28 jul 2013 17:46

BertJan schreef:een swift is een mooie luxe caravan.
waar je wel heel erg op moet letten is vocht want zoals de meeste engelse caravans zijn deze er erg gevoelig voor.

groet bertjan
Swift is, net als de andere caravans van Engelse makelij niet vochtgevoeliger dan andere caravans. Vocht was alleen vroeger een probleem, toen het dak van Engelse caravans nog uit 2 delen bestond, met een naad overlangs in het midden.
Ze zijn niet alleen erg luxe (en daar is de prijs ook naar) maar kwalitatief bijna onovertroffen.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: swift caravans

Bericht door BertJan » zo 28 jul 2013 18:45

het betreft ook niet de daklijst, maar de hoeklijst deze zit namelijk vaak langs de caravan ipv op de caravan en bij het front en de kunststof bumper is de voor en achterzijde dikker dan de zijplaat en staat de lijst iets scheef/open, wat als de kit wat ouder wordt een kwetsbaar punt wordt.

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: swift caravans

Bericht door Swift boy » vr 31 jan 2014 21:16

Ik ben over gestapt van een eriba nova 470 naar een Swift 490/6 2003.
Nog te zien op mrkt pl onder swift gekocht bij Herca caravans.
Uit voering met zes slaapplaatsen maar wij maken achterin twee vaste lengtebedden en een stapelbed boven is voor,
ons kleinkind.
Gr Nova Booy thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: swift caravans

Bericht door Chatootje » vr 31 jan 2014 21:54

Nu moet je jouw alias gaan veranderen. Wordt het Swift Booy ? :lol: :lol:
Groet Chatootje.
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: swift caravans

Bericht door Swift boy » vr 31 jan 2014 22:18

Er zijn er al meer die deze optie voorstelde.
ik ga een pb sturen naar de forum moderentoor.
Nova booy thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: swift caravans

Bericht door Micky » di 4 feb 2014 20:00

RE.gif

haha nu zie ik het, de nieuwe naam Swift boy thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: swift caravans

Bericht door Swift boy » di 4 feb 2014 20:31

RE.gif

En kan het er mee door mrgreen.gif
Maar we blijven niet aan de gang. :lol: .
Gr van Swift Boy aan micky..
Nova 470/2 2002

Vliedje

Re: swift caravans

Bericht door Vliedje » zo 23 feb 2014 13:29

caravan.gif Swift caravans heeft een nieuwe serie caravans van Swift en Sterling geintroduceerd op de caravanbeurs van Birmingham, de Swift Elegance. Deze caravan is volgens een nieuw bouwprincipe gebouwd, waar geen hout meer aan te pas komt, maar vnl. Polyester en aluminium. Zie onderstaande informatie.

SMART HT is het resultaat van het ontwerpteam van Swift Group, dat de uitdaging aannam om alle kennis die verzameld is gedurende vele jaren, te gebruiken in een nieuw caravandesign, uitgevoerd in de beste moderne materialen die momenteel beschikbaar zijn. Het resultaat is een oersterke constructie zonder houten delen, ook niet in de vloer. De constructie is consistent, betrouwbaar en door verregaande mechanisering bij elke caravan van hetzelfde hoge niveau.

Het SMART- HT -systeem maakt gebruik van polyester voor het exterieur en interieur van de zijwanden en het dak om een ​​evenwichtig paneel met uitstekende duurzaamheid en slagvastheid te verkrijgen. In de wanden en daken zijn blokken van Poly-urethaan (PU) verwerkt om de sterkte van de constructie te waarborgen. Alle componenten zijn CNC gefreesd (computer numeriek bestuurd) om, keer op keer, de accuratesse en consistentie te leveren die borg staan voor de hoge kwaliteit van het product. De binnenzijdes van de wanden en het dak zijn vervaardigd uit een polyester paneel met een aantrekkelijk design, zodat dit geen concessies doet aan het prachtige interieur.

