DIY aanpassingen aan LMC caravan

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door eurotrotter » vr 23 apr 2021 13:12

Ron055 schreef:
do 22 apr 2021 16:26
Als je dit heel letterlijk opvolgt heb je volgens mij een knal van een kortsluiting..

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Voor degene die mij niet begrijpen:

DE + draad aan de constante spanning ( pen 9),en de - draad aan de daarbij behorende massa ( pen 13)

mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » vr 23 apr 2021 15:47

Echter die latjes zitten er niet bij mij.
Voor Frans,
Ik vermoed dat het bedieningspaneel op de 2 koppen rechts en links vastzit met schroeven dwars door de staande zijkanten.
Een andere mogelijkheid is dat het paneel boven in een sleuf zit en onderaan met 2 schroeven vastzit, dan moet je het van onderaan er uit kantelen
Op de schroefkoppen zitten stickers in dezelfde kleur als het hout, waardoor ze heel moeilijk te zien zijn

Zou het kunnen dat ik boven rechts en links boven 2 schroeven zie en onderaan links en rechts op 2 cm van de rand ook 2 schroeven ?
Het paneel zit nogal geklemd , door de schroefgaten met een haakje het paneel eruit trekken?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door eurotrotter » vr 23 apr 2021 17:02

Wally schreef:
do 22 apr 2021 14:53


Ik wilde nl. daar een schakelaar plaatsen om de moveraccu als tijdelijk 12V stroomvoorzienig te gebruiken bij uitval van 230V.

Frans
Waarom zou je daar een schakelaar voor plaatsen ?
Als je een extra stekkerdoos op de dissel zet en daar je stekker insteekt,na te hebben afgekoppeld gebeurt dat vol automatisch .
DE 12 volt word dan door de mover accu gevoed en schakelt vanzelf uit wanneer de 220 volt weer ingeschakeld word.
IK heb dat ( na een tip op dit forum thumbup.gif ) al jaren zo,en dat bevalt prima.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » vr 23 apr 2021 18:18

Hangt er van af hoe de koppeling van de batt. 12V aan de 12V van de omvormer gebeurt.
Vroeger werd veelal een diode gebruikt.
De spanning van de mover/auto batterij is lager dan de omvormer spanning (13.2V) , als de omvormer onder spanning staat werd de 12V van de batterij geblokkeerd door de diode.Dit om te vermijden dat de auto spanning krijgt van de omvormer als beide aangekoppeld zijn
Maar als de acculader aan uw AGM mover batterij hangt, geeft die 15.8V gedurende eerste periode (zie vorige reakties) dan komt die spanning op het caravan circuit te staan.(is hoger dan de omvormer spanning en de diode laat de stroom door )
Wordt overgeschakeld met een relais is er geen probleem.
Indien gekoppeld via een diode zou ik er een 12V auto relais tussen zetten die afvalt als de omvormer 12V spanning opkomt

zoals reeds gezegd , als er een ATC op de caravan zit komt die ook onder spanning te staan wanneer de mover batterij aangekoppeld wordt , op zich geen probleem ,geen idee wat die verbruikt

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door eurotrotter » vr 23 apr 2021 19:05

[re.gif]

Die begrijp ik even niet;
Als de caravan aan de autobatterij hangt krijgt het 12 volt systeem van de autobatterij voeding.
Als daarbij gelijker tijd de caravan ook aan de 220 paal hangt word toch alleen de acculader bekrachtigd.
Doordat de 220 volt de omvormer naar het 12 volt circuit uitschakelt kan er toch geen enkel accessoire in de caravan meer dan 12 volt krijgen.
En zodra de 220 volt weer inschakelt ,en dus ook de acculader,neemt de omvormer van de caravan de 12 volt voorziening weer over,en is er geen enkele verbinding tussen caravan accu en het 12 volt circuit van de caravan.
Toch? of ben ik nu gek ?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Wally » vr 23 apr 2021 22:07

<Gilbert-DC> schreef:
vr 23 apr 2021 15:47
Echter die latjes zitten er niet bij mij.
Voor Frans,
Ik vermoed dat het bedieningspaneel op de 2 koppen rechts en links vastzit met schroeven dwars door de staande zijkanten.
Een andere mogelijkheid is dat het paneel boven in een sleuf zit en onderaan met 2 schroeven vastzit, dan moet je het van onderaan er uit kantelen
Op de schroefkoppen zitten stickers in dezelfde kleur als het hout, waardoor ze heel moeilijk te zien zijn

Zou het kunnen dat ik boven rechts en links boven 2 schroeven zie en onderaan links en rechts op 2 cm van de rand ook 2 schroeven ?
Het paneel zit nogal geklemd , door de schroefgaten met een haakje het paneel eruit trekken?
Ik schreef dat er 2 parkers zaten. dat is niet correct. Bij het maken van de foto zag ik dar er op ieder hoek zowel boven als onder een schroef zit.
Deze schroeven heb ik ik eruit gehad en tevens de schakelaar van de boiler. Zodat ik in dat gat beter houvast had om te kunnen trekken.
Er is echter geen beweging in te krijgen. En om nu zo hard te trekken dat het barsten of buigen wordt, gaat me net iets te ver.
In de kastjes links en rechts van het paneel is niets te zien van schroeven oid. Ook geen plakkertjes.

Frans

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » vr 23 apr 2021 22:56

Eens kijken met een spiegeltje als je niets kan zien.
Waarschijnlijk heb je in het midden nog een paar schroeven gemist?

Plaats reactie

Terug naar “LMC”