Koelkast op gas bij stroom onderbreking

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » zo 18 apr 2021 09:21

Ik heb een LMC Maestro 470 caravan met met een Thetford N3000 serie koelkast+diepvriezer.
Je hebt de keuze: 220v /12v(auto ) /Gas voor de koelkast.
Wanneer de stroom uitvalt op de camping (wat in Frankrijk regelmatig gebeurt bij onweer) koelt de koelkast niet meer, overschakelen op gas kan ook niet (de display werkt niet meer omdat de 12V van de omvormer ook weg is.
De versie koelkast die ik heb heeft geen backup batterijen om de display verder te laten werken.
Nu had ik gedacht om in geval van stroom onderbreking een kleine batterij aan te sluiten op de 13polige stekker - pinnen 10 (+12V) en 11 (massa) die voor de koelkast voorzien zijn , en op die manier het display van spanning te voorzien zodat ik de koelkast op gas kan overschakelen gedurende de stroom onderbreking.
Als ik op die pin10en 11 spanning zet gebeurt er helemaal niets. De koelkast display krijgt geen stroom.
Waarschijnlijk moet ook de continue spanning (pin 9) 12V krijgen, maar daar staat ook de "ATC trailercontrol " op , en die verbruikt teveel stroom voor een kleine backup batterij.
Iemand een idee hoe het probleem op te lossen is .
Eigenlijk moet enkel de display van de koelkast met 12V gevoed worden maar een schema van de koelkast heb ik niet

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Ron » zo 18 apr 2021 10:04

Zit er bij jou geen batterij houder ?
Schermafdruk van 2021-04-18 10-04-02.png
Schermafdruk van 2021-04-18 10-17-52.png
Schermafdruk van 2021-04-18 10-20-43.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Chris » zo 18 apr 2021 10:55

Ik denk dat je wellicht de 2 aansluitingen met 12 volt mixt.
Er is een geschakelde 12 volt op de Jaeger stekker aangesloten en er is een constante 12 volt op die Jaeger aangesloten.
De geschakelde is voor het verwarmingselement van de KK
En de constante is voor alle appendage's die in de caravan 12 volt gebruiken en normaal door de omvormer gevoed worden.
De KK zal die constante gebruiken voor de display etc van de kk, en niet de geschakelde.

Daarmee zou je de aansluiting van die kleine accu op + 9 en - 13 van je Jaeger moeten plaatsen.
Dat is de z.g. Noodstoom of autark aansluiting.
En zodra de 230 volt weer terugkomt zal het relais in jou omvormer vanzelf weer afschakelen...
Voor de ATC trailer control zal je dan toch een apart relais of handbediende schakelaar moeten gaan gebruiken, of een wat grotere accu kiezen.

Pen 10 die jij aanhaalt is de geschakelde 12 volt.. en die is niet voor de verdere installatie in de caravan in gebruik, alleen voor het verwarmingselement van de KK.
Daarmee snap je dat een koelkast 2 verschillende 12 volt aansluitingen heeft.
Met dikke draden voor de verwarming en met dunne draden voor de sturing en event binnenverlichting in de KK.

Blijft dat het heel vreemd is dat de KK geen backup batterijen zou hebben.
Dat betekend n.l. dat je nooit op gas kan werken als er geen spanning aanwezig is..
Zou een vreemde gedachte zijn van de fabrikant.
Dus controleer nogmaals of er geen bakje voor batterijen is zoals RONK al laat zien hierboven.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 18 apr 2021 11:38

Als je een kleine accu op de auto stekker plaatst loop je wel het risico dat die snel leeg is omdat dan ook alle verlichting en pompen bekrachtigd worden en dus gebruikt kunnen worden

Op de 6 batterijen zou de koelkast enkele dagen kunnen stoken op gas. Batterij stroom wordt gebruikt voor het scherm maar ook voor de instelling en een elektrisch magneetventiel in de gasleiding (zit achter het onderste rooster)

Je zou ook de dunne 12volt bedrading achter de koelkast op kunnen zoeken en daar je accu aan hangen met een diode in de originele bedrading zodat alleen de koelkast voorzien wordt als de 220 weg valt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Ron » zo 18 apr 2021 12:50

Eh

Voor €20 ga je toch niet moeilijk doen.
https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... xdEALw_wcB
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Ab » zo 18 apr 2021 13:03

Klopt..zie 2e bericht.
Mogelijk zit de batterijhouder er al in, maar zijn de batterijtjes leeg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 18 apr 2021 13:43

[re.gif] [re.gif]
Dat moeten dan 2 hele lange batterijen zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Ron » zo 18 apr 2021 13:46

[re.gif]

Als je goed kijkt zitten er per kant 3 x AA in.
Totaal 6 dus.
Ik zie niets vreemds.
Schermafdruk van 2021-04-18 13-47-32.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 18 apr 2021 13:51

Even de product info lezen, zal wel een foutje zijn van de wit maar ja.