Het front en achterzijde zijn ontworpen met behulp van het ”Computational Fluid Dynamics” systeem. Dit zorgt ervoor dat de carrosserie gladder en aerodynamischer is, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Een vermindering van de luchtweerstand bijna 20% is hier bereikt ten opzichte van conventionele Swift en Sterling caravans, die toch al ver vooruit liepen op de concurrentie. De grootste vooruitgang is te vinden in de volledig houtvrije vloerconstructie. Hier worden unieke materialen gebruikt en speciaal ontwikkelde processen en lamineerconstructies. De combinatie hiervan is gepatenteerd. De vloer is opgebouwd uit een 5 laags sandwich plaat met isolerend styrofoam in de kern en bekleed met een supersterke en lichte honingraatmat. Dit alles is dan bekleed met een speciaal geweven polyesterstructuur, die de hele vloer een sterke en ondoordringbare afwerking geeft. Het resultaat is een composietvloer die zo sterk is, dat deze is getest tot meer dan 8 ton draagvermogen, wat gelijk staat aan het gewicht van 100 mensen!

Alle externe panelen, waaronder de vloer, voor- en achterpanelen zijn verbonden door middel van een gepatenteerd aluminium en SRIM railsysteem, dat zorgt voor een grote sterkte en stijfheid. De panelen zijn stevig bevestigd met een verlijming die zo sterk is, dat het aantal mechanische bevestigingen behoorlijk verminderd kan worden. Dit heeft bijgedragen aan een aanzienlijke gewichtsbesparing. Dit verlijmingsysteem werd gekozen na uitgebreide testen en de lijmen en kitten zijn speciaal voor Swift vervaardigd. Het “SRIM” verbindingsysteem is al in gebruik in auto’s, zoals Lotus en Aston Martin. Dit systeem heeft tevens de Swift designers de mogelijkheid gegeven om nog meer vorm aan te brengen in front en achterzijde van de caravan. Hierdoor creëerde men meer binnenruimte bij een gelijkblijvende buitenlengte. Een doorbraak is de gepatenteerde koudebrug isolatie, gelegen binnen de aluminium hoekconstructie, die voorkomt dat condensatie ontstaat aan de binnenzijde van de caravan. Deze totaal vernieuwde houtvrije constructie is de best mogelijke constructie in de caravanmarkt als het gaat om de bescherming tegen het binnendringen van vocht.

Binnen in de caravan is zelfs de constructie van het meubilair opnieuw ontworpen door gebruik te maken van dikke composiet panelen, waarbij sommige zelfs voorzien zijn van een schuimkern. Dit maakt de constructie van het interieur lichter en sterker. Nieuwe meubelbevestigingen zijn ontwikkeld om te voldoen aan de nieuwe constructie-eisen. Het, al zeer hoge, comfort in de caravan wordt nog eens vergroot door nieuwe kussens en matrassen.

Tijdens de ontwikkelingsfase van vijf jaar zijn talrijke prototypes gemaakt en getest op de Millbrook testbaan om alle aspecten van duurzaamheid te testen. Met de nieuwe technologie is het ook mogelijk om de standaarduitrusting te vergroten, zonder dat het caravangewicht stijgt in vergelijking met de huidige generatie caravans. Nick Page, Commercial Director bij Swift Group, meldde: “We hebben meer dan vijf jaar onderzoek verricht naar materialen en constructiemethodes, om ervoor te zorgen dat de nieuwe SMART HT techniek de beste caravans levert die Swift Group ooit heeft gemaakt. Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat, door het nemen van deze tijd en door het leren van kinderziektes, wij er zeker van zijn dat SMART HT superieur is aan alle bestaande caravanconstructies in de markt. ‘

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: swift caravans

Bericht door Swift boy » ma 24 feb 2014 20:24

Hier tezien op YouTube {Swift Elegance & Sterling Continental Caravan Smart HT Video for 2014 }.
Swift Boy.
Nova 470/2 2002

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”