Ik ga ervan uit dat als de koelkast een dergelijke optie heeft dat de batterij houder er dan ook al wel in zal zitten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Wally » zo 18 apr 2021 14:07

Plakfrontje van het display dient ook te worden verwijderd, ivm met aansluiting bedrading op printplaat.
Er wordt vermoedelijk een nieuw plakfrontje erbij geleverd.
Vraag dat na. De oude zal vermoedelijk niet of nauwelijks meer plakken.

Is er een boordaccu aanwezig dan kun je 12 ook aansluiten middels een schakelaar op de 12V voeding van je auto.

Frans

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » zo 18 apr 2021 19:20

Bedankt voor het snelle antwoord.
Hiermee heb ik heel wat info om verder aan de slag te kunnen.
Een paar antwoorden.
* Een dummy dekseltje voor de batterijen zit er in maar geen draden of aansluitingen voor de batterijen, als het enkel op het vervangen van de batterijhouder aankomt, dan is het inderdaad snel beslist. vraag alleen, is dat het enige , er bestaan blijkbaar 2 versies (stom eigenlijk, waarom is er anders een gas backup als ze niet kan gebruikt worden als er geen stroom aanwezig is.
Dit ga ik dus eerst navragen, dan zou het snel opgelost zijn, moet wel nog checken als het KK een e-version is
Bedankt voor het schema, maakt ea duidelijk.
* 2de mogelijkheid is inderdaad die 12V leiding zoeken die naar de display en de gasklep loopt. en daar via een schakelaar of diode de backup voeding aansluiten.
* Ik heb ook een mover batterij aan boord, ik had al een 2de 13polig stopcontact geinstalleerd met de bedoeling de 13p stekker continue op die mover batterij aan te sluiten. alleen staat de ATC er ook op en staat dus ook continue onder stroom wat eigenlijk niet gewenst is.
Een ander probleem is dat de lader ook aan de AGM batterij hangt , waardoor bij het terug opkomen van de 220V ,de (pulserende ) spanning op de batterij oploopt tot 15V , wat niet echt voordelig is voor de electronica in de caravan, die optie (Mover batt. Gebruiken ) vervalt dus.
*Ik had al zo een vermoeden dat ook de vaste 12V (pin 9) nodig zou zijn wat het inderdaad complexer maakt.
Eventueel een verlengkabel maken zodat ik eenvoudig de caravan aan de autoaccu kan hangen zou ook een optie zijn, maar de auto schakelt de pin 9 12V blijkbaar automatisch na 6u inactief uit .Onweders en stroom onderbreking en gebeuren ook meestal s'nachts dus dat zou ook een heel gedoe worden.
Voorlopig ga ik uitzoeken als ik die backup optie kan installeren, en anders zelf een kleine backup batt. installeren als ik die 12V leiding vind.
Ik laat nog iets weten , alvast bedankt.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 19 apr 2021 06:48

Als je de mover accu via de 13 polige stekker aansluit op de constante spanning aansluiting dan krijgt de caravan stroom via die aansluiting en zal alles in je caravan op 12 volt werken als de 220 uitvalt, zodra de 220 weer bijkomt zal de omvormer de 12 volt aansluiting weer loskoppelen

De atc zet die op de geschakelde 12 volt aansluiting en die wordt dan toch alleen bekrachtigd als de Auto motor draait
Of mis ik nog iets
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » ma 19 apr 2021 09:11

Ja, dit is ook een optie, maar bij het inschakelen van de 220 krijgt de AGM batterij puls spanningen van >15v , wat er gebeurt in de omschakel fase, hoe snel alles gaat weet ik niet, er zit nogal wat electronica in de caravan , ik weet niet hoe risicovol dit is.
Ook de koelkast module schijnt nogal gevoelig te zijn.
Voorlopig ga ik voor het monteren van de backup batterij module, ga ik vandaag bestellen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Chris » ma 19 apr 2021 10:07

[re.gif]
De laadspanning in je auto is ook veel meer dan 12 volt.
Meestal is dit soort elektronica daar op berekend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » ma 19 apr 2021 11:05

Ondertussen de backup batterij unit besteld.
Ik heb de batterij dummy eruit gehaald, wel nergens een connector te zien om de nwe batterij houder aan te sluiten.
het bedieningspaneel zal moeten gedemonteerd worden.
Iemand een idee hoe ik het bedieningspaneel kan demonteren, al gezocht op Youtube maar nog geen instructie video gevonden.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Arie-V » ma 19 apr 2021 11:17

Hier gaan ze de deur scharnieren om zetten. En halen ze het display los.
Weet niet of het dezelfde koelkast is.

https://youtu.be/QFhJIfwjSFE
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door HenkR » ma 19 apr 2021 11:38

Ik heb ook een mover batterij aan boord, ik had al een 2de 13polig stopcontact geïnstalleerd met de bedoeling de 13p stekker continue op die mover batterij aan te sluiten. alleen staat de ATC er ook op en staat dus ook continue onder stroom wat eigenlijk niet gewenst is.
Of inderdaad op de geschakelde 12V of wat ik heb gedaan een relais op de 230V tussen de accu en de caravanstekker. De 12V staat er dan alleen op als de 230V weg is. Op dat moment wordt wel de ATC geactiveerd, maar dat neem ik voor lief.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » ma 19 apr 2021 12:47

Bedankt voor de link, ik denk dat het duidelijk is , gewoon de frontstrip eraf en daarachter zitten de schroeven.
Ik heb vroeger nog LMC gecontacteerd , de auto mag aangekoppeld zijn terwijl de caravan onder spanning staat, op zich geen probleem om dus de mover batterij er aan te laten hangen , geen idee of de +12V batt. afgeschakeld wordt door een relais of gescheiden door een diode. Is het een relais dan hoeft er geen relais om de mover batt. af te schakelen.
Indien gescheiden door een diode, is een relais een goed idee om de mover batt. af te schakelen.
Ik zou eerder opteren om een schakelaar op de ATC te zetten zodat hij in normale condities aan de +12V blijft hangen, maar uitschakelbaar eens te plaatse, als je hem op de geschakelde spanning hangt gaat hij telkens opnieuw initialiseren als je na een stop de motor terug opstart
Stel dat de caravan gaat slingeren, en de motor slaat af (V.b. door remmen zonder koppeling in te drukken), heb je ook geen stabilisatie meer.

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Wally » ma 19 apr 2021 12:50

Bekijk dit filmpje eens.

Frans

https://youtu.be/J0WealpNblY

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » di 20 apr 2021 15:37

Prachtig , dat is het natuurlijk, ik had het niet gevonden.
Hartelijk dank
Gilbert

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » wo 21 apr 2021 09:52

Alles ok, backup batterij geïnstalleerd, alles werkt.
Ik had nog even een foto van het typeplaatje naar Thetford gestuurd om er zeker van te zijn dat mijn koelkast een -E versie was, is moeilijk uit te maken uit het typenr.
maar werd bevestigd door Thetford.
De display strip hoeft er niet volledig af, enkel langs beide zijden +/-2 cm losmaken om aan de schroeven te kunnen. Dan hoeft de strip ook niet vervangen te worden (is niet meegeleverd in het pakket).
Bedankt voor de support

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door Ron » wo 21 apr 2021 20:24

[re.gif]
Mooi dat het zo gelukt is. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door janvijn » wo 21 apr 2021 22:18

Ook wij hebben te maken met dit verschijnsel van de Thetford koelkast, wanneer de stroom wordt onderbroken schakelt de koelkast uit, maar wanneer de stroom terug keert gaat hij niet aan. Er verschijnt ook geen storing waarschuwing o.d.
Mijn vraag is daarom, is er bij plaatsing van dit batterij unit wel sprake van een storing waarschuwing op het display als de stroom weer terug is maar de koelkast niet opnieuw is opgestart ??.
In afwachting van een reactie, met vriendelijke groet
Jan Vijn

PS.
Wij onderbraken dan altijd de stekkerverbinding achter de koelkast, daarna weer de stekkerverbinding herstellen en dan kun je wel je koelkast omschakelen naar de gewenste energiebron.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 09:09

Is uw koelkast ook een N3000 versie?
Ik heb mijn koelkast even getest om te zien wat er gebeurt na afschakelen:
Na terug inschakelen gaat hij terug in normale bedrijfstand zoals hij vooraf stond, is wel moeilijk te zien, in het begin ook een paar keer getwijfeld. Enkel een kleine groene led in het vierkante knopje brand om aan te tonen dat de koelkast werkt. Identiek hetzelfde gebeurt als de backup unit er in zit.
Enkel als hij op gas brand blijft hij verder werken bij stroomonderbreking als de backup batterij er in zit.
Als de KK niet automatisch hersteld na spanningsuitval vermoed ik dat er toch een probleem is met de koelkast

Je zou inderdaad de koelkast op "A " kunnen zetten en de backup batterij installeren, dan zal hij bij spanningsuitval omschakelen op gas , wanneer de spanning terug opkomt zou hij aut moeten terugschakelen op 220V. Wordt wel een dure grap aan batterijen, want als je de batterij unit monteert, gaan die 6 nwe akaline batterijen maar 1week mee.Dus eigenlijk enkel als backup niet voor continue gebruik.
Correctie: Met backup batterij en op stand "A" zal bij stroom uitval hij niet automatisch opstarten op gas, je moet de koelkast manueel starten (op vierkant knopje drukken)

Vraag is: heb je dit probleem bij elke netspanning ?
De N3000 versie heeft 4 modi: 220V-batterij-Gas en A (automatisch)
Op stand "A " schakelt hij bij +/- 210V of lager automatisch van netvoeding op gas , heel goed, dan heb je altijd optimale koeling
Maar.... bij keuze "220V " voeding schakelt de koelkast zichzelf uit bij spanningen lager dan 206 -210V (alle lampjes gaan knipperen) en schakelt pas terug aan als de spanning stijgt tot rond 212V
Als de spanning gemiddeld rond de 210V is , zal bij spanningsuitval de KK niet opnieuw opstarten zolang de 212V niet bereikt is.
Dit betekent dat op een camping met lage netspanning , de koelkast verplicht op "A " moet en continu omschakelt op gas.
Ik heb Tethford hierover aangesproken, en ze hebben mijn printplaat aangepast zodat hij pas op 200V uitschakelt stand 220V (en op 200V overschakelt op gas in stand A)

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Koelkast op gas bij stroom onderbreking

Bericht door janvijn » do 22 apr 2021 12:25

[re.gif]
Bedankt voor je reactie, onze koelkast is een Thetford model N 3112 (caravan is van bj.2014)..
Op onze koelkast zit geen A stand, ik kan alleen manueel overschakelen naar een andere energiebron. We hebben vorige winter veel problemen gehad op de camping in Spanje waar spanning verlaging regelmatig voorkwam. In overleg met Thetford in Etten-Leur is toen voorgesteld, en heb ik ook gedaan, om een kabel (voorzien van elektronica ???) te monteren tussen de verbindingstekkers. Dit zou het spanning verval gebied vergroten alvorens de koelkast in storing zou gaan. Of dit werkt is moeilijk te constateren omdat je nergens kunt zien of er sprake is geweest van spannings terugval. Afgelopen week zijn we geconfronteerd met het voorval dat s’morgens de koelkast bleek uit te zijn gegaan. Niet in storing maar gewoon uitgeschakeld. Waarschijnlijk is s’nachts de stroom uitgevallen en heeft zich dat daarna weer hersteld, maar de koelkast is toen niet opnieuw gestart. Ik heb toen de koelkast opnieuw aangezet met dat vierkante knopje en heel klein groen ledje en deze is weer gewoon gaan koelen. Ik zou graag willen dat er iets zichtbaar was (knipperend display) of een ander signaal dat de koelkast onbedoeld niet meer functioneert. Je komt er n.l. pas achter als bijna het dooiwater uit het vriesvak loopt, ik ga niet de hele tijd zitten opletten of dat hele kleine groene ledje nog wel brand.
Ik heb sinds afgelopen zomer wel twee digitale thermometertjes geplaatst waarop ik de temperatuur van het vriesvak en de koelkast kan aflezen, dat is nog redelijk in de gaten te houden, heb er zicht op bij naar binnen gaan van de caravan, maar als je dan ziet dat het vriesvak niet meer vriest, ben je eigenlijk al te laat om in te grijpen.
Vandaar mijn vraag of zo’n batterijpakket voor een knipperend display zou kunnen zorgen bij stroomuitval.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Plaats reactie

Terug naar “LMC”